Inloggen
WESTLAND PRODUCER - ID 7260


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1962
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5388512
Nat. Official Number: 11186 Z ROTT 1962
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & van Vliet, Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 341
Date Laid Down: 1961-10-23
Launch Date: 1962-02-17
Delivery Date: 1962-03-29
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 525
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM no. 15072-016 Type RH348SU (320x480)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 366.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 166.00 Net tonnage
Deadweight: 450.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 22475 Cubic Feet
Bale: 21020 Cubic Feet
 
Length 1: 49.86 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 47.49 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.69 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.05 Meters Depth, moulded
Draught: 2.85 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1967
Type: Lengthened
Omschrijving: Verlengd en verbouwd tot containercoaster bij De Groot & van Vliet, Slikkerveer: Brt 499 Nrt 327, Dwat 549. Loa 56,88 Ll 54,49. Tevens aangepast (trunk aangebracht op dek) om groentecontainers te vervoeren.

Datum 05-03-1987
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Liggende te Kampen voorzien van een nieuw brandmerk: 17557 Z ROTT 1987. Zeesportvisserij.

Ship History Data

Date/Name Ship 1962-03-28 WESTLAND PRODUCER
Manager: Firma G. van Daalen & Zn, Naaldwijk, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma G. van Daalen & Zn, Naaldwijk, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Gerardus Sr., Adrianus, Gerardus Jr. en Jan van Daalen
Homeport / Flag: Naaldwijk / Netherlands
Callsign: PIOD

Date/Name Ship 1962-07-27 WESTLAND PRODUCER
Manager: Firma G. van Daalen & Zn, Naaldwijk, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij Westland N.V., Naaldwijk, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Naaldwijk / Netherlands
Callsign: PIOD

Date/Name Ship 1972-02-09 VITA NOVA
Manager: Gerrit de Vries, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Gerrit de Vries, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO7224

