Inloggen
WILPO - ID 7342

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1940
Classification Register: British Corporation Register of Shipping and Aircraft (BC)
Nat. Official Number: 1793 Z AMST 1940
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Bodewes Scheepswerven N.V., Martenshoek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 316
Launch Date: 1940-09-28
Delivery Date: 1940-11-07
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machinefabriek 'Bolnes' v/h J.H. van Cappellen, Bolnes, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 450
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Bolnes Type 6HS300 (300x400)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 500.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 322.00 Net tonnage
Deadweight: 720.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 35000 Cubic Feet
Bale: 30000 Cubic Feet
 
Length 2: 49.41 Meters Registered
Beam: 8.69 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.20 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1940-11-07 WILPO
Manager: Scheepvaartkantoor J. Tavenier (ca. 1959 N.V.), Zaandam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Reederij 'Wilpo', Zaandam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder: N.V. Houthandel voorheen William Pont
Homeport / Flag: Zaandam / Netherlands
Callsign: PIQH

Ship Events Data

1940-11-08: Op 08-11-1940 als WILPO, zijnde een motorvrachtschip, metende 1416.41 m3 bruto inhoud, volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 6252 d.d. 21-10-1940, liggende te Delfzijl, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1793 Z AMST 1940 op het achterschip in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 4.20 m. van de hekplaat, op de lengteas en 1.65 m. boven het dek.
1940-12-26: Het Vaderland 26-12-1940: Houthandel voorheen William Pont. De Houthandel voorheen William Pont te Zaandam heeft opgericht de Reederij Wilpo met het doel, het uitoefenen van de reederij in den ruimsten zin des woords en in het algemeen, het exploiteeren van schepen met dien verstande, dat de vennootschap nooit meer dan één schip tegelijk in eigendom mag hebben. Het kapitaal bedraagt f. 25.000. verdeeld in 25 aandeelen elk groot f 1000. De Houthandel v.h. Wilam Pont heeft 24 aandeelen genomen en volgestort de medeoprichter, de heer A. Pont, houthandelaar, één aandeel.
1941-00-00: In de oorlog gevorderd door de Duitsers en in de Noorse wateren gevaren. Op 7 mei 1942 tijdens een reis van Amsterdam naar Gotenburg met een lading steenkool storing in de hoofmotor ter hoogte van Den Helder. Later is het euvel verholpen. In augustus 1945 terug bij de eigenaar.
1947-10-05: Final Fate:
Op 05-10-1947, onderweg van Limhamn naar Stugsund met een lading cement in papieren zakken, gestrand te Söderhamn. Dit werd mede veroorzaakt door het verkennen van een verkeerde loodsboot op het loodsstation en de kapitein alvast er naar toe voer, toen men de juiste loodsboot zag was men al achter de prikken verdaagd. De gezagvoerder (R. Berends) had op de plaats van het loodsstation moeten wachten (R.v.d.S). Op 9 oktober wederom vlot gebracht, en met naast haar het bergingsvaartuig “Hercules” al pompende op sleep genomen. Voortdurend raakten de zuigkorven verstopt door de restanten van de papieren zakken en moest men regelmatig stoppen om de korven te reinigen. Men hield het met de pompen niet bij en het schip kwam scheef te liggen, zodat het op één oor ging liggen. Op een gegeven moment moest men slangen en trossen kappen en even later verdween de “Wilpo” in de diepte in een pos. 3 mijl ono van Lillgungsfrun nabij Hallegrund en gezonken. De bemanning kon zich ternauwernood nog in veiligheid brengen.
1947-10-07: Leeuwarder Courant 07-10-1947: Nederlands schip aan de grond. Naar Lloyd meldt, is het vijfhonderd ton metende Nederlandse stoomschip „WILPO" te Soderhamm (Zweden) aan de Botnische golf op gevaarlijke wijze aan de grond geraakt. Het schip is geladen met 700 ton cement en staat vol water. Het schip behoort aan de N.V. rederij Wilpo te Zaandam. (Opm.: Op 09-10-1947 vlotgetrokken maar tijdens de sleep op 3 mijl ONO van Lillgungsfrun gezonken.)

Afbeeldingen


Omschrijving: proefvaart 'Wilpo'
Gemaakt door: Foto Schepel, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart