Inloggen
VOORWAARTS - ID 7106

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1935
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number: 81 Z APPING 1935
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. van Diepen, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 812
Launch Date: 1935-01-12
Delivery Date: 1935-04-18
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5296 Type T (240x360)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 261.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 160.00 Net tonnage
Deadweight: 325.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 17129 Cubic Feet
 
Length 1: 41.56 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 37.69 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.79 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.78 Meters Depth, moulded
Draught: 2.48 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1945
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 4 cil 240 Pk Crossley Type (265x340) 8 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1935-03-09 VOORWAARTS
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Geert Dories, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIIU

Date/Name Ship 1939-00-00 VOORWAARTS
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Geert Dories, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIIU

Ship Events Data

1935-01-15: NvhN 15-01-1935: Waterhuizen, 15 Jan. Van de werf van Gebr. Van Diepen, alhier, is met goed gevolg te water gelaten het motorschip „VOORWAARTS", in aanbouw voor kapitein G. Dories te Groningen en metende 300 ton. Na den stapelloop werd de kiel gelegd voor een soortgelijk motorschip van 260 ton, in aanbouw voor kapitein J. H. Ike te Groningen. Beide schepen worden voorzien van een Bronsmotor.
1935-03-11: Op 11-03-1935 als VOORWAARTS, zijnde een motorvrachtschip, groot 738.41 m3, liggende te Waterhuizen, ten verzoeke van Geert Dories, scheepskapitein, gedomilicieerd te Groningen, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van brandmerk 81 Z APPING 1935 voorzien door het inbeitelen op het achterschip in de achterkant van de lichtkap motorkamer.
1935-03-18: NvhN 19-03-1935: Proefvaart m.s. „VOORWAARTS”. Gisteren heeft met goed gevolg op de Eems te Delfzijl proef gestoomd het nieuwe motorschip Voorwaarts. Dit schip is gebouwd op de werf van de Gebr. van Diepen te Waterhuizen voor rekening van kapt. G. Dories te Groningen, onder klasse Germ. Lloyd en Scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart. De afmetingen van het schip zijn als volgt: lengte over de stevens 35 M., breedte op het grootspant 6.70 M., holte in de zijde 2.80 M. Het is groot netto 160 Reg. ton en bruto 260 Reg. ton. Het D.W. bedraagt ruim 300 ton. In de motorkamer is voor de voortstuwing een tweetact Brons motor opgesteld met een vermogen van 200 P.K. Verder staat hier een Deutz motor opgesteld van 8 P.K. voor het aandrijven van de lenspomp, de compressor en de dynamo. De verlichting geschiedt geheel electrisch. Op het mastdek zijn een tweetal motordeklleren geplaatst, elk voorzien van een 8 P.K. Deutz motor. Het schip is beladen met carton en het behaalde een snelheid van 8 1/2 mijl. Na de proefvaart werd het schip, dat ruim aan de gestelde eischen voldeed, door den kapitein overgenomen.
1937-10-05: De Telegraaf 06-10-1937: VOORWAARTS—Velta. Londen. 5 Oct. Het Letlandsche s.s.”Velta” is hedenmorgen te Grangemouth bij het binnenvaren van de haven in botsing geweest met het Nederlandsche m.s.”Voorwaarts”. De verschansing van laatsgenoemd schip werd ernstig beschadigd. De “Velta” heeft blijkbaar geen schade gekregen.
1938-10-05: Zaans volksblad 05-10-1938: Uitspraak van de Raad voor de Scheepvaart. Kapitein krijgt een berisping. Misstanden bij het verlenen van voorschotten.
