Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag 2023
Jaarverslag 2022
Jaarverslag 2021
Jaarverslag 2020
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Bronnen
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
WILLEM VAN DRIEL SR. - ID 7325
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
0000-00-00 / 0000-00-00
Identification Data
Bouwjaar:
1920
Classification Register:
Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number:
4413 DORD 1920
Categorie:
Cargo vessel
Voorstuwing:
Steamship
Type:
General Cargo schip
Type Dek:
Flush deck
Masten:
Two masts
Material Hull:
Steel
Dekken:
2
Construction Data
Scheepsbouwer:
N.V.Scheepswerf v/h Wed. A. van Duijvendijk
, Papendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer:
276
Launch Date:
1920-00-00
Delivery Date:
1920-06-00
Technical Data
Engine Manufacturer:
J.L. Nering Bögel & Co.
, Deventer, Overijssel, Netherlands
Motor Type:
Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders:
3
Power:
1400
Power Unit:
IHP (IPK)
Eng. additional info:
22 1/2", 37" & 62" Stroke 39". 2 Scotch boilers: diam. 15', length 10' 2", built by Kon. Mij. De Schelde.
Speed in knots:
9
Number of screws:
1
Gross Tonnage:
2580.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
1529.00 Net tonnage
Deadweight:
4345.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain:
210190 Cubic Feet
Bale:
193160 Cubic Feet
Length 1:
300.0 Feet (British) Length between perpendiculars (Lbp)
Beam:
45.0 Feet (British) Breadth, moulded
Depth:
22.5 Feet (British) Depth, moulded
Draught:
19.08 Feet (British) Draught, summer
Ship History Data
Date/Name Ship
1920-06-00
WILLEM VAN DRIEL SR.
Manager:
N.V. W. van Driel's Stoomboot- & Transportondernemingen
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar:
N.V. W. van Driel's Stoomboot- & Transportondernemingen
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Rotterdam / Netherlands
Callsign:
QCMF
Date/Name Ship
1927-12-00
RHEINLAND
Manager:
Kohlen-Import & Poseidon Schiffahrts A.G.
, Königsberg, Germany
Eigenaar:
Kohlen-Import & Poseidon Schiffahrts A.G.
, Königsberg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag:
Königsberg / Germany
Date/Name Ship
1945-08-00
EMPIRE URE
Manager:
Kirsop Marshall & Co.
, London, Great Britain
Eigenaar:
Ministry of Transport
, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag:
London / Great Britain
Date/Name Ship
1947-00-00
AMBERSTONE
Manager:
Stelp & Leighton Ltd.
, London, Great Britain
Eigenaar:
Crete Shipping Company Ltd.
, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag:
London / Great Britain
Date/Name Ship
1950-00-00
METAMORFOSIS
Manager:
D.A. & D.D. Psychoyos
, Piraeus, Greece
Eigenaar:
D.A. & D.D. Psychoyos
, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag:
Piraeus / Greece
Ship Events Data
1920-00-00:
Op het Algemeen Plan staat als machinbouwer genoemd de Mij. voor Scheeps- & Machinebouw Fijenoord te Feijenoord. Mogelijk was dit de hoofdaannemer die de bouw uitbesteedde aan J.L. Nering Bögel & Co. te Deventer.
1926-11-26:
Op 26.11.1926 liggende te Schiedam voorzien van een nieuw brandmerk: 22 Z DORD 1926
1945-08-01:
De RHEINLAND werd op 1 augustus 1945 als herstelbetaling aan Groot-Britannië uitgeleverd te Methil. (Was 11 mei 1945 te Brunsbüttelkoog in beslag genomen).
1950-12-02:
Final Fate:
De METAMORFOSIS vertrok op 24 november 1950 van Rönnskär – Skelleftea (Zweden) met een volle lading pyriet bestemd voor Amsterdam. In de vroege ochtend van 2 december 1950 trachtte zij, ondanks zware zuidwesterstorm en hoge wilde zee, te IJmuiden binnen te lopen, daartoe gedwongen door gebrek aan bunkerkolen. Bij deze poging werd zij door grondzeeën uit de koers gezet en liep zij even ten noorden van de Noorderpier aan de grond. Omstreeks 6.00 uur die morgen van 2 december 1950 werden de opvarenden veilig van boord gehaald. De METAMORFOSIS brak en was niet meer te bergen. De resten werden in augustus 1951 door een Amsterdamse firma ter plaatse gesloopt.
Afbeeldingen
Omschrijving:
RHEINLAND op de Nieuwe Waterweg
Collectie:
Lindenborn, Marien
Vervaardiger:
Nieuwland, Cornelis
Omschrijving:
METAMORFOSIS
Collectie:
Schell, W.A
Vervaardiger:
Onbekend **
Bronnen
Jaar:
1920
Bron:
Documentation of Builder
Omschrijving:
Technische informatie afkomstig van het Algemeen Plan. Calque op te vragen bij het Maritiem Museum te Rotterdam. (D. Pilkes)
Terug naar het overzicht