Inloggen
WILJA - ID 7307

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1939
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5389803
Nat. Official Number: 1939 Z GRON 1939
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 170
Launch Date: 1939-08-00
Delivery Date: 1939-09-30
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5755 Type T (240x360)
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 249.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 144.00 Net tonnage
Deadweight: 275.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 44.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 36.57 Meters Registered
Beam: 6.45 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.56 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-05-1951
Type: Lengthened
Omschrijving: In 05-1951 verlengd door Scheepswerf Vlaardingen Oost: Brt 289, Nrt 177, Dwat 310. LL 42,36 Bale 16000 Grain 15000

Ship History Data

Date/Name Ship 1939-09-25 WILJA
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Willem Slobben, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIPY

Date/Name Ship 1962-10-08 WILJA
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf Gruno, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Harm en Harm Roelf Dost en Abel Nicolai, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIPY
Additional info: Elk 1/3 deel.

Date/Name Ship 1966-12-16 DONI
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf Gruno, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Doni', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDSL
Additional info: Hendrik Harm en Harm Roelf Dost en Abel Nicolai.

Date/Name Ship 1971-11-08 DONI
Manager: Kuta Shipping Co. Ltd., Apapa, Nigeria
Eigenaar: Kuta Shipping Co. Ltd., Apapa, Nigeria
Shareholder:
Homeport / Flag: Apapa / Nigeria

