Inloggen
WADDENZEE - ID 7154

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1985
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 8411566
Nat. Official Number: 5450 Z GRON 1984
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf- en Reparatiebedrijf 'Harlingen', Harlingen, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 70
Date Laid Down: 1984-06-00
Launch Date: 1985-03-12
Delivery Date: 1985-04-19
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 750
Power Unit: kW
Eng. additional info: MWM nr. 444.06.000.6 Type TBD 444-L6 (230x320)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1861.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1024.00 Gross tonnage
Deadweight: 3035.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 3552 Cubic Meters
Teu: 67
Bale: 3488 Cubic Meters
 
Length 1: 91.01 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 86.82 Meters Registered
Beam: 11.36 Meters Breadth, moulded
Depth: 6.02 Meters Depth, moulded
Draught: 4.85 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1985-03-07 WADDENZEE
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf Poseidon, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Zevenster B.V., Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PILN

Date/Name Ship 1999-11-00 MARROW STAR
Manager: Flagship Management B.V., Farmsum, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Marrow Star C.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PILN

Date/Name Ship 2000-12-13 ATLANTIC SUN
Manager: Oost Atlantic Lijn B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Atlantic Surprise Shipping Corp., Nassau, Bahamas
Shareholder:
Homeport / Flag: Nassau / Bahamas
Callsign: C6RM6

Date/Name Ship 2005-03-00 BALTIC SUN
Manager: Pro Shipping Ltd., Tallinn (Reval), Estonia
Eigenaar: Pro Shipping Ltd., Tallinn (Reval), Estonia
Shareholder:
Homeport / Flag: Portsmouth (Dominica) / Dominica
Callsign: J7AR5

Date/Name Ship 2006-04-00 MEGA
Manager: United Marine Management Ltd., Dominica
Eigenaar: Maya Shipping Ltd., Portsmouth (Dominica), Dominica
Shareholder:
Homeport / Flag: Portsmouth (Dominica) / Dominica
Callsign: J7AR5

Date/Name Ship 2007-04-00 MEGA
Manager: United Marine Management Ltd., Dominica
Eigenaar: Maya Shipping Ltd., Portsmouth (Dominica), Dominica
Shareholder:
Homeport / Flag: St. John's (Antigua) / Antigua & Barbuda
Callsign: V2XZ

Date/Name Ship 2007-10-00 TERA
Manager: Atrica Marine Ltd., Tallinn (Reval), Estonia
Eigenaar: Tera Shipping Ltd., St. John's (Antigua), Antigua
Shareholder:
Homeport / Flag: St. John's (Antigua) / Antigua & Barbuda
Callsign: V2XZ

Date/Name Ship 2009-07-02 TERA
Manager: Atrica Marine Ltd., Tallinn (Reval), Estonia
Eigenaar: Link Shipping Ltd., Tallinn (Reval), Estonia
Shareholder:
Homeport / Flag: St. John's (Antigua) / Antigua & Barbuda
Callsign: V2XZ

Date/Name Ship 2013-05-00 TERA
Manager: Atrica Marine Ltd., Tallinn (Reval), Estonia
Eigenaar: Link Shipping Ltd., Tallinn (Reval), Estonia
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)
Callsign: J8B4857

Date/Name Ship 2014-11-00 TERA
Manager: Success M&S Maritime S.A., Piraeus, Greece
Eigenaar: Solid Navigation Inc., Tirana, Albania
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Moldavia
Callsign: ERYI

Date/Name Ship 2016-00-00 TERA
Manager: Solid Navigation Inc., Tirana, Albania
Eigenaar: Solid Navigation Inc., Tirana, Albania
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Congo
Callsign: 9OAH

Date/Name Ship 2017-02-00 NS TERA
Manager: Solid Navigation Inc., Tirana, Albania
Eigenaar: Solid Navigation Inc., Tirana, Albania
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: 3FCI7

Ship Events Data

1984-00-00: Besteld door Noordlijn B.V., Emmen. Jaar later contract geannuleerd vanwege faillissement, bouw voortgezet voor eigen rekening bouwwerf. De in aanbouw zijnde Waddenzee is door scheepswerf Harlingen voor eigen rekening afgebouwd. Op 19-04-1985 overgedragen aan een inmiddels gevonden koper H.J. Siepe Jr. te Harlingen.
1984-12-18: Op 18-12-1984 bij het Kadaster teboekgesteld als WADDENZEE, zijnde schip in aanbouw. Eigenaar: Scheepswerf- en Reparatiebedrijf "Harlingen" B.V., gevestigd te Harlingen. Voltooid 16-04-1985.
1985-01-11: Op 11-01-1985 als WADDENZEE, zijnde een motorvrachtschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Harlingen, door K. Rozema, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen,van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 5450 Z GRON 1984 op het achterschip in het achterschot van het dekhuis 6.70 m. uit hekplaat, 0 m uit lengteas en 1.50 m. uit dek.
1985-03-13: Leeuwarder courant 13-03-1985: Vlotte stapelloop kustvaarder WADDENZEE. Werf zal nieuw schip zelf in vaart brengen. Harlingen - De tewaterlating van de kustvaarder Waddenzee is gistermiddag vlot verlopen op de werf Harlingen. De Waddenzee is het zeventigste schip, dat op deze werf is gebouwd. Het 3035 ton wegende schip met een lengte van 91,12 meter en een breedte van 11,30 meter lag binnen enkele minuten op zijn plek in het Verbindingskanaal, waar het verder zal worden afgebouwd. Deze vlotte stapelloop werd mogelijk door de toepassing van een geheel nieuw hydraulisch systeem met stalen glijbalken. Aanmerkelijk minder gunstig verliep de voorgeschiedenis van het schip. Opdrachtgever Noordlijn BV uit Emmen haakte al binnen enkele maanden na het begin van de bouw in april 1984 af. Door het faillissement van de managergroep binnen dit bedrijf moest het contract met de Harlinger werf zelfs ontbonden worden. Directeur P. Talsma van Noordlijn wil op de gang van zaken geen commentaar geven. De woordvoerder van de Harlinger scheepswerf, de heer Ch. Helfrich, spreekt over „een zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden", volgens Helfrich stond rederij Noordlijn goed aangeschreven. „Er zit nogal wat Duits kapitaal in. We hebben veel schepen voor ze gebouwd, onder andere het zusje van deze, de vorig jaar te water gelaten Zuiderzee", aldus Helfrich, die daaraan toevoegt: „Het kan verkeren in de scheepvaart. De Harlinger scheepswerf moest door deze troebelen in allerijl op zoek naar een nieuwe, serieuze koper. Toen die niet kwam werd besloten de Waddenzee onder te brengen bij Zevenster BV, een dochtermaatschappij van Scheepswerf Harlingen Holding BV. Het schip zal dus in eigen beheer geëxploiteerd worden. Volgens de heer Helfrich zijn er goede mogelijkheden voor de hypermoderne, „containerfitted" kustvaarder. Enkele aanbiedingen voor chartervaart liggen er al. De heer Helfrich geeft toe, dat het allemaal „wat sneu" verlopen is. Om die reden is de Waddenzee bij de tewaterlating gisteren niet gedoopt. Misschien gebeurt dit nog bij de oplevering van de Waddenzee begin mei. Voor Scheepswerf Harlingen, die het volgens Helfrich „redelijk goed" maakt, ligt dan een nieuwe klus te wachten: de bouw van een 3000 ton metende binnenvaarttanker.
1986-08-02: De Telegraaf 02-08-1986: Vrachtschip plezierboten. Van onze redactie. Vaarkrant Harlingen, zaterdag. Binnenkort kunnen watersporters hun boot per vrachtschip naar Spanje en Denemarken laten vervoeren. Rederij Zevenster uit Harlingen gaat met de 92 meter lange laagprofielcoaster „WADDENZEE" in het najaar en in het voorjaar boottransporten uitvoeren met bestemming Malaga en Svendborg. Volgens de rederij zien steeds meer watersporters uit naar een mogelijkheid hun schip tegen niet al te veel kosten naar Scandinavië of zuidelijke landen te laten vervoeren. Zo verliezen zij zo min mogelijk reistijd. Voordelen. Jan te Siepe, kapitein van de in 1985 in Harlingen gebouwde coaster: „Het transport biedt eigenaren van pleziervaartuigen veel voordelen. Zij omzeilen ook het gevaarlijke gebied in de Golf van Biskaje en hebben geen last van voor- en najaarsstormen op zee. Zij winnen circa drie weken per enkele reis, retour is dat 6 weken tijdwinst. Wij laden in Amsterdam en lossen in Malaga en Svendborg waar ook de mogelijkheid bestaat om via ons een plaats in een jachthaven te reserveren tot de eigenaar arriveert. De capaciteit van ons schip is 45 schepen met een afmeting van 10 x 3.50 meter (gewicht en hoogte zijn niet belangrijk). Ook ronde- en platbodemjachten kunnen mee tot een lengte van 45 meter. De schepen worden vakkundig door specialisten van een stuwadoorsbedrijf op speciaal geconstrueerde wiegen, geschikt voor elk type schip, gestuwd en zeevast verankerd,", aldus Hans Te Siepe.
1987-07-01: Leeuwarder courant 01-07-1987: Jachten op coaster naar Zuid-Spanje. Haelingen - Een zeer ongewoon transport is gisteravond uit de industriehaven van Harlingen vertrokken naar het Spaanse Malaga. De coaster WADDENZEE vervoert namelijk op zijn dek zeven plezierschepen: drie motorjachten en vier zeiljachten. Deze boten zijn eigendom van vier Nederlanders en twee Duitsers, die hun watersportvakantie op de Middellandse Zee willen doorbrengen. Op eigen kracht daar naar toe varen kost vele weken, terwijl De Waddenzee in zes dagen doorstoomt naar Zuid-Spanje. Het vervoer kost fl 12O per vierkante meter. De organisator van de onderneming, kapitein Hans te Siepe van de Maritieme Databank in Harlingen, denkt hiermee een nieuwe markt aan te boren. Hij verwacht grote belangstelling als deze eerste tocht tot een goed einde wordt gebracht.
2005-09-00: Op 16.09.2005 door een black out ten anker gegaan t.h.v. de Scheurkade te Rotterdam. Door sleepboten naar de Maashaven gebracht.
2012-04-18: In the morning of Apr 18, 2012, around 4 a.m. the TERA ran aground at the northern tip of Öland obviously while trying to take a shortcut. The ship got stuck at Ängjärnsudden but managed to refloat with own power and proceeded to Flivik, situated between Oskarshamn and its destination Västervik. The police of Kalmar launched an investigation, An environmental flight found no signs of pollution
2019-01-03: General cargo ship NS Tera suffered mechanical failure and went out of control while maneuvering in Antikyra, Greece, Gulf of Corinth, in the afternoon Jan 3. The ship’s bow struck stern of berthed bulk carrier Delphi Ranger, both ships reportedly sustained damages, extent unknown. Both ships were to be inspected. As of morning Jan 4, they remained at Antikyra.

