Inloggen
WATERWEG - ID 7206

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1939
Classification Register: British Corporation Register of Shipping and Aircraft (BC)
Nat. Official Number: 1891 Z GRON 1939
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 838
Launch Date: 1938-11-23
Delivery Date: 1939-02-08
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5746 Type T (24x360)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 285.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 126.00 Net tonnage
Deadweight: 335.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 18000 Cubic Feet
Bale: 17000 Cubic Feet
 
Length 1: 41.23 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 38.31 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.05 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.89 Meters Depth, moulded
Draught: 2.42 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1939-02-00 WATERWEG
Manager: Jan Onstwedder, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Onstwedder, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIMY

Ship Events Data

1938-11-28: NvhN 28-11-1938: Waterhuizen. Van de scheepswerven Gebr. Van Diepen N.V. is met goed gevolg te water gelaten het motorschip „WATERWEG", groot 37.00 x 7.00 x 2.85 M. Het schip, in aanbouw voor kapitein J. Onstwedder te Rotterdam, zal van een 200 P.K. Brons-motor worden voorzien. De kiel is gelegd voor een 300 ton's motorschip voor buitenlandsche rekening.
1939-02-06: Op 06-02-1939 als WATERWEG, zijnde een motorvrachtschip, groot bruto 807.99 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage 28-01-1939 no. 5881, liggende te Delfzijl, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1891 Z GRON 1939 op het achterschip aan stuurboordzijde in achterkant kombuis op verhoogd achterdek.
1939-02-09: NvhN 09-02-1939: Delfzijl. Het nieuwe m.s. WATERWEG maakte op de Eems zijn goed geslaagde proefvaart. Dit schip werd gebouwd op de werf van de Gebr. van Diepen te Waterhuizen bij Groningen voor rekening van kapt. Onstwedder te Rotterdam, onder klasse British Corporation en Scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart. Het schip is van het glad-dek type met de mast midscheeps. Het heeft twee laadboomen voor lasten van twee ton, voor welks bediening twee motorlieren geplaatst zijn, die elk door een Deutz motor van 8 p.k. aangedreven worden. De voorste hiervan kan tevens bij het heffen der ankers worden gebruikt. Het schip heeft afmetingen van 38.26 X 7.03 X 2.68 M. met een bruto inhoud van 197.64 Reg. ton en een netto inhoud van 126.49 Reg. ton. Het d.w. bedraagt ca. 325 ton. In de motorkamer is voor de voortstuwing een twee-tact Brons motor geplaatst met een vermogen van 195 P.k. Als hulpmotor is hier verder een Deutz motor van 8 pk. opgesteld, die de pompen en de dynamo aandrijft. Het schip is uitgerust met een Oranje radio-peil toestel. Het behaalde in ballast een snelheid van 9 3/4 mijl.
1940-05-10: 10-05-1940: Bij uitbreken van de oorlog, liggend te Harlingen met een aantal andere Nederlandse kusters. t.w. “Beyerland”, de “Cascade”, de “Corsica” , de “Hebe”, de “Hoop”, de “Iris”, de “Jaba”, de “Libelle”, de “Ruja” en de “Wega” De kapiteins van de kusters werden volkomen verrast door de inval van de Duitsers.De kapiteins hielden krijgsraad en besloten de haven uit te breken. Met kapitein Onstwedder van de “WATERWEG” werd de Loodscomissaris gevraagd voor loodsen, om uit te breken. Er werden 3 loodsen beschikbaar gesteld die over de schepen werden verdeeld. Nadat kapitein Onstwedder even naar huis ging, gaf kapitein E. Klugkist van de “Wega” de machinist van de “Waterweg” opdracht om de voorpiek vol te pompen, om het achterschip op minder diepgang te krijgen. Zo ook bij de andere schepen werden de voorpieken gevuld,welke allen spoedig klaar waren om te vertrekken. De schepen stoomden de haven uit over het ponton en onder de arm van de kraan door. (De haven van Harlingen werd door de Duitsers geblokkerd met twee dynamietladingen ondermijnende ponton kranen, verbonden middels een zware gespannen kabel, die door de Ned. marine om 2 uur s’middags werden opgeblazen.) Met enige moeite kwamen alle schepen buitengaats en gezamelijk voer men naar Den Helder. ’s Nachts ging men ten anker onder Texel. De volgende dag werden de sluizen van Den Oever gepasseerd en werd de nacht doorgebracht bij de gasboei van Urk. Op 12-05-140 Oranjesluizen te Amsterdam gepasseerd en aldaar door de Ned. marine de schepen doorzocht naar Duitse verstekelingen, 's middags werd te Amsterdam in de ertshaven afgemeerd. De volgende dag via IJmuiden vertrokken naar zee richting Frankrijk en aldaar dienst gedaan tot in beslagname Duitsers.
1942-01-00: Final Fate:
Op 29-01-1942 bij het Kadaster teboekgesteld als eigendom van de Staat der Nederlanden. De teboekstelling bij het Kadaster wordt op 30-05-1942 doorgehaald. Op 04-10-1942 gevorderd door de Duitsers, in 12.1942 naar Duitsland. Na de oorlog totaal wrak teruggevonden bij St. Nazaire, Frankrijk. Geabandoneerd.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: WATERWEG
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: WATERWEG
Gemaakt door: Unknown