Inloggen
WILLEM BEUKELSZ - ID 7313

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1952
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5086803
Nat. Official Number: 125 Z TIEL 1952
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'De Waal', Zaltbommel, Gelderland, Netherlands
Werfnummer: 646
Launch Date: 1952-11-08
Delivery Date: 1952-12-18
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 480
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK Type NAU 423 Nr. 15219 (290x420)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 334.00 Net tonnage
Deadweight: 760.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 35253 Cubic Feet
Bale: 32700 Cubic Feet
 
Length 1: 57.40 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 52.70 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.54 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.19 Meters Depth, moulded
Draught: 3.36 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-02-1964
Type: Rebuilt
Omschrijving: In 02-1964 werd door mijn vader en Piet Vroon besloten om het schip om te bouwen tot veetransporter. Dit naar aanleiding van het feit dat een bevrachter uit Oostende een aantal slagers bij elkaar bracht, die besloten zelf slachtkoeien vanuit Engeland te transporteren. Hieruit ontstond het latere Livestock Express. (Bron: Harry Meppeler.) Eerste reis 18 maart. Voer vooral tussen Oostende en Sheerness.

Datum 00-00-1974
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 1974 een nieuwe hoofdmotor: 4tew 8 cil 565 Pk Caterpillar (159x203)

Ship History Data

Date/Name Ship 1952-11-13 WILLEM BEUKELSZ
Manager: N.V. Scheepvaartkantoor Groningen, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij Willem Beukelszn. 1, Breskens, Zeeland, Netherlands
Shareholder: Frans Arie Leendert Vroon, Hendrik Pieter Kuiper (1955 N.V. Zeevaart Maatschappij 'Hoornsche Diep'), Geert Johannes Meppelder, Arent Meppelder, Pieter Willem Vroon, Eiso Hendrik Schuur e.a.
Homeport / Flag: Breskens / Netherlands
Callsign: PIPN

Date/Name Ship 1953-06-03 DAVID
Manager: N.V. Scheepvaartkantoor Groningen, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij Willem Beukelszn. 1, Breskens, Zeeland, Netherlands
Shareholder: Frans Arie Leendert Vroon, Hendrik Pieter Kuiper (1955 N.V. Zeevaart Maatschappij 'Hoornsche Diep'), Geert Johannes Meppelder, Arent Meppelder, Pieter Willem Vroon, Eiso Hendrik Schuur e.a.
Homeport / Flag: Breskens / Netherlands
Callsign: PDNO

Date/Name Ship 1960-07-29 DAVID
Manager: Vroon's Handels- en Scheepvaartonderneming N.V., Breskens, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Rederij Willem Beukelszn. 1, Breskens, Zeeland, Netherlands
Shareholder: Vroon's Handels- en Scheepvaartonderneming N.V. en Geert Johannes Meppelder
Homeport / Flag: Breskens / Netherlands
Callsign: PDNO
Additional info: Elk 1/2 deel.

Date/Name Ship 1969-12-15 SITHONIA
Manager: A. Farmacis & I. Velciadis., Thessaloniki, Greece
Eigenaar: A. Farmacis & I. Velciadis., Thessaloniki, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Thessaloniki / Greece
Callsign: SVPU

Date/Name Ship 1970-00-00 SITHONIA
Manager: A. Zafeiroudis, Thessaloniki, Greece
Eigenaar: A. Zafeiroudis, Thessaloniki, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Thessaloniki / Greece
Callsign: SVPU
Additional info: In 1984 call sign: SV3743

Date/Name Ship 1978-00-00 NITA
Manager: Konstantinos Papayannis & Dimitrios Miterozos a.o., Thessaloniki, Greece
Eigenaar: Konstantinos Papayannis & Dimitrios Miterozos a.o., Thessaloniki, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Thessaloniki / Greece
Callsign: SV3743

Date/Name Ship 1986-00-00 AGIOS GEORGIOS
Manager: Konstantinos Papayannis & Dimitrios Miterozos a.o., Thessaloniki, Greece
Eigenaar: Konstantinos Papayannis & Dimitrios Miterozos a.o., Thessaloniki, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Thessaloniki / Greece
Callsign: SV3743

Date/Name Ship 1993-06-00 KOSTAS KOYMIANOS
Manager: Konstantinos Papayannis & Dimitrios Miterozos a.o., Thessaloniki, Greece
Eigenaar: Konstantinos Papayannis & Dimitrios Miterozos a.o., Thessaloniki, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Thessaloniki / Greece
Callsign: SV3743

Date/Name Ship 1996-09-00 VICTORY III
Manager: Brus Laguna Compania Naviera S.A., Piraeus, Greece
Eigenaar: Brus Laguna Compania Naviera S.A., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQSM4

Date/Name Ship 1997-00-00 ELEN
Manager: Brus Laguna Compania Naviera S.A., Piraeus, Greece
Eigenaar: Brus Laguna Compania Naviera S.A., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQSM4

Ship Events Data

1952-11-18: Op 18-11-1952 als WILLEM BEUKELSZ, zijnde een stalen motorschip, nog niet gemeten, liggende te Zaltbommel, door A. van der Velden, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 125 Z TIEL 1952 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op het verhoogd achterdek, 3.05 m. uit de hekplaat, 1.25 m. uit de lengteas, 1.50 m. boven dek.
1952-12-00: Dadelijk na oplevering als Willem Beukelsz werd het schip gecharterd door Wesley Shipping Company in New Orleans, USA. Omdat de Amerikanen met geen mogelijkheid de naam van het schip konden uitspreken werd die veranderd in David, naar directeur David Duncan van Westley Shipping. Vanuit New Orleans werd gevaren op Cuba, Haiti, Nicaragua, Quatamala en Mexico. Na 4 jaar liep het charter af en eind 1956 ging de David terug naar Nederland. (Bron: Harry Meppelder.)
1957-11-30: Het Vrije Volk 30-11-1957: Nederlandse coaster 'DAVID' aangevaren. (Van een onzer verslaggevers) De Nederlandse kustvaarder “David" van de rederij Willem Beukelsz te Breskens is vrijdagavond voor de westelijke ingang van het Kielerkanaal in aanvaring geweest met het Westduitse motorschip „Carola", dat 293 ton meet. Het Nederlandse sdhip lag voor het kanaal te wachten en werd geraakt, toen de „Carola" de sluis uitkwam.
Het Duitse schip maakte water en moest snel aan de,grond worden gezet; de kapitein zou met verwondingen in een ziekenhuis zijn opgenomen. De „David", die schade aan de steven opliep, werd met sleepbootassistentie naar Kiel gebracht. De reparaties zullen waarschijnlijk een week vergen.
De bemanning van de „David" verkeert in goede welstand. De Nederlandse kustvaarder was op weg van Amsterdam naar Hernosand, de Duitse van Kalmar naar Bremen. Kapitein van de „David" is de heer G. Meppelder uit Groningen.
1961-12-09: Coastal Shipping, december 1961. Op de Nieuwe Maas te Rotterdam kapseisde zaterdagavond 9 december de graanelevator No. 9 van de Graan Elevator Maatschappij na te zijn aangevaren door de kustvaarder 'DAVID', eigendom van de rederij Willem Beukelsz. te Breskens. De 750 ton dw metende coaster liep een gat van anderhalve meter boven de waterlijn op. De aanvaring geschiedde waarschijnlijk tengevolge van het slechte zicht. Er deden zich bij dit ongeluk geen persoonlijke ongelukken voor. Kapt. J. Vellinga uit Groningen meerde de 'David' af aan de Parkkade. (LJ)
Het Vrije Volk 11-12-1961: Vier schepen m moeilijkheden. (Van onzer verslaggevers) Op de Maas ter hoogte van de St.-Jobshaven te Rotterdam heeft de coaster David uit Breskens zaterdagavond om half zeven de graanelevator GEM 9 aangevaren. De elevator, die een groot gat aan bakboord opliep, zonk even later in de St.-Jobshaven, waarheen hij versleept werd door de Volharding 5 en 6. De David meerde met ingedeukte steven en een scheur van anderhalve meter boven de waterlijn aan de Parkkade. De oorzaak van de botsing was het slechte zicht op de rivier. De David van de rederij Willem Beukelszoon, voer op het ogenblik van de botsing de rivier op in oostelijke richting.- De GEM 9, eigendom van de N.V. Graanelevatormaatschappij, werdt van de Maashaven juist versleept naar de Waalhaven. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. De gezonken graanelevator GEM 9, toont een scheur in de bakboordwand ongeveer midscheeps. De coaster David hield aan de botsing van de GEM 9 een gehavende boeg over.
2000-03-00: 31.03.2000 lag voor reparatie te Port Said Roads. Op 06.04.2000 brand op de brug. Naar de binnenhaven gesleept omdat het dreigde te zinken. 11.2005 Lloyd’s vermeldt: IN CASUALTY OR REPAIRING.
10.2009 in Equasis: Laid up since 01.2001. Het schip werd op 21 april 2010 te Port Said gefotografeerd, de brug nog steeds uitgebrand.
2015-10-00: In 10-2015 registratie vervallen, nog bestaan twijfelachtig. 2019 het voorschip gezien bij een sloper. Correctie: 2010 geschrapt uit Lloyd's Register; bestaan twijfelachtig.

Afbeeldingen


Omschrijving: WILLEM BEUKELSZN op de dag van oplevering 18-12-1952.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: WILLEM BEUKELSZN
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: DAVID
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: DAVID
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: DAVID
Gemaakt door: Clarkson, John

Omschrijving: SITHONIA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: NITA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: AGHIOS GEORGIOS M
Gemaakt door: Anderiesse, Piet J.

Omschrijving: KOSTAS KOYMIANOS
Gemaakt door: Anderiesse, Piet J.

Omschrijving: KOSTAS KOYMIANOS
Gemaakt door: Anderiesse, Piet J.

Omschrijving: De ELEN, verwaarloosd en met waarschijnlijk uitgebrande brug, op 29 mei 2009 liggend te Port Said.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De ELEN, als wrak geabandonneerd liggende te Port Said, foto genomen op 21 april 2010
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De wrakdelen van de ELEN op 16-04-2017 te Port Said.
Gemaakt door: Sinclair, S. (Sydney)
Onderwerp: Sloop

Omschrijving: Het voorschip van de ELEN op 04-04-2019 te Port Said.
Gemaakt door: Knyaz, Vladimir
Onderwerp: Sloop