Inloggen
WIEBOLD BÖHMER - ID 7273

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1950
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5389176
Nat. Official Number: 7532 Z ROTT 1950
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: A. Vuyk & Zonen, Capelle aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 713
Launch Date: 1950-03-18
Delivery Date: 1950-05-12
Technical Data

Engine Manufacturer: Gebr. Sulzer A.G., Winterthur, Switzerland
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 7
Power: 750
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Sulzer Type (x) (1943)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 253.00 Net tonnage
Deadweight: 885.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 68270 Cubic Feet
Bale: 62728 Cubic Feet
 
Length 1: 64.20 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 60.34 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.89 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.07 Meters Depth, moulded
Draught: 3.81 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 1957-12-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Verbouwd en gemoderniseerd en een nieuwe hoofdmotor: 4tew 8 cil 1000 PK Deutz nr. 2123155/162 Type (320x450) 12 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1950-05-11 WIEBOLD BÖHMER
Manager: W. Böhmer's Scheepvaartbedrijf, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Reederij 'Nautiek', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIOR

Ship Events Data

1950-05-12: Op 12-05-1950 als WIEBOLD BÖHMER, zijnde een stalen motorschip, groot 1415.89 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 08-05-1950 no. 8056, liggende te Rotterdam, door K. Melchert, scheepsmeter te Rotterdam, definitief van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 7532 Z ROTT 1950 op het achterschip aan S.B. zijde in dekhuis bemanning, 8.00 m. uit hekplaat, 1.75 m. uit lengteas en 1.50 m. boven dek.
1957-12-10: Het Vrije Volk 10-12-1957: Proefvaart Motorkustvaartuig „WIEBOLD BOHMER". Op de Nieuwe Waterweg heeft op 7 december de proefvaart plaats gevonden van het opnieuw geïnstalleerde motorkustvaartuig „Wikebold Bohmer", dat in goede samenwerking verbouwd werd bij de N.V. Machinefabriek J. A. Keller, de Scheepswerf Nlehuls en Van den Berg, de Handelscompagnie voor het electrlsche gedeelte en De Nijs Meubelfabriek N.V. voor het herstellen en moderniseren van de accommodatie, voor rekening van de N.V. Reederij „Nautiek", allen gevestigd te Rotterdam. De „Wiebold Bohmer" is van het shelterdecktype, meet 890 ton dw en heeft de volgende afmetingen: lengt 64.20 m, breedte 9.85 m, holte tot het shelterdeck 6 m. De bestaande 2-tact 750 pk scheepsdleselmotor werd vervangen door een verticale 1000 pa 4-tact direkt omkeerbare scheepsdleselmotor met oplading en zoetwaterkoellng type Deutz RBV 8 M-545 waarmede het schip tijdens de proefvaart een gemiddelde snelheid behaalde van ruim 12 1/2 knoop.
1970-11-25: Hebt Vrije Volk 25-11-1970: Schip uit Rotterdam verliest vaten ammonia. (Van een onzer verslaggevers) Rotterdam — Het Rotterdamse schip WIEBOLD BÖHMER heeft dinsdagmiddag op weg van Vlaardingen naar lerland onder de zuidwestkust van Engeland vijftig vaten met de, zeer gevaarlijke ammonia verloren. Het schip had maandag al slagzij opgelopen en daarbij een deel van zijn deklading verspeeld. Door een koerswijziging en het overpompen van ballast werd toen het ergste gevaar bezworen: De Engelse kustwacht kijkt uit naar de — onzinkbare — vaten, die in geopende toestand zeer gevaarlijk kunnen zijn. In verband met de toestand van het schip en de ongunstige weersvoorspelling heeft de Wiebold Böhmer dinsdagmiddag een haven op de Scilly-eilanden aangelopen. Een reddingboot die eerder een loods aan boord had gebracht, vergezelde het schip tot in de haven. Persoonlijke ongelukken - hebben zich aan boord niet voorgedaan. Verwacht wordt dat de Wiebold Böhmer donderdagmorgen de reis naar lerland zal kunnen voortzetten.
1971-12-10: Final Fate:
Onderweg van Dublin naar Belfast gestrand op de oostkust van Ierland, 2 mijl zuid-zuidoost van Porto Vogie ter hoogte van South Rock. 11 december vlotgebracht en naar Rotterdam gesleept. Op 7 januari 1972 wegens zware schade total loss verklaard en voor de sloop verkocht aan Machinehandel & Scheepssloperij 'De Koophandel' te Nieuw Lekkerland. In 02-1972 aanvang sloop

1972-05-09: NvhN 09-05-1972: Schuldig aan stranding schip: kapitein gestraft. De raad voor de scheepvaart heeft de 41-jarige kapitein Ch. L. R. uit Amsterdam wegens schuld aan de stranding van het m.s. Wiebold Böhmer bij de Oostkust van lerland gestraft door hem de bevoegdheid om als kapitein op zeeschepen te varen voor de tijd van vier maanden te ontnemen. Het schip liep 10 december 1971 tijdens de reis van Dublin naar Belfast aan de grond. Het kon met sleepboothulp vrijkomen. Er was bodemschade, schade aan het roer en aan de stuurmachine. De bak was 10 cm. omhoog gekomen en de schroef was zwaar beschadigd. De raad is van oordeel dat de stranding het gevolg is geweest van grove onachtzaamheid en onzorgvuldigheid bij de door kapitein R. gevoerde navigatie.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart Wiebold Böhmer 12 mei 1950.
Gemaakt door: Foto Bureau C. Kramer, Rotterdam

Omschrijving: Wiebold Böhmer 1950.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Wiebold Böhmer 1950 in 08-1964.
Gemaakt door: Zee, T. van der (Teun)