Inloggen
WEGRO - ID 7214


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1955
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5387269
Nat. Official Number: 3329 Z GRON 1955
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Foxhol' v/h Gebr. Muller, Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 96
Launch Date: 1955-02-05
Delivery Date: 1955-04-07
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10166 Type 6ED (290x450)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 485.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 266.00 Net tonnage
Deadweight: 649.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 31200 Cubic Feet
Bale: 29000 Cubic Feet
 
Length 1: 51.68 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 49.47 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.45 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.05 Meters Depth, moulded
Draught: 3.21 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1955-04-07 WEGRO
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Juko Wester, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PINN

Date/Name Ship 1962-00-00 WEGRO
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Juko Wester, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PINN

Date/Name Ship 1971-10-26 WEGRO
Manager: S. Williams, Dublin, Irish Republic
Eigenaar: S. Williams, Dublin, Irish Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Dublin / Irish Republic
Callsign: EICN

Date/Name Ship 1971-12-00 WEGRO
Manager: S. Williams, Dublin, Irish Republic
Eigenaar: Merrion Shipping Ltd., Dublin, Irish Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Dublin / Irish Republic
Callsign: EICN

Date/Name Ship 1974-00-00 WEGRO
Manager: Osborne Shipping Company Ltd., Brighton (England), Great Britain
Eigenaar: Osborne Shipping Company Ltd., Brighton (England), Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Dublin / Irish Republic
Callsign: EICN

Date/Name Ship 1974-06-00 WEGRO
Manager: Carisbrooke Shipping Ltd., Cowes, Isle of Wight, Great Britain
Eigenaar: Carisbrooke Shipping Ltd., Cowes, Isle of Wight, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Dublin / Irish Republic
Callsign: EICN

Date/Name Ship 1979-00-00 WEGRO
Manager: Allsworth Shipping Ltd., Dublin, Irish Republic
Eigenaar: Thomas James & Betty Louise Allsworth, Dublin, Irish Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Dublin / Irish Republic
Callsign: EICN

Date/Name Ship 1982-00-00 WEGRO
Manager: Paul Michael Putwain, Dublin, Irish Republic
Eigenaar: Paul Michael Putwain, Dublin, Irish Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Dublin / Irish Republic
Callsign: EICN

