Inloggen
WADDENZEE - ID 7153


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1959
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5384566
Nat. Official Number: 541 Z LEEUW 1959
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 winches, 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf- en Reparatiebedrijf 'Harlingen', Harlingen, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 5
Launch Date: 1959-01-24
Delivery Date: 1959-04-11
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 525
Power Unit: kW
Eng. additional info: MWM nr. 15004/034 Type RH348SU (320x480)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 498.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 267.00 Net tonnage
Deadweight: 721.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 54.04 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 51.76 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.55 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.90 Meters Depth, moulded
Draught: 3.20 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1959-01-16 WADDENZEE
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf Gruno, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij Noord Nederland, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PILK

Date/Name Ship 1964-05-20 WADDENZEE
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf Gruno, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan van der Schoot, Vlieland, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PILK

Date/Name Ship 1971-07-23 BALANGAN
Manager: P.T. Wasaka, Banjarmasin, Indonesia
Eigenaar: P.T. Wasaka, Banjarmasin, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Banjarmasin / Indonesia

Ship Events Data

1959-00-00: 1959 aanvankelijk “Luctor et Emergo” en later ”Mercedes”.
1959-01-22: Op 22-01-1959 als WADDENZEE, zijnde een motorschip in aanbouw, metende nog onbekend, liggende te Harlingen, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 541 Z LEEUW 1958 op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op kampanje, 2.45 m. uit hekplaat, 1.00 m. uit lengteas en 1.40 m. uit dek.
1959-01-26: NvhN 26-01-1959: Veertigste stapelloop van kustvaarder. Zaterdagmorgen had op de scheepswerf Harlingen de stapelloop plaats van de 730 ton d.w. metende kustvaarder „WADDENZEE" die wordt gebouwd voor rekening van rederij Holwerda te Heerenveen. In de na-oorlogse periode betekende het de 40ste stapelloop van een in Friesland gebouwde kustvaarder.
Friese koerier 26-01-1959: Kustvaarder van nieuwe Heerenveense rederij. Vlotte tewaterlating van de Waddenzee. (Van een onzer verslaggevers) Harligen. Zaterdagmorgen vond op de nieuwe scheepswerf Harlingen de vlotte stapelloop plaats van de kustvaarder Waddenzee. Dit is het eerste schip van de onlangs gestichte rederij Noord-Nederland te Heerenveen, waarin het scheepvaartkantoor Holwerda, de gebroeders Van der Schoot te Harlingen en de scheepswerf Harlingen participeren. Mevrouw T. Holwerda-De Jonge uit Heerenveen verrichtte de doopplechtigheid. Nadat zij de doopformule had uitgesproken, waarbij zij voor de bemanning van de Waddenzee Gods zegen vroeg, liet zij de gebruikelijke fles met champagne tegen de boeg aan stukken knallen. Meteen daarop namen de mannen van de werf de laatste beletselen weg en gleed de fraaie kustvaarder het water in, een hoge golf over de tegenoverliggende oever stuwend en de vele daar aanwezige toeschouwers uiteen jagend. Fraai schip. Dit eerste schip van de Heerenveense rederij Noord-Nederland is een fraai gelijnde kustvaarder van 725 ton dead weight. Het schip is 54 meter lang, 8,50 meter breed en heeft een holte van 3,60 meter. Het schip — van het gladdektype —is voorzien van een 500 pk MWM-motor. Het wordt voorzien van de gebruikelijke moderne nautische apparaten en zal een bemanning van negen koppen krijgen. De Waddenzee heeft reeds een grote reis voor zijn nieuwe boeg. Nu de vrachtenmarkt in de Europese wateren minder gunstig is dan het geval is geweest zoeken de reders het verder op.
