Inloggen
VROUWE ALIDA - ID 7134

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1976
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 7529330
Nat. Official Number: 14638 Z ROTT 1976
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks.
Lift Capacity: 10 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf Bijlholt B.V., Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 601
Launch Date: 1976-09-25
Delivery Date: 1976-11-25
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 12
Power: 1500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons nr. 15682 Type 12GV-H (220x380)
Speed in knots: 11.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1466.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1005.00 Net tonnage
Deadweight: 2575.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 3370 Cubic Meters
Bale: 3228 Cubic Meters
 
Length 1: 78.67 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 72.40 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 12.35 Meters Breadth, extreme
Depth: 6.13 Meters Depth, moulded
Draught: 5.031 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1976-11-22 VROUWE ALIDA
Manager: Visser & Visser Chartering B.V., Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Visser & Visser Chartering B.V., Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Vlaardingen / Netherlands
Callsign: PIIQ

Date/Name Ship 1990-01-12 MARATHON
Manager: Amons & Co., Zaandam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij Marathon, Veere, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veere / Netherlands
Callsign: PFTA

Date/Name Ship 1995-00-00 MARATHON
Manager: Amons & Co., Zaandam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij Marathon, Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJUL

Date/Name Ship 1998-00-00 MARATHON
Manager: Amons & Co., Zaandam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Western Marine Transport N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJUL

Date/Name Ship 2010-10-10 MARATHON
Manager: Amons & Co., Zaandam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Western Marine Transport N.V., Willemstad (Curaçao), Curaçao
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (Curaçao) / Curaçao
Callsign: PJUL

Date/Name Ship 2012-08-00 MARATHON
Manager: World Shipping Management Corporation S.A.
Eigenaar: Auxiliar Alma Bulk Aie S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: 3FVW7

Date/Name Ship 2013-11-00 MARATON
Manager: World Shipping Management Corporation S.A.
Eigenaar: Auxiliar Alma Bulk Aie S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: 3FVW7

Date/Name Ship 2015-07-00 MARATON
Manager: World Shipping Management Corporation S.A.
Eigenaar: Auxiliar Alma Bulk Aie S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Lome / Togo
Callsign: 5VDN6

Date/Name Ship 2019-12-00 SERENITY I
Manager: Caribbean Ship Services Inc., Miami (Fla.), U.S.A.
Eigenaar: Shada World Transport LLC, Miami (Fla.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Lome / Togo
Callsign: 5VDN6

Ship Events Data

1976-11-22: Op 22-11-1976 als VROUWE ALIDA, zijnde een motorschip, metende 4451.70 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 17831 d.d. 27-10-1976, liggende te Delfzijl, door M. Alberts, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 14638 Z ROTT 1976 op het achterschip aan SB zijde in het achterschot van het brughuis, 3.80 m. uit hekplaaat, 0.80 m. uit lengteas en 2.15 m. uit dek.
1976-12-03: NvhN 03-12-1976: Proefvaart VROUWE ALIDA. Op de Eems vond de proefvaart plaats met het m.s. Vrouwe Alida, dat op de scheepswerf Bijlholt b.v. te Foxhol werd gebouwd voor Visser & Visser Cartering b.v. te Rotterdam. De hoofdafmetingen van het schip zijn: lengte 78,65 m, breedte 12,25 m en holte 6,10 m. Het meet 2580 ton d.w. De Vrouwe Alida kreeg een Brons scheepsdieselmotor 12 GV-H van 1500 pk. De bouw vond plaats onder toezicht van Bureau Veritas voor de klasse I 3/3 E + Haute mer.
1978-05-19: Het Vrije Volk 19-05-1978: Nederlands schip helpt. Rotterdam - Het Nederlandse motorschip „VROUWE ALIDA" heeft op de Atlantische Oceaan een Engelse vrachtvaarder op sleeptouw genomen, welke in ernstige moeilijkheden verkeerde. Het Engelse schip, de m.s. "Rudyard" had noodseinen uitgezonden nadat de hoofdmachine was uitgevallen en de radio niet meer werkte. Volgens de rederij van het Nederlandse schip Visser & Visser Chartering in Rotterdam, zullen de beide schepen in de loop van vandaag in de Spaanse haven Vigo arriveren.
1990-01-12: 12-01-1990 de leden van de Rederij Marathon, gevestigd te Veere zijn: Francois Kwekkeboom, kapitein GHV, te Vrouwenpolder, b.g.v.g.g.m Neeltje Adriana Coppoolse 60 %, Leendert Amons, cargadoor te Zaandijk 20 % en Harry Geertsema, verzekeringsexpert te Zaandam 20%. Op 25.09.190 zijn de leden: Francois Kwekkeboom, kapitein GHV, te Vrouwenpolder, b.g.v.g.g.m Neeltje Adriana Coppools 60%, Scheepvaart- en Handelmaatschappij Zaanschip B.V. te Zaandam 40%.
2009-05-00: Op 07.05.2009 gekaapt door Somalische piraten. Hierbij kwam een bemanningslid om het leven. Op 23.06.2009 lieten de kapers het schip vrij.