Ship Events Data

1955-04-02: Als WEGRO, zijnde een motorschip, metende 1373.088 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegegeven te 's Gravenhage no. 9814 d.d. 31-03-1955, liggende te Foxhol, door J.D.J. Postma, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3329 Z GRON 1955 op het achterschip aan S.B. zijde in zijkant dekhuis op kampanje, 2.35 m. uit hekplaat, 1.65 m. uit lengteas en 1.55 m. uit dek.
1960-05-19: Pikte 16 overlevenden op van de Zweedse coaster 'Mongabarra', die in dichte mist bij Juist was gezonken na in aanvaring te zijn gekomen met de Britse tanker 'British Workman'.
Het Vrije Volk: 19-05-1960 (Van een onzer verslaggevers) In de dichte mist is vannacht om drie uur het Zweedse motorschip Mongabarra (5029 ton) bij Norderney op de Britse tanker British Workman (8575 ton), gevaren. In de loop van de morgen is de Mongabarra, die ernstige schade opliep, bijna geheel onder kustwater verdwenen. De Groninger kustvaarder WEGRO (650 ton) die wegens de mist voor anker lag heeft een aandeel gehad in de redding van de Zweedse bemanning. De bemanning die 37 koppen, telde verliet de Mongabarra in drie sloepen toen het schip water begon te maken. De Wegro nam 16 opvarenden, onder wie de stuurman en twee vrouwen, aan boord. Toen vanmorgen om zeven uur de mist optrok gingen de Zweden nog even aan boord van hun schip om wat op te halen. Om acht uur werden ze overgenomen door de reddingboot van Norderney, die inmiddels ook de resterende 21 Zweden had opgepikt. De Wegro zette haar reis naar Kopenhagen voort. De British Workman die slechts geringe schade opliep, heeft koers gezet naar Wilhelmshafen. Er is een goede kans dat de Mongabarra, die is geladen met auto's, geborgen kan worden. In de mist heeft zich vannacht aanvankelijk een grootscheepse reddingactie ontwikkeld aangezien men in onzekerheid verkeerde over het lot van diverse bemanningsleden. Een sloep met vijf opvarenden, van de British Workman uitgezet om hulp te verlenen aan de Mongabarra, bleef zelf geruime tijd zoek.
Leeuwarder courant 19-05-1960: In dichte mist op Noordzee: Zweed aan grond gezet na botsing met tanker. Bemanning aan boord genomen door twee kustvaarders.
Tijdens een dichte mist is vanmorgen vroeg bij boei JE 7, ter hoogte van het eiland Borkum, de 12.000 ton metende Britse tanker „British Workman" in aanvaring gekomen met het 9.000 ton metende Zweedse vrachtschip „Mongabarra". De Zweed maakte onmiddellijk water en is aan de grond gezet. De bemanning werd aan boord genomen door de Nederlandse kustvaarder „Wegro" die getuige van de aanvaring was en door de Duitse coaster „Nicola". De Britse tanker liep eveneens averij op, maar vaart met assistentie van de Duitse sleepboot „Atlas" naar Wilhelmshafen. De beide schepen zonden merkwaardig genoeg geen noodseinen uit. De aanvaring werd echter gezien door de „Wegro", die in de onmiddellijke nabijheid voer en de kapitein van deze kustvaarder meldde de botsing onmiddellijk aan radio-Holland. Reeds enkele minuten later voer de Duitse sleepboot „Atlas" uit om eventueel assistentie te verlenen. Aanvankelijk werd gemeld, dat de „Mongabarra" gezonken was en dat twee sloepen met opvarenden van de Zweed in verband met de dichte mist nog niet zouden zijn ontdekt. Later werd echter gemeld, dat de kustvaarders „Wegro" en „Nicola" alle opvarenden van de Zweed hadden opgepikt, behalve de kapitein en de stuurman, die aan boord zijn gebleven.
1965-10-06: NvhN 06-10-1965: Coaster en sleepboot helpen Duitse zeeschepen in botsing bij Ameland. Bij Ameland is vanmorgen het Duitse schip Rodenbek (2336 ton) in botsing gekomen met de Duitse kustvaarder Windsbraut beide uit Hamburg. De schade is aanzienlijk. Ter assistentie is de sleepboot Holland van Terschelling en de Groninger kustvaarder WEGRO naar de plaats van het ongeluk — boei ET 13 — gevaren. Later zijn ook de Simson uit Den Helder en de Danzig uit Terschelling uitgevaren. De Rodenbek heeft inmiddels geseind dat niemand bij de aanvaring gewond is en er geen gevaar voor zinken bestaat.
1965-11-02: NvhN 02-11-1965: Groninger coaster had defect stuur. De Groninger kustvaarder WEGRO heeft gisteravond dwars van het Duitse eiland Borkum, terwijl huizenhoge golven het schip omgaven, moeilijkheden gehad aan de stuurinrichting.De Wegro vroeg om assistentie, maar trok het verzoek na een uur in: de bemanning had de moeilijkheden opgelost. Het was omstreeks 10 uur gisteravond toen de coaster (484 brt.) via radio Nordeich dringend om hulp verzocht: de boot had een defect aan de stuurmachine. Met een noodstuur wist men het schip op de golven te houden. Ondertussen probeerde de bemanning (er zijn negen mensen aan boord) met succes het defect te verhelpen. Omstreeks elf uur gisteravond werd de reder, de heer J. Wester te Groningen, gemeld, dat alles weer in orde was. Het schip zette zijn reis naar Bremen voort, waar het morgenvroeg wordt verwacht.
De Wegro was met een lading gerst op weg van Schotland naar Bremen. Vanmorgen meldde de coaster voor alle zekerheid nogmaals dat alles in orde is met schip en bemanning.
