Inloggen
WIEKA - ID 7275

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1952
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5012046
Nat. Official Number: 2710 Z GRON 1952
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Gebr. Coops, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 201
Launch Date: 1952-02-06
Delivery Date: 1952-03-27
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie nr. 3506 Type 4VD6A (280x450)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 299.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 180.00 Net tonnage
Deadweight: 400.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 18500 Cubic Feet
Bale: 17100 Cubic Feet
 
Length 1: 43.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 40.01 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.94 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.77 Meters Depth, moulded
Draught: 2.81 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1952-03-24 WIEKA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Erzo Gerrit Jan Luttmer, Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Stadskanaal / Netherlands
Callsign: PIOT

Date/Name Ship 1955-12-23 WIEKA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Erzo Luttmer N.V., Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Stadskanaal / Netherlands
Callsign: PIOT

Date/Name Ship 1961-08-17 ALME
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Johannes Kuiper, Meppel, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Meppel / Netherlands
Callsign: PCMW

Ship Events Data

1952-02-07: NvhN 07-02-1952: Tewaterlating m.s. WIEKA. Bij de Scheepswerf Gebr. Coops te Hoogezand werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustschip 'Wieka', dat gebouwd wordt voor rekening van de heer E. Luttmer te Stadskanaal. De Wieka is van het gladdektype en meet 405 ton dw (298 BRT) en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 43 m., l.l. 39.39 m., breedte 6.90 m, holte 3.10 m. De beladen diepgang op zomermerk is 2.83 m. Het schip zal worden uitgerust met een 200 p.k. motor. De uitrusting zal verder bestaan uit: 1 mast met twee laadbomen met een hijsvermogen van twee ton, radiotelefonie, echolood, richtingzoeker, centrale verwarming, electrisch licht, koud en warm stromend water enz. Aan dek zullen drie hulpmotoren van 16 p.k. worden geplaatst, terwijl in de machinekamer een hulpmotor van 15 pk zal worden opgesteld. De Wieka wordt gebouwd onder klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaartinspectie voor de grote kustvaart ( certificaat houtvaart). Op de vrijgekomen helling zal de kiel woden gelegd voor een zusterschip, dat gebouwd wordt voor rekening van de heer J. Mooij te Groningen.
1952-03-24: Op 24-03-1952 als WIEKA, zijnde een motorschip, metende 847.44 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 8704 d.d. 14-03-1952, liggende te Hoogezand, door A. Jonkers, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2710 Z GRON 1952 op het achterschip aan bakboordzijde in het achterschot van het dekhuis op het verhoogd achterdek, 5.40 m. uit hekplaat, 1.60 m. uit lengteas en 1.37 m. uit dek.
1958-04-00: Op 20-04-1958 een aanvaring in het Kieler Kanaal, maar ze kon haar reis naar IJmuiden vervolgen.
1961-03-10: 10-03-1961Ff. BIRLIS af Mosede, 18 B. R. T. Bygget 1949. På fiskeri i Østersøen. Kollideret d. 10. marts i Østersøen; søgt nødhavn. Rapport fra statens skibstilsyn dat. 11. marts. Søforklaring og søforhør i Store-Heddinge d. 20. marts. Kl. 0645, da B., der var beskæftiget med trawlfiskeri, i stille vejr med tæt tåge befandt sig ca. 2 sm. NV. af lystønden på 54°55'5 N. 13°09'0 Ø. (rute 55, pkt. 5), styrende Ø. t. N. og afgivende reglementerede tågesignaler, sås forude om bb. og i en afstand af ca. 50 m et skib, som senere viste sig at være m.s. „WIEKA“ af Delfzijl. Umiddelbart efter tørnede W. med stævnen mod B.s bb side forude. Ved kollisionen fik B. en svær ovenbords skade og sejlede ved egen hjælp ind til Rødvig.
