Inloggen
VOORWAARTS - ID 7104


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1922-08-17 / 1831-06-09 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1914
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO nummer: 5418692
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: Kotter
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Otto Smith, Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1914-05-00
Delivery Date: 1914-06-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Deutz A.G., Gasmotoren-Fabrik, Cologne (Köln), German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 50
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Explosiemotor (1914), 8 3/4-10 1/4
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 131.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 89.00 Net tonnage
Deadweight: 170.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 30.30 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 27.89 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.75 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.24 Meters Depth, moulded
Draught: 1.99 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1925
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 2cil 80 Pk AEG gloeikop, 11 13/16-13 3/4

Datum 00-00-1933
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 3 cil 90 Pk Junkers MOt. Bau, Scharfenstein.

Datum 00-00-1939
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 3 cil 90 Pk Deutsche Werke Type (215x360)

Datum 00-05-1956
Type: Lengthened
Omschrijving: In Hamburg verlengd: Brt 155 Nrt 108 Dwat 240. Ll 35,30 B 5,75 H 2,11.

Ship History Data

Date/Name Ship 1917-01-12 BETA
Manager: Beta Rheederei, Haren/Ems, Germany
Eigenaar: Beta Rheederei, Haren/Ems, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren/Ems / Germany
Callsign: KWGB

Date/Name Ship 1918-04-26 BETA
Manager: C. John, Hamburg, Germany
Eigenaar: C. John, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: KWGB

Date/Name Ship 1919-06-05 BETA
Manager: Eugen B. Friederich, Bremen, Germany
Eigenaar: Eugen B. Friederich, Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany
Callsign: KWGB

Date/Name Ship 1920-12-20 BETA
Manager: OHG W. Lischau, Lübeck, Germany
Eigenaar: OHG W. Lischau, Lübeck, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Lübeck / Germany
Callsign: KWGB

Date/Name Ship 1921-02-18 JÜRGEN
Manager: OHG W. Lischau, Lübeck, Germany
Eigenaar: OHG W. Lischau, Lübeck, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Lübeck / Germany
Callsign: KQGB

Date/Name Ship 1922-08-17 VOORWAARTS
Manager: Harm Salomons Szn., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harm Salomons Szn., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PWTB

Date/Name Ship 1922-09-00 VOORWAARTS
Manager: Berend Johannes Balk, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Berend Johannes Balk, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PWTB

Date/Name Ship 1931-06-09 VORWÄRTS
Manager: Karl Merkel, Hamburg, Germany
Eigenaar: Karl Merkel, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RJBD
Additional info: 1934 callsign DJIO

Date/Name Ship 1935-00-00 VORWÄRTS
Manager: Wiking Schiffahrts G.m.b.H., Hamburg, Germany
Eigenaar: Karl Merkel, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: DJIO

Date/Name Ship 1947-00-00 VORWÄRTS
Manager: Karl W.A. Merkel, Hamburg, German Federal Republic
Eigenaar: Karl W.A. Merkel, Hamburg, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / German Federal Republic
Callsign: DHDD

Date/Name Ship 1963-05-08 ANITA BERGER
Manager: Menno Claassen, Brake, German Federal Republic
Eigenaar: Menno Claassen, Brake, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Brake / German Federal Republic
Callsign: DHDD

