Inloggen
AUTOMAAT - ID 725


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1904
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: J. & K. Smit's Scheepswerven, Kinderdijk, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 550
Launch Date: 1903-12-24
Delivery Date: 1904-03-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Nederlandsche Fabriek van Werktuigen & Spoorwegmaterieel N.V, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 750
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (18 7/8 , 29 1/2 & 49 1/4 - 31 1/2)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1107.47 Gross tonnage
Net Tonnage: 646.22 Net tonnage
Deadweight: 1450.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 69.00 Meters Registered
Beam: 10.32 Meters Registered
Depth: 4.63 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1904-03-00 AUTOMAAT
Manager: Firma Vermeer & Van den Arend, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Overzeesche Vrachtvaart Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NGHD

Ship Events Data

1914-09-18: Final Fate:
De spoorwegveerboot ss. 'Automaat' (1903) van de Overzeesche Vrachtvaart Maatschappij, op weg van Grimsby naar Rotterdam geladen met steenkool, zinkt tijdens een zware storm op de Noordzee. Hierbij komen 16 opvarenden om het leven. Alleen de bootsman kan nog worden gered door een Zweeds schip.


Gezagvoerders

Datum vanaf: 1914
Kapitein: Wichers, Hillebrand Jacob
Overige informatie: Woonplaats: Rotterdam Omgekomen bij scheepsramp in Noordzee op 18/09/1914.

Afbeeldingen


Omschrijving: De AUTOMAAT, lossende in de Maashaven te Rotterdam
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Nieuwland, Cornelis
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: De AUTOMAAT, de haven van Le Havre binnenlopend.
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: AUTOMAAT
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

DS 241203
Hedenmorgen om 7 uur is bij werf J. & K. Smit te Kinderdijk te water gelaten het stoomschip AUTOMAAT, in aanbouw voor de Overzeesche Vrachtvaart Mij (Vermeer & van der Arend) te Rotterdam. De afmetingen zijn 225 x 33 x 17.6 vt en 1450 ton groot.

NRC 150206.
Londen, 13 februari 1906. Het stoomschip AUTOMAAT  is bevracht van Swansea met 1.400 ton (opm: waarschijnlijk steenkolen) naar Caen à Sh.4/6.  

NRC 250214.
Londen, 24 februari 1914. Het stoomschip AUTOMAAT, 646 ton netto, is bevracht van Aviles naar Rotterdam of Vlaardingen tot Sh.4/4½, laden 4/5 maart.

AH 171014
Raad voor de Scheepvaart.
Een tweetal zaken behandelde gistermiddag de Raad voor de Scheepvaart. Allereerst de zaak van het stoomschip AUTOMAAT, dat op 25 september jl. is vergaan op de reis van Grimsby naar Rotterdam, waardoor de gezagvoerder en 15 man het leven verloren.
Het schip vertrok, naar de bootsman J.F. van Os, de enige persoon die het leven er af bracht, ter zitting meedeelde, op 18 september van Grimsby naar Rotterdam. De AUTOMAAT was met kolen geladen, de bemanning bestond uit zeventien man. Bij het vertrek was het goed weer. Men nam voorzorgsmaatregelen aan boord met het oog op mogelijk stormweer, om het schip goed dicht te houden.
Toen men vertrok woei de wind uit westelijke richting; dat is ongeveer zo gebleven. Op de 25e september, toen het weer al zéér slecht was, had getuige de wacht; hij ging om twaalf uur naar kooi, maar werd om drie uur wakker en voelde dat het schip een hevige stoot kreeg. Dit echter verontrustte hem volstrekt niet; even later echter kwam de dekwacht hem waarschuwen, dat gevaar dreigde.
De stuurman waarschuwde getuige en zei: „Jan, kom aan dek, anders gaan we naar de verd...." Maar getuige nam die woorden niet zo hoog op; aan boord wordt die uitdrukking wel meer gebezigd. Getuige zag, dat het schip met slagzij aan bakboord lag en dat 5 à 6 luiken waren afgeslagen aan de achterkant van het voorruim. De machine werkte nog maar er werd niet gestuurd, want de stoomstuurinrichting was defect geraakt.
Door het op zijde liggen van het schip was de bakboord reddingboot drijvende geraakt; getuige gelukte het, na uiterste moeite en nadat hij eerst nog zijn hoge waterlaarzen had uitgetrokken, die boot te bereiken. Getuige heeft nog getracht de kapitein te redden, die zich aan het schip had vastgeklampt maar toen hij hem tot op een afstand van één meter was genaderd liet hij het schip los en zonk weg. Echter gelukte het getuige nog drie personen in de boot te brengen. Later, toen de reddingboot omsloeg tot vier keer toe wegens het stormweer, verloren ook deze drie geredden het leven in zee ondanks de wanhopige pogingen door getuige aangewend. Deze bleef toen alleen in de reddingboot die, hoewel zij vol water was, bleef drijven. Onafgebroken heeft de man toen tweeëndertig uren geheel alleen in de boot vertoefd, totdat hij werd opgenomen door een Zweedse boot en naar Antwerpen vervoerd.
De secretaris deed daarna voorlezing van de verklaring van de oud-gezagvoerder van de AUTOMAAT. Hieruit blijkt dat het schip goed zeewaardig was. Met stormweer moest echter steeds voorzichtig worden gemanoeuvreerd, omdat de luiken zo groot waren en dus met draaien niet te lang moest worden gewacht. De luiken waren steeds goed in orde. De Raad zal in deze zaak later uitspraak doen.

NRC 211014
Raad voor de Scheepvaart.
De Raad heeft heden uitspraak gedaan betreffende het zinken op 16 september van het stoomschip AUTOMAAT. De Raad is van oordeel dat het stoomschip vergaan is door het defect geraken van de stoomstuurinrichting; daardoor is het schip dwarszee komen te liggen, wat in verband met de bouw bij zulk een hevige storm zeer gevaarlijk was. De luiken zijn daarop vermoedelijk door brekers ingeslagen en is het water in het voorruim gekomen, ten gevolge waarvan het schip zware slagzij heeft gekregen en is gezonken. Het komt de Raad verder voor, dat aan de constructie van de luiken en luikhoofden meer zorg had besteed kunnen worden en dat de lensinrichting te wensen liet.

18.09.1914: Op weg van Grimsby naar Rotterdam, tijdens stormweer op de Noordzee gezonken.
1 man gered, de bootsman J.F. van Os, door het Engelse stoomschip JAMES DICKSON en te Gotenburg geland.  16 personen omgekomen.

 - Hillebrand Jacob Wichers, kapitein – 41 j. R’dam –adv. RN 031014 overlijden (2x)
- Adriaan Hendrik van der Steur, 1e stuurman – 46 j. Rotterdam – adv. RN 051014 (2x) NRC 011014
- Cornelis Cornelissen, 2e stuurman 36 j. R’dam – art. RN 031014 aangespoeld – adv. RN 051014
- Cornelis Dito, kok – R’dam - adv. RN 051014 - overlijden
- Jan Schouten, bediende – 17 j. R’dam – adv. RN 051014
- Antoine Mari van Beek, 1e machinist - 40 j. – R’dam – adv. Overl. RN 290914
- Johan Frederik Poleij, 2e machinist – 46 j. R’dam – adv. RN 031014 overlijden
- Bernardus Henderikus Scheefhals, stoker – 36 j. - adv. RN 031014 overlijden
- J. Westra, matroos – R’dam
- J. Breider, lichtmatroos, - R’dam
- L. Braanker, lichtmatroos – R’dam
- M. Wessels, donkeyman – R’dam
- A.H.H. Knigge, stoker – R’dam
- A.J. Smalbraak, stoker – R’dam – allen uit: Het Volk 250914
- ???
- ???