Ship Events Data

1939-09-25: Op 25-09-1939 als WILJA, zijnde een stalen motorvrachtschip, groot bruto 706.63 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage 22-09-1939 no. 6072, liggende te Groningen, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1939 Z GRON 1939 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek.
1939-10-02: NvhN 02-10-1939: Delfzijl. Alhier heeft op de Eems de goed-geslaagde proefvaart plaats gehad van het nieuwe m.s. WILJA, gebouwd onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart bij N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven te Groningen, voor rekening van kapt. W. Slobben te Groningen. Het schip is van het gladdek type, is gebouwd met de motorkamer achterin, het heeft midscheeps een stalen mast waaraan twee stalen laadboomen voor lasten van twee ton. Voor de bediening hiervan zijn bij de mast twee Bodewes motorlieren geplaatst, die elk door een Benz motor van 10 P-K aangedreven worden. Het hijschgerei is geleverd met een certificaat van de Inspectie van Havenarbeid. De ankerlier kan aangedreven worden door den motor van de voorste laadlier. In de motorkamer is voor de voortstuwing een Brons motor geplaatst met een vermogen van 150 p.k.; deze motor is in 3 cylinder uitvoering. Als hulpmotor is in de motorkamer een Benz-motor van 10 p.k. geplaatst voor de aandrijving van de dynamo en de pompen. Het schip meet bruto 249 Reg. ton en netto 143.69 Reg. ton. heeft een D.W. van ca. 280 ton en heeft de volgende afmetingen lengte 37.85 meter, breed 6.40 meter en diep 2.70 meter. Het schip is geheel electrisch verlicht en centraal verwarmd, en uitgerust met een Semples, ballansroer. In ballast toestand behaalde het schip op de proefvaart een snelheid van 9 miil. Het schip werd na de proefvaart met volle tevredenheid door den kapitein overgenomen.
1940-05-00: Op 16.05.1940 ingeschreven bij The Netherlands Shipping & Trading Co. te Londen. Op 06-05-1942 lag het schip in Cowes aan de kade, beladen met explosieven en een deklading benzine in blikken toen er een bombardement losbarstte. De stuurman raakte gewond. Kapitein W. Slobben heeft de WILJA naar open water gebracht en kreeg hier later het Kruis van Verdienste voor. In 1944 heeft deelgenomen aan de Operatie "Neptune". (De invasie van Normandië.) In 06.1945 terug aan de eigenaar.
1949-01-02: De Waarheid 02-01-1950. De „WILJA” aan de grond. De Nederlandse motor-kustvaarder „Wilja", groot 249 ton is op zijn reis van Frederiksund naar Preston, die Woensdag j.l. werd ondernomen, ter hoogte van Frederiksvaerk aan de grond gelopen. Op Nieuwjaarsdag is de 175 ton metende „Ibis" uit Rotterdam langszij van de „Wilja" gekomen om een deel van de lading oesterschelpen over te, nemen. Daarna zal getracht worden het schip vlot te brengen.
De Waarheid 03-01-1950: De „WILJA” vlot gekomen. De Nederlandse kustvaarder „Wilja",waarvan wij gisteren berichtten, dat hij aan de grond was gelopen nabij Frederiksvaer, is gisteravond vlot gekomen.
1955-08-05: NvhN 05-08-1955: Schip ramde steiger in Delfzijl. Het m.s. WILJA, eigenaar de heer Slobben te Haren, kwam met een lading grint van Nieuweschans de haven van Delfzijl binnen. Toen het schip de toegewezen ligplaats aan de nieuwe steiger wilde innemen, kwam het met de steiger in aanvaring, waardoor deze zwaar werd beschadigd. Het schip liep enkele deuken op.
1956-01-31: NvhN 31-01-1956: Auto ging in vlammen op. Machteloos moest de heer W. Slobben uit Haren (Gr.) gisteren op de rijksweg tussen Nijkerk en Hoevelaken toezien hoe zijn auto door felle vlammen werd vernield. De heer Slobben, die reder is van het schip WILJA, was met zijn auto geslipt op het door ijzel glad geworden wegdek en in een sloot terecht gekomen. Hij liep geen letsel op. Juist toen omstanders hem met moeite uit de wagen hadden bevrijd, vloog de auto in brand.
1956-02-25: NvhN 25-02-1956: De WILJA was over tijd. Het Groninger kustvaartuig Wilja van de reder W. Slobben te Haren vertrok 17 februari van Esbjerg naar Arendal. Normaal duurt deze reis, oponthoud door ijs inbegrepen, drie tot vier dagen. Toen de Wilja na die dagen nog niet was binnengekomen, ontstond uiteraard ongerustheid. Gisteren ontving de reder echter 't bericht, dat het schip veilig in Arendal is aangekomen.
1957-07-31: NvhN 31-07-1957: Groninger schip aan de grond gelopen. Het Nederlandse motorschip WILJA (289 ton) van de heer W. Slobben te Haren, dat aan het begin van de week voor de Deense kust aan de grond liep, is Cuxhaven binnengelopen om beter weer af te wachten. De Wilja stootte bij de stranding lek, doch de pompen kunnen het binnenstromende water wegwerken. Het schip liep kort na de stranding Kiel binnen, doch de gezagvoerder kreeg van de havenautoriteiten verlof tot Cuxhaven door te varen. De Wilja is met een lading hout op weg naar Groningen.