The Dutch vessel captured by Somali pirates this morning is the 1976-built, 2,579 dwt MARATHON, a Netherlands Antilles-flagged general cargoship.
Lloyd’s List sister company Lloyd’s MIU said that it had received identification following a request to maritime officials in the Netherlands. The unit, said to have eight people on board, is associated with Zaandam-based company Amons. A representative of the company confimed that it was the owner of the ship and that it had been hijacked, but insisted that no further details could be released. Private security sources added that the unit was heading westbound in a group transit with three other vessels, but was vulnerable to attack, as its freeboard was less than 2 m. The pirates] just pulled up alongside it and jumped on board,” the source said. “There was nothing the crew could do.”

Het gaat om de mv Marathon, die cokes vervoerde, een residu van steenkool waarmee staal gemaakt wordt, aldus Andrew Mwangura van de Oost-Afrikaanse zeevaardersprogramma (SAP). Cargadoor Amons in Zaandam, die het schip beheert, wilde donderdag geen commentaar geven. ''Ik wil de bemanning niet in gevaar brengen,'' aldus een zegsman van de firma. Volgens de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) laat de jongste kaping van een deels Nederlands schip zien dat de maatregelen in de Golf van Aden niet effectief genoeg zijn. Dat zei een woordvoerder van de vereniging donderdag in een reactie. ''Er moet beter en effectiever worden opgetreden'', aldus de zegsman. De Antilliaanse minister van Telecommunicatie en Verkeer (waaronder ook Scheepvaart valt) Maurice Adriaens houdt de zaak vanuit Willemstad in de gaten. Volgens hem betreft het een klein vrachtschip met acht bemanningsleden, allemaal afkomstig uit Oekraïne. ''Er zijn verder geen gewonden gevallen'', aldus Adriaens. Volgens de minister wordt normaliter door elk schip dat door de wateren bij Somalië vaart om militaire bijstand gevraagd. Dat zou moeten gebeuren via de Antillen, omdat het schip daar staat ingeschreven. De Antillen geven het verzoek door aan het Nederlandse ministerie van Defensie. Het aanvragen van militaire bijstand via de Antillen is door dit schip niet gebeurd, aldus Adriaens. Hulp. Het marineschip Hr. Ms. Zeven Provinciën is op weg naar het gekaapte schip. De oorlogsbodem vaart onder NAVO-gezag in het gebied. Dat liet het ministerie van Justitie donderdag weten. Een Spaans fregat, dat ook onder het NAVO-gezag vaart in de buurt van het gekaapte schip, is gevraagd stand-by te blijven. Voor zover bekend is er nog geen contact geweest tussen de piraten en de autoriteiten.

Although now under Netherlands Antilles flag, and apparently with a Russian crew and Dutch master, she is still apparently owned by Amons of Zaandam, but has been trading worldwide. What came to mind was a BBC report on piracy in Somalia, where a correspondent went to Puntland to investigate one of the " pirate strongholds ", and was escorted under heavy protective guard to a beach where a couple of hijacked ships were anchored offshore. One of them had a very familiar profile, and on further investigation ( by myself, not the BBC ! ), she turned out to be the MARATHON. She had apparently been taken by pirates on the 7th May and released seven weeks later on the 23rd June. I have conflicting reports of the circumstances of her release, one saying that ransom money was delivered to the pirates by helicopter, and the other that the hijackers abandoned the vessel after the appearance of the Dutch frigate DE ZEVEN PROVINCIEN. What is certain is that the body of one of the crew was found on board by the frigate's party, and that another had suffered a shot wound. The crew of the MARATHON had apparently been locked up in appalling conditions during the whole time, and there were virtually no provisions left on board by the time the Navy found her. I believe she was then escorted to Mombasa. Correlating a few Lloyd's Shipping Indexes, (and I could be confused here) it seems she spent from 4th to 27th February at Singapore. Another record shows her sailing from Singapore on 8th April, and arriving at Shualba, Kuwait on the 28th. As she was captured a little over a week later, I'm not sure if she would have been heading down the East coast of Africa, or into the Red Sea, possibly for Suez. Her cargo has been reported as coke. All in all, a story worth investigating and recording, and all the more reason to be happy to see her arriving in home waters !

