Inloggen
VOORWAARTS - ID 7104


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1914
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO nummer: 5418692
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: Kotter
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Otto Smith, Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1914-05-00
Delivery Date: 1914-06-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Deutz A.G., Gasmotoren-Fabrik, Cologne (Köln), German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 50
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Explosiemotor (1914), 8 3/4-10 1/4
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 131.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 89.00 Net tonnage
Deadweight: 170.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 30.30 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 27.89 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.75 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.24 Meters Depth, moulded
Draught: 1.99 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1925
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 2cil 80 Pk AEG gloeikop, 11 13/16-13 3/4

Datum 00-00-1933
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 3 cil 90 Pk Junkers MOt. Bau, Scharfenstein.

Datum 00-00-1939
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 3 cil 90 Pk Deutsche Werke Type (215x360)

Datum 00-05-1956
Type: Lengthened
Omschrijving: In Hamburg verlengd: Brt 155 Nrt 108 Dwat 240. Ll 35,30 B 5,75 H 2,11.

Ship History Data

Date/Name Ship 1917-01-12 BETA
Manager: Beta Rheederei, Haren/Ems, Germany
Eigenaar: Beta Rheederei, Haren/Ems, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren/Ems / Germany
Callsign: KWGB

Date/Name Ship 1918-04-26 BETA
Manager: C. John, Hamburg, Germany
Eigenaar: C. John, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: KWGB

Date/Name Ship 1919-06-05 BETA
Manager: Eugen B. Friederich, Bremen, Germany
Eigenaar: Eugen B. Friederich, Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany
Callsign: KWGB

Date/Name Ship 1920-12-20 BETA
Manager: OHG W. Lischau, Lübeck, Germany
Eigenaar: OHG W. Lischau, Lübeck, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Lübeck / Germany
Callsign: KWGB

Date/Name Ship 1921-02-18 JÜRGEN
Manager: OHG W. Lischau, Lübeck, Germany
Eigenaar: OHG W. Lischau, Lübeck, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Lübeck / Germany
Callsign: KQGB

Date/Name Ship 1922-08-17 VOORWAARTS
Manager: Harm Salomons Szn., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harm Salomons Szn., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PWTB

Date/Name Ship 1922-09-00 VOORWAARTS
Manager: Berend Johannes Balk, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Berend Johannes Balk, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PWTB

Date/Name Ship 1931-06-09 VORWÄRTS
Manager: Karl Merkel, Hamburg, Germany
Eigenaar: Karl Merkel, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RJBD
Additional info: 1934 callsign DJIO

Date/Name Ship 1935-00-00 VORWÄRTS
Manager: Wiking Schiffahrts G.m.b.H., Hamburg, Germany
Eigenaar: Karl Merkel, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: DJIO

Date/Name Ship 1947-00-00 VORWÄRTS
Manager: Karl W.A. Merkel, Hamburg, German Federal Republic
Eigenaar: Karl W.A. Merkel, Hamburg, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / German Federal Republic
Callsign: DHDD

Date/Name Ship 1963-05-08 ANITA BERGER
Manager: Menno Claassen, Brake, German Federal Republic
Eigenaar: Menno Claassen, Brake, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Brake / German Federal Republic
Callsign: DHDD

