Inloggen
WIENKE & WIJNANDUS - ID 7283

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1897
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 5272 GRON 1897
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Galliot
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. G. & H. Bodewes, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1897-00-00
Delivery Date: 1897-00-00
Technical Data

 
Gross Tonnage: 120.94 Gross tonnage
Net Tonnage: 99.00 Net tonnage
Deadweight: 173.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 30.15 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 27.69 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.44 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.1 Meters Breadth, moulded
Draught: 2.73 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 0000-00-00
Type: Rebuilt
Omschrijving: In 04.1903 verbouwd.

Ship History Data

Date/Name Ship 1897-00-00 WIENKE EN WIJNANDUS
Manager:
Eigenaar: Gebr. G. & H. Bodewes (Geert & Harmannus), Martenshoek, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Martenshoek / Netherlands
Callsign: QCFD

Date/Name Ship 1901-06-07 FIDUCIA
Manager: Renck & Hessenmüller, Hamburg, Germany
Eigenaar: Renck & Hessenmüller, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: KPWJ
Additional info: Bevaren door Kapitein Ute Hagedorn.

Date/Name Ship 1903-00-00 FIDUCIA
Manager: Kapitän H.G.C. Renck, Hamburg, Germany
Eigenaar: Kapitän H.G.C. Renck, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: KPWJ

Date/Name Ship 1914-08-17 FIDUCIA
Manager: W. Schuchmann, Geestemünde, Germany
Eigenaar: W. Schuchmann, Geestemünde, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Geestemünde / Germany
Callsign: KPWJ

Ship Events Data

1897-00-00: Volgens niet bevestigde informatie zou dit het laatste houten schip zijn gebouwd op de werf van de Gebr. G(eert) & H(arm) Bodewes.
1897-06-14: Dagregister deel 14 nummer 195 den een en twintigsten Juni 1800 zeven en negentig. Eigendomsverklaring. Wij ondergetekenden Geert Bodewes en Harmannus Bodewes, beiden scheepsbouwers wonende te Martenshoek, handelende aldaar onder de firma Gebrs. G. & H. Bodewes, verklaren bij deze te zijn eenige eigenaren van het overdekt houten galjootschip, genaamd “Wienke & Wijnandus”, gebouwd te Martenshoek gemeente Hoogezand, hebbende een dek en twee masten, zijnde groot 120 94/100 register tonnen, thans liggende te Martenshoek en zal gevoerd worden door kapt. Joh. Moesker. Martenshoek 14 juni 1897. In de kantlijn staat bijgeschreven 5272.
1900-12-19: RN 21.12.1900: Gravesend 19 december. De Nederlandse schoener WIENKE EN WIJNANDUS (kapitein Moesker) is heden alhier lek binnen gesleept door het Engelse stoomschip SHAMROCK. Het schip was op 18 december bij het Girdler lichtschip om 5.20 n.m. in aanvaring gekomen met het stoomschip BURNOCK.
1901-06-08: PGC 08.06.1901: Groningen, 7 juni. Het Nederlandse schoener-galjootschip WIENKE & WYNANDUS, gebouwd in 1897, kapitein J. Moesker, is door Gebr. G. & H. Bodewes, te Martenshoek, tot geheime prijs verkocht aan de heren Renck & Hessemüller te Harburg. Het schip wordt herdoopt in FIDUCIA.
1914-00-00: In 1914 onder Britse controle: "Fiducia"- Nummer "C.S.79"
1917-03-05: Final Fate:
Op 05-03-1917 tijdens stormweer op de Engelse kust verloren gegaan.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Moesker, J.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: Wienke & Wijnandus 1897
Gemaakt door: Unknown