Ship Events Data

1914-06-00: Gebouwd en opgeleverd voor eigen rekening van O. Smith als binnenschip ELISABETH.
1917-00-00: Het schip staat in Germ. Lloyd register van 1917 tot onder Duitse vlag te boek als type "Leichter".
1922-08-17: 17-08-1922: Onduidelijk is of H. Salomons, Groningen wel eigenaar is geweest.
1922-12-08: Stranded
Uitspraak Raad v/d Scheepvaart 22 maart 1923. Op 8 december 1922 is het motorzeilschip Voorwaarts op Bornholm gestrand. Het 2mst kotterschip met hulpmotor 'Voorwaarts' 133brt. schipper eigenaar B.J. Balk bemand met 3 personen (de schipper inbegrepen), vertrok op 16 november 1922 van Köping (Stockholm district) met een volle lading hout met bestemming Grouw. Er was 1.50m deklast, de diepgang was 1.80m. Er was nog 35cm vrijboord.Het schip had in Köping zes weken gerepareerd , de motor was defect, doch het is niet gelukt deze te herstellen, hoewel er enige monteurs aan hebben gewerkt. De 'Voorwaarts' moest de reis dus geheel als zeilschip maken. Nadat het schip een week door slecht weer in Södertalje was opgehouden, werd op 27 november des namiddags 13.00 uur Landsort gepasseerd. Het was toen goed weer. De volgende de dag ging de wind krimpen tot WZW en ZZW met sneeuwstormen en buien. Zo was het ook de volgende dagen. Het schip had door het zware werken veel te lijden. Toen op 2 december eerst Stilo en daarna Rixhöft aan de Duitse kust in zicht kwam, ging de wind met stormkracht naar het Noorden, met hoge woeste zee. Dit duurde tot 4 december nagenoeg onafgebroken voort. Op 5 december zag de schipper uit een gaatje in het machinekamerschot water komen. Daaruit bleek, dat er drie à vier voet water in het ruim stond. De laatste dagen was het niet mogelijk geweest te peilen, door het overkomende water. Met pompen was het ruim niet lens te krijgen. Het was niet bij te houden; het gehele voorschip zat tenslotte in het water. Toen werd op 7 december bij Christiansö besloten de deklast overboord te werpen. Het gaf niet veel verlichting en men raakte slechts een deel van de deklast kwijt, de situatie werd onhoudbaar. Drie passerende stoomboten ( op circa 500 meter) gaven op de noodseinen geen acht. De schipper veronderstelt, dat zij de 'Voorwaarts' wel hebben gezien. Het schip was totaal onbestuurbaar geworden. Tevergeefs trachtte de schipper door het bijzetten van de bazaan het schip nog door de wind te krijgen ten einde de opperwal van Bornholm te bereiken, doch dit mocht niet gelukken. Op 8 december waren de zeilen gedeeltelijk stukgeslagen. Een vissersvaartuig heeft de 'Voorwaarts' nog een mijl westwaarts gesleept, om stranden op de pier van Gudhjem te voorkomen. Om 16.00 uur is de bemanning toen het voorschip tot de mast in het water zat, met behulp van een in de nabijheid zijnde vissersboot aan wal gegaan. Ankeren was onmogelijk omdat het voorschip onbereikbaar was. twee uur later strandde de 'Voorwaarts' op de kust van Bornholm. Later is het schip met zware bodemschade afgebracht en na voorlopige voorziening naar Nederland gesleept. Behalve de schipper waren deze reis aanboord een stuurman( broer van de schipper) en een matroos. De gewone bemanning was 5 koppen. Het was volgens een verklaring van de schipper, niet gelukt om de bemanning aan te vullen. In Stockholm was een man weggelopen en een man afgemonsterd. De Raad is van oordeel, dat de stranding een gevolg is van het ruwe weer in verband met de onbestuurbaarheid van het met de kop onderwater liggend schip. Hoe lekkage is ontstaan is niet met zekerheid te zeggen. Hoogst waarschijnlijk is deze door het zware werken van het schip veroorzaakt. Over de gedragingen van de schipper onder deze  moeilijke omstandigheden wil de raad gen aanmerking maken. De Raad keurt het echter ten sterkte af, dat deze reis, en nog wel in barre winter omstandigheden door de schipper is ondernomen met slechts 3 man. Dat is te weinig. Bij voldoende bemanning had beter kunnen worden gepompt en ware wellicht alles voorkomen. Dit hangt van de aard van de lekkage af, waaromtrent niet met zekerheid is kunnen worden vastgesteld. In elk geval   was het schip onderbemand en heeft de schipper onverantwoordelijk gehandeld.
1923-00-00: Brandmerk: 10674 GRON 1923.
1928-06-02: Hypotheek
Op 02-06-1928 als VOORWAARTS, zijnde een motorkotterschip, groot 371.17 m3, liggende te Groningen, door H. Mulder, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Berend Johannes Balk te Groningen, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 743 Z GRON 1928 op de lichtkap van de motorkamer rechterkant. (achterschip). (Opm.: De aanwezige merken 10674 GRON 1923 zijn verwijderd.)
1971-10-00: Final Fate: Scrapped

