Inloggen
WEST-VLAANDEREN - ID 7228


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1927
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5334573
Nat. Official Number: 2782 Z ROTT 1927
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwwerf Gebroeders Pot, Bolnes, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 795
Launch Date: 1927-11-21
Delivery Date: 1927-12-02
Technical Data

Engine Manufacturer: Deutz A.G., Motorenfabrik, Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz, 11-17 11/16
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 346.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 205.00 Net tonnage
Deadweight: 540.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 19700 Cubic Feet
Bale: 18710 Cubic Feet
 
Length 1: 49.69 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 46.46 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.57 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.26 Meters Depth, moulded
Draught: 2.92 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1952
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 4 cil 280 Pk Volund Type (290x410) 8 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1927-12-02 WEST-VLAANDEREN
Manager: T. den Hartigh, Antwerp, Belgium
Eigenaar: N.V. Motorschip 'West-Vlaanderen', Terneuzen, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: QCDL
Additional info: 1934 callsign PIOL

Date/Name Ship 1940-00-00 HILFSSCHIFF 71
Manager: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Eigenaar: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Berlin / Germany

Date/Name Ship 1942-09-22 S.A.T. 16
Manager: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Eigenaar: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Berlin / Germany

Date/Name Ship 1946-00-00 LORNA
Manager: C.W. Folting, Copenhagen, Denmark
Eigenaar: Rederiet Bjarke A/S., Copenhagen, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Copenhagen / Denmark
Callsign: OXBN

Date/Name Ship 1958-00-00 SORNA
Manager: Gösta Dampegård, Skärhamn, Sweden
Eigenaar: Gösta Dampegård, Skärhamn, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Skärhamn / Sweden
Callsign: SHKL

Date/Name Ship 1960-00-00 SORNA
Manager: Fru Eivor Bandino, Skärhamn, Sweden
Eigenaar: Fru Eivor Bandino, Skärhamn, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Skärhamn / Sweden

Date/Name Ship 1964-00-00 SORNA
Manager: K.T.J. Berndtsson, Skärhamn, Sweden
Eigenaar: K.T.J. Berndtsson, Skärhamn, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Skärhamn / Sweden
Callsign: SHKL

Date/Name Ship 1973-00-00 SIBA
Manager: Niels W. Green, Gothenburg, Sweden
Eigenaar: Niels W. Green, Gothenburg, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Gothenburg / Sweden
Callsign: SHKL

Date/Name Ship 1976-00-00 RAMDAL
Manager: Agne Enar Gunnarsson, Stromstad, Sweden
Eigenaar: Agne Enar Gunnarsson, Stromstad, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stromstad / Sweden
Callsign: SHKL

Ship Events Data

1927-11-21: NRC 22-11-1927: Bolnes. 21 Nov. Hedenmiddag is van een der hellingen der Scbeepsbouwwerf Gebroeders Pot alhier voor Nederlandsche rekening met gunstig gevolg te water gelaten een stalen motorvrachtboot van 500 ton met de volgende hoofdafmetingen: 45.00X 7.62 X 3.25 Meter. Bedoeld vaartuig wordt voorzien van een 200/240 P.K. Deutz motorinstallatie. Op dezelfde werf zijn nog twee zusterschepen in aanbouw voor dezelfde binnenlandsche reederij.
1927-12-05: Als WEST VLAANDEREN, zijnde een motorschip metende 345.71 ton, liggende te Bolnes, door A. Kielema, scheepsmeter te Rotterdam, ten verzoeke van N.V. Motorschip West Vlaanderen te Terneuzen, van haar brandmerk voorzien dor het inbeitelen van 2782 Z ROTT 1927 op het luikhoofd van de bergplaats S.B. zijde op het achterschip.
1927-12-11: Algemeen Handelsblad 11-12-1927: Gisteren heeft op de Noordzee de proeftocht plaats gehad van het door de werf Gebr. Pot, te Bolnes, gebouwde motorvrachtschip „WEST VLAANDEREN", waarbij ruimschoots aan alle gestelde eischen werd voldaan. De afmetingen van het schip zijn 45.00x7.62x3.25 m. Het schip is voorzien van een Deutz compressorlooze Dieselmotor van 200—240 P.K. Onmiddellijk na den proeftocht heeft het schip zijn reis voor inneming van zijn eerste lading naar Antwerpen aanvaard.
1928-07-07: Algemeen Handelsblad 07-09-1928: WEST VLAANDEREN. (Londen, 3 Sept.) Het Nederlandsche motorschip “West Vlaanderen” is in aanraking gekomen met de Lambeth-brug en heeft daardoor schade beloopen aan het vallicht. Omtrent schade aan de brug is niets bekend.
1929-01-15: Algemeen Handelsblad 15-01-1929: Nederlandsch schip gezonken. Op de Theems in aanvaring geweest. Naar wij aan een Lloyd-telegram ontleenen is het motorschip „WEST-VLAANDEREN" (groot 346 br. ton, gebouwd in 1927, eigenares de N. V. Motorschip „West-Vlaanderen" te Terneuzen) op de Theems bij Crayfordness in botsing geweest met een ander schip. Het kreeg een gat aan stuurboordzijde midscheeps en is gezonken.
Nieuwe Rotterdamsche Courant 15-01-1929: De WEST-VLAANDEREN. Het Ned. motorschip West-Vlaanderen is naar wij gemeld hebben, op de Theems met het Engelsche stoomschip Dunston in aanvaring geweest. Het schip is gistermiddag vlotgekomen.
Voorwaarts 16-01-1929: WEST VLAANDEREN. Londen, 14 Jan. Het Ned. motorschip West Vlaanderen (zie vorig No.) was met het Engelsche stoomschip Dunston in aanvaring. Van de Dunston werd de voorsteven beschadigd. De West Vlaanderen is naar Pinn's Wharf, Barklng Creek, Barking vertrokken.
Nieuwe Rotterdamsche Courant 20-04-1929: De raad heeft uitspraak gedaan in de zaak van de aanvaring van het schip WEST VLAANDEREN met het voor anker liggende Engelsche stoomschip Dunston op de Theems. In deze zaak luidt het oordeel van den raad dat de aanvaring in hoofdzaak aan een ongelukkigen samenloop van omstandigheden is toe te schrijven. De kapitein van de West Vlaanderen heeft het licht van het ten anker liggende schip niet gezien. Hoogstwaarschijnlijk was dit licht door het zeil van de Barge onderschept. Dit schip ging op korten afstand voor den boeg van de West Vlaanderen overstag en het ankerlichtvan de Dunston werd eerst gezien toen men het heklicht van de Barge over stuurdboord kreeg. De kapiteen meende aan bakboord voldoende licht te hebben. Maar het is wel jammer, dat hij niet heeft bedacht, dat hij veilig stuurboord uit had kunnen gaan. daar de Bange aan haar lange slag begon en de„West Vlaanderen" dus met dat schip mee had kunnen liggen.
1929-12-10: Het Vaderland 10-12-1929: Een sloep met vier man vermist. De Nederlandsche motorschoener WEST-VLAANDEREN, van Antwerpen naar Londen, is te Vlissingen binnengeloopen. Van dit schip wordt nabij Breskens een sloep met vier opvarenden vermist. De reddingboet van Vlissingen is gisteravond uitgevaren om de sloep op te sporen.
Voorwaarts 10-12-1929: De boot bij Borsselen geland: Vlissingen, 10 December. De vermiste vier opvarenden van het motorschip West-Vlaanderen zijn nabij Borsselen geland. De reddingboot is teruggekeerd.
Het Vaderland 10-12-1929: De vermiosten van de WEST VLAANDEREN terecht. In verband met de vermissing van vier opvarenden van het motorschip West Vlaanderen kan het volgende worden medegedeeld: Dit schip lag gisteren op de Westerscbelde en een boot werd met vier personen bemand om te Breskens levensmiddelen te gaan halen. Het was betrekkelijk goed weer, doch onder de kust werd het zoo slecht, dat de boot op een plaat werd geworpen. De kapitein van het schip, die nog met een paar jongens alleen op het schip was, meende dat zijn mannen verloren waren en ging naar Vlissingen om hulp. De boot met de vier mannen was echter los geraakt en afgedreven tot bij Borselen, waar de mannen aan wal zijn gegaan. Zij hebben daar doornat, aan een hofstede aangeklopt, maar kregen geen gehoor. Gelukkig zijn ze toen gekomen bij den burgemeester van Borsselen, den heer Richel, die alle medewerking verleende en hen van droge kleeren voorzag en ze per autobus naar Vlissingen liet brengen. Na gisternacht in een hotel te hebben doorgebracht, zijn zij weer aan boord van hun schip teruggekeerd.
NvhN 11-12-1929: Vier man in een boot. In verband met de vermissing van vier opvarenden van het motorschip „WEST-VLAANDEREN" meldt men nog: Dit schip lag Maandag op de Westerschelde en een boot werd met vier personen bemand om te Breskens levensmiddelen te gaan halen. Het was betrekkelijk goed weer, doch onder de kust werd het zoo slecht, dat de boot op een plaat werd geworpen. De kapitein van het schip, die nog met een paar jongens op het schip was, meende, dat zijn mannen verloren waren, en ging naar Vlissingen om hulp. De boot met de vier mannen was echter los geraakt en afgedreven tot Borsselen, waar de mannen aan wal zijn gegaan. Zij hebben daar doornat aan een hofstede aangeklopt, maar kregen geen gehoor. Daarna zijn ze gekomen bij den burgemeester van Borsselen, den heer Richel, die hun van droge kleeren voorzag en hen per autobus naar Vlissingen liet brengen. Na den nacht in een hotel te hebben doorgebracht, zijn zij weer aan boord van hun schip teruggekeerd.
1930-05-07: Rotterdamsch nieuwsblad 07-05-1930: WEST VLAANDEREN. Londen, 6 Mei. Het Nederlandeche motorschip 'West-Vlaanderen' is te Shoreham aangekomen en rapporteerde ter hoogte van de Oost-Goodwins met het Engelsche s.s. Essex Envoy, van Baltlmore naar Sund eiland bestemd, in aanvaring te zijn geweest. De West Vlaanderen bekwam schade aan verscheidene platen van den stuurboordboeg boven de waterlijn. Het schip maakt geen water.
1930-11-19: Algemeen Handelsblad 19-11-1930: WEST VLAANDEREN. (Londen. 19 Nov.) Het Nederlandsche motorschip “West Vlaanderen" is gisteravond bij het binnenkomen van de haven van Shoreham tegen den middenpier opgevaren en bekwam daarbij ernstige schade aan den achtersteven hetgeen lekkage veroorzaakte. Het schip heeft de reis naar de losplaats kunnen vervolgen.
1940-00-00: Door de Duitsers in beslag genomen en aanvankelijk als Seelöwe-Hilfsschiff 71 bestemd voor de voorgenomen invasie van Engeland. In 1942 bij W. Holst te Hamburg-Neuenfelde verbouwd tot Schwere Artillerie Träger en in september 1942 in dienst gesteld. Op 1 mei 1945 door een Russische luchtaanval te Nexö (Bornholm) tot zinken gebracht. Het wrak werd in maart 1946 naar Denemarken verkocht en door een Zweeds bergingsbedrijf gelicht.
- ab 11.10.1984 br Lindav Atervinning A/B
Schiffschronik : - 07.04.1941 Gemäß Fahrzeugliste KMD Rotterdam vom OKM als für Umbau zum SAT mit zwei 10,5-cm Geschützen brauchbar an KMD Wilhelmshaven gemeldet.[4] - 19.09.1941 erfaßt.[4] - 00.00.1942 - 00.00.1943 bei der Werft Sitas, Cranz, zu SAT umgebaut.[6] - 23.09.1942 SAT "Westflandern" für 17. Landungsflottille in Dienst gestellt, Kommandant: Lt.z.S. Richter.[2] - 28.05.1943 Unterstellungswechsel SAT Westflandern von 23. Landungsflottille zur 13. Landungsflottille.[1]
- 13.02.1944 Befehl an 13. L-Flottille zur Überführung von 3 Pmot nach Adm. Ostland zur Versorgung Reval-Tütters.[3] - 17.02.1944 SAT WESTFLANDERN läuft mit den Prähmen B 6 Pmot, B 14 Pmot und B 35 Pmot von Swinemünde aus.[3] - 18.02.1944 Geleit WESTFLANDERN muß Fahrt nach Gotenhafen wegen schweren Seegangs abbrechen und Kolberg anlaufen. Alle drei Prähme beschädigt.[3] - 21.02.1944 Alle drei Prähme wieder fahrbereit, ausgelaufen.[3] - 22.02.1944 B 14 Pmot etwa 1 sm westlich Kolberg gestrandet, B 6 Pmot Ruderschaden. Verband wieder Kolberg eingelaufen.[3] - 25.02.1944 B 6 Pmot wieder fahrbereit, B 14 Pmot benötigt längere Werftliegezeit, soll durch WF 119 Pmot ersetzt werden.[3] - 29.02.1944 SAT WESTFLANDERN mit B 6 Pmot, B 35 Pmot und WF 119 Pmot von Kolberg ausgelaufen.[3] - 01.03.1944 Geleit WESTFLANDERN erreicht Gotenhafen.[3] - 02.03.1944 Geleit WESTFLANDERN erreicht Danzig-Neufahrwasser.[3] - 04.03.1944 Geleit WESTFLANDERN erreicht Pillau.[3] - 07./08.03.1944 Geleit WESTFLANDERN von Pillau nach Memel.[3] - 09./10.03.1944 Geleit WESTFLANDERN von Memel nach Windau.[3]
- 12.-14.03.1944 Geleit WESTFLANDERN von Windau nach Reval.[3] - 13.03.1944, 17.00 Uhr WESTFLANDERN läuft gemäß Meldung Haka Reval zusammen mit den Prähmen B6Pmot, B35Pmot und WF119Pmot. in Reval ein. [8] - 29.03.1944 SAT JOOST, SAT WESTFLANDERN, SAT AUGUST, SAT KEMPHAAN in der 7. Gruppe der 13. Landungsflottille für einen Einsatz im Rahmen des Unternehmen „Tanne“ vorgesehen.[3] - 01.12.1944 SAT WESTFLANDERN der 13. L-Flottille zur Zeit der 3. Vp.-Flottille zugeteilt.[3]
- 01.01.1945 an die 3. Artillerieträgerflottille übergeben.[4] - 01.03.1945 SAT WESTFLANDERN bei der Artillerieträger-Gruppe der 13. L-Flottille gemeldet.[3]
- 22./23.03.1945 SAT WESTFLANDERN und LAT PRINSES BEATRIX verlegen von Gotenhafen nach Hela.[3] - 27.04.1945 SAT WESTFLANDERN und TROMPENBURGH greifen in die Erdkämpfe auf der Frischen Nehrung ein.[3] - 01.05.1945 SAT WESTFLANDERN und LAT PRINSES BEATRIX sinken bei Bornholm nach Bombentreffern.[3]
- 01.05.1945 Nachdem um Ende März schon einige Fahrzeuge der Flottille nach Stralsund abgezogen worden waren, werden SAT WESTFLANDERN und LAT PRINSES BEATRIX bei Bornholm durch Bombentreffer zum Sinken gebracht.[3] - 05.05.1945 SAT WESTFLANDERN transportiert 200 Flüchtlinge und 100 Soldaten von Hela nach Rönne.[7]