NvhN 10-02-1959: Harlinger kustvaartvloot telt nu tien schepen. Doordat de thuishaven van de 570 ton d.w. metende kustvaarder Helvetia S van de Mij. tot exploitatie van schepen Helvetia te Arnhem is gewijzigd in Harlingen, is het aantal kustvaarders dat Harlingen nu als thuishaven heeft gegroeid tot 10 met een d.w. tonnage van 5311. Wanneer over enige tijd de nieuwe kustvaarder WADDENZEE van rederii Holwerda te Heerenveen in de vaart zal zijn gebracht kan Friesland bogen op een vloot van totaal 18 schepen met een totale d.w. tonnage van ruim 9000. Een flinke groei, als wordt bedacht dat eerst na de bevrijding aan de uitbouw van een Friese kustvaartvloot is begonnen.
Leeuwarder courant 15-04-1959: „WADDENZEE" op proefvaart op zomerse Waddenzee. Gistermorgen „tegen koffietijd" werden op de Nieuwe Willemshaven te Harlingen de trossen losgemaakt van de nieuwste aanwinst van rederij Holwerda te Heerenveen, de 730 ton d.w. metende kustvaarder „Waddenzee". Met een groot aantal genodigden heeft het op de Waddenzee — hoe kan het ook anders-- een geslaagde proeftocht gemaakt. De zon en de weldadige warmte maakten het verblijf op het dek tot een waar genoegen De „Waddenzee" is de grootste tot dusver bij de scheepswerf „Harlingen" gebouwde kustvaarder. Het schip is 54.50 m lang, 8.50 m breed, terwijl de holte 3.50 m bedraagt. In de machinekamer staat een 525 pk MWM motor opgesteld, waarmede tijdens de proefvaart een snelheid van ca. 10 mijl werd bereikt. De „Waddenzee" is uitgerust met richtingzoeker, echolood en radio-telefonie. Commodore van de Holwerda-vloot is de heer Hein Holwerda.
Friese koerier 24-04-1959: Nieuw schip in de vloot Heerenveense rederij. Heerenveen — De kustvaartrederij Holwerda te Heerenveen heeft thans reeds zes schepen in de vaart. De laatste aanwinst van dit Heerenveense bedrijf is de WADDENZEE, een fraaie kustvaarder van 725 ton dead weight. Kortgeleden is dit produkt van de scheepswerf Harlingen zijn eerste reis begonnen. Het is op weg gegaan naar Stettin in de Oostzone, om een lading kolen te halen voor lerland. Voorlopig zal het schip waarschijnlijk geen Nederlandse haven meer binnenlopen. Reeds tot september van dit jaar is er vracht voor dit moderne schip en zijn de reizen bekend. Zoals gezegd vaart het van Stettin naar Ierland, vanwaar het naar een Zuidengelse haven gaat om daar een vracht klei voor Finland in te nemen. Van Finland brengt het dan een lading hout naar Schotland. De Waddenzee zet daarna opnieuw koers naar een Finse haven om hout te laden en dat naar Marseille te brengen. Het is nu reeds bekend dat het schip drie van deze lange reizen moet maken. Welnu, de nieuwe Waddenzee is volkomen voor zulke reizen uitgerust. Het schip heeft een certifikaat voor de zogenaamde onbeperkte vaart en kan met zijn MWM-motor van 525 paardekrachten een snelheid halen van meer dan tien knopen. De bemanning van deze nieuwe kustvaarder bestaat uit tien koppen. Dit is de Waddenzee, de nieuwe kustvaarder van rederij Holwerda te Heerenveen. Het schip is 54 meter lang, 8.60 meter breed en heeft een holte van 3.50 meter.
1961-02-10: Op 10.02.1961 buiten Cornwell in problemen geraakt. Werd op sleeptouw genomen door de "Hado" en naar Penzance gebracht.
Leeuwarder courant 11-02-1961: Coaster „WADDENZEE" had moeilijkheden. De Groninger kustvaarder „Waddenzee" (498 ton) is voor de kust van Cornwall in moeilijkheden geraakt. Het schip is door de Nederlandse kustvaarder „Hado" (310 ton) op sleeptouw genomen naar Penzance Bay.
De Tijd De Maasbode 11-02-1961: Nederlands schip in moeilijkheden Den Haag,11 febr. — De kustvaarder „WADDENZEE" (498 ton, uit Groningen) is voor de kust van Cornwall in moeilijkheden geraakt en door de Nederlandse kustvaarder „Hado" (310 ton) op sleeptouw naar Penzance Bay genomen.
1961-02-24: NvhN 24-02-1961: Harlingen thuishaven voor veertien coasters. De kustvaarders, met als tuishaven Harlingen, zijn de volgende: Albion, rederij v. d. Gaast en Hilgenga; Avanti en WADDENZEE, rederij Holwerda; Coenraad K en Hennie, rederij v. d. Meer en Gebr. De Jong; Frisia, rederij Frisia; Harlingen, Helvetia S, Tjerk Hiddes en Ramona, rederij Gebr. v. d. Schoot; Jenjo, rederij v. d. Meer en Koster; Tiro. Motorbootmij. van de n.v. Zeevaart R. D. Pollendam, rederij J. v. d. Schoot & Zn en nu als veertiende de Mars van de heer G. v. d. Molen.
1965-06-18: De Telegraaf 18-06-1965: Kustvaarder redde schipbreukelingen. Van onze correspondent. Harlingen, vrijdag. De kustvaarder „WADDENZEE' uit Harlingen, op weg van Lorient naar Hamburg, trof gistermiddag tussen 2 en 3 uur in de monding van de Elbe het gekapseisde Duitse zeiljacht „Leni 2" aan. Op de kiel zaten twee schipbreukelingen, die het Nederlandse schip aan boord nam. Eén van de twee overleed kort hierna van uitputting op de kustvaarder. Op het Duitse jacht hadden zich vier opvarenden bevonden. Twee worden er nog vermist. Een speuractie door schepen en helikopters bleef zonder resultaat.
1970-02-00: Op 10-02-1970 met een lading van 450 ton rubber op de rede van Singapore lek geraakt in dertig minuten gezonken. 25.02.1970 gelicht door Fukuda Salvage K.K.
Leeuwarder courant 10-02-1970: Bemanning gered. Harlinger coaster bij Singapore gezonken. De 498 ton metende kustvaarder „WADDENZEE" van rederij Van der Schoot uit Harlingen, is op de rede van Singapore gezonken. Het schip had 500 ton rubber aan boord, geladen in Bandjermasin op Borneo. Alle zeventien bemanningsleden, onder wie kapitein M. W. Bos (28) uit Hippolytushoef en werktuigkundige A. Roesink (25) uit Joure, de enige Nederlanders aan boord, zijn gered. Zij konden met een reddingboot de wal bereiken. Over de oorzaken van de ramp is nog niets bekend. Rederij Van der Schoot heeft de „Waddenzee" sinds maart 1969 in charter gegeven bij de Indonesische rederij Tan jong Selaton Shipping Comp.
NvhN 27-02-1970: In Singapore. WADDENZEE gelicht. De Nederlandse kustvaarder Waddenzee van de rederij Van der Schoot Harlingen is te Singapore, twee weken nadat het was gezonken, gelicht door een plaatselijke bergingschappij. Het schip had rubber aan boord ter waarde van 3 miljoen dollar. De Waddenzee werd gelicht op een 'no cure no pay' basis.
Leeuwarder courant 28-02-1970: „WADDENZEE" gelicht bij Singapore. Het vrachtschip „Waddenzee" van rederij Van der Schoot te Harlingen is te Singapore, twee weken nadat het op een raadselachtige manier was gezonken, gelicht door een plaatselijke bergingsmaatschappij. De lading, balen rubber ter waarde van ongeveer één miljoen gulden, is uit het schip gehaald. De „Waddenzee" is naar een werf in Singapore gebracht ter reparatie.
1999-00-00: 1999 Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: Te waterlating op 24 jan. 1959
Gemaakt door: Kruidhof, E.A. (Bert)

Omschrijving: Proefvaart WADDENZEE
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: WADDENZEE
Gemaakt door: Corveleyn, Oostende (B)

Omschrijving: WADDENZEE
Gemaakt door: Unknown