Inloggen
WOCANA - ID 7367

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1936
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 1733 Z GRON 1936
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven N.V., Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 644
Launch Date: 1936-04-10
Delivery Date: 1936-05-28
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (220x360)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 199.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 114.00 Net tonnage
Deadweight: 255.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 12500 Cubic Feet
 
Length 1: 37.09 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 34.14 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.55 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.44 Meters Depth, moulded
Draught: 2.10 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1936-05-28 WOCANA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wolbert Smid, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIRG

Ship Events Data

1936-05-28: NvhN 29-05-1936: Delfzijl, 28 Mei. Op de Eems vond heden de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip WOCANA, gebouwd bij de N.V. E. J. Smit en Zoon te Westerbroek, voor rekening van kapt. W. Smid te Groningen, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart. Het schip is gebouwd met plaatsteven en met kruiserhek, met de stalen mast met twee stalen laadboomen midscheeps. Op het mastdek zijn twee motorlieren geplaatst met direct aangebouwde Deutz motoren, elk van 71 P.K. Het schip heeft de volgende afmetingen: lengte over de loodlijnen 33,90 M., breedte 6,50 M. en holte 2,70 M. Het laadvermogen bedraagt 260 ton en het heeft een inhoud van netto 113 Reg. ton en bruto 199 Reg. ton. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een direct omkeerbaren Deutz Diesel motor opgesteld Deze motor is in zes cylinder uitvoering met een vermogen van 180 P.K. bij 350 omwentelingen per minuut. Verder bevindt zich in de motorkamer een hulpmotor voor het aandrijven van de pompen en de dynamo. De verlichting geschiedt geheel eJiectrisch. Het schip, dat een snelheid van 9 mijl behaalde, voldeed op de proefvaart ruim aan alle gestelde eischen, zoodat het met volle tevredenheid door den kapitein werd overgenomen.
1936-05-29: Op 29-05-1936 als WOCANA, zijnde een motorvrachtschip, metende 564.73 m3, liggende te Groningen, door J.L. Kleijn, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Wolbert Smid, scheepskapitein gedomicilieerd te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1733 Z GRON 1936 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant ingang verblijven.
1936-05-30: NvhN 30-05-1936: Scheepsbouw. Het bij E. J. Smit & Zn. te Westerbroek, voor rekening van kapitein W. Smid te Groningen, gebouwde m.s. "WOCANA", groot bruto 199 ton, heeft een goedgeslaagden proeftocht gehouden. Het schip is voorzien van een Deutz Dieselmotor, met een capaciteit van 180 P.K.
1940-03-18: Rotterdamsch nieuwsblad 19-03-1940: WOCANA. Terneuzen, 18 Maart. De van Antwerpen komende Nederlandsche kustvaarder “Wocana” is voor bodemonderzoek in het droogdok van de Terneuzensche Scheepsbouw-maatschappij opgenomen. Verder zullen enkele reparaties worden uitgevoerd.
1940-04-21: Final Fate:
Vertrok vanuit Vlissingen naar Goole in ballast. Op 22 april ten gevolge van een aanvaring met Britse fregat HMS 'Pintail' binnen vijf minuten 8 mijl ten oosten van Smith's Knoll gezonken. De bemanning werd gered.