1971-11-04: NvhN 04-11-1971: WEGRO verkocht. De heer J. Westers te Groningen heeft zijn motorkustvaartuig Wegro naar lerland verkocht. Het schip behoort tot het gladdektype en heeft een draagvermogen van 650 ton bij 485 bruto register ton. Het werd in 1955 gebouwd bij de NV Scheepswerf Foxhol, voorheen Gebr. Muller te Foxhol en het is voorzien van een 395 pk Brons-dieselmotor.
1981-04-25: Na vertrek uit Kent, met bestemming Great Yarmouth, om aldaar een lading gerst in te nemen, voor de haven van Great Yarmouth op advies van de havenautoriteiten ten anker gegaan i.v.m. verslechterde weersomstandigheden. Nadat de noord-oostelijke wind naar kracht 9 toegenomen was zijn de ankers gaan krabben en al drijvend rakelings over de in 1973 wrakgeslagen restanten aan bodemplaten van het Nederlandse m.s.'Polaris' (1954), vervolgens gestrand. Kapitein Stan Garland heeft nog geprobeerd een stranding te voorkomen doch de wind en stroming (vloed) waren te sterk. Twee zeer jonge bemanningsleden zijn van boord gehaald en de andere vijf onder wie de kapitein zijn aan boord gebleven. Door toegenomen gevaren zijn ook zij later alsnog van boord gehaald middels een life-line. De volgende dag is het schip op het strand gekeerd bij hoogwater maar het gelukte niet om het schip vrij te krijgen. Later is het bij hoogwater wel gelukt en is het schip naar Lowestoft gevaren voor inspecties.
The WEGRO Refloated: On Sunday 27th April 1981 a fierce force 9 gale was raging off the Norfolk Coast. The WEGRO was making for Great Yarmouth where she was due to pick up a cargo of grain destined for Ghent. The ship was unable to enter the harbour entrance owing to the high winds. The captain of the WEGRO, Stanley Garland, elected to ride out the storm at anchor. Unfortunately the anchor was unable to hold the ship and she was forced towards the beach even with her engines at at full power trying to reverse what proved to be an inevitability. When the tide receded the WEGRO was left stranded across a heavy timber groyne. Whilst this drama was unfolding the Gorleston Lifeboat KHAMI stood off the WEGRO in very heavy seas in case her services were required. Once it was obvious the WEGRO would be beached the KHAMI was able to retire. There were two youngsters aboard the WEGRO, Keith Ralph aged 15 and Nicholas Stanton, aged 12. It was a holiday voyage that turned into a real adventure for them as they were rescued from the ship by the Gorleston Coast Rescue Company. The Company was formed to rescue shipwrecked sailors from the beach. Lines would be fired to a stricken ship and a breeches buoy would be set up to rescue the sailors. The Company had not been called on for over 20 years but they answered the call admirably as they duly rescued the boys. The crew waited until low tide and simply walked ashore. Now the problem of how to refloat the WEGRO. Firstly the sand round the groyne was cleared to make sure the ship was seaworthy, which it was. Next it was decided to dig a trench to the sea in order to get the WEGRO afloat again. As the weather improved the trench was started. While this work was being carried out guided tours of the WEGRO were allowed and the proceeds went to the R.N.L.I. All was ready by Friday May 1st 1981. The Yarmouth tug HECTOR READ took up the strain and the WEGRO moved a few inches but more 'muscle' was needed to move the ship. The next day saw the more powerful tug INDOMITABLE pressed into service. At high tide the strain was taken up, the crowd were kept well back in case one of the heavy duty hawsers snapped. Within four minutes the drama was over, WEGRO was afloat again. Cars hooted their horns, the crowd applauded and the WEGRO's horn sounded. All's well that ends well.
1984-08-18: Final Fate:
Onderweg van Montrose naar Gent krukas gebroken en op 19-08-1984 naar Grimsby gesleept. Total loss verklaard. Op 08-09-1984 te Queensborough aangekomen en opgelegd om gesloopt te worden. In 02-1985 was de sloop door eigenaar Paul Michael Putwain voltooid.


Afbeeldingen


Omschrijving: WEGRO
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: WEGRO
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: WEGRO
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: WEGRO
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: WEGRO
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: WEGRO
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Charlie A.
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: WEGRO op 01-06-1962
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: WEGRO bij Scheepswerf Sander, Delfzijl in 1967.
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Werf

Omschrijving: WEGRO
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Hocquard, D.P. (Dave)

Omschrijving: WEGRO
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: WEGRO on der Ierse vlag 7 september 1977 te Goole.
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: WEGRO 25 april 1981
Collectie: Haver, Jos
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: WEGRO april 1981.
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Carter, Kevin
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: WEGRO bij de sloper
Collectie: Churcher, Ed
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Sloop