Inloggen
WATUM - ID 7207

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1985
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 8411669
Nat. Official Number: 5453 Z GRON 1985
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf Ferus Smit B.V., Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 238
Launch Date: 1985-02-16
Delivery Date: 1985-04-29
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 787
Power Unit: kW
Eng. additional info: Deutz nr. 7073409 Type RSBA8M528 (220x280)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 998.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 553.00 Net tonnage
Deadweight: 1497.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 2074 Cubic Meters
Bale: 2011 Cubic Meters
 
Length 1: 77.96 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 74.94 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.96 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.22 Meters Depth, moulded
Draught: 3.18 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1985-05-06 WATUM
Manager: C. Veninga en Zn. C.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: C. Veninga en Zn. C.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PINB

Date/Name Ship 1995-01-10 WATUM
Manager: Scheepswerf Ferus Smit, Foxhol, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Scheepswerf Ferus Smit, Foxhol, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDQE
Additional info: Inruil.

Date/Name Ship 1995-01-20 DIAMANT
Manager: Scheepvaartonderneming Diamant, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Scheepvaartonderneming Diamant, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDQE
Additional info: K. van Donderen & A.C.T. v.d. Molen.

Date/Name Ship 2002-06-28 DIAMANT
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Scheepvaartonderneming Diamant, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDQE

Date/Name Ship 2005-04-12 DIAMANT
Manager: UAB Baltnauticas, Klaipeda (Memel), Lithuania
Eigenaar: UAB Baltnauticas, Klaipeda (Memel), Lithuania
Shareholder:
Homeport / Flag: Klaipeda (Memel) / Lithuania
Callsign: LYRO

Date/Name Ship 2018-08-00 DIAMANT
Manager: Efe Gemi Isletmeciligi Sanayi, Istanbul, Turkey
Eigenaar: UAB Baltnauticas, Klaipeda (Memel), Lithuania
Shareholder:
Homeport / Flag: Port Vila / Vanuatu
Callsign: YJWM3

Date/Name Ship 2019-04-00 DIAMANT
Manager: Efe Gemi Isletmeciligi Sanayi, Istanbul, Turkey
Eigenaar: UAB Baltnauticas, Klaipeda (Memel), Lithuania
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Moldavia
Callsign: ER2739