Ship Events Data

1962-00-00: Het schip was als eerste Nederlandse Koopvaardijschip uitgerust met een glasvezel versterkte polyester schoorsteen.
1962-02-20: Het Vrije Volk 20-02-1962: WESTLAND PRODUCER te water gelaten. Bij de scheepswerf De Groot en Van Vliet te Slikkerveer is zaterdag de coaster Westland Producer, een schip van 450 ton deadweight, dat hoofdzakelijk bestemd wordt voor het vervoer van fruit, te water gelaten. Het schip is in aanbouw voor de firma G. van Daalen en Zoon te Naaldwijk. De lengte over alles bedraagt bijna 50 meter, de breedte 7.65 meter. Een motor van 395 pk zal de Westland Producer een snelheid van elf mijl per uur geven.
1962-03-29: Als WESTLAND PRODUCER, zijnde een stalen motorvrachtschip, metende 1035.76 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 12473 d.d. 23-03-1962, liggende te Slikkerveer, door C. van Asperen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 11186 Z ROTT 1962 op het achterschip aan S.B. zijde in de achterwand dekhuis op kampanje, 3.10 m. uit hekplaat, 0.45 m. uit lengteas en 1.30 m. uit dek.
1963-11-27: Gezonken na een aanvaring met de Panamese tanker 'Urania' in de monding van de Thames bij Sheerness. Een opvarende kwam om het leven. Gelicht en naar Slikkerveer gesleept en gerepareerd bij Scheepswerf De Groot & van Vliet. De 22 jarige machinist kwam hierbij om het leven. Kapitein P. Drost uit Rotterdam en de vijf overige opvarenden werden gered.
De Telegraaf 27-11-1963: Kustvaarder na aanvaring gezonken. van onze correspondent: Londen, woensdag. De Nederlandse kustvaarder „WESTLAND PRODUCER" (366 ton) is gistermiddag laat in de Thames in aanvaring gekomen met de Panamese tanker „Uriana". Binnen 2 minuten na de aanvaring zonk het Nederlandse schip. Zeven van de acht koppen tellende bemanning, onder wie kapitein M Drost, werden opgepikt. Machinist C. Bloemendaal (22) uit Eindhoven wordt echter vermist. In Sheerness, de haven die de „Westland Producer" zou aandoen om schapen voor Frankrijk te laden, werd onmiddellijk na de aanvaring alarm geslagen. Ambulances repten zich naar de wal en vijf sleepboten maakten zich van de kade los. Ook de reddingboot van Soothend voer uit. De zeven man die men tenslotte aan wal bracht, werden overgebracht naar het Sheppey General Hospital, maar bij onderzoek bleken zij, behalve enkele kleine kneuzingen, niets te mankeren. Het zoeken naar Bloemendaal wordt voorgezet.
Friese koerier 27-11-1963: Zeeman vermist Schip. gezonken na aanvaring. Den Haag (ANP) — Dinsdagavond is in de monding van de Theems het 300 ton metende Panamese schip „Urania" in aanvaring gekomen met de 360 ton metende kustvaarder „Westland Producer" van de firma G. van Daalen en zoon uit Naaldwijk. De „Westland Producer", gebouwd in 1962, is na de aanvaring gezonken. Zes bemanningsleden zijn opgepikt, één wordt er vermist. Vier Engelse sleepboten en enkele andere schepen zoeken naar de vermiste. Het is de 22-jarige machinist C. Bloemendaal uit Eindhoven, gehuwd en vader van een kind. De „Westland Producer" was op weg naar Sheerness met schapen, die voor Frankrijk bestemd waren. De „Urania", die een loods aan boord had, kon de reis op eigen kracht voortzetten.
Leeuwarder courant 28-11-1963: Coaster uit Naaldwijk vergaan in Theems; één slachtoffer. Dinsdagavond kwart over zes is de 336 ton metende kustvaarder „Westland Producer" uit Naaldwijk in de monding van de Theems gezonken na een aanvaring met het 2724 ton metende Panamese schip „Urania". Zes van de zeven bemanningsleden werden gered; de 22-jarige machinist C. Bloemendaal uit Eindhoven kwam om het leven. De gehele nacht heeft een groot aantal schepen vergeefs naar hem gezocht. Tot de geredden behoren stuurman H. Heida (22) uit Harlingen en matroos N. Schotanus (18) uit Heerenveen. De aanvaring geschiedde buiten de haven van Sheerness aan de mond van de rivier de Medway, waar de „Westland Producer" schapen voor Frankrijk zou laden. Het schip zonk binnen twee minuten. De „Westland Producer", in 1962 gebouwd, vervoerde regelmatig groente uit het Westland van Scheveningen naar Engeland.
Leeuwarder courant 11-12-1963: Westland Producer geborgen. (Van een onzer verslaggevers) Reeds een week na de aanvang van de werkzaamheden zijn de bergers van W. A. van den Tak's Bergingsbedrijf N.V., erin geslaagd het Nederlandse kustvaartulg 'Westland Producer' te lichten, dat sinds 26 november in de monding van de Thames bij Sheerness lag. Het schip had een aanvaring gehad met het Panamese schip de Urania. De Westland Producer lag op een diepte, van 25 meter, op een plaats waar zeer sterke stroming staat. Hoewel aanvankelijk werd verwacht, dat het moeilijke karwei enkele weken in beslag zou nemen, zijn hoofduitvoerder Z. W. S. Moerkerk en zijn mensen er gisteravond reeds in geslaagd het schip aan de oppervlakte te brengen. Het bergingsvaartulg Dolfijn blijft voor de dichtingswerkzaamheden bij de Westland Producer. De bokken Arend en Condor worden nu zeeklaar gemaakt voor de terugreis naar Rotterdam, die weer door sleepboten van L. Smit en Co's Internationale Sleepdienst zal worden uitgevoerd.