1961-08-25: NvhN 25-08-1961: M.s. WIEKA verkocht. De heer E. Luttmer te Stadskanaal heeft het motorkustvaartuig Wieka verkocht aan de rederij Gebroeders Kuipers te Meppel. De Wieka behoort tot het gladdektype en heeft een draagvermogen van ongeveer 400 ton. Het schip werd in 1952 gebouwd bij de Scheepswerf Gebroeders Coops te Hoogezand en in de machinekamer staat een 190 pk motor opgesteld.
1962-01-25: Het Vrije Volk 25-01-1962: Kustvaarder even in moeilijkheden. Rotterdam (AP) — De Nederlandse kustvaarder ALME (de vroegere WIEKA, is gisteravond in het Engelse Kanaal even in moeilijkheden geweest doordat de lading ging schuiven. Dat gebeurde ter hoogte van het eiland Jersey.
De reddingsboot van Jersey kwam langszij om eventueel assistentie te verlenen, maar dat was gelukkig niet nodig. Kapitein Frans Kuipers had toen namelijk al een gedeelte van de lading overboord gezet en daarmee waren de moeilijkheden opgelost. De coaster, 299 bruto register ton, vervolgde de reis naar Portsmouth. De Alme is eigendom van het scheepvaartkantoor Gruno, Amsterdam, maar het schip vaart in timecharter voor de Freight Express in Londen. Het maakt gewoonlijk korte reizen langs de Engelse kust.
1966-08-19: De waarheid 19-08-1966: Belgische kotter gezonken. Schipper dreef hele nacht in zee rond. Gisteravond is de Belgische kotter „Zeebrugge 561" gekapseisd en gezonken. De enige overlevende tot nu toe, schipper Chermain Lahast, is met de Nederlandse kustvaarder „ALME" naar IJmuiden gevaren. De bemanning van de „Alme" pikte schipper Lahast vanochtend vroeg op. De man heeft samen met één van de bemanningsleden de hele nacht in zee gedreven, maar is hem tegen de ochtend uit het oog verloren. Toen de „Alme" de drenkeling opmerkte dreef schipper Lahast op een plank rond. Van de andere twee opvarenden ontbreekt ieder spoor. Schepen en vliegtuigen zoeken de omgeving af. Uit mededelingen van Lahast zou men aan boord van de „Alme" hebben opgemaakt dat de „Zeebrugge 561" gisteravond bij het vissen met één van de netten is vastgeraakt, waarna het schip is gekapseisd. Vooral het afgelopen jaar zijn veel ongelukken gebeurd met kotters, die als de „Zeebrugge 561" zijn opgetuigd. Deskundigen zijn van mening dat in vele gevallen de wijze van vissen met een net aan bakboord en een aan stuurboord oorzaak zou zijn geweest vanongelukken. De nieuwe methode — vroeger maakte men in de kustvisserij meestal gebruik van vistuig dat achter het schip werd gesleept — heeft het nadeel dat het schip een sterke neiging heeft tot kapseizen, als één van de netten verward raakt in een obstakel onder de waterspiegel. De steeds sterker wordende motoren blijken in die gevallen door de kracht, die zij op het vastgeraakte net uitoefenen, het schip te kunnen omtrekken.
Leeuwarder courant 19-08-1966: Drenkeling op plank gered. Kotter gekapseisd: twee vermisten. De opvarenden van de kustvaarder „Alme" uit Meppel hebben vanmorgen aan radio Scheven ingen gemeld dat zij een drenkeling uit de Noordzee hebben opgepikt. De man, Chermain Lahast, is een van de drie opvarenden van de Belgische kotter „Zeebrugge 561", die gisteravond om negen uur is gekapseisd en gezonken op drie mijl ten noorden van het lichtschip „Goeree". De twee overige opvarenden van de kotter worden nog vermist. De man die door de Alme aan boord is genomen, heeft de hele nacht op een plank in zee rondgedreven. De „Alme" blijft voorlopig op de plaats waar het schip is gezonken zoeken naar de twee vermisten. Een „Neptune" van de Marineluchtvaart-dienst is van het vliegveld Valkenburg opgestegen om naar de twee vermiste vissers te zoeken. Ook de reddingboot „Koningin Juliana" uit Hoek van Holland is uitgevaren. De geredde heer Lahast, de schipper van de „Zeebrugge 561", is aan boord van de „Alme" vrij spoedig op verhaal gekomen. Hij blijkt samen met één van de leden van de bemanning de hele nacht in zee te hebben rondgedreven, maar heeft deze tegen de ochtend uit het oog verloren. Uit mededelingen van de schipper valt op te maken, dat de „Zeebrugge 561" gisteravond bij het vissen inderdaad met één van de netten is vastgeraakt, waarna het schip is gekapseisd.