Ship Events Data

1985-01-16: 16-01-1985 De vennoten van de C.V. C. Veninga en Zonen, gevestigd te Delfzijl zijn: Cornelis Veninga (vader) , Reinder Klaas Veninga (zoon) en Marten Tjark Veninga (zoon), allen te Delfzijl. (Op 12-11-1992 wordt de C.V. omgezet in een V.o.f.)
1985-01-18: Op 18-01-1985 als WATUM, bouwno. 238 van Scheepswerf Ferus Smit B.V. te Foxhol, zijnde een motorvrachtschip in aanbouw, metende nog onbekend, liggende te Foxhol, door D. Hilgen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, voorlopig van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 5453 Z GRON 1985 op het achterschip aan B.B. zijde in het motorkamerschot aan motorkamerzijde, spant 24, 1.00 m. uit lengteas en 2.45 m. boven basis.
1985-04-18: Op 18-04-1985 als WATUM, zijnde een motorvrachtschip, metende 998 bruto tonnage volgens zeemeetbrief afgegeven te Rijswijk No. 21914 d.d. 16-04-1985, liggende te Foxhol, door D. Hilgen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, definitief van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 5453 Z GRON 1985 op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand dekhuis, 6.30 m. uit de hekplaat, 0.90 m. uit lengteas en 0.55 m. uit dek.
1985-05-06: NvhN 06-05-1985: Proefvaart ms WATUM. Na de geslaagde proefvaart op de Eems droeg scheepswerf Ferus Smit in Foxhol aan C. Veninga en zonen cv. te Delfzijl het ms Watum over. Het is een lage-kruiplijn-coaster, die door haar geringe hoogte en diepgang ook de kanalen en rivieren kan bevaren.
De belangrijkste afmetingen zijn: lengte over alles 77,96 m, breedte 9,95 m, holte 4,20 m, laadvermogen en zomermerk ca. 1500 ton en beladen diepgang ca. 3,18 m. Voor de voortstuwing is een 750 pk Deutz dieselmotor geplaatst. Daarmee kan beladen een snelheid van ca. 10 mijl worden gevaren. Het schip heeft ook een boegschroef. De bouw geschiedde onder toezicht van de Nederlandse Scheepvaartinspectie en Bureau Veritas.
1991-05-28: NvhN 28-05-1991: WATUM met neus in de wal. De oorzaak van de aanvaring tussen de uit Delfzijl afkomstige kustvaarder 'Watum' en een duwbootcombinatie gisteren op het Amsterdam Rijnkanaal bij Houten is volgens de politie mogelijk oververmoeidheid van de 30-jarige schipper uit Delfzijl. De Watum kwam met de neus in de wal vast te liggen. In de romp ontstond een gat van bijna drie meter. Het scheepvaartverkeer werd een groot deel van de dag gestremd. Brandweerlieden werden ingeschakeld om het water uit het schip te pompen. Ook de duwbootcombinatie raakte bij de aanvaring beschadigd.
1994-09-14: NvhN 14-09-1994: Kapitein ondanks drankprobleem. Dellfzijl. Een mistige morgen in Noord-Duitsland. Het is 18 december 1993 en een uur of negen. Het motorschip WATUM uit Delfzijl koerst ter hoogte van Cuxhaven de Elbe-monding op, met als bestemming Kopenhagen. Maar de Watum bevindt zich aan de verkeerde kant van de vaargeul, hindert andere schepen en reageert niet op marifoonoproepen van de verkeersbegeleiding in Cuxhaven. Een politieboot wordt ingeschakeld. De Wasserschutzpolizei treft op de brug de kapitein aan, haast te dronken om een gesprek te kunnen voeren. De gealarmeerde stuurman - die nog lag te slapen - heeft dan net het roer van hem overgenomen. Inmiddels heeft de Raad van de Scheepvaart de affaire in een aantal zittingen afgerond. Vorige maand werd de kapitein, R. J. van L. (47) uit Groningen, ongeschikt verklaard om nog langer als kapitein, of stuurman op een schip dienst te doen. Opmerkelijk in de uitspraak van de raad was de verontrusting over de manier waarop Van L. als kapitein had kunnen aanmonsteren op de Watum: hij was namelijk in december 1992 door een Rotterdamse arts tijdelijk afgekeurd vanwege verschijnselen wijzend op alcoholisme, maar werd een paar weken later door de Delfzijlster arts R. P. Kiewiet weer goedgekeurd. Tegenover dokter Kiewiet had de zeeman verklaard zijn groene keuringskaart kwijt te zijn en hij verzweeg bovendien het resultaat van de keuring in Rotterdam. De Raad van de Scheepvaart betreurt deze gang van zaken zeer en dringt in haar uitspraak bij het Hoofd van de Scheepvaartinspectie aan op een zodanige registratie van de geneeskundige keuringen dat misleiding niet langer indirect zou kunnen bijdragen tot gevaarlijke situaties aan boord van schepen. Door een nalatigheid van een Delfzijlster keuringsarts kon een zeeman met een drankprobleem toch als kapitein optreden. Volgens de Scheepvaartinspectie is het geval op zich een uitzondering. Van onze redacteur Peter