Het Vrije Volk 16-12-1963: Westland Producer in reparatie bij werf in Slikkerveer. Opnieuw heeft de scheepswerf v/h De Groot en Van Vliet in Slikkerveer een belangrijke order gekregen. De werf kreeg al eerder van een rederij in Delfzijl de opdracht het motorschip Bothniaborg te herstellen, dat 24 oktober zonk na een aanvaring met het Zweedse motorschip Frida in het Kielerkanaal. Het schip dat nu door de werf zal worden gerepareerd is op de Theems gezonken. Het is de Westland Producer, een 450 ton metende motorkustboot, eigendom van G. van Daalen en Zonen te Naaldwijk. Het is gelicht en zal na een noodreparatie in Engeland naar Slikkerveer worden gesleept.
Het Vrije Volk 25-09-1964: Geen schuld aan het zinken van de Westland Producer. (Van een onzer verslaggevers) „De. kapitein van de „Westland Priducer" heeft geen nalatigheid begaan, die de aanvaring met het Griekse motorschip „Urania" ten gevolge kan hebben gehad. Ik adviseer derhalve hem van enige schuld vrij te spreken."
De hoofdinspecteur van de Raad voor de Scheepvaart, de heer J. Metz, concludeerde dit ten aanzien van kapitein P. Drost uit Rotterdam, die donderdag — de behandeling van de zaak was grotendeels geschied op 8 mei j.l. — nog enige aanvullende verklaringen, gaf over de aanvaring, waardoor de „Westland Producer," een coaster van omstreeks 450 registerton, is gezonken. De aanvaring gebeurde bij Sheerness (Engeland), nadat de Westland Producer van een in de nabijheid liggende ankerplaats naar de haven van Sheerness opstoomde. Het Nederlandse vaartuig was dwarsscheeps geramd. De getuigenissen van de bemanning, van de Griek „Urania" — zij werd in Engeland verhoord — bleken af te wijken van de verklaringen van de kapitein van de Westland Producer. Het verschil culmineerde in de vraag: wie zat er aan de goede kant van het vaarwater? Volgens de hoofdinspecteur is de Griek te scherp naar bakboordzijde overgegaan.
1965-03-09: Het Vrije Volk 09-03-1965: Matroos in bezit van marihuana. (Van een onzer verslaggevers) De politie in Maassluis hééft proces-verbaal opgemaakt tegende 21-jarige matroos A. J. F. uit Utrecht wegens het in bezit hebben van 10 gram marihuana. Dat was het onverwachte gevolg van een vechtpartij tussen F. en een tweede matroos van de coaster WESTLAND PRODUCER. Beiden verkeerden onder invloed van sterke drank, toen de politie vrijdagavond ter assistentie aan boord van de coaster werd ontboden. De vechtersbazen werden overgebracht naar het politiebureau, waar bij fouilelring de marihuana op F. werd gevonden. Het was merkwaardig genoeg F., die aangifte deed van mishandeling. Vanmorgen is hij weer op vrije voeten gesteld.
1970-04-01: Het Vrije Volk: 01-04-1970. Westland N. V. van Vlaardingen naar Scheveningen: ,Kleine reders zijn in Rijnmond niet in tel'. (Van een onzer verslaggevers) Den Haag, De Haagse wethouder van Economische Zaken, B. Bol, gooide gistermiddag in de Scheveningse haven met een gevoelig gebaar de tros los van de kuster Westland Producer. Daarmee was de Kent Line, een regelmatige verbinding tussen Scheveningen en de Zuidengelse haven Whitstable officieel geopend. Vijf maal per week zullen de Westland Producer en de Westland Trader, elk bijna 500 ton, voortaan heen en terug naar de overkant vanen. De Kent Line is in feite een nieuwe naam voor een oud beestje, en wel de rederij Westland N.V. Deze rederij houdt zich bezig met het vervoer van groenten en fruit uit het Westand naar Engeland en met dat van stukgoederen (vroeger ook vee) in omgekeerde richting.
Tot nu toe was de rederij gevestigd in de Wilhelminahaven te Vlaardingen. Waarom men daar is weggegaan bleek uit de nogal bittere woorden die hoofddirecteur G. van Daalen gistermiddag sprak: „De laatste jaren zijn we daar niet voor honderd percent behandeld. Kleine rederijen zijn in de Rijnmond niet meer in tel, Rotterdam is niet geïnteresseerd in dit vervoer. Als we in Vlaardingen wat vroegen, bijvoorbeeld een behoorlijke bestrating van onze kade, was de gemeente niet thuis." Hij zei bijzonder blij te zijn nu vanuit Scheveningen te kunnen werken: vanuit de haven daar zijn de schepen direct in volle zee. De Kent Line heeft als algemene boekingsagent de Norfolk Line N.V. die in Scheveningen sinds ruim een jaar een rol-on-roll-of-dienst heeft op de Engelse haven Great Yarmouth. Werkt de Norfolk Line met opleggers die in hun geheel het schip worden binnengereden, de Kent Line heeft containervervoer met pallets. Vorig jaar vervoerde de firma vanuit Vlaardingen alleen al 15.000 ton groenten naar Engeland.