Verlust am : 01.05.1945, Verlustort : bei Nexö/Bornholm, Verlustart : gesunken. Verlustursache : Fliegerbomben, Mannschaftsschicksal :9 Tote. Quellen : [1] A.d.S.-Tagesbefehl Nr. 20/1943 [2] Geh. NTB Nr. 53/1942 [3] Kugler: Chronik der amphibischen Verbände [4] Archiv Theodor Dorgeist [5] Verlustliste C. Boie[6] Archiv Dirk Flößer
[7] Württembergische Landesbibliothek - MA.Ordner.390b (Funkspruchsammlung der 3. Torpedobootflottille) [8] KTB MOK Ost 14.03.1944. Bron: Historisches MarineArchiv, Duitsland
1954-11-24: Leeuwarder courant 24-11-1954: Deens schip miste de boei en strandde bij Friese Gat. Op eigen kracht vlot. Omstreeks negen uur gistermorgen is, zonder dat iemand er iets van bemerkte, een Deens kustvaartuig gestrand op de buitengronden van het Friesche Gat tussen Schiermonnikoog en Ameland. De Deen, de 480 ton metende coaster „LORNA" van de rederij Bjarke in Kopenhagen, met nieuw ijzer op weg van Lulea in Zweden naar Antwerpen, was de ET-boei 16 misgelopen en had daardoor niet tijdig koers veranderd naar het westen. In de loop van de morgen werd de stranding ontdekt door de bemanning van een Zoutkamper garnalenvisser en een van hen de visser Piebe Toxopeus van Schiermonnikoog, heeft zich aan het strand van Schiermonnikoog af laten zetten en de kustwacht gewaarschuwd. De Doeksens van Terschelling hebben toen contact gezocht met het scheepje, doch de kapitein van de "Lorna" wees sleepboothulp van de hand. Pas in de middag werd het reddingwezen gewaarschuwd en om vier uur voer de "Insulinde" van de Kon. N.Z.H.R.M. van Oostmahorn uit. De „Lorna" bleek echter ook geen reddingboothulp van node te hebben, maar omdat het schip zwaar begon te werken bleef Klaas Toxopeus in de buurt. Tegen zevenen gisteravond kwam de coaster op eigen kracht vlot. Was dat niet gelukt, dan zou het de vraag zijn geweest, of het schip met zijn zware vracht heelhuids van de gronden was gekomen. De ET-boei 16 ligt precies in de bocht van de vaargeul benoorden onze Waddeneilanden. Van de ton benoorden de Westereems af koersen de schepen zuidwest, bij de ET 16 moeten zij koers veranderen naar het westen. Mist een schipper deze boei — en dat is met de “Lorna" het geval geweest door 't slechte zicht — dan strandt het schip onherroepelijk op de anderhalve mijl achter de boei liggende gronden ten westen van het Friesche Gat.
1984-10-11: Final Fate:
Te Landskrona met slopen begonnen door Lindav Atervinning A/B.

Afbeeldingen


Omschrijving: Zo lag de SAT-16, de in beslag genomen WEST VLAANDEREN, er bij na het Russische bombardement op Nexö (Bornholm) op 1 mei 1945. Geen wonder, dat de Nederlanders het schip na de Duitse capitulatie abandonneerden. Toch zagen de Denen er nog wel wat in. Het wrak werd gelicht, hersteld en kwam als LORNA onder Deense vlag.
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: LORNA na herstel
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: LORNA
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: LORNA
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: SORNA
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: SORNA
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: SORNA
Collectie: -
Vervaardiger: Melchers, Capt. Jan
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: SIBA
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: SIBA
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Mac Fie, D. (Donald)

Omschrijving: RAMDAL
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Boman, J. Robert

Omschrijving: RAMDAL
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown