Inloggen
WATERGEUS - ID 7184


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1910-00-00 / 1939-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1910
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 3202 WINSCH 1910
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: W. Mulder, Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 40
Delivery Date: 1910-04-17
Technical Data

Gross Tonnage: 65.73 Gross tonnage
Net Tonnage: 49.44 Gross tonnage
Deadweight: 130.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 2: 23.53 Meters Registered
Beam: 5.06 Meters Breadth, moulded
Depth: 1.71 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1928
Type: Fitted with engine
Omschrijving: In 06-1928 te Laboe (bij Kiel) gemotoriseerd: tew 2 cil 45 Pk Callesen Aabenraa Type (8¾x9½)

Datum 00-02-1954
Type: Lengthened
Omschrijving: 1954 verlengd en verhoogd: Brt 110, Nrt 76, Dt 202. 31,22 x 5,02 x 2,97 en van een nieuwe motor voorzien: 4tew 8 cil. 150 PK Deutz.

Ship History Data

Date/Name Ship 1910-00-00 WATERGEUS
Manager: Jacob Wijnhold, Appingedam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacob Wijnhold, Appingedam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Appingedam / Netherlands
Callsign: QBSF

Date/Name Ship 1920-01-10 WATERGEUS
Manager: Sijtse Wijnhold, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Sijtse Wijnhold, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PIMO
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 16.000,--. In 1933 Wed. S. Wijnhold, Delfzijl.

Date/Name Ship 1939-00-00 HEIMKEHR
Manager: Rolf Rohden, Emden, German Federal Republic
Eigenaar: Rolf Rohden, Emden, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Emden / German Federal Republic
Callsign: DGTX

Date/Name Ship 1962-04-00 HEIMKEHR
Manager: Rolf Rohden Jr., Emden, German Federal Republic
Eigenaar: Rolf Rohden Jr., Emden, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Emden / German Federal Republic
Callsign: DGTX

Date/Name Ship 1963-04-00 HEIMKEHR
Manager: Timotheus Cordes, Emden, German Federal Republic
Eigenaar: Timotheus Cordes, Emden, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Emden / German Federal Republic
Callsign: DGTX

Ship Events Data

1910-03-31: Dagregister deel 15 nummer 127. Den een en dertigsten Maart 1900 en tien. De ondergeteeekende, Jacob Wijnhold, schipper van beroep en gedomicilieerd te Appingedam, verklaart dat hij is eenige eigenaar van het te Stadskanaal, gemeente Wildervank op de werf van Willem Mulder, nieuw gebouwde en thans aldaar liggende staalijzeren tjalkschip genaamd Watergeus, groot volgens eigen aangifte 130 scheepstonnen en welk vaartuig nimmer aan enig kantoor is te boek gesteld. Stadskanaal, den 29 Maart 1910. Geteekend J. Wijnhold. In de kantlijn staat bijgeschreven 3202 en Blijkens verklaring d.d. a April 1910 van den beëdigden scheepmeter H. Pieters te Hoogezand is nevens vermeld vaartuig gebrand als volgt: 3202 WINSCH 1910.
1926-05-00: NRC 06.05.1926: Londen, 5 mei: Volgens een telegram uit Kalmar is de Nederlandse tjalk “WATERGEUS”, met een lading mais van Hamburg naar Kalmar, nabij Karlskrona gestrand. Het is echter naderhand vlot- en te Kalmar aangekomen. De tjalk heeft lichte lekkage.
1928-07-17: Werd op 17-07-1928 als WATERGEUS, zijnde een stalen zeil motor koopv. schip, groot 156.22 m3, na de verbouwing tot motorschip, te Laboe (bij Kiel) door G. Sartori, Konsul der Nederlanden, tijdelijk scheepsmeter te Kiel, ten verzoeke van de Gezandschap der Nederlanden te Berlin, d.d. 13 juli 1928 no. 3001, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 272 Z WINSCH 1928 aangebracht op de achtersteven.
1932-12-00: De Eemsbode 30.12.1932: Zoals wij in ons nummer van dinsdag j.l. reeds mededeelden is tijdens stormachtig weer de schipper S. Wijnhold van Delfzijl van de Nederlandse tjalk “WATERGEUS” op de Oostzee overboord geslagen en verdronken. Nader wordt hieromtrent medegedeeld, dat het schip voor een drietal weken door een scheepsmakelaar van hier bevracht werd met een lading voor Kopenhagen. Te Kopenhagen was het schip opnieuw bevracht met een lading voor Berlijn. Het is op deze reis geweest, dat zich het droevig ongeval heeft voorgedaan. De “WATERGEUS” is door de vrouw van de verdronkene en een jonge matroos behouden te Swinemünde binnengebracht.
1934-02-00: De Eemsbode, 10.02.1934: Donderdag j.l. is het te Delfzijl thuisbehorende motorzeilschip “WATERGEUS”, kapitein Steenbergen, bij stormvloed op de kwelders terechtgekomen bij Statenzijl. Het schip zit thans bij hoog water geheel droog, zodat de lading cement gelost moet worden. De heer A. Kappen van Delfzijl is hedenmorgen met materiaal vertrokken om voor de lossing en het afbrengen van het schip te zorgen. De “WATERGEUS” was onderweg van Maastricht naar Oude Pekela. Het schip behoort toe aan de wed. Wijnhold te Delfzijl en is gebouwd in 1910. De ”WATERGEUS” is verzekerd bij Oranje te Groningen.
1939-00-00: In 1939 uit de zeevaart.
1970-03-00: Final Fate:
Op 18.03.1970 wegens sloop uit het register uitgeschreven. (gesloopt te Leer.)