Inloggen
WARD - ID 7179

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1949
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5289821
Nat. Official Number: 2355 Z GRON 1948
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf Firma J. Smit & Zoon, Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 108
Launch Date: 1948-10-09
Delivery Date: 1949-01-11
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machine- & Motorenfabriek v/h Thomassen & Co., De Steeg, Gelderland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 285
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Thomassen nr. 3648 Type (310x420)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 333.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 156.00 Net tonnage
Deadweight: 403.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 11300 Cubic Feet
Bale: 10500 Cubic Feet
 
Length 1: 44.45 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 40.42 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.40 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.55 Meters Depth, moulded
Draught: 2.82 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1948-05-13 WARD
Manager: Hilda Mary Clare van Leeuwen Boomkamp-Ward, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Hilda Mary Clare van Leeuwen Boomkamp-Ward, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PIML

Date/Name Ship 1951-10-10 JONEX I
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jonker's Expeditiebedrijf N.V., Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands
Callsign: PFEM

Date/Name Ship 1955-04-19 WUBBINA
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf Gruno, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Riekel Meijer & Tiete van der Veen, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIRV

Date/Name Ship 1962-03-22 RAMONA
Manager: Jan & Cornelis van der Schoot, Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Jan & Cornelis van der Schoot, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PGYN

Date/Name Ship 1962-04-13 RAMONA
Manager: Jan van der Schoot, Vlieland, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Ramona', Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PGYN

Date/Name Ship 1972-00-00 RAMONA
Manager: T. Mosterd, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: T. Mosterd, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PGYN

Date/Name Ship 1975-06-04 KERAVNOS II
Manager: Konstantinos Laskaris, Piraeus, Greece
Eigenaar: Konstantinos Laskaris, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece

Ship Events Data

1948-00-00: Op stapel gezet voor rekening van J.J. Monsjau, Santpoort.
1948-12-31: Op 31-12-1948 als WARD, zijnde een stalen motorschip, groot 885.53 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 31-12-1948 no. 7577, liggende te Foxhol, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2355 Z GRON 1948 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje, 4.90 m. uit de hekplaat, 0.90 m. uit de lengteas, 1.45 m. boven dek.
1951-02-03: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het aan de grond lopen op de oostkant van de Margate Sands tijdens reis van Duinkerken naar Londen. Het schip was beladen met gezaagd hout en balken deels aan dek. Na opkomend water kon het schip na vijf uur op eigen kracht vlot komen. Oordeel van de Raad is dat het aan de grond lopen van de Ward het gevolg is van het verkeerd sturen door de roerganger. Deze heeft, toen hem om 00.20 de nieuwe koers N.W.t.W. 1/2W werd op gegeven, deze koers niet gestuurd. De stuurman heeft dit na enige minuten bemerkt, maar heeft dit op zo onvoldoende wijze aan de roerganger kenbaar gemaakt, dat het zeer waarschijnlijk is, dat deze daarna een koers is gaan sturen, die twee streken naar bakboord afweek van de opgegeven koers. De stuurman heeft daarna de roerganger niet meer gecontroleerd. Hierbij zal zeker zijn gemis van ervaring en zijn jeugdige leeftijd een rol hebben gespeeld. De Raad acht kapitein Landstra in belangrijke mate medeschuldig aan het vastlopen. Hij had moeten begrijpen dat de ervaring van de stuurman zeker niet voldoende was om aan hem de leiding over te laten bij het opvaren van de Theems. De kapitein had op dit traject zelf op de brug moeten zijn. De Raad acht daarom de kapitein en de stuurman beiden medeschuldig aan het vastlopen van de Ward. De Raad straft kapitein Rein Landstra, geboren 12 september 1914, wonende te Groningen, door hem de bevoegdheid om als kapitein op zeeschepen te varen te ontnemen voor de tijd van één week. Stuurman Jan Bisschop, geboren 10 juni 1927, wonende te Uithuizermeeden, gestraft met het uitspreken van een berisping. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 27 mei 1952.
1951-08-27: NvhN 27-08-1951: De WARD wordt JONEX I. Het motorkustvaartuig “Ward” van mevrouw H.M.C. Van Leeuwen Boomkamp-Ward te Amsterdam, is verkocht aan de N.V. Jonker's Expeditie Bedrijven te Veendam, die het omdoopte in “Jonex I”. De “Ward” is van het raised-quarterdeck type met 400 ton dw. En werd in 1949 gebouwd bij de N.V. Ferus Smit voorheen fa. J.Smit en Zn. Te Foxhol. Het schip is uitgerust met een 285 PK dieselmotor.
1965-08-13: Het Vrije Volk 13-08-1965: Gekleed te water in Spoorweghaven. Politiestaat voor raadsel. (Van een onzer verslaggevers) In Rotterdam staat de politie voor een raadsel. Waarom is de 22-jarige machinist Jacob de Vlas uit Franeker in de nacht van woensdag op donderdag met al zijn kleren aan in de Spoorweghaven gaan zwemmen? De man verdronk voor de ogen van twee surveillance-agenten, die onmiddellijk de rivierpolitie alarmeerden. Deze begon de haven af te dreggen, maar eerst donderdagmiddag om kwart voor drie slaagden zij erin het stoffelijk overschot naar de oppervlakte te brengen. Het was woensdag even na middernacht, dat de toen nog onbekende man zich gekleed te water begaf. Een opvarende van een schip had gezien hoe hij aan de walkant een trapje afging. Twee agenten, die zich toevallig op hun surveillance op een haventerrein bevonden, zagen hoe de man in het duister naar het midden van de haven zwom en in de diepte verdween. Het slachtoffer was machinist op de RAMONA.
Leeuwarder courant 13-08-1965: Jongeman uit Franeker levenloos in haven te Rotterdam gevonden. De 23-jarige Jacob de Vlas uit Franeker is gistermiddag levenloos opgehaald uit de Spoorhaven te Rotterdam. De jongeman was opvarende van een coaster, de „RAMONA" en werd vermist. De rivierpolitie is na aangifte van de vermissing begonnen de Spoorhaven, waar het schip lag, af te dreggen. Daarbij werd het stoffelijk overschot van de heer De Vlas gevonden. Jacob de Vlas was de zoon van een weduwe. Zijn vader was indertijd expediteur te Franeker. Hoe het slachtoffer te water is geraakt en omgekomen staat nog niet met zekerheid vast.
De Tijd 14-08-1965: Man verdronken. Rotterdam, 14 aug. Uit de spoorweghaven heeft de rivierpolitie het stoffelijk overschot gedregd van de 22-jarige machinist J. de Vlas uit Franeker. Hij was opvarende van het m.s. RAMONA dat in de Spoorweghaven lag. De schipper van de Ramona had de Vlas enige dagen geleden als vermist opgegeven.
1972-11-00: Info Marijan Zuvic d.d. 23.12.2008: 'Ramona' was seized by the Yugoslavian Customs on November 24, 1972 at the very port of Zadar after being engaged for a long time in cigarettes smuggling operations. In that moment she had no cigarettes onboard but her papers were suspicious. Furthermore some weapons were found so that Captain Jan Heering and three of her crew were briefly held for questioning. Soon they returned home and 'Ramona' remained arrested. On April 22, 1975 she was sold by the public auction at Zadar Municipal Court to Mr. Konstantinos Laskaris of Piraeus. In early May 1975 she left Zadar under name 'Keravnos II' and Greek flag.
1981-09-29: Final Fate:
Passage Panamakanaal. Verdere levensloop onbekend. 1999 Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart en oplevering van de WARD op 11 jan. 1949
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: WARD
Gemaakt door: World Ship Photo Library

Omschrijving: WARD
Gemaakt door: Corveleyn, Oostende (B)

Omschrijving: JONEX I
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: JONEX I
Gemaakt door: World Ship Photo Library

Omschrijving: WUBBINA
Gemaakt door: Hill, Charlie A.

Omschrijving: WUBBINA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: WUBBINA
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: RAMONA at Harlingen.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: RAMONA at Zadar, Yugoslavia - Summer 1974
Gemaakt door: Zuvic, M. (Marijan)