Inloggen
WEZER - ID 7270


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1904-02-17 / 1905-01-14 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1904
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 2696 WINSCH 1904
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Werf, van der ,Geert Willem.., Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1904-01-22
Delivery Date: 1904-02-17
Technical Data

Gross Tonnage: 71.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 50.00 Net tonnage
Deadweight: 122.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 24.39 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 22.46 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.03 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.05 Meters Depth, moulded
Draught: 1.84 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1904-02-17 WEZER
Manager: Febo Voordewind, Scheemda, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Febo Voordewind, Scheemda, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Scheemda / Netherlands
Callsign: OCBR

Date/Name Ship 1905-01-14 ERATO
Manager: Kapt. Ferdinand Suhr, Wewelsfleth, Germany
Eigenaar: Kapt. Ferdinand Suhr, Wewelsfleth, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RNKG

Date/Name Ship 1913-05-28 ERATO
Manager: Julius Wilhelm Pens, Burg, Germany
Eigenaar: Julius Wilhelm Pens, Burg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RNKG

Date/Name Ship 1919-00-00 ERATO
Manager: Hern Rasmussen, Gravenstein, Germany
Eigenaar: Hern Rasmussen, Gravenstein, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RNKG

Date/Name Ship 1919-09-16 ERATO
Manager: F.W. Plickert & H.M. Heidensohn, Hermsdorf, Germany
Eigenaar: F.W. Plickert & H.M. Heidensohn, Hermsdorf, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RNKG

Date/Name Ship 1920-01-24 ERATO
Manager: oHG Burchard & Lauterbach, Berlin, Germany
Eigenaar: oHG Burchard & Lauterbach, Berlin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RNKG

Ship Events Data

1904-01-00: RN 27.01.1904: Bij de werf van G.W. van der Werf te Stadskanaal is op 22 januari te water gelaten de schoener “Wezer”, groot 65 last, in aanbouw voor F. Voordewind te Scheemda. De kiel is gelegd voor een dito schip, groot 55 last, voor rekening van H. Voordewind te Scheemda.
1904-02-15: Dagregister deel 13 nummer 274, den zeventienden Februari 1900 en vier. De ondergeteekende Febo/ Stra lees/ Voordewind, schipper gedomicilieerd te Scheemda, verklaart dat hij is eenige eigenaar van het te Stadskanaal op de werf van van der Werf gebouwde ijzeren schooner, genaamd “WEZER”, groot 149.42 kubieke meter of 52 74/100 tonnen van 2.83 kubieke meter, welke schooner nimmer aan eernig kantoor is te boek gebracht en thans te Stadskanaal gemeente Wildervank is liggende. Stadskanaal 15 Februarai 1904. Geteekend F. Voordewind. (In de kantlijn staat bijgeschreven: Blijkens verklaring van de beëdigden scheepsmeter Herman Pieters te Hoogezand d.d. 22 februari 1904, is nevensvermeld vaartuig gebrand als volgt: 2696 WINSCH 1904.)
1905-01-00: DS 09.01.1905: Delfzijl, 8 januari 1905. De eenmast tjalk “Wezer” van schipper Voordewind is verkocht naar de Wezer en heden van Delfzijl naar Hamburg vertrokken.
1921-03-03: Final Fate:
Op 03-03-1921 vertrokken van Limnham met bestemming Vestervik, met een lading van 104 ton kunstmestzout. De volgende dag kwam de "Erato" in zeer zwaar weer terecht kwam, waarbij de zeeën voortdurend over dek en luiken liepen. De roef zowel voor als achterpiek maakten veel water, 's middags is bij Skillinge geankerd om het schip weer zeewaardig te krijgen. In de avond werd weer zuidwaarts gezeild onder bescherming van de kust. De volgende dag nam de wind weer toe tot windkracht 6 met hoge zeegang. Onverwacht stootte het schip, kwam direct weer vrij, echter met noodlottige gevolgen, inkomend water rees snel in het laadruim. De kapitein besloot Simrishamn als noodhaven aan te lopen. Na één uur stond het schip van de fokkemast tot achterdek onder water, en stuurde slecht. Toen de grote giek brak besloot kapitein Hamann het schip op het strand te zetten, 2 uur nadat het schip gestoten had strandde de "Erato" bij Skilling in positie 55.29 NB - 18.07OL. op dat moment stond er een volwassen zuidoosterstorm. De bemanning kon zich met grote moeite met de sloep redden. Het schip was totaal verloren en is 18 juni 1921 als totaal verlies uit de registers verwijderd.