In Bremen door Eckhardt & Co. G.m.b.H. gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: 'Voorwaarts' 1914 ex Jürgen ex Beta.
Collectie: Groot, Harry de
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: 'Voorwaarts' 1914 ex Jürgen ex Beta.
Collectie: Groot, Harry de
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Vorwärts 1914 ex Voorwaarts ex Jürgen ex Beta.
Collectie: Groot, Harry de
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

1922

DMB 220922
Kopenhagen, 18 september. Aangekomen VOORWAARTS, Balk van Limhamn.

1923

NNO 120123
Bremerhaven, 11 januari. De Nederlandsche schoener VOORWAARTS, kapitein Balk, is wegens slecht weer hier binnengeloopen. Het schip heeft schade.
NVC 120223
De gestrande VOORWAARTS. Vrijdag is te Delfzijl binnengekomen de vrachtlogger VOORWAARTS, kapitein B.J. Balk. Het schip was op reis van Westeras (Zweden), geladen met hout, naar Grouw (Fr.), bij Börnholm gestrand; de lading werd gelost, het schip gerepareerd, waarna het langs Wilhelmshaven over Emden gesleept werd.
NVD 270223
Raad voor de Scheepvaart.
Donderdag 1 Maart, ’s middags 2 uur, onderzoek naar de oorzaak van de stranding op de kust van Seeland op 23 November 1922 van het zeilschip „Eben-Haezer”, schipper-eigenaar Paui Westers te Groningen. Daarna onderzoek naar de oorzaak van de stranding op Bornholm op 8 December 1922 van het motorzeilschip VOORWAARTS, schipper-eigenaar B.J. Balk te Groningen.
NVD 020323
Raad voor de Scheepvaart
De Raad voor de Scheepvaart heeft een onderzoek ingesteld naar de oorzaak van de stranding op Bornholm op 8 December van het motorzeilschip „VOORWAARTS”. Schipper-eigenaar B.J. Balk, deelde mede, dat het vaartuig in Duitsphland gekocht was. Het was de vijfde reis van het schip, dat 3 koppen beman, ning telde. Te Köping was getracht, de motor te repareeren, waar zes weken mee heengingen. Het gelukte echter niet deze machine te herstellen. De motor was dan ook onbruikbaar Zeilende vertrok men van Köping naar Grouw. Onder weg werd het slecht weder met sneeuwbuien. Op 5 december werd bespeurd, dat het vaartuig lek was. Er stond 3 1/4 voet water in het ruim, vermoedelijk tengevolge van het slechte weder en het werken der lading. Met pompen kon men het binnenloopen van het water niet bijhouden. Een deel der deklading moest over boord gegooid worden! Dit gaf niet veel. Men gaf noodseinen, doch er werd geen aandacht aan geschonken. Bij Christiansund werd het vaartuig onmanoeuvreerbaar. Het lag dwarszees, overstag gaan was onmogeliik. Spoedig strandde het vaartuig op de kust. Volgens de inspecteur moet de lekkage ontstaan zijn bij de houten kiel. Later volgt uitspraak.
DMB 180823
Hamburg, 14 augustus. Aangekomen VOORWAARTS, Balk van Assens.
DMB 081023
Hamburg, 4 oktober. Binnengekomen VOORWAARTS, Balk van Bandholm.

1924

DMB 290524
Kopenhagen, 26 mei. Binnengekomen VOORWAARTS, Balk van Vrijhaven.
DMB 210624
Harburg, 16 juni. Vertrokken VOORWAARTS, Balk naar Frederikshamn.
DMB 280724
Hamburg, 24 juli. Vertrokken VOORWAARTS, Balk naar Skive.
DMB 131124
Holtenau, 11 november. Gepasseerd VOORWAARTS, Balk van Aarhus naar Hamburg.

1925

NNO 130125
Delfzijl, 12 januari. Aangekomen VOORWAARTS, Balk van (niet vermeld).
DMB 150525
Delfzijl, 13 mei. Vertrokken VOORWAARTS, Balk naar Cleef.
DMB 210725
Kopenhagen, 18 juli.Vertrokken VOORWAARTS, Balk naar Danzig.
DMB 190925
Delfzijl, 17 september. Aangekomen VOORWAARTS, Balk van Hamburg naar Leeuwarden.

1926

NNO 090326
Delfzijl, 8 maart. Binnengekomen VOORWAARTS, Balk van Emden.
NNO 200326
Delfzijl, 19 maart. De motorschoener VOORWAARTS, kapt. Balk, welke te Emden cokes heeft geladen voor Drammen (Noorw.) bestemd, kwam tijdens het laden met zijn tuigage in aanraking met een kraan, waardoor de achtersting brak. De schade zal hier hersteld worden.
DMB 170526
Holtenau, 12 mei. Gepasseerd VOORWAARTS, Balk van Kopenhagen naar Gotenburg.

1927

DMB 100127
Hamburg, 6 januari. Vertrokken VOORWAARTS, Balk naar (niet vermeld).
DMB 040227
Holtenau, 2 februari. Gepasseerd VOORWAARTS, Balk van Aalborg naar Hamburg.
DMB 130427
Hamburg, 11 april. Aangekomen VOORWAARTS, Balk van Norresundby.
NNO 250627
Holtenau, 23 juni. Binnengekomen VOORWAARTS, Balk van Svendsborg.
DMB 010827
Holtenau, 30 juli. Gepasseerd VOORWAARTS, Balk van Vejle naar Hamburg.
NNO 101227
Hamburg, 6 december. Vertrokken VOORWAARTS, Balk naar (niet vermeld).

1928

DMB 180228
Holtenau, 16 februari. Gepasseerd VOORWAARTS, Balk van Bandholm naar Hamburg.
NNO 100428
Kopenhagen, 3 april. Aangekomen VOORWAARTS, Balk van Koge.
DMB 240528
Delfzijl, 23 mei. Aangekomen het motorzeilschip VOORWAARTS, Balk van Hamburg met stenen.(opm; in latere berichten aardappelenmeel)
DMB 011128
Hamburg, 29 oktober. Binnengekomen VOORWAARTS, Balk van Itzehoe.
RN 211128
Holtenau, 18 november. Gepasseerd VOORWAARTS, Balk van Frederica naar Hamburg.

1929

RN 290429
Hamburg, 24 april. Aangekomen VOORWAARTS, Balk van Itzehoe.
RN 160529
Holtenau, 13 mei. Gepasseerd VOORWAARTS, Balk van Aalborg naar Hamburg.
DMB 040929
Holtenau, 1 september. Gepasseerd VOORWAARTS, Balk van Aalborg naar Hamburg.
DMB 041129
Holtenau, 2 november. Gepasseerd VOORWAARTS, Balk van Aarhus naar Hamburg.

1930

RN 040130
Holtenau, 1 januari. Gepasseerd VOORWAARTS, Balk van Rudkjobing naar Hamburg.
NNO 120430
Delfzijl, 11 april. Aangekomen VOORWAARTS, Balk van Nykjobing.
RN 140630
Holtenau, 12 juni. Gepasseerd VOORWAARTS, Balk van Svendborg naar Hamburg.
RN 151230
Holtenau, 12 december. Gepasseerd VOORWAARTS, Balk van Korsör naar Hamburg.

1931

RN 090131
Holtenau, 7 januari. Gepasseerd VOORWAARTS, Balk van Vejle naar Hamburg.
DMB 220531
Hamburg, 20 mei. Aangekomen VOORWAARTS, Balk van Itzehoe.