Ship Events Data

1914-06-00: Gebouwd en opgeleverd voor eigen rekening van O. Smith als binnenschip ELISABETH.
1917-00-00: Het schip staat in Germ. Lloyd register van 1917 tot onder Duitse vlag te boek als type "Leichter".
1922-08-17: 17-08-1922: Onduidelijk is of H. Salomons, Groningen wel eigenaar is geweest.
1922-12-08: Uitspraak Raad v/d Scheepvaart 22 maart 1923. Op 8 december 1922 is het motorzeilschip Voorwaarts op Bornholm gestrand. Het 2mst kotterschip met hulpmotor 'Voorwaarts' 133brt. schipper eigenaar B.J. Balk bemand met 3 personen (de schipper inbegrepen), vertrok op 16 november 1922 van Köping (Stockholm district) met een volle lading hout met bestemming Grouw. Er was 1.50m deklast, de diepgang was 1.80m. Er was nog 35cm vrijboord.Het schip had in Köping zes weken gerepareerd , de motor was defect, doch het is niet gelukt deze te herstellen, hoewel er enige monteurs aan hebben gewerkt. De 'Voorwaarts' moest de reis dus geheel als zeilschip maken. Nadat het schip een week door slecht weer in Södertalje was opgehouden, werd op 27 november des namiddags 13.00 uur Landsort gepasseerd. Het was toen goed weer. De volgende de dag ging de wind krimpen tot WZW en ZZW met sneeuwstormen en buien. Zo was het ook de volgende dagen. Het schip had door het zware werken veel te lijden. Toen op 2 december eerst Stilo en daarna Rixhöft aan de Duitse kust in zicht kwam, ging de wind met stormkracht naar het Noorden, met hoge woeste zee. Dit duurde tot 4 december nagenoeg onafgebroken voort. Op 5 december zag de schipper uit een gaatje in het machinekamerschot water komen. Daaruit bleek, dat er drie à vier voet water in het ruim stond. De laatste dagen was het niet mogelijk geweest te peilen, door het overkomende water. Met pompen was het ruim niet lens te krijgen. Het was niet bij te houden; het gehele voorschip zat tenslotte in het water. Toen werd op 7 december bij Christiansö besloten de deklast overboord te werpen. Het gaf niet veel verlichting en men raakte slechts een deel van de deklast kwijt, de situatie werd onhoudbaar. Drie passerende stoomboten ( op circa 500 meter) gaven op de noodseinen geen acht. De schipper veronderstelt, dat zij de 'Voorwaarts' wel hebben gezien. Het schip was totaal onbestuurbaar geworden. Tevergeefs trachtte de schipper door het bijzetten van de bazaan het schip nog door de wind te krijgen ten einde de opperwal van Bornholm te bereiken, doch dit mocht niet gelukken. Op 8 december waren de zeilen gedeeltelijk stukgeslagen. Een vissersvaartuig heeft de 'Voorwaarts' nog een mijl westwaarts gesleept, om stranden op de pier van Gudhjem te voorkomen. Om 16.00 uur is de bemanning toen het voorschip tot de mast in het water zat, met behulp van een in de nabijheid zijnde vissersboot aan wal gegaan. Ankeren was onmogelijk omdat het voorschip onbereikbaar was. twee uur later strandde de 'Voorwaarts' op de kust van Bornholm. Later is het schip met zware bodemschade afgebracht en na voorlopige voorziening naar Nederland gesleept. Behalve de schipper waren deze reis aanboord een stuurman( broer van de schipper) en een matroos. De gewone bemanning was 5 koppen. Het was volgens een verklaring van de schipper, niet gelukt om de bemanning aan te vullen. In Stockholm was een man weggelopen en een man afgemonsterd. De Raad is van oordeel, dat de stranding een gevolg is van het ruwe weer in verband met de onbestuurbaarheid van het met de kop onderwater liggend schip. Hoe lekkage is ontstaan is niet met zekerheid te zeggen. Hoogst waarschijnlijk is deze door het zware werken van het schip veroorzaakt. Over de gedragingen van de schipper onder deze  moeilijke omstandigheden wil de raad gen aanmerking maken. De Raad keurt het echter ten sterkte af, dat deze reis, en nog wel in barre winter omstandigheden door de schipper is ondernomen met slechts 3 man. Dat is te weinig. Bij voldoende bemanning had beter kunnen worden gepompt en ware wellicht alles voorkomen. Dit hangt van de aard van de lekkage af, waaromtrent niet met zekerheid is kunnen worden vastgesteld. In elk geval   was het schip onderbemand en heeft de schipper onverantwoordelijk gehandeld.
1923-00-00: Brandmerk: 10674 GRON 1923.
1928-06-02: Op 02-06-1928 als VOORWAARTS, zijnde een motorkotterschip, groot 371.17 m3, liggende te Groningen, door H. Mulder, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Berend Johannes Balk te Groningen, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 743 Z GRON 1928 op de lichtkap van de motorkamer rechterkant. (achterschip). (Opm.: De aanwezige merken 10674 GRON 1923 zijn verwijderd.)
1971-10-00: Final Fate:
In Bremen door Eckhardt & Co. G.m.b.H. gesloopt.


Afbeeldingen


Omschrijving: 'Voorwaarts' 1914 ex Jürgen ex Beta.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Voorwaarts' 1914 ex Jürgen ex Beta.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Vorwärts 1914 ex Voorwaarts ex Jürgen ex Beta.
Gemaakt door: Unknown