Inloggen
WILHELMINA - ID 7301


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1936
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5356806
Nat. Official Number: 1745 Z GRON 1936
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven (Scheepsbouw en Machinefabriek), Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 645
Launch Date: 1936-06-10
Delivery Date: 1936-07-15
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 180
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (220x360)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 199.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 114.00 Gross tonnage
Deadweight: 255.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 12500 Cubic Feet
Bale: 11900 Cubic Feet
 
Length 1: 35.60 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 34.14 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.55 Meters Registered
Depth: 2.44 Meters Breadth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1936-07-15 WILHELMINA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Tonnis Smid, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIPS

Date/Name Ship 1948-11-11 VELOCITAS
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: C.V. A. Polder's Scheepvaartbedrijf, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PIFC

Date/Name Ship 1949-11-14 WILLEM
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: V.o.F. Gebr. Serné (Laurens & Bastiaan), Heemstede, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heemstede / Netherlands
Callsign: PIQL

Date/Name Ship 1951-03-14 MARKEN
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Kustvaart-Reederij van Dudok de Wit & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PFUX

Date/Name Ship 1954-08-25 TEUNIKA
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Arie Polder, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PHXW

Date/Name Ship 1955-06-11 TEUNIKA
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Leonard Polder, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PHXW

Date/Name Ship 1964-05-28 TEUNIKA
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Teunika', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder: Abel Nicolai en N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno'
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PHXW