Amsterdam, Dinsdag. De Raad voor de Scheepvaart heeft vanmiddag uitspraak gedaan inzake de klacht van den inspecteur-generaal voor de scheepvaart tegen den kapitein van het motorschip „VOORWAARTS", wegens overbeladen van dat vaartuig. De Raad is, met den plaatsvervangend inspecteurgeneraal voor de scheepvaart, van oordeel, dat de klacht gegrond is. De aangeklaagde heeft dit erkend. Bij het bepalen van de straf wil de Raad rekening houden met de omstandigheid, dat tengevolge van bijzondere omstandigheden, welke niet ten laste van den aangeklaagde komen, eerst op 3 Mei 1938 deze klacht, welke betrokking heeft op een op 5 November 1935 gepleegd feit, voor de Raad kon worden behandeld. Daarom meent de Raad thans met een berisping te kunnen volstaan.
1938-11-00: De Eemsbode: .11.1938. Het motorschip 'VOORWAARTS', kapitein Dories, welk schip met lichte motorschade te Delfzijl binnenliep, kon inmiddels de reis vervolgen naar Yarmouth. Dit schip is met zout beladen en komt van Hamburg.
1938-11-05: NvhN 05-11-1938: Delfzijl. Het motorschip “VOORWAARTS”, kapt. Dories, liep hier gisteren binnen met motorschade. Het schip is op weg van Hamburg naar Yarmouth, beladen met kalizout en het zal de schade alhier bij het motoren-reparatiebedrijf “De Eems”, eig. Paul Dinges, herstellen.
1940-05-16: Overgenomen door de Netherlands' Shipping & Trading Committee, Londen in beheer bij Freight Express Ltd, later Walford Lines Ltd.
1946-04-09: NvhN 09-04-1946: In de Oosterhaven te Groningen ligt momenteel het Nederlandsche m.s.”VOORWAARTS” in lossing. Het schip is beladen met 290.000 kg. geraffineerde suiker van Greenock (Eng.) Een verdere lading wordt nog verwacht.
1950-03-26: Final Fate:
Onderweg van Littlehampton (25 maart vertrokken) in ballast naar St. Malo in dichte mist gestrand op het Paternoster Reef (Kanaaleilanden) in pos. 49.19.N. - 02.12.W. Binnen 24 uur gebroken en gezonken. De bemanning werd gered door reddingsboot van St. Malo. De kapitein kreeg vier maanden ontzegging wegens slordige navigatie. Hij was pas twee maanden gezagvoerder.
NvhN 27-03-1950: Motorvrachtschip VOORWAARTS vastgelopen. Opvarenden bereikten met reddingboot de kust. Het Nederlandse motorvrachtschip Voorwaarts van 261 ton is vastgelopen op het Paternosterrif voor de Noordkust van het eiland Jersey. Het schip voer in zware mist. De bemanning van zes koppen verliet het schip en bereikte per reddingboot de kust. De Voorwaarts voer in ballast van Littlehampton naar St. Malo. De kapitein is van mening, dat het schip weer vlot gemaakt kan worden. Toen het schip was vastgelopen, liet de bemanning vuurpijlen op. Men kreeg echter geen antwoord van de kust en besloot toen in de reddingboot te gaan. Zes uur lang had men aan de riemen gezeten voordat de reddingboot door een loodsboot op sleeptouw werd genomen. Kapitein Dories en een lid van de bemanning gingen te Plemontbaai aan wal. De reddingboot werd met de vier andere leden van de bemanning nog aan boord verder gesleept naar St. Heiier. De Voorwaarts is het eigendom van de rederij G. Dories te Groningen. De kapitein H. Dories is de zoon van de eigenaar. Kapitein Dories vertelde, dat het ongeval veroorzaakt is door de mist. Een sterke Zuidoostenwind had het schip uit de koers gedreven. Het vaartuig, dat langs de Britse kust ladingen verzorgde, zit bij de boeg op het rif. De Voorwaarts had geen radio aan boord. Volgens een Lloyds agent op Jersey verkeert het schip in een hachelijke positie doordat het water binnenkrijgt. Vandaag zou een poging ondernomen worden om het schip te bergen.

Afbeeldingen


Omschrijving: Voorwaarts 1935
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Voorwaarts 1935.
Gemaakt door: Foto Schepel, Delfzijl

Omschrijving: de 'Voorwaarts' gestrand op het Paternoster Reef.
Gemaakt door: Hocquard, D.P. (Dave)
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: de 'Voorwaarts' gestrand op het Paternoster Reef
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: de 'Voorwaarts' gestrand op het Paternoster Reef. (Channel Islands - foto maart 1950)
Gemaakt door: Lawrence, H., Jersey
Onderwerp: Stranding