Inloggen
WIM - ID 7347


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1940
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5389451
Nat. Official Number: 1971 Z GRON 1940
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 1,5 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Delfzijl' v/h Gebr. Sander, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 165
Launch Date: 1940-07-00
Delivery Date: 1940-11-09
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 6200 Type T (240x360)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 200.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 94.00 Net tonnage
Deadweight: 275.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 13300 Cubic Feet
Bale: 12600 Cubic Feet
 
Length 1: 37.60 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 35.50 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.54 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.29 Meters Depth, moulded
Draught: 2.68 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1961
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 3 cil 141 PK Stork-Ricardo nr. 13467 Type BR213 (210x300) 650 rpm 8 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1940-11-09 WIM
Manager: J. Vermaas' Scheepvaart Bedrijf, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Kasper Roelf Bosma, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIQN
Additional info: Aanv. TASMAN

Date/Name Ship 1947-03-00 WIM
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Kasper Roelf Bosma, Oldekerk, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIQN

Date/Name Ship 1954-03-10 CAPRICORN
Manager: C. Holscher's Kustvaartbedrijf N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Maarten Moerman & Reintje Rogaar, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDIY

Date/Name Ship 1955-03-04 REJO
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Reintje Rogaar, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGZK

Date/Name Ship 1956-03-01 WILCA
Manager: V.o.F. A. van Dijk (Tjark van Dijk en Albert van Dijk Jr.), Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Wilca', Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: Uildrik de Groot & Willem Molag (Appingedam)
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PIPD

Date/Name Ship 1963-00-00 WILCA
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Wilca', Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: Uildrik de Groot & Willem Molag (Appingedam)
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PIPD

Date/Name Ship 1965-02-00 REIGER
Manager: Maritima Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Erven Geert Blaauw (Hillechiena Alberdina Blaauw-Venema, Jan Hindrik, Geradus Hilke (tot 22.4.1965) en Hindrik Jan Blaauw), Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGZI

Date/Name Ship 1969-07-31 REIGER
Manager: Veenkoloniale Bank voor Hypotheek en Scheepsverband N.V., Sappemeer, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Veenkoloniale Bank voor Hypotheek en Scheepsverband N.V., Sappemeer, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Sappemeer / Netherlands
Callsign: PGZI

Date/Name Ship 1969-08-18 REIGER
Manager: Link Services Ltd., Guernsey, Great Britain
Eigenaar: Link Services Ltd., Guernsey, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Guernsey / Great Britain

Date/Name Ship 1970-01-00 ALDERNEY COURIER
Manager: Link Services Ltd., Guernsey, Great Britain
Eigenaar: Link Services Ltd., Guernsey, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Guernsey / Great Britain
Callsign: GNAL

Date/Name Ship 1976-00-00 ALDERNEY COURIER
Manager: Alderney Shipping Company Ltd., Guernsey, Great Britain
Eigenaar: Alderney Shipping Company Ltd., Guernsey, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Guernsey / Great Britain
Callsign: GNAL

Date/Name Ship 1978-00-00 ALDERNEY COURIER
Manager: Jacob Dolor Pollydore, Carriacou Island, Grenada
Eigenaar: Jacob Dolor Pollydore, Carriacou Island, Grenada
Shareholder:
Homeport / Flag: Carriacou Island / Grenada

Date/Name Ship 1991-00-00 ALDERNEY COURIER
Manager: Urban Roberts & Jacob Collymore, Guernsey, Great Britain
Eigenaar: Urban Roberts & Jacob Collymore, Guernsey, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Guernsey / Great Britain

Ship Events Data

1940-06-12: Bij het Kadaster teboekgesteld als TASMAN voor Arend Bonninga, Bouwe Pronk, Filip Boerma en Hendrik Schuur, elk 1/4 deel, Groningen. (In 07-1940 te water.) Op 09.11.1940 opgeleverd. Op 13.11.1940 naamswijziging in WIM.
1940-06-14: Als 'TASMAN' liggende te Appingedam, waar bij de Bronsmotorenfabriek haar motor werd ingebouwd, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, voorzien van haar brandmerk door het inbeitelen van 1971 Z GRON 1940 op het achterschip in achterkant ingang motorkamer, 5,55 m. van de hekplaat, op de lengteas en 1,60 m. boven het dek. (Groot 566.32 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 09.05.1940 no. 6206.)
1941-05-00: Te Rotterdam door de Duitsers in beslag genomen en in dienst voor de vaart met munitie van Hamburg op Noorwegen en Frankrijk. In november 1945 weer terug in Delfzijl en hersteld.
1950-06-06: Het Vrije Volk 06-06-1950: Alweer wasbenzine; Brand op coaster en vrouw gewond. In het achteronder van het ms „WIM", een kustvaarder die in de Binnenhaven ligt, was de 23-jarige schippersvrouw G. R. Hekman-Bosma gisteren bezig met het wassen van een japon en gebruikte daarbij wasbenzine. In de nabijheid stond een toestel, waarin Butagas brandde. Dit gas ruikt men niet en men ziet ook geen vlam. De vrouw kwam er te dicht bij en het gevolg was, dat niet alleen de japon in brand vloog, maar ook zij zelf. Aanvankelijk rende ze naar het dek maar keerde toen terug om een klein kind te halen, dat ook beneden was. De kleine bleef ongedeerd, maar de vrouw bleek, nadat men haar in een gonjezak had gewikkeld, vrij ernstige brandwonden te hebben opgelopen aan borst en onderarmen. In het ziekenhuis Coolsingel moest zij worden opgenomen. Het dagverblijf en de bijkeuken alsmede het meubilair ging totaal verloren. De machinekamer bleef onaangetast. Personeel van slangenwagen 13 bluste de brand met een slang op de waterleiding.
De Heerenveensche koerier 07-06-1950: Brand op Groninger kustvaarder. Gistermorgen brak in de Binnenhaven van Rotterdam brand uit aan boord van het kustvaartuig „Wim", eigenaar K. R. Bosma uit Groningen, doordat de 23-jarige G. R. Hekman—Bosma bezig was een japon te wassen in wasbenzine in de nabijheid van een brandend petroleumstel. De kleding van de vrouw geraakte in brand. Zij rende naar boven, doch bedacht zich en ging naar beneden om een kind, dat nog beneden was, te gaan halen. Het kind was gelukkig ongedeerd. De vrouw werd direct in een gonjezak gewikkeld, waardoor de vlammen doofden. Zij moest echter met brandwonden in een ziekenhuis worden opgenomen, maar er bestaat geen levensgevaar. Ondanks het optreden van de brandweer brandden het dagverblijf en de bijkeuken van het schip geheel uit.
1956-03-13: NvhN 13-03-1956: Motorschip REJO verkocht. Het motorschip Rejo (ex Capricorn en ex Wim) is door de heren M. Moorman en R. Rogaar te Rotterdam, verkocht aan de heren U. de Groot te Delfzijl en W. Molag te Appingedam, die het schip onder de naam Wilca in de vaart zullen brengen met als thuishaven Delfzijl. De Rejo behoort tot het gladdektype; zij werd in 1940 gebouwd bij de N.V. Scheepswerf Delfzijl, gebr. Sander te Delfzijl. Het deadweight van deze coaster bedraagt plm. 275 ton, terwijl in de machinekamer een 150 p.k. motor staat opgesteld.
1961-02-26: Op 80 mijl gegiste positie West van Tyboron (Deense kust) in moeilijkheden.
NvhN 28-03-1961: De Holland sleept de WILCA naar Esbjerg. De sleepboot Holland van de bergingsmaatschappij Doeksen op Terschelling is vanmorgen om elf uur gearriveerd bij de kustvaarder Wilca uit Delfzijl, die, zoals we gisteren meldden, in moeilijkheden was geraakt op 70 mijl ten westen van Tyborön aan de westkust van Denemarken. Inmiddels was het schip, dat lag bijgedraaid, een flink eind afgedreven. De Holland trof de Wilca op 25 mijl west van Esbjerg, een havenplaats aan de westkant van Jutland. Binnen tien minuten was de Wilca vast en het schip wordt nu naar Esbjerg gesleept, waar men voor donker denkt aan te komen. Afgezien van de roerschade heeft de Wilca ook zware averij opgelopen door de hevige stormen.