NvhN 20-08-1966: Kapitein van kustvaarder uit Meppel: „Geredde visser lag tien minuten op luik te huilen”. (Van onze correspondent te Rotterdam)
„Ik hoorde een schreeuw en zag een man drijven, 't Is nog een geluk dat we hem niet hebben gemist. Ik was om ongeveer tien minuten voor acht uit de motorkamer aan dek gekomen. Ik hoorde een schreeuw en dacht aan een ongeluk van een van mijn mannen. Buitenboord kijkend zag ik op enige afstand een man in zee drijven. Hij hield zich krampachtig aan een plank vast. 't Was een schipbreukeling. Ik haalde direct de mannen van de vrije wacht uit hun kooien, gooide het roer om en manoeuvreerde voorzichtig naar de plaats waar de man dreef. We kregen hem langszij en mijn machinist en een matroos gooiden hem een lijn toe, die hij pakte. We haalden hem voorzichtig naar ons toe en toen konden we hem grijpen en binnenboord halen. Op het luik, waar we hem op legden, lag hij eerst zeker tien minuten te huilen. Geen woord kon ik er uit krijgen."
Zo begon gistermorgen het verhaal van kapitein Johannes Kuipers uit Meppel van de Nederlandse kustvaarder Alme, toen we via Scheveningen- Radio een radio-telefonische verbinding met het schip kregen. De Alme was op weg van Swansea naar Amsterdam, toen kapitein Kuipers, zoals gemeld, ongeveer dwars van het lichtschip Goeree de schipbreukeling ontdekte. „Ik heb hem eerst maar laten huilen, maar toen het me na tien minuten begon te vervelen, heb ik hem even verteld dat hij nu gered was en dat hij moest vertellen wie hij was en hoe hij zo in zee was gekomen. We wisten immers niet wat er aan de hand was en wat er nog meer gebeurd was. Het verhaal kwam er met horten en stoten uit", aldus kapitein Kuipers. De man bleek de 24-jarige Chermain Lahast, één van de drie opvarenden van de Zeebrugge 561 te zijn. Ze waren gisteravond in de buurt van het lichtschip aan het vissen. Hijzelf en de schipper lagen op dat moment te slapen, de derde man stond in de stuurhut aan het roer. De mannen in de kooien werden gewekt door het feit, dat het schip plotseling scheef viel en dreigde te kapseizen. Het net moest zijn vastgeraakt en het scheepje trok zichzelf om. Alles bij elkaar duurde het nog geen minuut. Vóór het scheepje omsloeg sprongen Lahast en de schipper overboord. De man in de stuurhut hebben ze niet meer gezien. De geredde heeft na het overboord springen ook de schipper uit het oog verloren. Er dreven planken rond en de man wist een van deze te pakken. „Hij kon er op blijven drijven. Zo heeft hij de hele lange nacht in zee rondgedreven tot het daglicht was. Hij heeft geen schip gezien. Tot tegen 8 uur de Alme recht op hem afkwam. Hij is toen uit alle macht gaan schreeuwen", vertelde de heer Kuipers ons. Lahast vertelde getrouwd te zijn en kinderen te hebben. Hij is uit Heijst afkomstig.
1971-10-21: Op 21-10-1971, bij vertrek uit Great Yarmouth naar London, machine schade opgelopen en buiten de haven van Great Yarmouth ten anker gegaan voor reparaties. Later op de dag reis vervolgd.
1973-00-00: Final Fate:
Op 01.10.1973 opgelegd te Meppel na beeindiging van haar timecharter bij Freight Express Ltd te London. In 12.1973 verkocht en gesloopt door " De Koophandel ", Nieuw Lekkerkerk. (Aanvang sloop 05.12.1973 en einde 22.12.1973.)

Afbeeldingen


Omschrijving: WIEKA vlak voor tewaterlating
Gemaakt door: Fotobedrijf Piet Boonstra, Groningen
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: WIEKA tewaterlating
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: De WIEKA op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: De WIEKA op proefvaart en overdracht
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: WIEKA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ALME
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Kade

Omschrijving: ALME
Gemaakt door: Hocquard, D.P. (Dave)