Inloggen
WILHELMINA - ID 7300


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1928
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 1087 Z GRON 1928
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf 'Gideon' J. Koster Hzn., Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 117
Launch Date: 1928-00-00
Delivery Date: 1929-01-04
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Kromhout Motoren Fabriek D. Goedkoop Jr., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 80
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Kromhout-gloeikop Type (300x310)
Speed in knots: 7.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 144.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 68.00 Net tonnage
Deadweight: 180.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 34.27 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 30.43 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.82 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.68 Meters Depth, moulded
Draught: 2.28 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1928-12-17 WILHELMINA
Manager: Harm Dekker, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harm Dekker, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands
Callsign: QCHT
Additional info: Call sign 1934: PIPR

Date/Name Ship 1942-05-13 HANAN
Manager: C.V. 'Hanmar' (beh. vennoot Scheepv.ond. 'Harcor' N.V.), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: C.V. 'Hanmar' (beh. vennoot Scheepv.ond. 'Harcor' N.V.), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PENA

Ship Events Data

1928-12-19: Op 19-12-1928 als WILHELMINA, zijnde een motorzeilvrachtschip, groot 143.53 reg. ton, liggende te Groningen, door D. Loorbach, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Harm Dekker, schipper te Wildervank, voorzien van haar brandmerk door het inbeitelen van 1087 Z GRON 1928 op 't achterschip, achter tegen de luchtkap van de motorkamer, stuurboordzijde.
1929-01-05: NvhN 05-01-1929: Op de Eems heeft met goed gevolg proefgestoomd het nieuwe m.s. „WILHELMINA". Dit schip groot netto 192 M 3., is voorzien van een 80 p.k. Kromhout motor en behaalde een snelheid van 7 mijl. Het is gebouwd onder klasse Bureau Veritas voor de kleine kustvaart op de werf van den heer J. Koster te Gideon voor rekening van kapt. H. Dekker te Wildervank.
1942-10-00: Final Fate:
06.10.1942 ter hoogte van Cherbourg in beslag genomen door de Deutsche Kriegsmarine op verdenking te willen ontsnappen naar Engeland. Het was op weg van Amsterdam naar St. Peter Port. Op 16.11.1942 bij Lorient gezonken na lekkage in de machinekamer. Het was geladen met hout.
1944-07-28: Aan het eind van juli 1944, is er een tekort aan kolen op het eiland, Belle-Ile. De coaster "Emile Solacroup", eig : "Belle-Ile Unie", dat later zou uitgroeien tot de "Companie Morbihannaise de Navigation " was niet in staat het vervoer van de troepen soldaten en een vrachtwagen naar het vasteland alleen te vervullen. De “Hanan “ wordt ook ingezet op deze dienst, op 28 juli 1944 in de ochtend, is de “Hanan” en twee begeleidende houten trawlers, gewapend met zware machinegeweren (25 mm), vertrokken met langzame vaart uit de haven van Le Palais op Belle –Ile naar Quiberon. Om 10 uur werden zij aangevallen door een groep van 8 Mosquito Coastal Command RAF behorende tot 238 Squadron, 10th groep onder bevel van Wing Commander Maurice (Max Guedj) en bombarderen de drie schepen bij het verlaten van het eiland. Een 500-pond bom valt op de “Hanan” daardoor explodeert de truck, een Citroën P45, met 200 liter brandstof, die was geladen op het luik. Vervolgens is er toen een grote brand uitgebroken waardoor het schip is gezonken en verloren gegaan. Een van de begeleidende trawlers viel het zelfde lot ten deels door schade opgelopen van 57 mm granaatvuur, de overgebleven begeleider bereikt Le- Palais op eigen kracht. Onmiddellijk werd er een reddingsoperatie georganiseerd om hulp te bieden aan de overlevenden, de reddingsboot "Lucien Ticket” bestuurd door de schipper Couchouron en de " Jannick " (Company Nazairian sleep-en reddingsdiensten), helpen de overlevenden. Een vlaggenschip service type "Duinkerken” van de Kriegsmarine, onder bevel van Oberleutnant Bruto Brockman participeerde ook in het operatie. Het wrak van de “Hanan” ligt op een zand bodem gemengd met grind (diepte 22 meter). De positie van dit schip is : 47 ° 22 ' 064N - 03 ° 06 ' 673W. Het wrak werd gelokaliseerd op 2 mijl van Noord-Oost van Le-Palais op Belle-Ile.

(Opmerking F.J. Olinga: Ik weet niet of dit juist is daar ik alleen maar een scheepsnaam "Hanan" heb en geen verdere aanknoop punten heb zoals BRT cq Lengte e.d. Het zou na 1942 gelicht en hersteld kunnen zijn.....)

Afbeeldingen


Omschrijving: Wilhelmina 1928.
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Akte 14-04-1931 Wilhelmina 1928.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: WILHELMINA
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown