Inloggen
WONOGIRI - ID 7377

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1953
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5392628
Nat. Official Number: 8667 Z ROTT 1953
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. C. van der Giessen & Zonen's Scheepswerven, Krimpen aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 763
Date Laid Down: 1952-08-06
Launch Date: 1953-06-20
Delivery Date: 1953-10-31
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., Augsburg, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 10
Power: 8250
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: 30 11/16 x 55 1/8.
Speed in knots: 16
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 7569.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4206.00 Net tonnage
Deadweight: 10640.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 635000 Cubic Feet
Bale: 598000 Cubic Feet
 
Length 1: 154.82 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 143.26 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 20.15 Meters Registered
Depth: 12.20 Meters Registered
Draught: 8.24 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
12 0 0 0 0 12
Ship History Data

Date/Name Ship 1953-10-31 WONOGIRI
Manager: Firma Wm Ruys & Zoon, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Koninklijke Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIRO

Date/Name Ship 1970-07-01 WONOGIRI
Manager: Koninklijke Nedlloyd N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Ruys Transport Groep N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIRO
Additional info: In charter bij KJCPL

Date/Name Ship 1972-11-00 WONOGIRI
Manager: Koninklijke Nedlloyd N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nedlloyd N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIRO

Date/Name Ship 1976-02-28 KOTA MEGAH
Manager: Pacific International Lines (Pte) Ltd, Singapore, Singapore
Eigenaar: Pacific International Lines (Pte) Ltd, Singapore, Singapore
Shareholder:
Homeport / Flag: Singapore / Singapore

Ship Events Data

1953-06-06: Het Vrije Volk 06-06-1953: "WONOGIRI" loopt 20 Juni van stapel. Zaterdag 20 Juni zal bij de N.V. C. van der Giessen en Zonen Scheepswerven te Krimpen aan den IJssel het 10.500 ton metende motorschip "Wonogiri" van stapel lopen. Dit vrachtschip met beperkte passagiers-accommodatie, is het eerste in Nederland gebouwde schip van dit nieuwe type in de vloot van de Kon. Rotterdamse Lloyd. De "Wonogiri" is het grootste schip, dat tot dusverre bij Van der Giessen werd gebouwd. Het reeds in de vaart zijnde zusterschip "Wonosari" werd op een Hamburgse werf gebouwd. Nog twee andere zusterschenen, de "Wonorato" en de "Wonosobo" zijn bij een Duitse en een Nederlandse werf in aanbouw en komen in het voorjaar van 1954 en in de zomer van 1955 gereed.
1953-06-20: Het Vrije Volk 20-06-1953: "WONOGIRI' in Krimpen te water gelaten - Trots vrachtschip van de Lloyd. (Van een onzer, verslaggevers) Een stemmige vreugdekreet van tientallen scheepsfluiten meldde vanmorgen de scheepsbouwers langs de Hollandsche IJssel, dat de "Wonogiri" van de Koninklijke
Rotterdamse Lloyd bij Van der Giessen en Zoon's Scheepswerven te Krimpen aan den IJssel te water was gelaten. En al de werkers, die dat trotse schip bouwden, stemden daarbij van harte in. "Mevrouw J. v.d. Eyk-van Salk uit Amsterdam, de echtgenote van de heer A. van der Eyk, directeur van de
Handelsvereniging te Amsterdam en commissaris van de Koninklijke Rotterdamse Lloyd, had het nieuwe vrachtschip met passagiersaccommodatie gedoopt.Het motorschip "Wonogiri" is genoemd naar een klein plaatsje op Midden-Java en is een zusterschip van de reeds in de vaart zijnde "Wonosari", die bij de Howaldts Werke in Hamburg werd gebouwd. Het is het eerste schip van dit zg. open-shelterdektype voor de Lloyd-vloot, die hier in Nederland wordt gebouwd, en tevens het eerste schip voor de Lloyd, dat op stapel werd gezet bij Van der Giessen. De kiel werd gelegd op 6 Augustus 1952 en het is de bedoeling, ondanks de staalschaarste en de watersnood, dat het schip in October gereed zal zijn. Een volgend, bij v. d. Giessen besteld, zusterschip dat de "Wonosobo" zal heten, wordt daar in het begin van het volgende jaar op stapel gezet. De "Wonogiri" is 155 meter lang, ruim 20 meter breed en (tot shelterdek) 12 meter hoog, de waterverplaatsing bedraagt ongeveer 16.325 ton; het draagvermogen circa
10.500 ton.Het schip heeft vijf laadruimen; capaciteit voor koel-, vries- en diepvrieslading; ongeveer 5000 kubieke voet; idem voor eetbare olie: drie ton. Het wordt, uitgerust met 16 vijf-tons-laadbomen-, en vier tien-tons, bovendien krijgt het twee laadbomen, die elk een hefvermogen van 65 ton hebben. Hiertoe zijn aanwezig twintig electrische lieren. Op het voorschip komen twéé vier-tons geheel ongestaagde masten. Twee moderne reddingboten, elk voor 80 personen, worden opgesteld op het promenadedek. De voortstuwing van dit enkelschroefmotorschip -geschiedt- door een zelf werkende tweetacts tien-cylinder M.A.N.-dieselmotor, die ingericht is voor het gebruik van stookolie. De dienstsnelheid is zestien mijl (ongeveer 30 km). De "Wonogiri" krijgt een passagiersaccommodatie voor twaalf personen op het promenadedek, waar ook de salon met aangrenzende eetzaal voor passagiers is gelegen. Vrijwel de gehele bemanning zal worden ondergebracht in één-persoons hutten. Voor de verschillende opvarenden komen er acht rook- en eetsalons. Na de tewaterlating spraken leden van de directie van Van der Giessen en de Lloyd. De heer B.C. Ruys vertelde, dat, ondanks alle slechte berichten, de Koninklijke Rotterdamse Lloyd zit te springen om dit nieuwe vrachtschip.
1981-12-00: Final Fate:
De KOTA MEGAH werd in het najaar van 1981 voor sloop verkocht naar Pakistan. Zij vertrok op 30 oktober 1981 op haar laatste reis van Hodeidah naar Karachi en arriveerde op 6 december 1981 op het slopersstrand te Gadani Beach (bij Karachi), waar zij werd gesloopt door Ahmed Shipbreakers Ltd., reeds dezelfde dag met het slopen begonnen.

Afbeeldingen


Omschrijving: Wonogiri 1953.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Wonogiri 1953.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Kota Megah 1953 ex Wonogiri on 09-03-1979.
Gemaakt door: Zee, T. van der (Teun)