Inloggen
VOORWAARTS - ID 7097


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1903-00-00 / 1909-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1903
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Three masts
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. J. & G.. Verstockt, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1903-01-22
Delivery Date: 1903-03-00
Technical Data

Gross Tonnage: 336.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 280.00 Gross tonnage
Deadweight: 540.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 44.35 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 41.66 Meters Registered
Beam: 7.92 Meters Registered
Depth: 3.23 Meters Breadth, moulded
Draught: 3.05 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1915
Type: Fitted with engine
Omschrijving: 1915 gemotoriseerd: 2tew 2 cil 120 Pk Bolinder gloeikop.

Ship History Data

Date/Name Ship 1903-00-00 VOORWAARTS
Manager: Firma Duinker & Goedkoop, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Maatschappij Zeilschip Voorwaarts, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PWSK

Date/Name Ship 1909-00-00 LOUISE LINNEMANN
Manager: Herm. Linnemann, Hamburg, Germany
Eigenaar: Herm. Linnemann, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Date/Name Ship 1910-00-00 JENNY
Manager: A/S Hans Petersen, Marstal, Denmark
Eigenaar: A/S Hans Petersen, Marstal, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Marstal / Denmark
Callsign: NRMC

Date/Name Ship 1916-00-00 ESTER
Manager: H.T. Realfsen, Skien, Norway
Eigenaar: Red. Akties Esther, Skien, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Skien / Norway
Callsign: MQPW

Date/Name Ship 1922-04-04 ESTER
Manager: Johann Walfrid Eriksson, Stockholm, Sweden
Eigenaar: Johann Walfrid Eriksson, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden
Callsign: KDPC
Additional info: Aankoopprijs NOK 60.000,--

Date/Name Ship 1933-08-00 FEDE
Manager: Bianchi & Gassio, Genoa, Italy
Eigenaar: Bianchi & Gassio, Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genoa / Italy
Callsign: IMXQ
Additional info: Aankoopprijs SEK 41.710,--

Date/Name Ship 1937-00-00 CARLA
Manager: Carlo Landi, Savona, Italy
Eigenaar: Carlo Landi, Savona, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Savona / Italy
Callsign: IMXQ

Ship Events Data

1903-01-00: DS 23.01.1903:
Gisteren (22 januari) is bij de werf J. & G.Verstockt te Martenshoek te water gelaten de Nederlandse 3 mast schoener “VOORWAARTS”, gebouwd voor Duinker & Goedkoop te Amsterdam. Het schip heeft de afmetingen 39.70 x 7.90 x 3.40 m en de kapitein is J.H.Jonker.
1903-04-00: DS 11.04.1903: Delfzijl 11 april:
Heden ligt alhier zeilklaar de nieuwe 3 mast schoener “VOORWAARTS” (kap. Jonker) om naar Amsterdam te worden gesleept. Is op 22 april gesleept door de “Jan Goedkoop” vertrokken naar Amsterdam.
1904-02-00: NRC 18.02.1904: Londen, 16 februari.
Volgens telegram uit Rio Grande is het Nederlandse schip “Voorwaarts”, kapt. Jonker, aldaar nog niet aangekomen. Op de “Voorwaarts”, 18 oktober 1903 van New York naar Rio Grande vertrokken, is reeds 55 guineas herverzekering gesloten.
NRC 25.02.1904: Amsterdam, 24 februari.
Van de Nederlandse schoener “Voorwaarts”, kapt. Jonker, op 18 oktober van New York naar Rio Grande, heeft men nog niets vernomen. Er waren eind oktober zware stormen en mogelijk bevond zich de “Voorwaarts” in het centrum van die orkaan en is daarin gebleven.
NRC 02.03.1904: Londen, 29 februari.
De rederij van de Nederlandse schoener “Voorwaarts” ontving bericht uit Rio Grande, dat de Nederlandse schoener “Antje” op 19 oktober (1903) te kampen heeft gehad met de orkaan, waarvan reeds melding is gemaakt. De “Voorwaarts” zeilde op 18 oktober (1903) van New York en was dus nog niet ver van de kust, toen zij vermoedelijk door dezelfde orkaan werd belopen.
NRC 12.03.1904: Amsterdam, 11 maart.
De Nederlandse schoener “Voorwaarts”, kapt. Jonker, 18 oktober (1903) van New York naar Rio Grande vertrokken, heeft gisteren na 144 dagen reis zijn bestemming bereikt. Dit schip was blijkende de betaalde herverzekerings- premie van 90 guineas reeds opgegeven.
1905-03-00: NRC 31.03.1905: Londen, 28 maart.
De Salvage Association heeft van Lloyds Agent te Bahia dd. 28 maart een telegram ontvangen, dat de “Voorwaarts” nog niet aangekomen was en dat hij geen berichten van het schip heeft. De Nederlandse driemast schoener “Voorwaarts”, kapt. Jonker, vertrok 11 november van Hamburg naar Bahia.
PGC 01.05.1905: Londen, 28 april.
De Ned. 3-mast schoener “Voorwaarts”, kapt. J.H. Jonker, van Hamburg naar Bahia Bianca, is op 15 april op 12º N.B. en 25º W.L. gepraaid, alles wel. Het schip is gebouwd te Martenshoek. Kapitein en bemanning behoren in deze provincie thuis. (opm: zie NRC 310305 en PGC 160505)
NRC 16.05.1905: Londen, 15 mei.
De Nederlandse driemast schoener “Voorwaarts”, kapt. Jonker, is met met alles wel aan boord heden van Hamburg te Bahia aangekomen (185 dagen reis). Dit schip, dat 11 november vertrok en waarover men zich reeds ongerust maakte, werd 15 april op 15º NB en 28º WL gepraaid. Voor verschillende premiën, waaronder zeer hoge, is het aan de herverzekeringsmarkt geweest.
1909-08-00: NRC 24.08.1909: (Plaats niet genoemd), 21 augustus.
Van de Nederlandse driemastschoener “Voorwaarts”, die na een reis van 75 dagen van Vera Cruz alhier arriveerde, moest de kapitein wegens beri-beri naar het ziekenhuis worden gebracht.
1909-09-00: NRC 06.09.1909: Bremen, 4 september.
De alhier in de Freihafen liggende, te Amsterdam thuisbehorende schoener “Voorwaarts” is aan de firma Claus Creyer verkocht. Men zegt, dat de koopprijs 46000 mark bedraagt. De “Voorwaarts”, in 1902 gebouwd van staal te Martenshoek, is groot 336 ton bruto en 280 ton netto. Het voer voor rekening der firma J.J. Duinker & Co te Amsterdam. (opm: zie ook PGC 13.10.1909)
PGC 13.10.1909: Bremen, 12 oktober.
De hier in de haven liggende Ned. schoener “Voorwaarts’ is verkocht aan Reederei Herm. Linneman te Bremen. (opm: vergelijk NRC 060909)
1911-09-08: AH 08-09-1911: Het 3/mast schip „Louise Linneman" (ex „VOORWAARTS"), in 1893 te Martenshoek gebouwd, is voor £ 2000 naar Bremen verkocht. Het schip is groot bruto 336 en netto 280 reg. ton. Vroeger behoorde, het aan de reederij H. Linneman te Harburg.
1941-00-00: Final Fate:
Op 06.09.1941 door de Nederlandse onderzeeboot Hr. Ms. "O 24" west noord west van Isola di Gorgona, in de Ligurisch Zee, Italië tot zinken gebracht.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1903
Kapitein: Jonker, J.H.
Overige informatie: 0