Inloggen
VOORWAARTS - ID 7098


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1904-08-25 / 1919-01-27 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1904
Classification Register: Scheepvaart Inspectie (SI)
Nat. Official Number: 6289 GRON 1904
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Masten: One mast
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. van Diepen, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1904-08-25
Technical Data

Gross Tonnage: 89.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 70.56 Net tonnage
Deadweight: 140.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 26.12 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 23.67 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.33 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.13 Meters Depth, moulded
Draught: 2.01 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1904-08-25 VOORWAARTS
Manager: J. Engelsman, 't Zandt, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: J. Engelsman, 't Zandt, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: 't Zandt / Netherlands
Callsign: PWSF

Ship Events Data

1904-08-25: Dagregister deel 16 nummer 443, den zes en twintigsten Augustus 1900vier. Verklaring van eigendom. De ondergeteekende Jan Engelsman, schipper gedomicilieerd te ’t Zandt, verklaart te zijn de eenige eigenaar van de overdekte ijzeren koftjalkschip genaamd “Voorwaarts”, thuis behoorende in de Nederlanden, hebbende een dek en een mast, groot 70.56 ton (netto) thans liggende in het Winschoterdiep bij Groningen aan de werf van de Gebroeders van Diepen, zullende door den ondergeteekende worden bevaren als schipper. Groningen, 25 Augustus 1904. J. Engelsman. (In de kantlijn staat bijgeschreven 6289.)
1904-09-12: Op 12-09-1904 eerste meting te Groningen. Meetnummer: G756N. Werf: Van Diepen, plaats werf: Waterhuizen. Bouwjaar: 1904. Lengte: 25 m 89 cm, breedte: 5 m 34 cm, waterverplaatsing: 158,209 ton. Eigenaar: J. Engelsman, domicilie: ’t Zandt.
1918-06-11: NvhN 11-06-1918: De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam heeft een onderzoek ingesteld naar het gebeurde met het koftjalkschip „VOORWAARTS, welk vaartuig 9 Mei j.l. op de Noordzee door twee vliegtuigen met bommen werd bestookt en beschoten. De „Voorwaarts" is het eigendom van J. Engelsman te Groningen, R. Houtstra, aldaar fungeerde als schipper. Hij verklaarde dat de „Voorwaarts" met en zandballast geladen op weg was naar Visby. De nationaliteitskleuren waren duidelijk zichtbaar. Den 9 Mei des-'snachts te drie uur peilde men de Doggersbank N. in 't Z.W. op een gegisten afstand van 10 mijl. De beschieting begon zonder voorafgaande waarschuwing. De vier zeelieden die de bemanning vormden, zijn toen van boord en in de sloep gegaan. Zij veronderstelden, dat dan het schieten wel zou ophouden, maar dit bleek niet het geval te zijn. De vliegtuigen gingen door met schieten en bommen gooien, tot zij eindelijk, getuige vermoedt wegens gebrek aan munitie, wegvlogen. De schipper zag achter op de vleugels der vliegtuigen zwarte kruisen. Een lichtmatroos nam het nummer 1171 waar. Toen de vliegtuigen verdwenen waren, keerde men naar boord terug. De verwoesting bleek groot te zijn. Men slaagde er echter in het schip lens te houden en is naar Nieuwediep teruggekeerd. De stuurman legde een ongeveer gelijkluidende verklaring af.Uitspraak in deze zaak volgt later.
1919-01-24: Final Fate:
Het schip is onder schipper Houtstra is op 24 januari 1919 op een mijn gelopen en vergaan. De overlevenden werden 2 dagen later opgepikt door beuglogger, VL 86, schipper Jan Goedknegt.
1919-01-27: Algemeen Handelsblad 27-01-1919: Tjalk op een mijn geloopen. De Nederlandsche zeetjalk „VOORWAARTS", met hout naar Wormerveer bestemd, is op een mijn geloopen en verloren gegaan. Drie opvarenden werden gered door den stoombeuger "Vooruit" uit Vlaardingen. " Onze berichtgever te IJmuiden had een onderhoud met de geredden en vernam het volgende: De „Voorwaarts, werd gevoerd door en was het eigendom van kapitein R. Houtstra uit Groningen. De tjalk had in Suhdsvall gezaagd en ongezaagd hout ingenomen voor de firma Konijnenburg & Zonen te Wormerveer. Na het vertrek van de Deensche haven Thyberon stiet men Dinsdag 21 dezer des morgens te ongeveer half negen op 56 gr. 4 min. N.br. en 5 gr. 33 min 0.l eensklaps op een mijn, waardoor het voorschip van het achterschip afbrak en verloren ging. Gelukkig bleef het achterschip nog een oogenblik drijven, zodat de opvarenden even gelegenheid hadden van de deklading een vlot samen te stellen. Ternauwernood hiermede gereed gekomen moest men hierop vluchten, daar het achterschip ook wegzonk, waarbij de scheepsboot verloren ging. Men zat nu met vier man op een vlot, zonder eten of drinken. Een koolraap, die langs het vlot dreef, werd opgevischt en maakte het eenige voedsel uit, dat de menschen gedurende ruim vijftig uur kregen. De kok stierf aan uitputting. Met wilde echter het lijk niet van het vlot afdoen in de hoop dat men alsnog spoedig zou worden opgemerkt. Donderdagmiddag eindelijk daagde redding op: de stoombeuger "Vooruit", schipper J. Goedknegt. Dat men het den schipbreukelingen aan boord van het visschersvaartuig gemakkelijk maakte, laat zich denken. Alleen had men bezwaar het lijk van de kok mede te nemen, daar men nog enige dagen moest visschen. Besloten werd het lijk met zeemanseer aan de golven toe te vertrouwen. Hedenmorgen kwam de beuger te IJmuiden binnen, waar de zeelieden een onderkomen vonden in het Koning Willemshuis en waar bij de Marine-autoriteiten een eerste verklaring werd afgelegd. Gered zijn: Kapitein R. Houtstra, stuurman S. Bakker en de matroos J. Langerak. Overleden is de kok P. van Es uit Schiedam.