1985-01-25: Onderweg van Antwerpen naar Aberdeen bij boei 14 in de Schelde aan de grond gelopen en weer vlotgesleept.
1986-01-20: Door een lekke ontluchtingspijp van een ballasttank bijna gezonken terwijl het lag gemeerd bij de Drypool Bridge. Schade aan de lading palmpitten. Het schip lag hierna lange tijd in Hull om de schade te regelen.
1987-00-00: Na in mei 1986 te zijn opgelegd in 1987 in de vaart als recreatievaartuig voor de zeesportvisserij als MOBY DICK voor Ch. O. de Leeuw, Julianadorp. In 1989 verkocht aan Opinia S.A., San Lorenzo, Honduras als ALTEA.
1989-00-00: Naar de Medway gebracht en onder arrest opgelegd bij de brug van Rochester. Op 30-06-1991 gesleept vertrokken van Rochester naar Liverpool. Aankomst 04-07-1991 en aldaar opgelegd. 02-04-2000 liggend te Liverpool in de Huskisson Dock en ingebruik bij de douane als trainingsschip. In 05-2010 nog steeds liggend te Liverpool in de Huskisson Dock. In 2015 liggende te Liverpool.
1989-01-19: In het Engelse Kanaal door de Britse douane gearresteerd en naar Dover opgebracht. Aan boord werden drugs gevonden.
Leeuwarden Courant 19-01-1990: Terschellinger betrokken bij Britse drugsvangst. Bij de grote hasjvangst door de Britse kustwacht op 27 oktober vorig jaar in Het Kanaal,blijkt naast een 23-jarige man uit Oosterwierum en een 23-jarige man uit Bozum ook een 47-jarige man van West-Terschelling gearresteerd te zijn.De drie vormden samen met een 56-jarige Defzijlster kapitein (lees:Komdeur), een inwoner van Naaldwijk en twee Libanezen de bemanning van het smokkelschip “ Altea”. De 56-jarige kapitein uit Delfzijl is een van de hoofdverdachten in de grootste drugs-smokkelzaak in de geschiedenis van Groot-Brittannië.In het ruimzat achttien ton hasj met een handelswaarde van ongeveer Hfl:270 miljoen.De drugs waren in Libanon geladen. De kapitein zit met zijn bemanning in voorarrest in een gevangenis in het Engelse graafschap Kent.Volgens de politie in Den Haag,die het onderzoek in Nederland leidt,werd het transport uitgevoerd in opdracht van een van de bekendste hasjsmokkelaars van dit land,een 65-jarige man uit Rijswijk. Volgens de Haagse politie heeft de Rijswijker als eigenaar van de “ Altea” al bekend,dat hij de bemanning opdracht heeft gegeven voor de hasjsmokkel.Hij zit momenteel vast.
In een emotionele brief zegt de Delfzijlster echter dat hij “voor de honderd procent onschuldig “ is. Hij zou op het schip zijn aangemonsterd om met vakantiegangers rond de Canarische eilanden te gaan sportvissen en duiken.Vlak voor het vertrek zou hij gedwongen zijn naar Libanon te varen. Hoewel de kapitein daarover in zijn brief niet schrijft,zijn er sterke aanwijzingen dat hij de afgelopen zomer al in een vroeg stadium betrokken was bij de aankoop van de boot die later als smokkelschip werd ingezet.De politie in Den Haag bevestigt dat er al enige tijd contacten waren tussen de kapitein en de opdrachtgever.In zijn brief doet de kapitein een smeekbede om steun.Hij beweert onder bijna erbarmelijke omstandigheden te worden vastgehouden.
Leeuwarder Courant 25-09-1990: Drie Friezen vrij uit Engelse gevangenis. De rechtbank in Canterbury heeft de drie Friezen,die betrokken waren bij een omvangrijke hasjvangst in Engeland,afgelopen vrijdag vrijgelaten.Het gaat om twee 24-jarige mannen uit Bozem en Oosterwierum en een 48-jarige Terschellinger.De jury van de Crown Court in Canterbury achtte niet bewezen dat de zeskoppige bemanning (vier Nederlanders en twee Libanezen)bewust 17,5 ton hasj met een marktwaarde van ongeveer Ffl:200 miljoen met het schip de “ Altea” naar Engeland wilde smokkelen. De 56-jarige kapitein uit Delfzijl heeft vanwege een beroerte nog niet terecht gestaan.
De bemanning van de “ Altea” heeft bijna 11 maanden in voorarrest gezeten in de gevangenis van Canterbury. De 500-ton metende “ Altea” werd op 27 oktober vorig jaar in Het Kanaal ter hoogte van Dover aangehouden door de Britse douane.Tijdens een routinecontrole werd de omvangrijke partij hasj---de grootste vangst die ooit in Engeland is gedaan—ontdekt,waarna de arrestatie van de bemanning volgde.In Nederland werden drie mensen aangehouden:twee Nederlanders en een Libanees. Het openbaar Ministerie kon niet bewijzen dat de “ Altea” met de drugs koers zette naar Engeland.De “ Altea” bevond zich op het moment van aanhouding op volle zee in de territoriale wateren.Tijdens de processen in Canterbury bleek dat het schip in Libanon de meer dan 740 zakken hasj had geladen. De vier Nederlandse bemanningsleden hebben hun betrokkenheid bij de drugssmokkel steeds ontkend.Zij hadden vorig jaar augustus aangemonsterd op de “ Altea” om te gaan sportvissen bij de Canarische Eilanden.Er werd echter koers gezet naar Libanon,waarna de Nederlanders volgens hun verklaringen gedwongen waren aan boord te blijven.

