Inloggen
WODAN - ID 7368


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1958
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5392381
Nat. Official Number: 526 Z LEEUW 1958
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf Hoogezand N.V. Jac. Bodewes, Bergum, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 86
Launch Date: 1958-01-15
Delivery Date: 1958-08-19
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10218 Type 6ED (290x450)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 400.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 222.00 Net tonnage
Deadweight: 625.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 27500 Cubic Feet
Bale: 26500 Cubic Feet
 
Length 1: 50.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 48.32 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.20 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.00 Meters Depth, moulded
Draught: 3.28 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1980
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: 1980 nieuwe hoofdmotor: 2tew 12 cil 675 Pk Gen. Motors Type (146x146) 9,5 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1958-08-19 WODAN
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: C.V. Scheepvaartbedrijf 'Wodan', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PIRH

Date/Name Ship 1976-00-00 WODAN
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PIRH

Date/Name Ship 1979-09-07 URRACA III
Manager: Jorge Franklin deir Gavica, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Jorge Franklin deir Gavica, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2183

Date/Name Ship 1980-00-00 URRACA III
Manager: Deir e Hijos S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Deir e Hijos S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2183

Ship Events Data

1957-12-09: Als VIKING PRINCESS, bouwnummer 86 van Scheepswerf Hoogezand N.V. te Bergum, zijnde een motorschip in aanbouw, metende nog onbekend, liggende te Bergum, door M. Alberts, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 526 Z LEEUW 1957 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 2.75 m. uit hekplaat, 1.25 m. uit lengteas en 1.33 m. uit dek.
1958-01-16: Friese koerier 16-01-1958: De „VIKING PRINCESS” gleed vlot te water. Bergum — Bij de scheepswerf Hoogezand N.V. te Bergum is woensdagmiddag de 620 ton metende coaster „Viking Princess" te water gelaten, die wordt gebouwd voor rekening van een Nederlands-lerse combinatie, die gevestigd is te Amsterdam. Het was de zesde tewaterlating van een coaster sedert de opening van de werf in augustus 1955. Het schip gleed zonder ongelukken van de helling, nadat de echtgenote van de lerse reder, Mrs. E. Betson-Jur uit Dublin de doopplechtigheid had verricht en de traditionele fles champagne tegen de boeg had laten uiteenspatten. Kort voor de doop had pater E. Doesburg uit Bergum de Viking Princess ingezegend. De Viking Princess is de derde coaster van een serie van drie, die hij de scheepswerf Hoogezand wordt gebouwd. Het schip heeft een lengte van 50,83 m, een breedte van 8,50 m, en een beladen diepgang van 3,30 m. Het zal worden uitgerust met een 370-pk motor.
1958-08-02: Leeuwarder courant 02-08-1958: De officiele proefvaart van de “WODAN”, de coaster die voor rekening van de N.V. Scheepvaartbedrijf “Gruno” te Amsterdam werd gebouwd, moet worden uitgesteld. Aan het schip moeten nog enkele voorzieningen worden getroffen, die niet voor de vastgestelde datum van 5 Augustus kunnen worden uitgevoerd.
1958-08-20: NvhN 20-08-1958: Proefvaart m.s. WODAN. Op de Waddenzee werd een geslaagde proefvaart gehouden van het nieuwe motorkustvaartuig Wodan, dat bü de Scheepswerf Hoogezand N.V (dir. Jac. Bodewes) te Bergum (Fr.) werd gebouwd voor rekening van N.V. Scheepvaartbedrijf Gruno te Amsterdam. Oorspronkelijk werd het schip onder de naam Viking Princess te water gelaten voor de N.V. Scheepvaartbedrijf Gruno te Amsterdam en Betson and Comp. Ltd. te Dublin. De Wodan (bouwno. 86) is van het gladdektype, meet 625 ton d.w. en heeft ce„.yolgende afmetingen: lengte o. a. 50.83 m, lengte tussen de loodlünen 46.30 m, breedte 8.15 m en holte 3.60 m. De beladen diepgang bedraagt 3.28 meter. De voortstuwing geschiedt door een 395 p.k. motor waarmee het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca 11 knoop. In de machinekamer ziin voorts twee hulpmotoren van 25 p.k. opgesteld. De ruiminhoud bedraagt 27.500 cft. grainspace en 26.500 cft. balespace. De bunkercapaciteit is: drinkwater 10 ton. brandstof 38.1 ton en waterballast 14.7 ton. De bouw geschiedde onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 AI en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart (met speciaal houtvaartcertificaat)
1958-08-22: Friese koerier 22-08-1958: Geslaagde proefvaart van motorkustvaartuig „WODAN”. Harlingen — De 625 ton d.w. metende kustvaarder „Wodan" — gebouwd op de scheepswerf Hoogezand te Bergum — heeft dinsdag een geslaagde proefvaart op de Noordzee gemaakt. Daarna is het schip, 50.83 meter lang en 8.15 meter breed, overgedragen aan het n.v. Scheepvaartbedrijf Gruno te Amsterdam. Met de oplevering van dit schip zijn tot nu toe door de Friese scheepsbouwindustrie dit jaar 9 kustvaarders aan de koopvaardijvloot toegevoegd.
1960-02-26: Buiten de pieren van IJmuiden als decor gebruikt voor de film van Bert Haanstra "Stem van het water".
1973-10-05: De Telegraaf 05-10-1973: Nederlands schip in moeilijkheden. Brest, donderdag.Verscheidene schepen zijn onderweg naar de 500 ton wegende Nederlandse kustvaarder „WODAN" die via de radio om assistentie heeft verzocht. Volgens Radio Brest maakte het schip slagzij. Het vaartuig bevindt zich ongeveer 110 kilometer ten zuidwesten van het eiland Sein voor de westkust van Bretagne.
1981-00-00: Final Fate:
Laatste bericht was dat het schip op 29.09.1981 het Panama kanaal passeerde. 1999 Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: Wodan 1958 on her deliveryday 19.08.1958.
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De 'Wodan' eind 70er jaren liggende in het Westerdok te Amsterdam
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Johannes, L.M. (Leo)
Onderwerp: Dok

Omschrijving: 'Wodan'
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Wodan 1958
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: WODAN
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Charlie A.
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: WODAN
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: WODAN
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: WODAN
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: WODAN
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: Urraca III
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Hill, Charlie A.

Omschrijving: Urraca III
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: PWR