Inloggen
WILHELMINA - ID 7292


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1900-01-19 / 1905-09-15

Identification Data

Bouwjaar: 1898
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Spar deck
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: R. Craggs & Sons Ltd, Middlesbrough on Tees, Great Britain
Werfnummer: 142
Launch Date: 1898-00-00
Delivery Date: 1898-10-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Sir C. Furness, Westgarth & Co. Ltd., Middlesbrough on Tees, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Eng. additional info: 23 1/2, 38 1/2 & 68-48.
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 4295.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2731.00 Net tonnage
 
Length 1: 361.0 Feet (British) Registered
Beam: 48.0 Feet (British) Registered
Depth: 28.1 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1900
Datum agenda: 1900-01-15
Register nr: 0
Scheepsnaam: WILHELMINA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Poorter, J.J.
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: zeebrief
1900-01-16, uitreiking101-

Ship History Data

Date/Name Ship 1898-10-00 PILGRIM
Manager: Robert Stewart & Co., Liverpool, Great Britain
Eigenaar: Stewart Steamship Co. Ltd., Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain

Date/Name Ship 1900-01-19 WILHELMINA
Manager: Firma Jos. De Poorter, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Holland Gulf Stoomvaart Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: QCHG

Date/Name Ship 1905-09-15 KAGESHIMA MARU
Manager: Gouvernement van Japan, Japan
Eigenaar: Gouvernement van Japan, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Japan

Date/Name Ship 1908-00-00 KAGESHIMA MARU
Manager:
Eigenaar: Gouvernement van Japan, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Yawata / Japan
Additional info: Ministerie van Landbouw en Handel

Ship Events Data

1905-01-16: Op reis met 6.900 ton steenkolen van Shanghai naar Vladivostok werd de WILHELMINA op 16 januari 1905 in de straat van Tsushima aangehouden en opgebracht door de Japanse zware kruiser NANIWA en de Japanse torpedoboot No. 60, tijdens de Russisch-Japanse oorlog. De inbeslagname werd bevestigd op 13 maart 1905 en het schip werd prijsverklaard op 15 september 1905 is zij verdoopt in KAGESHIMA MARU.
1917-07-21: Final Fate:
Op reis van New York naar Europa is de KAGESHIMA MARU op 21 juli 1917 op 90 mijl ZW van Ouessant, in positie 47-29-NB en 06-20-WL, door de Duitse onderzeeboot UC 69 getorpedeerd en verloren gegaan.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten