Inloggen
WALENBURGH - ID 7171

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1938
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5385429
Nat. Official Number: 5994 Z ROTT 1938
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 4 derricks, 4 winches
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven N.V., Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 655
Launch Date: 1938-06-29
Delivery Date: 1938-08-15
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 575
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (370x580)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 496.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 251.00 Net tonnage
Deadweight: 765.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 45780 Cubic Feet
Bale: 44190 Cubic Feet
 
Length 1: 53.65 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 50.88 Meters Registered
Beam: 8.91 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.99 Meters Depth, moulded
Draught: 3.81 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1938-08-09 WALENBURGH
Manager: Wm H. Müller & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wm H. Müller & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIMD

Date/Name Ship 1966-03-15 WALENBURGH
Manager: Wm H. Müller & Co. (Batavier) N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wm H. Müller & Co. (Batavier) N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIMD

Date/Name Ship 1966-06-02 MIRFAK
Manager: Luigi G. Melloni, Savona, Italy
Eigenaar: Luigi G. Melloni, Savona, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Savona / Italy
Callsign: IQYJ

Date/Name Ship 1971-00-00 MONTE MORO
Manager: Societa Pimentel S.p.A., Gagliari, Italy
Eigenaar: Societa Pimentel S.p.A., Gagliari, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Gagliari / Italy
Callsign: IQYJ

Date/Name Ship 1971-00-00 MIRFAK
Manager: Societa Pimentel S.p.A., Gagliari, Italy
Eigenaar: Societa Pimentel S.p.A., Gagliari, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Gagliari / Italy
Callsign: IQYJ

Date/Name Ship 1973-00-00 LISA
Manager: Kini Shipping Ltd., Piraeus, Greece
Eigenaar: Kini Shipping Ltd., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3872

Date/Name Ship 1977-00-00 AGIA MAVRA
Manager: Kini Shipping Ltd., Piraeus, Greece
Eigenaar: Kini Shipping Ltd., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3872

Date/Name Ship 1978-00-00 IRINI
Manager: Charidimos Labathakis, Piraeus, Greece
Eigenaar: Charidimos Labathakis, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3872

Date/Name Ship 1985-00-00 KARLOVASI
Manager: Charidimos Labathakis, Piraeus, Greece
Eigenaar: Charidimos Labathakis, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3872

Ship Events Data

1938-06-30: NvhN 30-06-1938: Westerbroek. Van de werf der N.V. E. J. Smit & Zoon's Scheepswerven te Westerbroek, liep met goed gevolg van stapel het nieuwe ms. „WALENBURGH" in aanbouw voor de reedenj Wm. H. Muller & Co N.V. te Rotterdam. Het vaartuig, groot 750 ton d. w., wordt uitgerust met een 600 P. K. Deutz-Diesel-motor en wordt gebouwd onder toezicht van Bureau Veritas, Groote Vaart en Scheepvaartinspectie. De doopplechtigheid werd verricht door mevr. Doeksen, de echtgenoote van den hoofd-inspecteur van de reederij. De tewaterlating werd bijgewoond door talrijke personen, onder wie aanwezig waren de Commissaris der Koningin in de Provincie Groningen mr. J. Linthorst Homan
Algemeen Dagblad 30-06-1938: Scheepsbouw m.s. WALENBURGH. Gisteren is bij E.J. Smit & Zoon Scheepswerven te Westerbroek met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorschip “Walenburgh “metende 750 ton d.w. In aanbouw voor Wm. Muller & Co te Rotterdam. Het vaartuig wordt met een 600 pk Deutz Dieselmotor gebouwd on der toezicht van bureau Veritas, groote vaart en scheepvaartinspectie.
Schuttevaer 09-07-1938: Van de scheepswerf der N.V. E.J. Smit en Zoon te Westerbroek, is deze week met goed gevolg te water gelaten het mororschip Walenburgh onder toezicht van Bureau Veritas, groote scheepvaart en Scheepvaartinspectie in aanbouw voor de rederij Wm. H. Muller en Co. N.V. te Rotterdam. Het schip, groot 750 ton d.w. zal van een 600 pk Deutz-Dieselmotor worden voorzien. De doopplechtigheid geschiedde door mevr. Doeksen echtgenote van den hoofdinspecteur der reederij alsmede andere autoriteiten, ten blijke van belangstelling ln de Groninger Scheepsbouw.
1938-08-10: Op 10-08-1938 als WALENBURGH, zijnde een motorschip, groot 1404.86 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 04-08-1938 no. 5737, liggende te Westerbroek, door J.L. Kleijn, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 5994 Z ROTT 1938 op het achterschip op kampanje in midden achterkant kombuis.
1938-08-18: Utrechts Volksblad 18-08-1938: Geslaagde proeftocht Westerbroek, Woensdag. Het bij E. J. Smit en Zn. te Westerbroek voor Wm. H. Muller en Co. te Rotterdam gebouwde m.s. „WALENBURGH" heeft een goed geslaagde proeftocht gehouden. Het schip meet 750 ton d.w. en is voorzien van een Deutz Dieselmotor, met een capaciteit van 575 P.K.
1940-00-00: Tijdens de oorlog in Engeland gebleven. Juni 1944 nam deel aan de operatie 'Neptune'. (De invasie van Normandië.)
1947-10-04: Tijdens een reis van Port Lyautey naar Bordeaux in dichte mist in de Gironde ten anker gegaan ter hoogte van boei 68. Werd midscheeps aan bakboord aangevaren door het Libertyschip s.s. 'Cernay'. De 'Walenburgh' zonk. Later gelicht, gerepareerd en weer in de vaart.
1947-10-06: NRC 061047. Het Nederlandse motorschip WALENBURGH is zaterdagochtend op de Garonne, op 10 mijl afstand van Bordeaux, na aanvaring met het Franse stoomschip CERNAY , 7176 ton bruto, gezonken. De 12 leden van de bemanning zijn allen gered; een gedeelte van hen is zaterdag per trein van Bordeaux naar Rotterdam vertrokken. Experts van de rederij zijn van hier naar Bordeaux gegaan om een onderzoek in te stellen. De WALENBURGH was met een lading (400 ton) op weg van Port Lyautey naar Bordeaux. Het schip behoort toe aan de N.V. Wm.H. Müller & Co. te Rotterdam. Het is groot 496 ton bruto en 251 ton netto en werd in 1938 bij de N.V. Scheepswerf E.J. Smit & Zoon te Westerbroek gebouwd.
1950-04-27: De waarheid 27-04-1950: De „WALENBURGH” kwam niet ver. Het Nederlandse motorschip „Walenburgh", dat 496 ton meet, heeft een zeer korte reis gehad. Gisteren uit de Rotterdamse haven vertrokken, werd het in de avond weer de Nieuwe Waterweg binnen gesleept. Tengevolge van de ruwe zee had het schip bodemschade opgelopen, die echter niet van ernstige aard bleek te zijn. Het euvel zal in het Gemeentedok worden verholpen.
1951-11-18: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van de aanvaring van het m.s. Walenburgh met het Panamese stoomschip Makiki op de Noordzee nabij boei GH 6, tijdens reis van Rotterdam naar Le Havre beladen met stukgoed. Op 17 november 1951 was vertrokken van Rotterdam Over de Noordzee werd de GH route gevolgd, de vaart was volle kracht 8 mijl. Op 18 november om 01.17 uur werd boei GH 7 gepasseerd. De stuurman had sinds 0.00 uur de wacht. Om 02.12 uur werd boei GH 6 op een halve mijl afstand aan bakboord gepasseerd. Even daarna ging de stuurman, nadat hij had rond gekeken en geen schepen in de nabijheid had waargenomen, naar de kaartenkamer om de Decca-aanwijzing op te nemen en enige gegevens in het journaal in te vullen. Twee minuten later werd hij door de roerganger gewaarschuwd, dat lichten van een ander schip in zicht waren. Hij spoedde zich naar de brug en zag toen op 1 ½ streek aan stuurboord de twee toplichten en het rode zijlicht van een koers kruisend schip op 200 meter afstand. De stuurman zette de motor op volle kracht achter uit en liet bakboord roer geven. Desondanks raakte de Walenburgh om 02.20 uur met haar steven het andere schip, dat daarna bleek het Panamese stoomschip Makiki te zijn. De schade werd op genomen, de boeg bleek zwaar beschadigd te zijn maar het schip maakte geen water. De kapitein besloot voor reparatie terug te keren naar Rotterdam. Oordeel van de Raad is dat bij het varen op de Noordzee het niet raadzaam is dat de stuurman van de wacht de brug verlaat. In dit geval wijst het langere tijd van de brug gaan op een groot gemis van verantwoordelijkheidsgevoel. Het was zeer helder weer en had met een kijker na moeten gaan of er andere schepen naderden. Hij heeft door zijn onverantwoordelijk handelen schip en bemanning aan ernstig gevaar bloot gesteld. De Raad straft stuurman Pieter A. C. van der Horst, geboren 7 september 1928 wonende te Utrecht, door hem de bevoegdheid te ontnemen om als stuurman te varen op Nederlandse zeeschepen voor de tijd van vier maanden. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 6 februari 1952.
1953-12-26: Op 26-12-1953 kwam het m.s.”WALENBURGH” in de haven van Rotterdam op de Nieuwe Maas ter hoogte van de Schiehaven in aanvaring met de Nederlandse kustvaarder “KUNLABORI” .
Het Vrije Volk 05-04-1955: ,Kunlabori' schuldig aan aanvaring. Voor de Raad voor de Scheepvaart is gistermiddag- de behandeling voortgezet van de aanvaring, die het ms. „Kunlabori" op 26 December 1953 had met het ms. Walenburgh" op de Nieuwe Maas ter hoogte van de Schiehaven.
Als betrokkene werd gehoord de kapitein van de „Kunlabori”, de heer J. H. de Jong, die verklaarde, hoe hij met zijn 500 ton metende schip van de Schiehaven naar de Parkkade wilde en daarbij de Nieuwe Maas moest oversteken. Ik heb de voorgeschreven seinen gegeven, maar van het m.s. „Walenburgh" heb ik geen seinen gehoord. Ik lag dwars op de rivier, vrijwel zonder vaart en de „Walenburgh" kwam op volle kracht op ons af. Ten slotte schampte de steven van mijn schip op de „Walenburgh" af. De schade was miniem. De loods van de „Walenburgh", de heer J. Noe, verklaarde dat de „Kunlabori" niet de hoofdvaarweg had mogen overstekenen en dat het schip, toen bleek dat het niet, zoals oorspronkelijk gedacht, naar zee ging, niet meer te ontwijken was. De inspecteur-generaal voerde aan, dat volgens de voorschriften de „Kunlabori" inderdaad had moeten wachten, tot de, hoofdwaterweg vrij was. Bovendien had men, ook voor deze korte reis, een loods dienen te nemen.. Hij had geen critiek op de navigatie van de „Walenburgh" en achtte de kapitein van de „Kunlabori" schuldig. Hij vroeg een bestraffing in de vorm van een berisping.
1958-01-18: Tijdens een reis van Rotterdam naar Le Havre in aanvaring gekomen met het Panamese m.s. 'Makiki' van Compagnia de Navigation Las Cruses S.A. in Panama. Beide schepen liepen ernstige schade op boven de waterlijn. De aanvaring vond plaats ter hoogte van boei GH6. Terug naar Rotterdam en gerepareerd.
1985-00-00: In Griekenland door onbekende slopers gesloopt.
2016-05-23: 23-05-2016 informatie van Bill Schell: KARLOVASI built 1938 as WALENBURGH. Reptd BU Greece 1985 - Greek register says scrapping completed Dec 1982 at AKMON A.E. scrapyard, Eleusis.

Afbeeldingen


Omschrijving: Walenburgh 1938
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Walenburgh 1938
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Walenburgh 1938
Gemaakt door: Hocquard, D.P. (Dave)

Omschrijving: Walenburgh 1938.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Walenburgh 1938, gezonken na aanvaring in de Gironde.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Monte Moro 1938 ex Mirfak ex Walenburgh.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Irini' (ex 'Walenburgh')
Gemaakt door: Kleyn, R. (Ruud)