Afbeeldingen


Omschrijving: Waddenzee 1985.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Waddenzee 1985 on 24-10-1995, Nieuwe Waterweg.
Gemaakt door: Zee, T. van der (Teun)

Omschrijving: 'Marrow Star' (ex 'Waddenzee')
Gemaakt door: FotoFlite

Omschrijving: Mega ex Baltic Sun ex Atlantic Sun ex Marrow Star ex Waddenzee on 04-06-2006 Waalhaven, Rotterdam.
Gemaakt door: Bolhuis, R.J. van (Riemer)

Omschrijving: Tera 1985 ex Mega ex Baltic Sun ex Atlantic Sun ex Marrow Star ex Waddenzee on 24-06-2010 on the Eemskanaal near Appingedam.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Tera 1985 ex Mega ex Baltic Sun ex Atlantic Sun ex Marrow Star ex Waddenzee on 24-06-2010 on the Eemskanaal near Appingedam.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Tera 1985 ex Mega ex Baltic Sun ex Atlantic Sun ex Marrow Star ex Waddenzee on 24-06-2010 on the Eemskanaal near Appingedam.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Tera 1985 ex Mega ex Baltic Sun ex Atlantic Sun ex Marrow Star ex Waddenzee on 09-08-2014 Nieuwe Waterweg.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: Tera 1985 ex Mega ex Baltic Sun ex Atlantic Sun ex Marrow Star ex Waddenzee on 09-08-2014 Nieuwe Waterweg.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)