Inloggen
WESTERDIJK - ID 7236


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1913
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 34
Date Laid Down: 1912-00-00
Launch Date: 1912-12-07
Delivery Date: 1913-01-04
Technical Data

Engine Manufacturer: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1250
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 23, 38 & 62-42.
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3240.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1988.00 Net tonnage
Deadweight: 5550.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 266000 Cubic Feet
Bale: 255000 Cubic Feet
 
Length 1: 331.9 Feet (British) Registered
Beam: 48.2 Feet (British) Registered
Depth: 22.2 Feet (British) Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1913-01-04 WESTERDIJK
Manager: N.V. Solleveld, Van der Meer & T.H. van Hattum's Stoomvaart Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Solleveld, Van der Meer & T.H. van Hattum's Stoomvaart Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: QCBT

Date/Name Ship 1923-05-00 ESCHERSHEIM
Manager: Unterweser Reederei A.G., Bremen, Germany
Eigenaar: Unterweser Reederei A.G., Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany
Callsign: QLST

Date/Name Ship 1932-00-00 ESCHERSHEIM
Manager: Unterweser Reederei A.G., Bremen, Germany
Eigenaar: Lehnkering & Cie. A.G., Duisburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Duisburg / Germany
Callsign: QLST
Additional info: Call sign from 1934: DOES.

Ship Events Data

1940-03-13: Final Fate:
Op reis met een lading cokes van Bremen naar Oslo is de ESCHERHEIM op 13 maart 1940 in het Skagerrak bij de vuurtoren van Rubjaerg ( ten zuid-westen van Hirtshals) in positie 57°32' NB. en 09°50'OL., op een gezonken wrak gelopen, gezonken en verloren gegaan.

Gezagvoerders

 

Kapitein Reifferth en zijn vrouw kort na hun huwelijk.

Familiegegevens en opleiding

Josef werd geboren op 20 okt. 1888 in Hildesheim (Dld) als z.v. Anna Rosette Martha Reifferth. Vader onbekend.

Josef werd genaturaliseerd bij de Wet van 10 juni 1919 (StaatsBlad No. 332)

Josef (25) trouwde op 29 okt. 1913 met Trijntje Maria Oudenbroek (24) – geb. 28.12.1888 te Zierikzee – d.v. Pieter Oudenbroek en Bastiana Johanna van Dijk. Zij overleed op 30.12.1981.

M.A.J. overleed op 21 apr. 1957 te Rotterdam (68). Hij woonde toen: Mathenesserlaan 427b te Rotterdam. (Bron: De Telegraaf – Familieberichten 26.04.1957) 

Beiden zijn begraven op de Alg. Begraafplaats aan de Kerkhofweg van Hoek van Holland.

 

Josef Reifferth ging eerst naar zee als matroos. Op 18 juli 1907 behaalde hij het diploma derde stuurman GHV. Op 26 maart 1913 het diploma tweede stuurman en op 26 september 1913 die van eerste stuurman. Tevens behaalde hij in 1913 het certificaat voor assistent radio officier.

 

Kinderen

Max Adelbert Josef – geb. 24.09.1914 te R’dam.

Truus Maria              - geb. 03.08.1917 te R’dam.

 

De schepen van de kapitein

 

*          07/1926 – 08/1926 van het s.s. WESTERDYK – geb. in 1913

*          08/1926 – 12/1926 van het s.s. BLIJDENDYK – geb. in 1921

*          12/1926 – 04/1927 van het s.s. BOSCHDYK – geb. in 1922

*          06/1927 – 08/1927 van het s.s. BILDERDYK – geb. in 1922

*          11/1927 – 04/1928 van het s.s. BEEMSTERDYK – geb. in 1922

*          04/1928 – 09/1928 van het s.s. BLOMMERSDYK – geb. in 1922

*          09/1928 – 02/1929 van het s.s. BLIJDENDYK – geb. in 1921  

*          02/1929 – 02/1929 van het s.s. RYNDAM – geb. in 1901 

*          06/1929 – 07/1929 van het s.s. MEERKERK – geb. in 1916 

*          09/1929 – 10/1929 van het s.s. NIEUW AMSTERDAM – geb. in 1906

*          10/1929 – 07/1930 van het s.s. BOSCHDYK – geb. in 1922 

*          07/1930 – 07/1930 van het s.s. NIEUW AMSTERDAM – geb. in 1906

 

Overige bijzonderheden

 

Zie verslag R.v.d.S. 1916 – Nr. 74 – s.s. NOORDAM aanvaring op rede van Duins op 03.03.1916.

 

 

RN 100316

Dover, 6 maart. Het uitgaande Nederlandse stoomschip NOORDAM kwam te middernacht 3 februari onklaar van het in de Gulls ten anker liggende met kolen geladen Engelse stoomschip SWIFTSURE, waarvan de voorsteven naar bakboord werd omgebogen, platen gescheurd werden en de voorpiek vol water liep. Het stoomschip stoomde op naar Dover en wordt lens gepompt. Omtrent eventuele schade aan de NOORDAM, die de reis vervolgde, is niets bekend. (Hierbij was M.A.J. Reifferth tweede stuurman op de NOORDAM).

Zie ook voor uitgebreidere informatie over deze kapitein:

https://www.captainalbert.com/captains-from-the-past/reifferth-max-adelbert-joseph-josef/

 

Datum vanaf: 1926
Kapitein: REIFFERTH, MAX ADELBERT JOSEF

Afbeeldingen


Omschrijving: als Eschersheim
Gemaakt door: Jansen, Schiffsfotos
Algemene informatie

 

 

NRC 050113
Rotterdam, 4 januari. Heden had een in alle opzichten geslaagde proeftocht plaats met het stoomschip WESTERDIJK, door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij gebouwd voor de firma Solleveld van der Meer en T.H. van Hattum’s Stoomvaart Maatschappij alhier, waarna het naar Newport vertrok. Het schip heeft een lengte van 331 voet en laadvermogen van 5.500 ton en is gebouwd voor Lloyds hoogste klasse.