De Eemsbode: 23.04.1940: Motorschip 'Wokana' na aanvaring gezonken. De vijf opvarenden gered. Het 250 ton metende Nederlandse motorvaartuig 'Wokana' van de rederij Smit te Groningen is zondag te middernacht, na een aanvaring met een Brits schip binnen vijf minuten gezonken. De vijf bemanningsleden konden zich nog in de sloep begeven. Later werden zij door het Britse schip overgenomen. De 'Wokana' was met een lading zand op weg van Vlissingen naar Engeland. Het vaartuig is volkomen verloren. De kapitein, de heer F. Tuil, uit Delfzijl vertelde aan een correspondent van 'de Tel.', nadat hij met zijn bemanning in het Bangor Hotel te Londen was gearriveerd, dat het ongeval onder zeer gunstige omstandigheden plaats vond. Waardoor verklaart wordt, dat allen gemakkelijk gered konden worden. De opvarenden zijn behalve kapitein Tuil, stuurman J.W. Hendriks uit Overschild, C.J. H. van Ham uit Vlissingen, kok-matroos J. van Veenhuizen uit Lutte en H. Borg uit Groningen. Borg was met de gezagvoerder aan dek toen het ongeluk gebeurde, terwijl de overigen geheel gekleed benendendeks waren, aangezien het juist tijd was voor het wisselen van de wacht. De geredden zullen per 'Batavier' naar het vaderland terugkeren. (Opm. JStr: De juiste schrijfwijze van de naam van het schip moet 'WOCANA' zijn.)
De Tijd 23-04-1940: Na aanvaring gezonken. Het Nederlandsche vrachtschip „WOCANA" thuisbehoorende te Groningen, is Zondagnacht na een aanvaring in de nabijheid van de Engelsche kust gezonken. Het schip werd midscheeps getroffen en verdween na vijf minuten in de diepte. De bemanning kon de reddingsboot strijken en werd aanstonds door het aanvarende Engelsche schip aan boord genomen. Maandagavond arriveerde zij in Londen. De „Wocana" meet 199 bruto ton, behoort toe aan W. Smid te Groningen en was Zondag uit Vlissingen vertrokken met een lading glaszand aan boord.
De Maasbode 23-04-1940: Laatste berichrten. Nederl. schip „WOCANA” gezonken. Na aanvaring bij de Engelsche kust. Bemanning gered en aan land gebracht. Een onzer Londensche correspondenten seinde ons Maandagavond: Hedenavond arriveerde te Londen de bemanning van het Ned. schip „Wocana", dat Zondagnacht door aanvaring met een Britsch schip gezonken is. De „Wocana" was Zondag uit Vlissingen vertrokken met een lading glaszand. Het schip bevond zich Zondagnacht in de nabijheid van de Engelsche kust. De kapitein van het schip vertelde ons van het gelukkig voor de bemanning goed afopen avontuur, het volgende: Hij bevond zich plotseling voor het gevaarte van een schip. Hij gaf onmiddellijk order naar de machinekamer om de machine te stoppen, doch de aanvaring kon niet meer voorkomen worden. De „Wocana" werd midscheeps getroffen. De kapitein en een matroos waren op het oogenblik aan dek, terwijl de overige leden van de bemanning, zich juist aan het aankleden waren om de wacht over te nemen. Na de aanvaring konden ze zonder moeite de reddingsboot strijken en zich losmaken van het schip, dat na 5 minuten in de diepte verdween. Het Britsche schip nam hen direct op en bracht hen heden aan wal. De kapitein verklaarde nog dat hij alle lichten op had en bovendien nog een lichtbak ontstolen had. De „Wocana", groot 199 bruto en 114 netto -. is in 1936 gebouwd en behoorde aan W.Smid te Groningen.
Het Vaderland 23-04-1940: Het Nederl. vaartuig WOCANA na aanvaring gezonken. De vijf opvarenden gered. Het 250 ton metende Nederlandsche schip Wocana is na een aanvaring ergens aan de Engelsche Oostkust vergaan. Het schip, dat eigendom is van de reederij Smit te Groningen is l.l. Zondagmiddag uit Vlissingen vertrokken. Het had een lading zoogenaamd zilverzand (glaszand) aan boord. Het schip bevond zich Zondagavond omstreeks twaalf uur op eenigen afstand van de Engelsche kust, toen plotseling een schip voor het oog van den kapitein opdoemde. De Wocana was helder verlicht en kapitein F. Tuit vertelde ons dat zij zelfs een lichtbak had ontstoken. Een aanvaring bleek echter onvermijdelijk. De Wocana werd midscheeps getroffen en begon onmiddellijk te zinken. De kapitein en de matroos H. Berg uit Groningen bevonden zich op het dek. De drie overige leden van de bemanning, de matroos J.W. Hendriks, uit Overschild, de matroos C.J.H. van Ham, uit Vllssingen en de matroos-kok J. van Geenhuizen, waren zich juist aan het kleeden, daar zij de wacht zouden overnemen. Door deze gelukkige omstandigheid slaagden zij er in zich onmiddellijk in veiligheid te stellen. Het vijftal bereikte zonder moeite de reddingboot. De Wocana zonk vlug en binnen vijf minuten was het schip verdwenen. De schipbreukelingen werden aan boord van het schip opgenomen, waarmee zij in aanvaring waren geweest.

Afbeeldingen


Omschrijving: Wocana 1936.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Wocana 1936
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Wocana 1936.
Gemaakt door: Unknown