Inloggen
WALCHEREN - ID 7167

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1952
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5385352
Nat. Official Number: 2733 Z GRON 1952
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data


Scheepsbouwer: C.V. Firma A. Apol. Scheepswerf, Wirdum, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 169
Launch Date: 1952-10-18
Delivery Date: 1952-12-31
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 360
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK nr. 15168 Type MSW 423 (290x420)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 400.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 207.00 Net tonnage
Deadweight: 559.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 26700 Cubic Feet
Bale: 25500 Cubic Feet
 
Length 1: 45.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 42.26 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.22 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.03 Meters Depth, moulded
Draught: 3.32 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1952-08-22 WALCHEREN
Manager: N.V. Scheepvaartkantoor Groningen, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wolbert Smid, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PILT

Date/Name Ship 1963-12-23 WALCHEREN
Manager: Alliance & Dublin Consumers’ Gas Company, Dublin, Irish Republic
Eigenaar: Alliance & Dublin Consumers’ Gas Company, Dublin, Irish Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Dublin / Irish Republic
Callsign: EIVG

Date/Name Ship 1964-00-00 GLENCULLEN
Manager: Alliance & Dublin Consumers’ Gas Company, Dublin, Irish Republic
Eigenaar: Alliance & Dublin Consumers’ Gas Company, Dublin, Irish Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Dublin / Irish Republic
Callsign: EIVG

Date/Name Ship 1968-00-00 LADY SABINA
Manager: D.J. Bradley, London, Great Britain
Eigenaar: Thomas Watson (Shipping) Ltd., Rochester, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Rochester / Great Britain
Callsign: GZBE

Date/Name Ship 1973-00-00 TREMONT
Manager: Thames Services (Marine) Ltd., Rochester, Great Britain
Eigenaar: Thames Services (Marine) Ltd., Rochester, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Rochester / Great Britain
Callsign: GZBE

Date/Name Ship 1975-00-00 HUZEIFA
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / United Arab Emirates

Date/Name Ship 1976-00-00 MUMTAZ
Manager: Hamza Maritime Freight Agency, Dubai, United Arab Emirates
Eigenaar: Hamza Maritime Freight Agency, Dubai, United Arab Emirates
Shareholder:
Homeport / Flag: Dubai / United Arab Emirates
Callsign: A6E2025

Ship Events Data

1952-08-08: Op 08-08-1952 bij het Kadaster teboekgesteld als WALCHEREN, zijnde een schip in aanbouw. Eigendom van de Commanditaire Vennootschap onder firma A. Apol, gevestigd te Wirdum. Voltooid 23.12.1952.
1952-08-12: Op 12-08-1952 als schip, nog zonder naam (bouwnr. 169), zijnde een motorschip in aanbouw, groot nog onbekend, liggende te Widum, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2733 Z GRON 1952 op het achterschip aan S.B. zijde in de bovenkant van de vrang op spant 19.
1952-10-20: NvhN 20-10-1952: Bij de scheepswerf A. Apol CV. te Wirdum werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig WALCHEREN, dat wordt gebouwd voor rekening van de heer W. Smit te Groningen. Dit schip is van het raised-quarterdek-type, meet pl.m. 500 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 45.50 m, tussen de loodlijnen 42 m, breedte op de spanten 7.18 m en holte in de zijden 3.15 m. De voortstuwing van de Walcheren zal geschieden door een 390 pk motor, terwijl tevens in de machinekamer twee hulpmotoren van 10—15 p. zullen worden geplaatst. De opbouw van brug, stuurhut en kaartenhuis is geheel van aluminium vervaardigd. Het schip wordt gebouwd onder klasse bureau Veritas met certificaat Scheepvaart-inspectie voor de Atlantische vaart met speciaal certificaat voor de houtvaart. Op de vrijgekomen helling van deze scheepswerf zal de kiel worden gelegd voor een coaster van 425 ton d.w. voor rekening van de heer H. Huizenga te Delfzijl. Dit schip zal worden uitgerust met een 195 pk motor.
1952-11-01: Op 01-11-1952 als schip, nog zonder naam, zijnde een motorschip in aanbouw, groot nog onbekend, liggende te Widum, door J. Frik, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2733 Z GRON 1952 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op het verhoogd achterdek, 2.05 m. uit de hekplaat, 0.65 m. uit de lengteas, 1.52 m. boven dek.
1953-01-02: NvhN 02-01-1953: Proefvaart m.s. WALCHEREN. Op de Eems vond de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorkustvaartuig „Walcheren", dat bij de scheepswerf A. Apol CV. te Wirdum (Gr.) werd gebouwd voor rekening van de heer W. Smid te Groningen. De Walcheren is van het raised-quarterdecktype, meet 564 ton d.w. en is uitgerust met een 360/390 P.K. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van 9. mijl. De opbouw van brug, stuurhut en kaartenhuis is geheel van aluminium vervaardigd. Het schip is gebouwd onder Klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de Atlantische Vaart met speciaal certificaat voor de houtvaart.
1954-07-08: NvhN 08-07-1954: Zonder bevoegde loods op de Theems gevaren. Kapitein Oosten, gezagvoerder van het 400 ton metende Nederlandse schip WALCHEREN kreeg gisteren te Gravesend 10 pond en drie shillings boete omdat hij zonder een bevoegde loods op de Theems gevaren had. Hij kreeg nog eens eenzelfde bedrag wegens zijn weigering om gebruik te maken van de diensten van een gediplomeerde loods en tenslotte 20 pond, daar hij geen loodssignaal had gegeven.
1957-11-01: De Telegraaf 01-11-1957: Rotterdam: donderdag. De Nederlandse kustvaarder “Spes” drijft, waarschijnlijk met machineschade, hulpeloos in Het Kanaal. Een andere Nederlandse, de “WALCHEREN” spoedt zich erheen.
1961-03-19: NvhN 20-03-1961: Groninger coaster in Oostzee aan de grond. De Groninger kustvaarder WALCHEREN van de rederij Groningen is zondagmiddag bij Kaarehamn op de Oostkust van het Zweedse eiland Oeland in de Oostzee aan de grond gelopen. Het bergingsvaartuig Atlas is bezig assistentie te verlenen. De toestand waarin de 530 ton d.w. metende kustvaarder zich bevindt, was zondagavond niet ernstig. Het waterpeil was echter uitzonderlijk hoog, zodat zich mogelijk moeilijkheden zullen voordoen als het water zakt. Het schip, dat door acht opvarenden bemand is, heeft namelijk een lading hout aan boord. De kustvaarder zat vanmorgen nog steeds stevig vast. Later op de dag zou een gedeelte van de houtlading van de Walcheren overgeladen worden. Het schip maakt enigszins water.
Leeuwarder courant 22-03-1961: De „WALCHEREN" vlot. De 400 ton metende Groninger kustvaarder „Walcheren," rederij W. Smid te Groningen, dat zondag op de oostkust van het Zweedse eiland Oeland in de Oostzee aan de grond was gelopen, is maandag vlotgetrokken. Een deel van de houtlading van het schip was tevoren overboord gezet. Het schip zette op eigen kracht koers naar Oskarshamn aan de oostkust van Zweden.
NvhN 12-08-1961: Raad voor de Scheepvaart. Delfzijlster kapitein 3 maand uit vaart. De Raad voor de Scheepvaart heeft de 36-jarige kapitein J. R. S. uit Delfzijl gestraft door hem de bevoegdheid om als kapitein op zeeschepen te varen voor de tijd van drie maanden te ontnemen. Hij heeft, naar het oordeel van de Raad, door het maken van ernstige fouten bij de navigatie schuld aan de stranding van het motorschip WALCHEREN op 19 maart van dit jaar op de Oostkust van Öland nabij Sillgrund. De Walcheren, eigendom van W. Smid te Groningen en 399 b.r.t. metend, was met een lading hout op weg van Mantyluoto in Finland naar Hull. Het schip kon worden vlot-gebracht en na een noodreparatie zijn reis naar Hull vervolgen. Het was echter vrij ernstig beschadigd. Deklading en een deel van de lading uit het ruim gingen verloren. De Raad is van oordeel dat gezien het gewicht van de door de kapitein gemaakte fouten en de omvangrijke schade die van zijn falen het gevolg is geweest, een ernstige correctie op haar plaats is. Aan de andere kant wil de Raad in aanmerking nemen dat de navigatie van de Walcheren bemoeilijkt werd door de slechte eigenschappen van dit schip en door de omstandigheid, dat het zicht wellicht bedriegelijk is geweest.
1962-02-13: Friese koerier 13-02-1962: Kustvaarder in moeilijkheden. Haelingen — De Nederlandse kustvaarder „WALCHEREN" kwam maandagmiddag 10 mijl noord noord west van het Duitse eiland Nordeney in grote moeilijkheden. Op noodsignalen van de „Walcheren" zetten twee Britse oorlogs schepen koers naar de opgegeven plaats. Zij bleven zo lang in de buurt van het Nederlandse schip rondkruisen totdat de Duitse zeesleper „Atlas" verscheen. De „Atlas" is nu met de „Walcheren",' gebouwd in 1952 en 400 ton groot, op weg naar Delfzijl. De „Walcheren" was met een lading erts op weg naar een Duitse haven. Aan boord bevindt zich een bemanning van acht man, t.w. vier Nederlanders en vier Spanjaarden. Eigenaar van de „Walcheren" is de heer A. Smid te Groningen, kapitein de 28 jarige K. van Dijk te Groningen.
1964-02-05: NvhN 05-02-1964: M.s. WALCHEREN verkocht. De heer W. Smid te Groningen heeft zijn motorkustvaartuig Walcheren verkocht aan de Alliance Dublin Gas Company te Dublin. De Walcheren behoort tot het raised-quarterdektype en heeft een draagvermogen van 560 ton. Het schip is in 1952 gebouwd bij de Scheepswerf A. Apol C.V. te Wirdum (Gron.).
1998-00-00: Medio 1998 uit Lloyds Register verwijderd. (Bestaan twijfelachtig) (zie ook het boek Van pramenkoning tot coasterbouwer "Scheepswerf Apol")

Afbeeldingen


Omschrijving: Walcheren 1952 under construction.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Walcheren 1952 launched.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Walcheren 1952 launched.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Walcheren 1952 on trials
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Walcheren 1952 on trials
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Walcheren 1952
Gemaakt door: Duncan, Alex

Omschrijving: Walcheren 1952
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Glencullen 1952 ex Walcheren.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Lady Sabina 1952 ex Glencullen ex Walcheren.
Gemaakt door: Monteny, G.

Omschrijving: Lady Sabina 1952 ex Glencullen ex Walcheren.
Gemaakt door: Unknown