Ship Events Data

1936-07-15: NvhN 16-07-1936: Proefvaart m.s. „WILHELMINA”. Gisteren vond op de Eems te Delfzijl de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip Wilhelmina, gebouwd bij de N.V. E. J. Smit en Zoon te Westerbroek, voor rekening van kapt. T. Smit te Groningen, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie, groote vaart. Het schip is met plaatsteven gebouwd en het is van het kruiserhek-type. De stalen mast is midscheeps geplaatst; deze is voorzien van twee stalen laadboomen, waarmede een last van 2 ton kan worden geheschen. Op het mastdek zijn twee motorlieren elk met een direct aangebouwde Deutz van 7 ½ P.K. Het schip heeft de volgende afmetingen: lengte over de loodlijnen 33.90 M., breedte 6.50 M. holte en in de zijde 2.70 M. Het laadvermogen bedraagt 260 ton, terwijl de inhoud netto 113 Reg. ton en bruto 199 ton bedraagt. In de motorkamer is voor de voortstuwing een direct omkeerbare Deutz Diesel motor. Deze motor is in zes cylinder uitvoering met een vermogen van 180 P.K. bij 350 omwenteling per minuut. Verder bevindt zich in de motorkamer een hulpmotor voor het aandrijven de pompen en de dynamo. De verlichting van het schip geschiedt geheel electrisch. Het schip, dat een snelheid van 9 mijl behaalde voldeed op de proefvaart ruim aan alle gestelde eischen, zoodat het met volle tevredenheid door den kapitein werd overgenomen.
1936-07-18: Als WILHELMINA, zijnde een motorvrachtschip, groot 563.47 m3, liggende te Delfzijl, door A. Kielema, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Tonnis Smid, scheepskapitein te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1745 Z GRON 1936 op het achterschip in achterkant ingang logies van de kapitein.
1940-05-16: Ingeschreven bij The Netherlands Shipping & Trading Co. te Londen. 14 febr. 1945 terwijl het op de boeien voor anker lag te Dover werd het schip aangevaren door een stoombaggermolen die van haar ankers was losgeraakt. Alleen lichte schade. Op 1 juni 1945 weer terug bij de eigenaar.
1952-12-24: Liggend te Amsterdam brak er brand uit aan boord. Werd snel door de lokale brandweer geblust.
1953-02-00: Hielp mee met de evacuatie van de overlevenden van de stormvloed-ramp in Zeeland.
1954-08-25: 'Teunika' genoemd naar de kinderen van Arie Polder, Amsterdam, Teuni, Nico en Kaatje.
1954-10-21: Liggend in het Alexandra droogdok in Hull brak er, tijdens het uitroken van een lading hout (fumigation), brand uit. Vijf ton van de lading ging hierbij verloren.
1960-02-08: Ter reparatie liggend in Amsterdam brak er brand uit in de bemanningsverblijven. Door de brandweer geblust.
De waarheid 09-02-1960: Scheepsbrand in Amsterdamse haven. Maandagmorgen vroeg is aan boord van de kustvaarder „TEUNIKA", dia voor reparatie in het Westerdok te Amsterdam ligt, brand ontstaan. De kapiteinshut, de bemanningshutten, de kombuis en een deel van de stuurhut brandden gedeeltelijk uit. Vermoedelijk heeft een oliekachel de brand veroorzaakt.
1960-05-25: Onderweg naar Antwerpen op de linkeroever van de Schelde bij de Kruisschanssluis aan de grond gelopen. De volgende dag zonder hulp weer vlotgekomen.
1960-11-17: Op de Nieuwe Maas in Rotterdam in aanvaring gekomen met het Franse binnenschip 'Ingres'. Lichte schade.
1961-02-28: De Telegraaf 28-02-1961: Ton vergoeding voor gekwetste. Van een onzer verslaggevers. Amsterdam, dinsdag Een Londens gerechtshof heeft de Amsterdamse reder A. Polder gelast een bedrag van bijna ƒ 110.000 uit te keren aan de 34- jarige dokwerker Josef E. Batchelor, die in augustus 1958 was getroffen door een springende staaltros van de kustvaarder „TEUNIKA" (199 ton). De Londenaar was niet gewond, maar enkele maanden lang had hij niemand herkend en stil voor zich uit zitten staren. Het ongeluk gebeurde toen het tij op de Theems daalde en de staaltros, waarmee de „Teunika" aan de wal lag gemeerd, knapte. De heer Polder, die destijds zelf kapitein was van zijn enige schip, vertelde ons gisteravond in Amsterdam: Gelukkig ben ik WA-verzekerd voor schip en bemanning”. De „Teunika" ligt momenteel weer in Londen.
1964-12-06: Onderweg van Grangemouth naar Delft bij Callandsoog gestrand. Een poging van de sleepboot 'Hector' om haar los te slepen mislukte. Pas nadat haar volledige lading was gelost kon de sleepboot 'Titan' het schip op 18 december lostrekken.
Het Vrije Volk 07-12-1964: Coasters gestrand. (Van een onzer verslaggevers) Sleepboten van Bureau Wijsmulier uit IJmuiden zijn twee Nederlandse coasters te hulp gekomen, die zondag tijdens slecht weer aan de grond zijn gelopen. Het zijn 199 brt. metende TEUNIKA, welk scheepje bij Callantsoog op het strand is geworpen, en de 499 brt. metende Karel, die een mijl van de lerse haven Galway jop de rotsen zit. De Teunika, een kustvaardertje dat, bijna dertig jaar oud is, was met een lading porseleinaarde op weg van Schotland naar Delfzijl. Het scheepje werd zondag door de harde westenwind uit de koers gedreven en liep tussen twee strekdammen op het strand. Het zit bij de laagwaterlijn aan de grond. De Hector van Wijsmuller heeft zondag vergeefs geprobeerd 'n sleepverbinding tot stand te brengen. Vandaag wordt een nieuwe poging gedaan. De bemanning van de Teunika is nog aan boord. Voor de eerste maal zou vanmiddag bij bergingswerkzaamheden op de Nederlandse kust een helikopter worden gebruikt. Daar de branding voor de kust nog te hoog is om gebruik te kunnen maken van een sloep om de sleepverbinding tussen de sleepboot Hector en de gestrande Teunika tot stand te brengen, is nu de hulp ingeroepen van een helikopter van Schreiner in Den Haag. De helikopter zal het uiteinde van de zware sleepdraad oppikken aan het strand en vervolgens naar de sleepboot Hector vliegen. Men hoopt dan vanavond bij hoog water omstreeks tien uur een eerste poging te doen de Teunika vlot te trekken van het strand bij Callantsoog.
Wijsmuller stuurde zijn sterke zeesleper Jacob van Heemskerck naar de Karel bij Galway. Deze coaster heeft een bemanning van elf koppen. Ze zijn allen op het schip gebleven. Hoe de kansen voor de berging van deze coaster zijn, wist men vanmorgen bij Wijsmuller nog niet. De zondag naar Galway vertrokken bergingsinspecteur is nog niet klaar met zijn onderzoek.
Het Vrije Volk 08-12-1964: Helikopter vliegt sleepdraad naar gestrand schip. (Van een onzer verslaggevers) De 199 ton metende coaster Teunika uit Rotterdam, die zondagochtend vroeg iets ten noorden van Callantsoog op 't strand liep, is bij hoog water vanmorgen niet vlot gekomen. Misschien kan bij laag water van vanmiddag een tros worden overgebracht naar de sleper Hector van Bureau Wijsmuller. Vanavond omstreeks zeven uur zou dan begonnen kunnen worden met trekken.
De algemene verwachting in Callantsoog, waar de bergers van Wijsmuller hun hoofdkwartier hebben opgeslagen in badhotel Callant, is, dat de Teunika nog wel enige dagen bij de laagwaterlijn op het strand zal zitten. Bij de boeg is een touwladder uitgegooid, zodat de vijf bemanningsleden bij laag water de benen eens kunnen strekken op de waL Enig gevaar voor de mensen is vorlopig niet te duchten. Het schip trekt uiteraard al veel bezoekers naar het strand. De attractie is vergroot omdat Wijs- muller voor de operatie de hulp van een helikopter van Schreiner Aerocontractors heeft ingeroepen. Gistermiddag bracht de helikopter een lijn naar de kustvaarder. Die lijn, eenmaal vastgemaakt op de Teunika (die met Chinaklei onderweg was van Schotland naar Rotterdam en dus geheel uit de koers was geraakt) werd door de helikopter verder in zee gebracht en daar met een boei neergelaten. Ver genoeg om de Hector, die nog niet in de onmiddellijke nabijheid van de Teunika is geweest, in staat te stellen een tros over te brengen wanneer wind en zee daar de mogelijkheden voor geven. Getracht zal worden, vanmiddag de operatie uit te voeren. Om half negen vanavond is het weer hoog water, zodat men omstreeks kwart voor zeven met trekken zou kunnen beginnen. Tegen het middaguur begon de wind af te nemen, wat de kans vergroot dat er vanmiddag iets kan worden gedaan. Voorlopig echter zit de Teunika nog stevig vast tussen Callantsoog en Grote- Keeten bij paal elf. De mannen van Wijsmuller namen vanmiddag in badhotel Callant eerst nog maar eens een stevig bord erwtensoep voordat het karwei werd voortgezet. Groot, was de belangstelling voor het ongewone bergingswerk bij het strand van Callantsoog.! Een helikopter vloog de sleepdraad over naar het voor de bergers van de sleepboot Hector onbereikbare schip.
Het Vrije Volk 09-12-1964: Teunika ligt nog steeds bij paal 11. (Van een onzer verslaggevers) De mannen van Wijsmuller hebben hun pogingen moeten uitstellen om de kustvaarder Teunika vlot te trekken, die zondagochtend vroeg ten noorden van Callantsoog op het strand liep. De bergers vrezen dat ook vandaag de wind te hard zal zijn om een tros over te brengen naar de sleper Hector. De Teunika is inmiddels hart op weg een attractie te worden. Velen komen kijken naar het schip, dat tussen Callantsoog en Grote Keeten bij paal 11 ongeveer op de laagwaterlijn is vastgelopen. De vijf bemanningsleden lopen geen gevaar. Zij kunnen trouwens via een touwladder van boord en bij laag water zelfs met droge voeten aan land komen. De kapitein van de Teunika heeft dat zondagmorgen als eerste gedaan om in badhotel Callant, dat nu hoofdkwartier is van de bergers van Wijsmuller, zijn reder in Rotterdam telefonisch mee te delen, dat hij onderweg van Schotland naar Rotterdam was gestrand.
Het Vrije Volk 11-12-1964: Jan Joore is Neerlands nieuwste berger: Helikopter ingeschakeld bij berging gestrande Teunika. (Van een onzer verslaggevers)
„Hij kan niet mooier liggen," vinden de bergers van Wijsmuller van de kustvaarder Teunika. De zee heeft het schip, dat sinds zondagmorgen vastzit bij Callantsoog, wat verzet, zodat het nu precies in de goede sleeprichting ligt. Toch kwam de Teunika bij het hoogwater van vanmorgen niet vlot en het ziet er naar uit, dat het ook vanavond niet zal gebeuren. Dat is tegen de verwachting, na de. succesvolle operatie die Schreiners helikoptervlieger Jan Joore gistermiddag uitvoerde. Hij immers bracht een lijn over van de Teunika naar de sleper ,Hector' — het grootste probleem, de verbinding, is opgelost, zeiden.de mannen van Wijsmuller toen. Er vertoonde zich echter gisteravond een obstakel. Na de dunne sleeplijn die door de helicopter was overgebracht, moest nog een stranddraad en de eigenlijke sleeptros op de “Hector" komen. De “Titan” van Wijsmuller werd uit IJmuiden opgeroepen om bij dit karwei te helpen, zodat alles tijdig gereed zou zijn, om vanmorgen te gaan trekken. Het is er niet van gekomen. Vermoedelijk op een onbekend wrak brak de kabel. Het kan niet het wrak van een onbemand doelvliegtuigje zijn dat ook nog tussen de Teunika en de sleper ligt. ,Dat trekken we wel kapot,' zeggen de bergers van Wijsmuller — er moet dus ook nog een scheepswrak liggen. De gebroken kabel was niet de enige tegenslag. De dag van vandaag begon met dikke mist. Niet alleen dat de ,Titan', die sinds vanacht de ,Hector' geheel heeft vervangen, de Teunika niet kan zien, maar er was ook geen wind en dus te weinig water om de kustvaarder vlot te krijgen. Van een opklaring omstreeks half tien vanmorgen maakten de mannen van Wijsmulier gebruik om een nieuwe sleeptros uit te brengen. Een karwei dat uren kost en waarvoor de hulp van een kotter werd ingeroepen. Het slechte zicht maakte het de kotter echter onmogelijk tijdig te verschijnen. Zo verliep het hoogwater van vanmorgen. Vanavond dus pas een nieuwe kans om de Teunika weer in zee te brengen..Maar inmiddels werd er voor vanmiddag alweer dichte tot zeer dichte mist voorspeld. De heer Rademaker, eigenaar van het badhotel Callant, dat als hoofdkwartier van Wijsmuller dient, zei om elf uur vanmorgen tegen een van de bergers: ,U gebruikt de kamers vannacht zeker ook nog wel? De mannen van Wijsmuller knikten gelaten ja. Het wordt nog wel een nacht op het strand voor de Teunika.
De Tijd.De Maasbode 19-12-1964. „Teunika" vlot. Den Helder, 19 dec. — Do kustvaarder „Teunika" is gistermiddag door de sleepboot Tttan van Wijsmnller van het strand bij Callantsoog vlotgetrokken. Nadat een geul was gegraven achter het schip, dat door de stormen van de laatste aagen nog hoger op het strand was geschoven, en nadat de 230 ton porcelein-aarde uit de ruimen was gehaald. verliep de berging zeer voorspoedig. Vrij spoedig nadat de krachtige „Titan", aan de kustvaarder begon te trekken kwam er beweging in het logge gevaarte. Dit belandde in de geul en kon op eigen kracht open water opzoeken. Het schip strandde in de nacht van 5 op 6 december door tot nu toe onbekende oorzaak. Het weer was toen vrij goed. Op eigen kracht is de „Teunika" naar Rotterdam gevaren.
1967-12-00: Bodemschade ontstaan te Londen; werd bij Scheepswerf Vuijk te Capelle a/d IJssel gerepareerd
1969-02-12: Motorproblemen in Inverness tijdens het binnenlopen van het Caledonian Canal. Dezelfde dag weer vertrokken naar Paisley.
1969-05-16: Final Fate:
Ten gevolge van lekkage in de machinekamer op sleep genomen maar toch gezonken op 11 mijl ten westen van Tobermory (Mull), 2,5 mijl van Caliach Point. Het schip was op weg van Corpach naar Tiree met een lading stenen. De bemanning werd gered door de Britse trawler 'Corena' en te Mallaig aan land gezet.
Het Vrije Volk 17-05-1969: Kustvaarder vergaat. Glasgow (Reuter) . Bij het Schotse eiland Mull is vrijdag de Nederlandse kustvaarder TEUNIKA (199 ton) vergaan. Alle opvarenden zijn gered. Het schip is eigendom van de maatschappij Gruno in Amsterdam.
NvhN 17-05-1969: Bemanning opgepikt. Nederlandse coaster voor Schotse kust gezonken. De 199 ton metende Nederlandse kustvaarder TEUNIKA is gisteren voor de westkust van Schotland gezonken- De kustwacht deelde mee, dat alle bemanningsleden waren opgepikt. De bemanning werd gered door de Britse treiler Corena die de noodsignalen van het Nederlandse schip had opgevangen. De machinekamer van de Teunika stond onder water. Volgens ooggetuigen maakte de Nederlandse kustvaarder plotseling slagzij en zonk snel toen het schip op sleeptouw werd genomen.
1970-07-09: De Telegraaf 09-07-1970: Kapitein gestraft. Amsterdam, woensdag. De Raad voor de Scheepvaart heeft de 45-jarige kapitein A.N. uit Den Haag wegens schuld aan de ondergang van zijn schip gestraft door hem de bevoegdheid om als kapitein op een zeeschip te varen voor de tijd van vier maanden te ontnemen. Het schip, de m.s. „TEUNIKA" raakte op 16 mei vorig jaar op de reis in de Passage of Tiree vol water en zonk.
2008-06-14: 14-06-2008 Peter Moir dived the wreck on Saturday 14 June 08, she lies pretty much where the Coastguard said she sank while under tow to Tobermory, and some 4-5 miles NW of Caliach Point, Mull. The hull is intact, but all deck structures are gone from the stern, she must have sunk by the bow as the hull is pushed outwards on both sides just aft of the focsle bulkhead.

Afbeeldingen


Omschrijving: WILHELMINA
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: WILHELMINA
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: WILHELMINA 17 juli 1936.
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Wilhelmina 1936
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: WILHELMINA naar zee, vanuit St-Vaast-la-Hougue, L`IIe de Tatihou.
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: WILHELMINA
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Charlie A.
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Wilhelmina 1936
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Velocitas 1936 ex Wilhelmina.
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Marken 1936 ex Wilhelmina.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Teunika 1936 (ex Wilhelmina)
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Duncan, Alex

Omschrijving: Teunika
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Hocquard, D.P. (Dave)

Omschrijving: Krantenbericht n.a.v. de aanvaring met het m.s. Ingres op 17-11-1960
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Schade

Omschrijving: TEUNIKa
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Teunika 1936 (ex Wilhelmina)
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Teunika 1936 gestrand bij Callantsoog op 06-12-1964
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: TEUNIKA 6 december 1964 gestand
Collectie: www2museum.eu (collectie D. Swierstra)
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: TEUNIKA
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: TEUNIKA
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Charlie A.
Onderwerp: Havenopname