NvhN 23-09-1957: Kustvaarder WILJA weer in de vaart. De 335 ton d.w. metende kustvaarder Wilja van rederij Slobben te Groningen is — na een omvangrijke reparatie op de werf Welgelegen te Harlingen — weer in de vaart gebracht. De Wilja had als gevolg van een stranding ter hoogte van Hirsthals bij de Deense kust belangrijke bodemschade opgelopen.
1962-10-18: NvhN 18-10-1962: De WILJA verkocht. De kustvaarder Wilja 289 brt van rederij W. Slobben te Groningen is verkocht aan rederij Dost eveneens te Groningen, eigenaar van de Doni. Het vaartuig werd in 1939 gebouwd bij de Noord Nederlandse Scheepswerf te Groningen. De coaster blijft onder de zelfde naam varen.
1963-03-18: 18-03-1963: Gestrand op d Oostkust van Engeland.
Het Vrije Volk 24-08-1965: Kapitein H. H. D. (Groningen) van de WILJA, 280 ton, mag twee weken niet varen en zijn stuurman F. v. B. heeft een berisping gekregen. Beiden worden schuldig geacht aan de stranding van hun vaartuig op 18 maart 1963 op de oostkust van Engeland.
1963-10-29: 29-10-1963 In de nacht van 29 ten westen van de monding van Dartriver aan de zuidkust van Engeland aan de grond gelopen.
NvhN 26-06-1965: Raad voor de Scheepvaart: Groninger kapitein maand onbevoegd wegens stranding. De Raad voor de Scheepvaart heeft kapitein H. H. D. uit Groningen voor een maand zijn bevoegdheid ontnomen en stuurman G. P., ook uit Groningen, gestraft met een berisping, omdat ze schuldig zijn bevonden aan de stranding in de nacht van 29 oktober 1963 van het m.s. Wilja (289 brt.) ten westen van de monding van Dartriver aan de zuidkust van Engeland. De kapitein had de wacht niet mogen overdragen aan de weinig ervaren, met dispensatie varende stuurman. Deze gaat ook zelf niet vrij uit: hij had de kapitein moeten waarschuwen bij zich voordoende bijzonderheden. Dat te 03.30 Uur Berryhead nog steeds niet in zicht was, had hij als alarmerend moeten beschouwen, aldus de Raad voor de Scheepvaart.
1969-01-18: Het Vrije Volk 18-01-1969: Kustvaarder in moeilijkheden. Londen (AP) De Nederlandse kustvaarder “DONI” (289 ton) uit Groningen is in de Noordzee voor de kust bij Harwich in moeilijkheden geraakt. Het schip kampt met motorschade en heeft om assistentie gevraagd. De Engelse sleepboot “Sauria” 1937-66 BRT. heeft de “Doni” op sleeptouw genomen.
NvhN 18-01-1969: Kapitein gewond. Groninger coaster binnen na zware storm.De Groninger kustvaarder Doni is door een Engelse sleepboot vanmorgen de haven van Felixtowe binnengebracht. De kapitein van de kustvaarder, de 54-jarige Hendrik Drost uit Groningen, moest naar een ziekenhuis worden gebracht omdat hij bij een ongeluk tijdens de storm een vingertopje was kwijtgeraakt. Drost heeft toezicht gehouden bij het meren van zijn schip, voordat hij met een ambulance in allerijl naar het East Suffolk ziekenhuis in Ipswich werd gebracht. Hij vertelde dat hij er in geslaagd was om zonder hulp zijn hand te verbinden. Het ongeluk was gebeurd, toen zijn vinger vastraakte in een kabel, die zijn schip verbond met de sleepboot Sauria. Drost vertelde dat de Doni op weg was van Great Yarmouth naar Antwerpen, maar dat het schip in de hoge zee niet vooruitkwam. „We hebben toen de ankers uitgeworpen, maar moesten die weer kappen omdat het gevaar bestond dat we onder water zouden raken." zo vertelde Drost.
Ook andere schepen kwamen in de storm in moeilijkheden.
1997-00-00: Verdere levensloop onbekend. 1997 Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: De proefvaart en oplevering van de 'Wilja' op 30 sept. 1939.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Wilja 1939 (voor verlenging)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Wilja' bj 1939 (na verlenging)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Wilja 1939.
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Wilja 1939 op 30-12-1961, Koningshaven, Rotterdam.
Gemaakt door: Hoogerwaardt, P. (Paul)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Doni' bj 1939 (ex 'Wilja')
Gemaakt door: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: 'Doni' (ex 'Wilja')
Gemaakt door: Monteny, G.
Algemene informatie

NvhN 030150
Coaster WILJA voer aan de grond.
Ter hoogte van Frederiksvaerte liep de Nederlandse motorcoaster WILJA aan de grond.
De WILJA, die 249 bruto register ton groot en eigendom van de heer W. Slobben te Groningen is, was op weg van Frederiksoord naar Preston. Het 175 ton metende kustvaartuig IBIS uit Rotterdam nam een deel van de lading oesterschelpen over, waarna het gisteravond gelukte de WILJA vlot te krijgen.

NvhN 120857
WILJA heeft bodemschade.
Bij het droogzetten van de kustvaarder WILJA van rederij Slobben te Groningen is gebleken dat dit schip als gevolg van het aan de grond zitten op de Deense kust, ter hoogte van Hirsthals, omvangrijke bodemschade heeft gekregen.