Inloggen
WIM - ID 7349

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1955
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 3289 Z GRON 1954
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Martenshoekster Scheepsbouw, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 81
Launch Date: 1954-12-22
Delivery Date: 1955-03-14
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 375
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10165 Type 6ED (290x450)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 267.00 Net tonnage
Deadweight: 665.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 52.47 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 50.04 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.44 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.12 Meters Depth, moulded
Draught: 3.23 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1955-03-14 WIM
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Kasper Roelf Bosma, Hendrik Johannes Hekman (loods), Geertruida Roelfina Hekman-Bosma & Jan Bosma, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIQQ

Date/Name Ship 1955-11-09 WIM I
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Kasper Roelf Bosma, Hendrik Johannes Hekman (loods), Geertruida Roelfina Hekman-Bosma & Jan Bosma, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIQR

Date/Name Ship 1958-00-00 WIM I
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Wim I', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Kasper Roelf Bosma, Hendrik Johannes Hekman (loods), Geertruida Roelfina Hekman-Bosma & Jan Bosma
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIQR

Date/Name Ship 1959-12-31 WÄSTANVÅG
Manager: Anders J. Kristensson, Rönnäng, Sweden
Eigenaar: Anders J. Kristensson, Rönnäng, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Rönnäng / Sweden
Callsign: SHXF
Additional info: Fl. 520.000,--

Ship Events Data

1954-11-26: Het schip in aanbouw wordt op 26-11-1954 bij het Kadaster teboekgesteld als WIM. Eigendom van N.V. Martenshoekster Scheepsbouw, gev. te Hoogezand. Op 20-12-1954 van Kasper Roelf Bosma, reder te Groningen 8/9, Jan Bosma, kantoorbediende te Groningen 1/18, Hendrik Johannes Hekman, havenloods Zaandam 1/36 en Geertruida Roelfina Bosma, b.g.g/m H.J. Hekman voornoemd, z.b. te Zaandam 1/36 deel. Voltooid op 08-03-1955.
1954-11-30: Op 30-11-1954 als schip nog zonder naam, bouwnummer 81, zijnde een schip in aanbouw, metende nog onbekend, liggende te Martenshoek, door J.D.J. Postma, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van een brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3289 Z GRON 1954 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje, 2.50 m. uit de hekplaat, 1.10 m. uit de lengteas, 1.50 m. uit dek.
1954-12-22: NvhN 22-12-1954: Tewaterlating m.s. WIM. Bij de Martenshoekster Scheepsbouw te Martenshoek werd te water gelaten het motorkustvaartuig Wim, dat wordt gebouwd voor rekening van de rederij K. R. Bosma te Groningen. De Wim is van het gladdektype, meet plm. 670 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 52,46 M., lengte tussen de loodlijnen 48,23 M., breedte 8.40 en holte 3.56 M. Het schip heeft een 375 p.k. motor, terwijl tevens in de machinekamer twee hulpmotoren van 20 p.k. zullen worden geplaatst. De uitrusting zal bestaan uit 1 mast met 2 laadbomen, met een hijsvermogen van 2 ton. Aan dek staan twee hulpmotoren van 12 p.k. Voorts wordt het schip uitgerust met een electrische lichtinstallatie van 110 volt, centrale verwarming enz. De bouw geschiedt onder klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaartinspectie voor de Atlantische vaart (speciaal houtvaartcertificaat). Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het gladdektype, groot 780 ton d.w., voor rekening van de heer B. Balk te Groningen.
1965-09-14: Final Fate:
Op reis van Fagervik naar Umea met een lading kunstmest, aan de grond gelopen en de volgende dag gezonken bij Gefle in pos. 60.44.N. - 17.43.O. op ± 50 meter diepte. De 8 bemanningsleden wisten zich met de reddingboot in veiligheid te brengen.

Afbeeldingen


Omschrijving: De WIM op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: WIM I op 01-12-1955
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: WASTANVAC
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Kade