Inloggen
WILHELMINE - ID 7304

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1949
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5310917
Nat. Official Number: 2390 Z GRON 1948
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepsbouw Unie N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 243
Launch Date: 1949-01-15
Delivery Date: 1949-04-06
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 265
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM nr. 44/17706 (1943) Type RS134/S (260x340)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 348.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 170.00 Net tonnage
Deadweight: 425.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 22500 Cubic Feet
Bale: 21150 Cubic Feet
 
Length 1: 41.01 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 34.06 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.46 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.66 Meters Depth, moulded
Draught: 2.96 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1951
Type: Lengthened
Omschrijving: Verlengd met ca. 4 meter. Brt 372 Nrt 179 Dwat 447. Loa 44,51 Ll 37,55.

Datum 00-00-1973
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 395 Pk Caterpillar Type (137x165)

Ship History Data

Date/Name Ship 1948-09-08 WILHELMINE
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Tonnis Smid, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIPX

Date/Name Ship 1963-03-07 SANDÖN
Manager: Patrik Pettersson Partrederi, Skärhamn, Sweden
Eigenaar: Patrik Pettersson Partrederi, Skärhamn, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Skärhamn / Sweden
Callsign: SFGZ

Date/Name Ship 1965-02-00 DONIA
Manager: C.O. Fhager P/R, Donsö, Sweden
Eigenaar: C.O. Fhager P/R, Donsö, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Donsö / Sweden
Callsign: SFGZ

Date/Name Ship 1975-03-00 BORNELAND
Manager: Jean Osborne Oscarsson Partrederi, Edshultshall, Sweden
Eigenaar: Jean Osborne Oscarsson Partrederi, Edshultshall, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Edshultshall / Sweden
Callsign: SFGZ

Date/Name Ship 1976-05-00 FURULAND
Manager: Erling L.H. Ekström, Kalmar, Sweden
Eigenaar: Erling L.H. Ekström, Kalmar, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Kalmar / Sweden
Callsign: SFGZ

Date/Name Ship 1978-10-00 EKLAND
Manager: Marianne Ekeroth, Kalmar, Sweden
Eigenaar: Rederi A/B Ekeroth, Kalmar, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Kalmar / Sweden
Callsign: SFGZ

Date/Name Ship 1984-00-00 ÖSTFART
Manager: Rederi A/B Östfart, Upplands Väsby, Sweden
Eigenaar: Rederi A/B Östfart, Upplands Väsby, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Kalmar / Sweden
Callsign: SFGZ

Ship Events Data

1949-01-15: NvhN 13-01-1949: Advertentie: Stremming Scheepvaart. Wegens tewaterlating van een schip zal de scheepvaart op het Winschoterdiep ter hoogte van de Scheepsbouw Unie N. V. te Gideon gestremd zijn op Zaterdag 15 Januari a.s. des v.m. van 10—11 uur. De Ingenieur der Stadsbezittingen.
1949-04-04: Op 04-04-1949 als WILHELMINE, zijnde een stalen motorschip, groot 1053.29 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 24-03-1949 no. 7646, liggende te Groningen, door J. Matthijssen, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2490 Z GRON 1948 op het achterschip aan S.B. zijde achter in het dekhuis op het verhoogd achterdek, 2.50 m. uit de hekplaat, 0.55 m. uit de lengteas, 1.40 m. boven dek.
1954-12-30: Leeuwarder courant 30-12-1954: R.O.N. sprak met coasters op zee. De Regionale Omroep Noord zendt Oudejaarsavond van ongeveer tien over zeven tot half acht gesprekken met Noordelijke coasters op volle zee uit. De R.O.N, heeft Maandag- en Dinsdagavond, dank zij Radio Scheveningen, zeer vlot verbinding gehad met de coasters „Jutland", „WILHELMINE", „Deo Gratias", „Mirzam-N". "Ida Jacoba", „Harm" en „Hoogezand". In korte gesprekken wordt getracht de luisteraars een indruk te geven van het leven aan boord van een kustvaartuig. Bovendien is steeds één opvarende in de gelegenheid gesteld namens de hele bemanning een nieuwjaarswens uit te spreken. De coasters waren verspreid over een uitgestrekt gebied. Zo lag de "Hoogezand" in de Hardangerfjord, terwijl de „Deo Gratias" zich in de Golf van Biskaje bevond. De meeste van deze schepen zullen Oudejaarsavond op zee zijn. Radio . Scheveningen heeft geen Friese en Drentse coasters kunnen ontdekken. Zes horen thuis in Groningen en Delfzijl, terwijl één (de „Mirzam-N") Rotterdam als thuishaven heeft. De kapitein van dit schip is een Groninger.
1959-06-12: Op 12-06-1959 draagt Edzo Smit 40% over aan zijn 4 kinderen. (Betsy Edzodina, Jacobina Rensiena, Edzo en Hugo Wilfried.)
1961-07-13: 13-07-1961 Er komt trouwen van. Verliefde verstekelinge terug naar Zweden. Het 15-jarige Zweedse meisje dat zich aan boord van het Groninger schip WILHELMINE had verscholen in de hut van haar geliefde, heeft gisteren de terugreis aanvaard. Doris Brite Marie Strand ontmoette zes weken geleden de kok van de Wilhelmine, Chris Polhuis (20 jaar) uit Enschede, toen het schip de Zweedse havenstad Oskarshamn aandeed. „Toen we naar Nederland vertrokken waren, schreef Doris, dat ze mij terug wilde zien", vertelde Bolhuys. Toen de Wilhelmine vijf dagen geleden opnieuw in Oskarshamn aanmeerde, verstopte het meisje zich in de hut van Bolhuys. Zij werd pas ontdekt, toen de coaster in de Britse vissershaven Grimsby arriveerde. Maar zij mocht niet van boord omdat zij geen paspoort had. De kok Bolhuys zegt, dat hij weer naar Zweden zal gaan. „En dan zeg ik het zeemansleven vaarwel en gaan wij trouwen", voegde hij eraan toe.
De waarheid 13-07-1961: Doris mocht Chris meenemen. Doris Brite Strand, het vijftienjarige Zweedse meisje dat als verstekelinge in de hut van haar vriend, scheepskok Chris Polhuis van het Nederlandse schip „Wilhelmine", van Zweden naar Grimsby in Engeland is gereisd, is nu met dat schip onderweg naar Gent. Daar zal de Zweedse consul zich over haar ontfermen. Een functionaris van het Zweedse vice-consulaat in Grimsby vertelde, dat men op grond van menselijke overwegingen had toegestaan, dat het meisje met haar zeeman meevoer. Later zal dan een oplossing voor het geval worden gezocht.
De Telegraaf 14-07-1961: Jonge verstekelinge nu weer in Zweden. Van onze speciale verslaggever. Gent, zaterdag. Met tranen in de ogen heeft de 15-jarige Zweedse Doris Brita Strand vrijdagmiddag in Gent afscheid genomen van haar Hollandse vriend, de 20-jarige kok Chris Polhuis van de Nederlandse kustvaarder „Wilhelmine" uit.Groningen.' Daarmee was hun romance voorlopig ten einde. Via de Zweedse consul in Gent werd Doris op transport gesteld, terug naar Zweden. En Chris Polhuis wacht in Gent af, tot zijn opvolger is gearriveerd en zijn ontslag zal ingaan. De Nederlandse kok smokkelde Doris aan boord van de „Wilhelmine" toen het schip eind vorige week in Oskarshamn gemeerd lag en verborg haar in zijn hut. Pas