Afbeeldingen


Omschrijving: Westland Producer 1962.
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Duncan, Alex

Omschrijving: 'Westland Producer'
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Westland Producer 1962 na verbouwing.
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Monteny, G.

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Vita Nova 1962 ex Westland Producer.
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Vita Nova 1962 ex Westland Producer.
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: Vita Nova 28-02-1986 Delfzijl Eemskanaal Terminal Wijnne & Barends.
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Vita Nova 28-02-1986 Delfzijl Eemskanaal Terminal Wijnne & Barends.
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: VITA NOVA 15.5.1986 Hull
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Patrick
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Moby Dick 1962 ex Vita Nova ex Westland Producer.
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: ALTEA 11 augustus 1990
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Anderiesse, Piet J.

Omschrijving: Altea 1962 ex Moby Dick ex Vita Nova ex Westland Producer as a trainingsvessel.
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: ALTEA Liverpool 11.6.2005
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Patrick
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: ALTEA Liverpool 8.6.2013
Collectie: -
Vervaardiger: Davidships
Onderwerp: Kade

Omschrijving: ALTEA
Collectie: -
Vervaardiger: Fitzpatrick, Peter J. (scan by Malcolm Cranfield)

Omschrijving: Altea 1962 ex Moby Dick ex Vita Nova ex Westland Producer. (Picture taken from a screen in the National Waterways Museum in Gloucester. (The picture of a scrapyard in Bullo Pill naer Newnham/Severn showes the " Altea", waiting for her final fate.)
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)
Algemene informatie
The details regarding the WESTLAND PRODUCER have not been brought up to date. She, as ALTEA was in Birkenhead and used by the Customs to teach the "black gangs" how to search for contraband but in 2014 a larger ship was bought and she was offered for sale by auction on 26 June 2014 without a reserve price and sold for £10.000. In March 2015 she was towed to Newnham on the west bank of the River Severn above Sharpness and, as for as I know, is still there. She was towed as far as Barry Roads by the m.t. TAKTOW and from there to Bullo Pill, Newnham by a local craft. 
 
I saw the ALTEA at Bullo Pill when I was at the Passage Inn, Arlingham which is on the east bank of the Severn opposite Newnham  in August 2016 and then she was lying on the bank of the river and according to one of our neighbours was still there a year later. The ship looked quite well kept from a distance. I haven't found out who the buyer was - it might have been Oswald Burgess but he has apparently died and the ships at Bullo Pill have passed to someone else. There's rather a strange collection of ships laid up there comprising barges, old pilot boats, an old light vessel etc. etc. all in varying degree of dilapidation. I don't know what will happen to the ALTEA ultimately - she might be there for many years to come as have most of the other craft! (Source: W. Holmes)