AD Rotterdam: Marinefregat nog lang niet bij gekaapt schip. Het zal mogelijk nog enkele dagen duren voordat het Nederlandse marineschip De Zeven Provincien bij het gekaapte Nederlands / Antilliaanse vrachtschip MARATHON is. Dat heeft een woordvoerder van Defensie (vrijdag 9 mei 2009) gezegd Het schip , met aan boord acht Oekraïnse bemanningsleden, werd donderdag door Somaliërs gekaapt in de Golf van Aden. De afstanden zijn enorm en het Nederlandse fregat was een eind uit de buurt. Bericht Maraton gekaapt. In de tussentijd houdt een Spaans fregat het gekaapte schip in de gaten. Net als de Spaanse marine maken de Nederlanders deel uit van de NAVO-missie in de Somalische wateren . Feitelijk kunnen de Spanjaarden weinig doen, omdat de kapers de bemanning in hun macht houden. Het is nog niet duidelijk of de Nederlandse marine gaat ingrijpen. Omdat er een Nederlands belang is, mag dat wel. Maar het is aan de reder van het schip, cargadoor Amons in Zaandam, om te bepalen of en hoe er wordt onderhandeld. Kabinet bezig met geweldloos einde kaping Somalië. De Nederlandse regering stelt alles in het werk om de kaping van het Nederlands / Antilliaans vrachtschip bij Somalië zonder geweld te beëindigen. Daarover is intensief contact tussen Nederland en Oekraïne, waar de bemanning vandaan komt, de NAVO en betrokken reder
Dat heeft een woordvoerder van de ministerie van Justitie vrijdag gezegd. In verband met een zorgvuldige afwikkeling van de kwestie kan hij niet inhoudelijk op de kwestie ingaan.
RD 12-05-2009. Marinefregat in de buurt van gekaapte Marathon. Het Nederlandse marinefregat Hr. Ms. De Zeven Provincien is dinsdagmiddag in de buurt van de Golf van Aden gekomen, waar piraten vorige week het Nederlands / Antilliaans vrachtschip Marathon kaapten. Ingewijden hebben dat dinsdag gezegd. Het luchtverdedigings en comandofregat is bij een haven in Oman. Daar neemt de bemanning nieuwe voorraden aan boord. Ook zal het schip er onderhoud laten uitvoeren. De Zeven Provincien neemt deel aan de NAVO missie in de regio en was na de kaping afgestuurd op het schip, met aan boord acht Oekraïense bemanningsleden. Bericht Marathon gekaapt. Het kabinet is bezig om samen met de eigenaar van het schip naar een geweldloze oplossing te zoeken. Vanwege de veiligheid van de bemanning, worden daarover geen mededelingen gedaan. Het marinefregat wacht verder op instructies, Justitie in Nederland is de verantwoordelijke instantie hiervoor. Marathon voer niet mee in konvooi. Het vorige week gekaapte schip de Marathon voer uit eigen beweging nier mee in een bewaakt konvooi door de Golf van Aden. Dat zei minister Eimert van Middelkoop (Defensie) woensdag in een spoeddebat in de Tweede Kamer. Het schip was daar wel voor aangemeld, maar hield zich niet volledig aan adviezen over meevaren. Het is zelfstandig begonnen aan de doorvaart, zei de minister Rita Verdonk noemde het schip te langzaam om het konvooi bij te houden. Daarom was het achtergebleven.
2018-12-00: 04-2016 te Miami en opgelegd. Lag 12-2018 nog opgelegd in Miami Rover, USA.

Afbeeldingen


Omschrijving: VROUWE ALIDA te water op 25-09-1976.
Gemaakt door: Strojenga, M. (Martin)
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: VROUWE ALIDA
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: VROUWE ALIDA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De VROUWE ALIDA op de Nieuwe Waterweg
Gemaakt door: Onbekend **

Omschrijving: De VROUWE ALIDA te Vlaardingen
Gemaakt door: Heyboer, Ir. L., Vlaardingen
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: MARATHON op 19-07-2008 op de Nieuwe Waterweg
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: MARATHON op 19-07-2008 op de Nieuwe Waterweg
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: MARATHON op 22-02-2012 te Willemstad, Curaçao
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: MARATON op 19-07-2017 in de Miami River.
Gemaakt door: Blankwaard, Patrick