Blom. Delfzijl. Nu gebleken is dat tijdelijk afgekeurde zeelieden in de praktijk eventueel gemakkelijk weer aan de slag kunnen dankzij een herkeuring bij een andere arts (zie pag. 1), tracht de Scheepvaartinspectie in Rotterdam op aandringen van de Raad van de Scheepvaart herhaling te voorkomen. J. Konink, hoofd afdeling Onderzoek Ongevallen bij de inspectie, meldt dat de definitieve afkeuringen wel opgeslagen worden in de computer van de afdeling Bemanningszaken, die elke bemanning van elk Nederlands schip registreert, maar de tijdelijke niet. Die belanden ook niet in het monsterboekje, om een zeeman niet te duperen in zijn loopbaan. Onder andere voor de registratie van die tijdelijke afkeuringen is de Medisch Adviseur van de Scheepvaartinspectie verantwoordelijk, een elders in Rotterdam functionerend bureau, belichaamd door de arts H. Locht. Locht noemt de handelwijze van zeeman Van. L. een vorm van 'doctor shopping' het zolang bij de medici langs: gaan tot je voorzien bent van de gewenste diagnose. Toch zou Van L. niet in zijn opzet zijn geslaagd als iedereen zich aan de regels had gehouden, aldus Locht. De honderd huisartsen en de honderd bedrijfsartsen die door de adviseur keuringsbevoegd zijn verklaard, dienen er namelijk op toe te zien dat de groene keuringskaart steeds wordt overlegd. Zo niet, dan moet contact opgenomen worden met de Medisch Adviseur. Laatstgenoemde wordt steeds per telegram door de keuringsartsen op de hoogte gehouden van alle resultaten en registreert die vertrouwelijk. Verder is een belangrijke regel dat een herkeuring na een tijdelijke afkeuring wordt uitgevoerd door één en dezelfde arts. De Delfzijlster arts R. P. Kiewiet - die een nieuwe keuringskaart, verstrekte is volgens Locht in een en ander tekort geschoten, hetgeen overigens voor hem zonder gevolgen zal blijven. Locht wil een eventuele herhaling voorkomen door in een rondschrijven aan de artsen de regels nog eens uitgebreid te beklemtonen. Zowel Konink als Locht stellen dat het alcoholmisbruik op Nederlandse schepen de laatste jaren praktisch geen serieus probleem meer is. De uitgedunde bemanningen zijn sowieso te zwaar belast met taken om die te kunnen combineren met grote hoeveelheden alcohol, aldus Konink. En ook een vroeger tamelijk vrijgestelde functionaris als een kapitein dient tegenwoordig hard mee te werken. Voor de keuringsartsen is het echter wel moeilijk om alcoholisme vast te stellen bij de jaarlijkse keuring,. meldt dokter Locht. Eventuele symptomen - overmatig zweten, trillende handen, hoge bloeddruk bijvoorbeeld - dienen te worden bevestigd door een bloedonderzoek, dat o.a. informatie kan opleveren over het functioneren van de lever. De Rotterdamse arts die Van L. heeft afgekeurd, P. E. Sandel, beschikt over een speciale neus voor dergelijke gevallen, aldus Locht. Sandel heeft in juli van dit jaar vastgesteld dat Van L. nog steeds niet van zijn drankprobleem af is. Navrant detail in deze zaak is de omstandigheid dat Van L. in dienst van VOF C. Veninga en Zonen te Delfzijl - tijdens de voor hem noodlottige vaart van Duisburg naar Kopenhagen optrad als vervanger van de eigenlijke kapitein, die toentertijd een ontzegging van zijn vaarbevoegdheid van vier maanden had. Deze kapitein, R. K. V. uit Delfzijl, functioneerde daarom aan boord tijdelijk als stuurman.
2004-11-12: Op 12-11-2004 bij Kaiserwerth op de Rijn, tijdens dichte mist, in aanvaring gekomen met de binnenvaarttanker Monika. De DIAMANT kreeg aanzienlijke schade aan de boeg, hoofdmotor en keerkoppeling. De schade werd hesteld in Hansweert. De DIAMANT kwam naar twee maanden weer in de vaart.

Afbeeldingen


Omschrijving: Watum seatrials on River Eems the 2nd May 1985.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Watum - foto: v. Starkenborghkanaal ter hoogte van Zuidhorn.
Gemaakt door: Groot, H. de (Harry)

Omschrijving: Diamant 1985 ex Watum.
Gemaakt door: Reinecke, H-J. (Hans-Joachim)

Omschrijving: Diamant 1985 ex Watum on 22.10.2006 at Delfzijl
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Diamant 1985 ex Watum on 13-06-2012 at Arles, river Rhone, France.
Gemaakt door: Spruit, B.H.F. (Bas)

Omschrijving: Diamant 1985 ex Watum on 24-07-2017 at Roquemaure, Rhône, France.
Gemaakt door: Dijkstra, A. (Auwert)

Omschrijving: Diamant 1985 ex Watum on 24-07-2017 at Roquemaure, Rhône, France.
Gemaakt door: Dijkstra, A. (Auwert)

Omschrijving: Diamant 1985 ex Watum in 09-2018 at Istanbul.
Gemaakt door: Krüsmann, Jochen, Goch (BRD)