Inloggen
WAALHAVEN - ID 7149


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1916
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 53
Date Laid Down: 1915-08-08
Launch Date: 1916-01-29
Delivery Date: 1916-05-11
Technical Data

Engine Manufacturer: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1450
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 25, 41 & 67-45.
Speed in knots: 9.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3551.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2170.00 Net tonnage
Deadweight: 6370.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 360000 Cubic Feet
Bale: 331000 Cubic Feet
 
Length 1: 113.58 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 109.47 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 15.20 Meters Registered
Depth: 7.50 Meters Registered
Draught: 6.73 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1916-05-11 WAALHAVEN
Manager: Firma Gebr. van Uden, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij S.S. Waalhaven, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: QBPG

Date/Name Ship 1918-03-21 WAALHAVEN
Manager: United States Shipping Board - Emergency Fleet Corporation, New York (N.Y.), U.S.A.
Eigenaar: United States Shipping Board - Emergency Fleet Corporation, New York (N.Y.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: New York (N.Y.) / U.S.A.

Date/Name Ship 1919-07-30 WAALHAVEN
Manager: Firma Gebr. van Uden, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij S.S. Waalhaven, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: QBPG

Ship Events Data

1918-03-21: Op 21 maart 1918 te New York door de Amerikaanse regering ingevolge het “droit d'angarie”in beslag genomen en onder Amerikaanse vlag gebracht. Op 30 juli 1919 weer aan de rederij teruggegeven.
1927-09-27: Liggende te Amsterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 2399 Z ROTT 1927
1940-08-00: De WAALHAVEN bleef op 14 mei 1940 achter in de haven van Rotterdam. Zij werd daar in augustus 1940 door de Duitsers gevorderd om als transportschip RO 24 dienst te doen bij de actie Seelöwe. Na annulering van deze operatie werd zij op 5 december 1940 aan de rederij teruggegeven.
1942-09-24: Final Fate:
Op reis met een voor de Duitsers bestemde lading ijzererts van Luleå naar Rotterdam is de WAALHAVEN onder Nederlandse vlag en met een Nederlandse bemanning op 18 september 1942 op de Pinngrund, ter hoogte van Rönnskär, in positie 65°02'NB en 21°34'OL aan de grond gelopen. Zij moest op 24 september 1942 door de bemanning als total loss worden geabandonneerd. ( opm. Rönnskär is een loodsstation op een klein eiland ten zuid-oosten van Piteå).

Afbeeldingen


Omschrijving: Waalhaven 1916
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: WAALHAVEN
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: WAALHAVEN
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De WAALHAVEN gedurende de 2e wereldoorlog als 'RO 24'
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Oorlogsschildering
Algemene informatie

RN 310116
Rotterdam, 29 januari. Door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij werd hedenmorgen met goed gevolg te water gelaten het stalen schroefstoomschip WAALHAVEN, in aanbouw voor Gebr. Van Uden alhier. Dit schip, het eerste van een drietal door genoemde rederij bij de Droogdok Maatschappij besteld, heeft een laadvermogen van 6.200 ton en zal door de bouwmeesters voorzien worden van een machine installatie, waarmee een snelheid van 10 knopen bereikt zal worden. De gebruikelijke ceremonies werden verricht door mevrouw C. Van 't Hoff. 

RN 130516
Rotterdam, 12 mei. Gisteren werd met goed gevolg een proeftocht gehouden met het door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij voor de firma Gebr. Van Uden te Rotterdam gebouwde stoomschip WAALHAVEN, welk stoomschip zoals reeds vroeger vermeld, 6.200 ton laadvermogen heeft en voorzien is van een machine installatie van 1.500 ipk.
De aflevering van dit schip is enigen tijd vertraagd geworden door het plotseling uitvoerverbod in Engeland van diverse onderdelen, die aldaar waren besteld en die dus tenslotte door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij zelf zijn vervaardigd.