Inloggen
VOORWAARTS - ID 7107

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1957
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5383653
Nat. Official Number: 3520 Z GRON 1957
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Bodewes Scheepswerven N.V., Martenshoek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 428
Launch Date: 1957-03-14
Delivery Date: 1957-05-20
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10246 Type 8ED (290x450)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 305.00 Net tonnage
Deadweight: 920.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 38750 Cubic Feet
Bale: 33650 Cubic Feet
 
Length 1: 60.25 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 57.75 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.24 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.99 Meters Depth, moulded
Draught: 3.59 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1957-05-10 VOORWAARTS
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Voorwaarts', Haren, Groningen, Netherlands
Shareholder: Keimpe Schuitema & Geert Dories
Homeport / Flag: Haren / Netherlands
Callsign: PIIU
Additional info: Resp. 2/5 en 3/5 deel.

Date/Name Ship 1961-04-24 VOORWAARTS
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Geert Dories, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIIU

Date/Name Ship 1973-04-13 VOORWAARTS
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Erven Geert Dories, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIIU

Date/Name Ship 1978-08-07 FREDERIKA
Manager: Libra Shipping B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: International Shipping & Trading Company, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO4332

Date/Name Ship 1980-03-00 EMMA
Manager: Bona Mercantile Ltd. S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Bona Mercantile Ltd. S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO4332

Date/Name Ship 1984-04-00 EMMA
Manager: Tann, Bratton Clovelly, Great Britain
Eigenaar: Tann, Bratton Clovelly, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Bratton Clovelly / Great Britain

Date/Name Ship 1984-09-00 EMMA
Manager: Frank Ollivre, Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Eigenaar: Frank Ollivre, Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)

Date/Name Ship 1985-04-00 EMMA
Manager: Empresa Naviera Congolon S. de R.L., Torpoint, Great Britain
Eigenaar: Empresa Naviera Congolon S. de R.L., Torpoint, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Puerto Cortes / Honduras
Callsign: HQMJ

Date/Name Ship 1989-00-00 VINCENTIAN
Manager: Unknown
Eigenaar: Unknown
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1989-04-00 EMMA A
Manager: Red Wing Ltd., Road Bay, Anguilla
Eigenaar: Red Wing Ltd., Road Bay, Anguilla
Shareholder:
Homeport / Flag: Road Bay / Anguilla

Date/Name Ship 1992-07-00 ENDEZO
Manager: Caribbean Freight Services Ltd., Belize City, Belize (British Honduras)
Eigenaar: Caribbean Freight Services Ltd., Belize City, Belize (British Honduras)
Shareholder:
Homeport / Flag: Belize City / Belize (British Honduras)
Callsign: V3NV

Date/Name Ship 1997-03-00 LADY KIMBERLEY
Manager: Allen Desrouleaux, San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Allen Desrouleaux, San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras

Ship Events Data

1957-03-14: NvhN 14-03-1957: Tewaterlating m.s. VOORWAARTS. Bij Bodewes Scheepswerven N.V. te Martenshoek werd vanmorgen met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Voorwaarts, dat wordt gebouwd voor rekening van de heren G. Dories en K. W. Schuitema te Haren. De Voorwaarts is van het gladdektype en meet 950 ton d.w. De voortstuwing zal geschieden door een 500 pk motor. De bouw vindt plaats onder toezicht van Lloyds Register of Shipping 100 AI en Scheepvaartinspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een dito schip voor Nederlandse rekening. Dit schip zal worden uitgerust met een 725 pk motor.
1957-05-13: Op 13-05-1957 als VOORWAARTS, zijnde een motorschip, metende 1416.28 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 10596 d.d. 06-05-1957, liggende te Hoogezand, door C.J.A. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3520 Z GRON 1957 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 3.50 m. uit hekplaat, 1.50 m. uit lengteas en 1.45 m. uit dek.
1957-05-21: NvhN 21-05-1957: Proefvaart m.s. VOORWAARTS. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het m.s. Voorwaarts, dat werd gebouwd bij Bodewes Scheepswerven N.V. te Martenshoek voor rekening van de heren G. Dories en K.W. Schuitema te Haren (Gr.) Het schip is van het gladdektype en meet 935 ton d.w. De afmetingen bedragen: lengte over alles 60.20, breedte 9.20 en holte 4 m. De Voorwaarts is voorzien van een 500 pk motor, waarmede tijdens de proefvaart een snelheid werd behaald van plm. 11 knoop. De bouw geschiedde onder toezicht van Lloyd's Register of Shipplng 100 A I en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1957-08-05: NvhN 05-08-1957: Groninger coaster gaf noodsignaal. Volgens een woordvoerder van het Gesellschaft zur Rettung Schiffbruechiger is het 500 ton Groninger motorschip VOORWAARTS een beetje voorbarig geweest, toen het zaterdagochtend vroeg een S.O.S. gaf. Een lid van de bemanning was namelijk van mening, dat een jacht in de monding van de Eems aan het omslaan was. De Duitse zee-reddingboot Theodor Heuss liep toen van zijn standplaats Borkum uit om hen, die in nood verkeerden, naar men dacht, te redden. Toen bleek echter, dat het Duitse jacht Wega uit Leer (Oost-Friesland) alleen maar bij eb aan de grond was gelopen. Het had helemaal geen schade opgelopen. De Theodor Heuss nam twee jongeren van het tamelijk scheef liggende jacht over, terwijl er twee volwassenen aan boord bleven. Zij wilden de vloed afwachten, om hun boot weer vlot te krijgen. De Theodor Heuss bleef in de monding van de Weser liggen, om beschikbaar te zijn, als iets onverwachts zich zou voordoen. De bemanning van het Duitse jacht bedankte de Voorwaarts — dit schip behoort aan de rederij Schuitema en Dories in Groningen — voor haar opmerkzaamheid, want hoe gemakkelijk had het erger kunnen zijn dan het er uit zag. In dit geval echter was het, gelukkig, andersom.
1964-05-02: De Telegraaf 12-05-1964: Reddende matroos zelf in nood. Hamburg, dinsdag. Een Nederlandse matroos van het schip VOORWAARTSs (ca. 500 ton) moest in de Oostzee bij Kiel zijn poging, om twee inzittenden van een lekgeslagen motorboot in veiligheid te brengen, bijna met de dood bekopen. De Nederlander, die met een zwemvest om zijn middel van de Voorwaarts in zee was gesprongen, om naar de kleine motorboot te zwemmen, die onder de achtersteven van de Voorwaarts was komen klem te zitten, dreef af, toen hij het tegen de sterke stroming (er heerste windkracht 7) niet meer kon bolwerken. De Duitse reddingsboot Theodor Heuss die was gealarmeerd door een op de Voorwaarts gehesen noodsein, wist de matroos nog bijtijds aan boord te nemen. Ook de twee inzittenden van de klemgeraakte motorboot werden tijdig gered.
1971-02-26: De Telegraaf 26-02-1971: De Nederlandse kustvaarder “VOORWAARTS” tijdens een orkaan geweigerd om de de haven van Burela binnen te lopen. Het schip moest gaan ankeren op 6 vadem water zestig meter ketting gebruiken.
1973-04-13: 13-04-1973: De erven Geert Dories zijn: Henrik Geert Dories, magazijnbediende te Oosterhoogebrug 1/5, Anna Jantje Dories, z.b. te Zuidlaren geh. m. H. Frank 1/5, Jan Christiaan Dories, zonder beroep te Groningen 1/5, Chriestina Jantiena Margiena Dories, z.b. te Groningen, geh.m. M. Zuurt 1/5 en Jantje Dories, z.b. te Groningen geh.m. P. Walstra, 1/5 deel.
1981-01-30: In dichte mist op de Thames t.h.v. Greenwich gezonken na een aanvaring met het m.s. 'Black Thorn'. 11 Februari geborgen en gerepareerd.
1997-05-10: Final Fate:
Als kustmatig rif tot zinken gebracht voor de kust van Florida in pos. 26.12.655 N. en 80.03.946 W. Rif is genaamd Guy Harvey.
GUY HARVEY: Lat 26 12.647 Lon 80 03.944 A 175-foot Freighter was sank in 145 feet of water on May,10 1997. This is definitely an advanced dive. The Guy Harvey: Another popular wreck site is the Guy Harvey, a 170-foot freighter sunk in 1997 and named after the well-known marine artist. Silhouettes painted by Harvey on the sides of the hull are gone but have been replaced by sea fans and sponges. The wreck sits on the bottom in 140 feet of water, far below the recreational diving limit. But advanced divers can explore the main deck and wheelhouse at 100 feet. Visitors will be treated to a viewing of Guy Harvey's paintings of shark and others game fish on the side of the wreck. Although it's only been down since may 97, Barracudas hogfish and some nice size lobster have claimed it as their home. (Guy Harvey is a local artist who is known all over the world for his beautiful paintings.) Reef exploding on its way to the bottom!! “Guy Harvey Reef: positie: 26.12.655N, 80.03.946W.
The Guy Harvey is our newest ship wreck. Built in Holland in 1957, this 185 foot freighter spent the last of her 10 years sailing between Haiti and the Lesser Antilles as the Lady Kimberly. She was sunk in 145 feet of water on May 10, 1997 courtesy of Guy Harvey and the Pompano Fishing Rodeo. Like most new wrecks, the Guy Harvey will take time to develop as an artificial reef site. First will come the soft coral and sponge growth, then the schools of small fish looking for shelter, and finally, big fish looking for small fish.
The Guy Harvey was a 185-foot Haitian freighter originally christened the M/V Lady Kimberly. The ship was built in Holland in 1957, where she spent her last years carrying island cargo to and from Haiti. In 1997, with financial help from renowned marine artist Guy Harvey, the Pompano Beach Fishing Rodeo towed the vessel from Port au Prince to Ft. Lauderdale. Guy Harvey painted sharks and other game fish along the outside of the ship before she was sunk May 10, 1997 in 140 feet of water to form an artificial reef.
The wreck is located 3.5 miles south of the Hillsboro Inlet. Her top deck is 110 feet below the surface. This dive is meant for advanced divers only. Barracudas, hogfish, and lobsters make this wreck their home. Like most new wrecks, the Guy Harvey will take time to develop as an artificial reef site. First will come the soft coral and sponge growth, then the schools of small fish looking for shelter, and finally, big fish looking for small fish. Dive it now, dive it later and watch the underwater world unfold before your eyes.

Afbeeldingen


Omschrijving: VOORWAARTS op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: VOORWAARTS op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: VOORWAARTS op proefvaart en overdracht
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: de VOORWAARTS tijdens de overdracht
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Overdracht

Omschrijving: VOORWAARTS
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: VOORWAARTS
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: VOORWAARTS
Gemaakt door: Johannes, L.M. (Leo)
Onderwerp: Kade

Omschrijving: FREDERIKA
Gemaakt door: Anderiesse, Jan H.

Omschrijving: FREDERIKA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: EMMA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: EMMA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: EMMA
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Kade