Inloggen
WILHELMINA - ID 7298


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1900-00-00 / 1912-00-00 | Reden uitgevlagd: Binnenvaart

Identification Data

Bouwjaar: 1900
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 7537 GRON 1911
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Johannes Wijnandus Boerma, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1900-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 72.15 Gross tonnage
Net Tonnage: 59.13 Net tonnage
 
Length 1: 24.60 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 22.13 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 4.95 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.18 Meters Depth, moulded
Draught: 1.95 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1900-00-00 WILHELMINA
Manager: Klaas Heins, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Klaas Heins, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: QCHM

Date/Name Ship 1912-00-00 WILHELMINA
Manager: Klaas Heins, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Klaas Heins, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Additional info: In de binnenvaart.

Ship Events Data

1900-05-08: Op 08-05-1900 eerste meting te Wildervank. Meetnummer: Hz90N. Lengte: 22 m 98 cm, breedte: 4 m 86 cm, waterverplaatsing: 123,363 ton
Eigenaar: K. Heins, domicilie: Groningen.
1911-01-12: Dagregister deel 18 nummer 924, den twaalfden Januari 1900elf. Ik ondergeteekende Klaas Heins, gedomicilieerd te Groningen, verklaar te zijn de enige eigenaar van het te Groningen thuis behoorende tjalkschip genaamd “Wilhelmina” gebouwd te Martenshoek in het 1900, hebbende een dek en een mast, groot bruto twee honderd vier en twee en veertig honderdste kubieke meter (204.42) of twee en zeventig en vijftien honderdste tonnen van 2.83 kubieke meter (72.15) en netto op honderd zeven en zestig drie en vijftig honderdste kubieke meter (167.53) of negen en vijftig en dertien honderdste (59.13) tonnen van 2.83 kubieke meter, thans liggende te Groningen en gevoerd wordende door schipper Henderikus Heins. Verder verklaar ik dat het genoemd schip nog niet in eenig hypotheekkantoor is te boek gesteld. Groningen, den negenden Januari 1900 en elf. K. Heins. ( In de kantlijn staat bijgeschreven 7537 en Opnieuw geboekt 3/860.)
1912-00-00: In 1912 naar de binnenvaart.
1918-00-00: Op 23-04-1918 verkoopt Klaas Heins de "Wilhelmina" voor HFl. 9.250,-- aan Wiebe Elzard Onnes, koopman te Stadskanaal, die het op 15-06-1918 voor HFl. 10.000,-- verkoopt aan Albert Steenhuis, schipper te Wildervank.
1928-00-00: Final Fate:
Het schip "Dwaal ik, Wacht U", wordt op 30-08-1928 bij het Kadaster teboek gesteld met brandmerk 860 B GRON 1928. Op 31-08-1928 liggende te Groningen, zijnde een tjalkschip, groot 123.363 ton, door D. Loorbach, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Alderik Kap, schipper te Hoogezand, van haar brandmerk (860 B GRON 1928) voorzien door het inbranden op 't achterschip in de lijst lichtkap bij de achtersteven. (Opm.: Brandmerk 7537 GRON 1911 is vernietigd.) Omschrijving: sleep-tjalkschip met 1 dek, 1 mast, 1 laadruim, 1 vooronder, 1 achteronder en 1 woonroef, zonder eigen beweegkracht. Zeilschip.) Op 04-02-1946 eigendom van Jantje van der Molen, weduwe van Alderik Kap. Op 17-03-1951 van Hoeke Eier, schipper te Amsterdam. Op 28-07-1951 van Johan Hendrik Ooms, scheepsreder te Streefkerk. Op 12-10-1951 "Duo VI" en dan eigendom van Venn. o. fa. Gebrs. J. & T. Stolk en Zonen, gev. te Hendrik Ido Ambacht waarvan Hendrik Stolk en Cornelis Stolk, beide koopman te Hendrik Ido Ambacht, de vennoten zijn. Op 15-10-1951 als "Duo VI" ex "Dwaal ik, Wacht U" zijnde een stalen sleepschip, groot 138.009 m3 verplaatsing volgens meetbrief R 18251N d.d. 10-1951 afgegeven te Rotterdam, door A. Tromp, scheepsmeter te Rotterdam opnieuw van brandmerk 860 B GRON 1928 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. in achterschild luikhoofd, 2.40 m. uit de hekplaat, 0.30 m. uit de lengteas en 0.58 m. boven dek. (Opm.: Bij onderzoek zijn geen merken van vroegere teboekstelling of sporen daarvan gevonden.) Op 03-11-1951 van de N.V. Nederlandsche Indonesische Scheepvaart Etablissementen, gev. te Rotterdam en de N.V. Stoomboot Maatschappij Nederland gev. te Amsterdam, elk voor 1/2 deel. Op 10-07-1961 van de N.V. Nederland-Indonesië Steenkolen Handel-Maatschappij gev. te Amsterdam. Omschrijving dan: sleep-tjalkschip met 1 dek, 1 mast, 1 laadruim, 1 vooronder, 1 achteronder, zonder eigen beweegkracht. Het schip is gebouwd van staal te Martenshoek in het jaar 1900.) Op onbekende datum is de teboekstelling in het Kadaster doorgehaald met de opmerking: Afgedaan.