1959-01-26: |
NvhN 26-01-1959: Veertigste stapelloop van kustvaarder. Zaterdagmorgen had op de scheepswerf Harlingen de stapelloop plaats van de 730 ton d.w. metende kustvaarder „WADDENZEE" die wordt gebouwd voor rekening van rederij Holwerda te Heerenveen. In de na-oorlogse periode betekende het de 40ste stapelloop van een in Friesland gebouwde kustvaarder.
Friese koerier 26-01-1959: Kustvaarder van nieuwe Heerenveense rederij. Vlotte tewaterlating van de Waddenzee. (Van een onzer verslaggevers) Harligen. Zaterdagmorgen vond op de nieuwe scheepswerf Harlingen de vlotte stapelloop plaats van de kustvaarder Waddenzee. Dit is het eerste schip van de onlangs gestichte rederij Noord-Nederland te Heerenveen, waarin het scheepvaartkantoor Holwerda, de gebroeders Van der Schoot te Harlingen en de scheepswerf Harlingen participeren. Mevrouw T. Holwerda-De Jonge uit Heerenveen verrichtte de doopplechtigheid. Nadat zij de doopformule had uitgesproken, waarbij zij voor de bemanning van de Waddenzee Gods zegen vroeg, liet zij de gebruikelijke fles met champagne tegen de boeg aan stukken knallen. Meteen daarop namen de mannen van de werf de laatste beletselen weg en gleed de fraaie kustvaarder het water in, een hoge golf over de tegenoverliggende oever stuwend en de vele daar aanwezige toeschouwers uiteen jagend. Fraai schip. Dit eerste schip van de Heerenveense rederij Noord-Nederland is een fraai gelijnde kustvaarder van 725 ton dead weight. Het schip is 54 meter lang, 8,50 meter breed en heeft een holte van 3,60 meter. Het schip — van het gladdektype —is voorzien van een 500 pk MWM-motor. Het wordt voorzien van de gebruikelijke moderne nautische apparaten en zal een bemanning van negen koppen krijgen. De Waddenzee heeft reeds een grote reis voor zijn nieuwe boeg. Nu de vrachtenmarkt in de Europese wateren minder gunstig is dan het geval is geweest zoeken de reders het verder op.
NvhN 10-02-1959: Harlinger kustvaartvloot telt nu tien schepen. Doordat de thuishaven van de 570 ton d.w. metende kustvaarder Helvetia S van de Mij. tot exploitatie van schepen Helvetia te Arnhem is gewijzigd in Harlingen, is het aantal kustvaarders dat Harlingen nu als thuishaven heeft gegroeid tot 10 met een d.w. tonnage van 5311. Wanneer over enige tijd de nieuwe kustvaarder WADDENZEE van rederii Holwerda te Heerenveen in de vaart zal zijn gebracht kan Friesland bogen op een vloot van totaal 18 schepen met een totale d.w. tonnage van ruim 9000. Een flinke groei, als wordt bedacht dat eerst na de bevrijding aan de uitbouw van een Friese kustvaartvloot is begonnen.
Leeuwarder courant 15-04-1959: „WADDENZEE" op proefvaart op zomerse Waddenzee. Gistermorgen „tegen koffietijd" werden op de Nieuwe Willemshaven te Harlingen de trossen losgemaakt van de nieuwste aanwinst van rederij Holwerda te Heerenveen, de 730 ton d.w. metende kustvaarder „Waddenzee". Met een groot aantal genodigden heeft het op de Waddenzee — hoe kan het ook anders-- een geslaagde proeftocht gemaakt. De zon en de weldadige warmte maakten het verblijf op het dek tot een waar genoegen De „Waddenzee" is de grootste tot dusver bij de scheepswerf „Harlingen" gebouwde kustvaarder. Het schip is 54.50 m lang, 8.50 m breed, terwijl de holte 3.50 m bedraagt. In de machinekamer staat een 525 pk MWM motor opgesteld, waarmede tijdens de proefvaart een snelheid van ca. 10 mijl werd bereikt. De „Waddenzee" is uitgerust met richtingzoeker, echolood en radio-telefonie. Commodore van de Holwerda-vloot is de heer Hein Holwerda.
Friese koerier 24-04-1959: Nieuw schip in de vloot Heerenveense rederij. Heerenveen — De kustvaartrederij Holwerda te Heerenveen heeft thans reeds zes schepen in de vaart. De laatste aanwinst van dit Heerenveense bedrijf is de WADDENZEE, een fraaie kustvaarder van 725 ton dead weight. Kortgeleden is dit produkt van de scheepswerf Harlingen zijn eerste reis begonnen. Het is op weg gegaan naar Stettin in de Oostzone, om een lading kolen te halen voor lerland. Voorlopig zal het schip waarschijnlijk geen Nederlandse haven meer binnenlopen. Reeds tot september van dit jaar is er vracht voor dit moderne schip en zijn de reizen bekend. Zoals gezegd vaart het van Stettin naar Ierland, vanwaar het naar een Zuidengelse haven gaat om daar een vracht klei voor Finland in te nemen. Van Finland brengt het dan een lading hout naar Schotland. De Waddenzee zet daarna opnieuw koers naar een Finse haven om hout te laden en dat naar Marseille te brengen. Het is nu reeds bekend dat het schip drie van deze lange reizen moet maken. Welnu, de nieuwe Waddenzee is volkomen voor zulke reizen uitgerust. Het schip heeft een certifikaat voor de zogenaamde onbeperkte vaart en kan met zijn MWM-motor van 525 paardekrachten een snelheid halen van meer dan tien knopen. De bemanning van deze nieuwe kustvaarder bestaat uit tien koppen. Dit is de Waddenzee, de nieuwe kustvaarder van rederij Holwerda te Heerenveen. Het schip is 54 meter lang, 8.60 meter breed en heeft een holte van 3.50 meter. |