in de Schotse haven Grimsby ontdekte de kapitein de jonge verstekelinge. In Engeland mocht het meisje niet zonder paspoort aan land. Daarom was de kapitein genoodzaakt haar. maar ook zijn kok, die hij wegens deze ontvoering had ontslagen, mee te nemen naar zijn volgende haven Gent. Daar is het schip vrijdagmorgen aangekomen. Op weg hierheen passeerde het schip Terneuzen. De Nederlandse autoriteiten hadden maatregelen genomen, dat er in Terneuzen niemand van de „Wilhelmine" aan land mocht. Het schip moest naar Gent doorvaren. Toen in het kanaal naar Gent Doris tot de ontdekking kwam, dat zij spoedig de thuisreis zou maken, heeft zij geprobeerd zichzelf met een scheermesje lichamelijk letsel. toe te brengen. Haar vriend kon dit verijdelen; zij liep slechts een lichte verwonding op. In. Gent werd Doris door de Zweedse consul van boord gehaald en naar Antwerpen gebracht. Vrijdagmiddag werd zij, met door het consulaat verstrekte reispapieren, naar het vliegveld van Brussel gebracht. Vrijdagavond kwam zij in Stockholm aan waar haar vader en moeder haar op het vliegveld afhaalden.
1962-09-24: 27-09-1962 m.s. WILHELMINE af Groningen, 372 B. R. T. På rejse fra Rotterdam til Svendborg med briketter. Grundstødt d. 24. sept. i farvandet S. for Fyn. (305) Strandingsindberetning dat. 24. sept. Kl. 0100 grundstødte W. på Skandsen på Tåsinge og blev stående. D. 25. sept. kl. 1030 kom W. flot ved fremmed hjælp. Anm. Årsagen til grundstødningen angives at være ukendskab til farvandet.
1962-10-26: NvhN 26-10-1962: Stuurloze coaster hielp zichzelf. De 372 brt. metende kustvaarder Wilhelmine, rederij P. Smid uit Groningen, verkeerde donderdagavond in moeilijkheden. Het schip bevond zich in de nabijheid van routeboei E.T. 16 benoorden het rif van Schiermonnikoog en dreef met machineschade in de richting van de Westereems. De kapitein meldde, dat er water in de machinekamer drong, zodat het vliegwiel van de motor onder water stond. Het koelwater kookte, zodat de pomp weigerde en men de handpomp moest gebruiken. De oorzaak was onbekend. Op het SOS, dat werd uitgezonden, voeren de motorreddingsboot Insulinde van Oostmahorn, de sleepboot Waterpoort van Delfzijl en de zeesleper Wotan van rederij Bugsier uit Borkum ter assistentie uit. Tegen negen uur 's avonds was men aan boord van de Wilhelmine de situatie enigszins meester en werd de Insulinde naar de thuishaven gedirigeerd. De Wotan en de Waterpoort voeren door om te helpen, en om de coaster naar Delfzijl te loodsen. Toen de sleepboten bij de kustvaarder waren aangekomen bleek echter, dat men het mankement zelf reeds provisorisch had verholpen. De Wilhelmine voer op eigen kracht naar de haven van Delfzijl.
Friese koerier 26-10-1962: Bij Schiermonnikoog: Kustvaarder in moeilijkheden. Harlingen- De 372 ton metende Groninger kustaarder „Wilhelmine" verkeerde donderdagavond ten noorden van Schiermonnikoog in ernstige moeilijkheden. De reddingboot „Insulinde", alsmede de sleepboten „Waterpoort" van rederij Wagenborg uit Delfzijl en “Wotan” van rederij Bugsier uit Emden voeren uit om eventueel assistentie te verlenen. Deze was niet direct nodig; de “Insulinde” keerde derhalve weer naar Oostmahorn terug. De beide sleepboten bleven in de onmiddellijke nabijheid van de “Wilhelmine” om zo nodig assistentie te verlenen. De kustvaarder, welke eigendom is van rederij P.Smid te Groningen, heeft koers gezet naar Delfzijl., waar het schip vanmorgen is aangekomen.
1984-12-16: Final Fate:
Tijdens een reis van Enköping naar Aarhus met een lading graan op de Kalkgrundet bij Ahus aan de grond gelopen. Zij raakte weer vlot en bleek lek. Het schip bereikte nog de haven van Ahus maar zonk daar. Op 3 januari 1985 gelicht door A/B Neptun Röda Bolaget en naar Gothenburg gesleept. Op 23 maart met sloop begonnen door Skrot & Avfallsprodukter.

Afbeeldingen


Omschrijving: De WILHELMINE op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: WILHELMINE
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: WILHELMINE
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: WILHELMINE
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Kade

Omschrijving: DONIA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: EKLAND
Gemaakt door: Unknown