Het Vrije Volk 28-03-1961: Kustvaarder Wilca heeft roerschade. De zeesleper Holland van de rederij Doeksen op West-Terschelling |is vanmorgen de Nederlandse kustvaarder Wilca(200 brt.) te hulp gekomen. Het schip liep zondag in een zware sneeuwstorm bij het Skagerrak roerschade op. De sleper moest bijna tweehonderd mijl varen om de Wilca, kapiteineigenaar U. de Groot, te bereiken. Vanmorgen om tien uur maakte de Holland vast en vandaag kon de sleep het Deense havenplaatsje Esbjerg binnenlopen.
Leeuwarder courant 29-03-1961: „Holland" sleepte Groninger kustvaarder naar Esbjerg. De Groninger kustvaarder „Wilca", die zondag in zwaar stormweer schade aan het roer opliep, kwam daardoor in ernstige moeilijkheden te verkeren. De coaster bevond zich toen ongeveer zeventig nüjl ten noordwesten van Jutland. Via de sterke zender van het hospitaalkerkschip „De Hoop" werd een noodkreet de wereld ingezonden en maandagmorgen vertrok de sleepboot „Holland" van de rederij Doeksen op Terschelling om assistentie te verlenen. Gistermorgen om ongeveer elf uur slaagde de sleepboot er in vast te maken. De 200 bruto register ton metende kustvaarder werd door de Holland naar de Deense haven Esbjerg gesleept. De „Wilca" was voor een Engelse rederij met zout op weg van Stettin naar Aberdeen.
NvhN 31-03-1961: Wilca - gerepareerd-vertrekt naar Aberdeen. De Delfzijlster coaster Wilca, die, zoals bekend, dinsdag met roerschade door de zeesleper Holland naar de haven van Esbjerg is gesleept, is inmiddels gerepareerd. De Wilca ligt nu nog in Esbjerg te wachten op beter weer. Met een lading zout gaat het schip naar Aberdeen. De Wilca kwam zondag jl. in moeilijkheden, toen het bij zwaar weer roerschade en andere averij opliep.
1965-02-18: NvhN 18-02-1965: M.s. WILCA verkocht. De rederij U. de Groot e.a. te Delfzijl heeft het motorkustvaartuig Wilca verkocht aan de erven G. Blaauw te Delfzijl, die het schip onder de nieuwe naam Reiger in de vaart zullen brengen met als thuishaven Delfzijl. De Wilca behoort tot het gladdektype en werd in 1940 gebouwd bij de scheepswerf Delfzijl, Gebr. Sander, te Delfzijl. Het schip heeft een draagvermogen van ongeveer 275 ton en is voorzien van een 150 pk Brons-dieselmotor. Voorheen is de kustvaarder in de vaart geweest onder de naam Rejo, Capricorn en Tasman.
1965-02-27: NvhN 27-02-1965: Nederlandse kustvaarder door brand geteisterd. De Nederlandse kustvaarder REIGER heeft vrijdag bij een brand in de Noordengelse rivierhaven Selby, bij Huil, zware schade opgelopen. De bemanning bevond zich benedendeks toen de brand uitbrak. Het achterruim stond al in lichterlaaie toen het vuur werd ontdekt. Geen van de opvarenden liep verwondingen op. De Reiger meet 300 ton.
1979-08-28: Bij Bridgetown, Barbados in zwaar weer gestrand, maar door de sleepboot 'Baltic' weer vlotgebracht en met geringe schade naar Bridgetown gesleept.
1992-00-00: Final Fate:
Lloyd's 11/1992: reported condemned na in de winter van 1988/89 op een rif te zijn gelopen. In februari 1995 lag het in zeer slechte staat buiten Windward Village, Carriacou (Granada, West Indies). Was al voor 1988 lange tijd aldaar opgelegd. (Lloyd’s melding - 1991 gesloopt te Grenada.)

Afbeeldingen


Omschrijving: WIM
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: WIM
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: CAPRICORN
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: REJO
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: WILCA
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: WILCA
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: REIGER
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: REIGER
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: WILCA
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Charlie A.
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: REIGER
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: In 1969 lag de REIGER opgelegd in het Oosterhamrikkanaal te Groningen.
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De REIGER onder Engelse vlag met thuishaven Jersey
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: ALDERNEY COURIER
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Clarkson, John

Omschrijving: ALDERNEY COURIER
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Charlie A.
Onderwerp: Havenopname