Inloggen
WÜMME - ID 7385


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1957
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 6705779
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Half shelterdeck
Masten: Two masts
Rig: 3 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwbedrijf v/h Th. J. Fikkers, Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 89
Launch Date: 1957-03-07
Delivery Date: 1957-05-09
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 525
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Type (305x460)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 330.00 Net tonnage
Deadweight: 990.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 47500 *** Onbekend ***
Bale: 43500 *** Onbekend ***
 
Length 1: 62.61 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 59.66 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.34 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.10 Meters Depth, moulded
Draught: 3.70 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-12-1961
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: In 1-1961 bij Schiffswerft Orenstein & Koppel, Lübeck omgebouwd tot tot hopperzuiger na verkocht te zijn aan belangen in IJsland.

Ship History Data

Date/Name Ship 1957-05-09 WÜMME
Manager: N.V. Kustvaart 'Unie', Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Kustvaart 'Unie', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Kornelis Tzn, Frederik en Teunis Eeftingh & Johannes Rikstinus Salomons
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIRY
Additional info: HFl. 1.075.000,--

Date/Name Ship 1957-12-00 WÜMME
Manager: Friedrich Tiemann, Bremen, German Federal Republic
Eigenaar: Friedrich Tiemann, Bremen, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / German Federal Republic
Callsign: DEGZ
Additional info: Hfl. 1.377.652,--

Ship Events Data

1957-00-00: Het schip is niet bij het Kadaster ingeschreven en heeft daarom geen brandmerk.
1957-03-00: Oorspronkelijk "Linde".
1957-03-07: NvhN 07-03-1957: Tewaterlating m.s. WÜMME. Bij de N.V. Scheepsbouwbedrijf v.h. Th. J. Fikkers te Foxhol (Gr.) werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Wümme, dat wordt gebouwd voor rekening van de N.V. Kustvaartunie te Groningen. De Wümme (bouwno. 89) is van het half-shelterdektype, meet 975 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 62,65 M., lengte tussen de loodlijnen 57 m., breedte op de spanten 9.30 M., en holte 4,10 M. De beladen diepgang bedraagt 3,70 M. De voortstuwing zal geschieden doof een 525/570 P.K. motor. De ruiminhoud is 47500 cft. grainspace en 43500 cft. balespace. De ballastcapaciteit bedraagt 442 ton, bunkerolie ruim 80 ton. De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van 't gladdektype, groot 870 ton d.w. voor rekening van Rederij H. Bakker te Groningen. Dit schip zal worden uitgerust met een 750 P.K. motor.
1957-05-08: NvhN 08-05-1957: Proefvaart m.s. „WÜMME”. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Wümme, dat bij de N.V. Scheepsbouwbedrijf v/h. Th. J. Fikkers te Foxhol (Gr.) werd gebouwd voor rekening van de N.V. Kustvaartunie te Groningen. De Wümme (bouwnummer 89) is van het half-shelterdektype, meet 990 ton d.w. (499.93 b.r.t.) en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 62.65 m., lengte tussen de loodlijnen 57 m.. breedte op de spanten 9.30 m. en holte 4.10 m. De beladen diepgang bedraagt 3.70 m. De voortstuwing geschiedt door een 525/570 pk motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 10 knoop. De ruiminhoud 47.500 cft. graitispace en 43.500 cft. balesnace. De ballastcapaciteit bedraagt 442 ton, bunkerolie ruim 80 ton. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1958-07-26: Leeuwarder courant 26-07-1958: Weer hout uit Rusland. Gistermorgen is in de Harlinger haven de Duitse kustvaarder „Wümme" aangekomen met een paar honderd standaard hout uit Archangel (Rusland). Bovendien liep het Oost-Duitse m.s. Wolgast de haven binnen met een lading kunstmest. Met de Nederlandse en Engelse lijnboten bood de haven daardoor gisteren een levendig beeld.
1961-01-00: Final Fate:
Bij Schiffswerft Orenstein & Koppel, Lübeck omgebouwd tot tot hopperzuiger na verkocht te zijn aan Björgun H/F, Reykjavik, herdoopt in SANDEY
1999-00-00: Final Fate:
Lloyd's rapporteerd dat het schip in 03.1996 gesloopt is door Hringras te Reykjavik.

Afbeeldingen


Omschrijving: De WÜMME op proefvaart
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: WÜMME tijdens de proefvaart.
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart