Inloggen
VONDEL - ID 7084


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1907
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Shelterdeck closed
Masten: Two masts
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Nederlandsche Scheepsbouw-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 72
Launch Date: 1907-01-23
Delivery Date: 1907-07-02
Technical Data

Engine Manufacturer: Nederlandsche Fabriek van Werktuigen & Spoorwegmaterieel N.V, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Quadruple Expansion
Number of Cylinders: 4
Power: 5000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 29 1/8, 41 5/16, 58 1/4 & 88 1/2 x 59.
Speed in knots: 14
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 5866.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 3632.00 Net tonnage
Deadweight: 6085.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 203000 Cubic Feet
 
Length 1: 421.5 Feet (British) Registered
Beam: 47.9 Feet (British) Registered
Depth: 34.7 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
92 56 20 0 0 168
Ship History Data

Date/Name Ship 1907-07-02 VONDEL
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PWRC

Ship Events Data

1927-01-24: Op 24.01.1927 liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 237 Z AMST 1927
1930-04-00: Final Fate:
De VONDEL is op 15 april 1930 voor sloop verkocht aan Frank Rijsdijk's Industrieƫle ondernemingen NV., Hendrik-Ido-Ambacht. Ze vertrok op 22 april des middags gesleept van Amsterdam naar IJmuiden, alwaar ze werd overgenomen door de zeesleepboten OOSTZEE en HUDSON, die het schip op 23 april de Nieuwe Waterweg binnenbrachten, op weg naar Hendrik-Ido-Ambacht. (zie foto)


Gezagvoerders

Datum vanaf: 1910
Kapitein: Alberts J.
Overige informatie: 0

Familiegegevens

 

Jan Remmert Dood werd geboren op 26.09.1869 te Groningen als z.v. Sikko Dood (scheepskapitein/ later logementhouder) en Margaretha Mulder.  

Jan Remmert Dood (27) (stuurman) trouwde op 26.08.1897 te Amsterdam met Hermina Afiena Boelhuis (20) – geb. 08.03.1877 te Amsterdam – d.v. Tiemen Petrus Boelhuis en Hermina Lammegina Stuur. 

 

Jan Remmert Dood veranderde zijn achternaam op 17.08.1903 te Groningen vanwege toestemming via Kon. Besluit No. 72 van 23.07.1903 in DE BROUWERS. 

Hermina Afiena Boelhuis overleed op 17.06.1958 te Naarden (81).

Jan Remmert overleed op 05.07.1954 te Baarn (84). 

 

Kinderen

-    Herman Thiemen Remmert – geb. 31.05.1900 te Amsterdam

-    Jan Remmert – geb. 16.08.1902 te Amsterdam 

-    Sikko Jan Remmert – geb. 1903

 

Opleiding

Jan Remmert Dood werd op 04.08.1884 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Na het volgen van de 3-jarige cursus werd hij op 29.10.1887 geplaatst als stuurmansleerling a/b van het schip ANTONIA, kapt. De Boer, naar Java. Hij keerde terug van de reis op 31.10.1888 met goed attest.  

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart op 15.12.1888 te Amsterdam

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart in september 1891 te Den Helder

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart in april 1893 te Amsterdam

 

De schepen van de kapitein

 

*   1905 – van het s.s. JAVA  - geb. 1902

*   1907 – van het s.s. KONINGIN WILHELMINA – geb. 1896

*   1911 – van het s.s. VONDEL - geb. 1907  

*   1913 – van het s.s. PRINSES JULIANA – geb. 1910

*   1919 – 1925 van het s.s. PRINS DER NEDERLANDEN – geb. 1902 

 

Ging in januari 1925 met pensioen.

 

Overige bijzonderheden

·       1903 jul 23 : Kon.Besluit waarbij wordt 'goedgevonden en verstaan' dat Jans geslachtsnaam DOOD wordt gewijzigd in "de BROUWERS”

 

 

Gezagvoerder bij de S.M.N.

 

 

Bat. Nieuwsblad 180124

Gezagvoerder s.s. PRINS DER NEDERLANDEN – J.R. de Brouwers – Van Batavia naar A’dam

 

Datum vanaf: 1911
Kapitein: Brouwers, Jan Remmert de

Datum vanaf: 1912
Kapitein: Westermann, K.
Overige informatie: 0

Familiegegevens 

George Peter werd geboren op 05.06.1872 te Haarlem als z.v. Heinrich Wilhelm Baum (varkensslager) en Jansje Seelig.

George Peter (28) trouwde op 03.01.1901 te Dordrecht met Hendrika Christina Johanna Koopman (25) – geb. 17.06.1875 te Dordrecht – d.v. Willem Arnold Fredrik Koopman en Anna Maria van der Steenhoven. 

Hendrika Christina Johanna Koopman overleed op 31.01.1945 te Haarlem (69).

George Peter overleed op 30.03.1926 te Haarlem (53).

(Overlijdensbericht in het Alg. Handelsblad van 31-03-1926)

 

Kinderen

- Jansje Anna                – geb. 02.06.1901 te A’dam.

- Johanna Wilhelmina – geb. 27.09.1902 te A’dam.

- George Peter             – geb. 25.11.1906 te Haarlem

- Willem Hendrik        – geb. 14.07.1911 te Haarlem

 

 

Opleiding

George Peter wordt op 04.08.1886 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam door zijn moeder en toeziend voogd, zijn oom Christiaan André Seelig, vleeshouwer te Haarlem.

Na de opleiding wordt hij als stuurmansleerling geplaatst op het s.s. SUMATRA, kapt. Drooglever Fortuijn, gage 12 gulden/maand. De volgende reis 16gld./maand en de derde reis 20 gld./maand.Op 27 okt. 1890 terug van de reis met goed attest. 

 

Rotterdam, 11 dec. 1890 - Geslaagd voor derde stuurman Grote Stoomvaart George Peter Baum.

            ???                   - Geslaagd voor tweede stuurman Grote Stoomvaart de heer G.P. Baum

Amsterdam, 21 febr. 1897 - Geslaagd voor eerste stuurman Grote Stoomvaart A de heer G.P. Baum.

 

De schepen van de kapitein

 

*   1908 – van het s.s. BALI – geb. 1899

*   1910 – van het s.s. AMBON

*   1912 – van het s.s. KARIMATA

*   1913 – van het s.s. KRAKATAU

*   1915 – van het s.s. RIOUW

*   1915 – van het s.s. VONDEL

*   1920 –  van het s.s. GROTIUS – geb. 1907

*   1921 – van het s.s. KONINGIN DER NEDERLANDEN

*   1922 – van het s.s. RONDO

*   19.. – van het s.s.

 

Overige bijzonderheden

 

Rott.Nbl. 22-06-1895

Per 2 juli a.s. worden aan boord van Hr.Ms. instructieschip Gier geplaatst de luitenant ter zee 2de klasse J. Baron, de adelborsten 1ste klasse G. P. Baum, B. C. Van Walraven, W. A. Beijer en de buitengewone adelborst J. Roggeveen, allen behorende tot Kon. Ned. Marine-Reserve.

 

Rott.Nbl. 26-09-1895

 De luitenant ter zee 2de klasse J. Baron, de adelborsten Iste klasse G. P. Baum, B. C Van Walraven en W. A. Beijer en de buitengewone adelborsten J. Roggeveen en H. L. Van den Briel, allen van de Kon. Nederl. Marine- Reserve, worden 1 October a.s. van hun plaatsing aan boord van Hr. Ms. instructieschip „Gier" ontheven.

 

Zie verslag van de RvdS 1913 – No. 22. Brand a/b s.s. KARIMATA op 15.09.1912

Zie verslag van de RvdS 1913 – No. 60. Stoomschip KRAKATAU op rif gestoten op 10.07.1913

 

 

ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.P.Baum werd met vlagnummer 965 per 02 november 1911 effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege zeemanscollege Zeemanshoop002a.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer        jaren                     type                       scheepsnaam       naam reder/boekhouder

       965                1911                     geen opgave van schip en boekhouder         

                             1912                      stoomsch.             Karimata              Stoomv.Maatsch.Nederland

                               1913-1914            stoomsch.             Krakatau              idem

                            1915                     stoomsch.             Vondel                  idem

                               -1919                    stoomsch.             Banka                  idem

 

Overige bijzonderheden

In het tijdschrift “De Zee”, Jg.1897, p.146 staan uitslagen van examens in februari. Het diploma 1e stuurman “Groote Stoomvaart A” is uitgereikt aan G.T.Baum.

 

 

Datum vanaf: 1915
Kapitein: Baum, George Peter

Datum vanaf: 1917
Kapitein: Versteegh, J.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: VONDEL in aanbouw
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Werf

Omschrijving: VONDEL Amsterdam 29 juni 1907
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: VONDEL bij vertrek uit Amsterdam
Collectie: van Dam, Jaap
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: VONDEL bij vertrek uit Genua
Collectie: van Dam, Jaap
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: VONDEL met grijze romp in de haven van Genua
Collectie: www2museum.eu (collectie D. Swierstra)
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: VONDEL te Sabang
Collectie: www2museum.eu (collectie D. Swierstra)
Vervaardiger: Nautical Photo Agency, Suffolk
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: VONDEL te Tandjong Priok
Collectie: van Dam, Jaap
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: VONDEL in 1914 in het Panama kanaal
Collectie: www2museum.eu (collectie D. Swierstra)
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: VONDEL te Genua
Collectie: van Dam, Jaap
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: VONDEL
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: VONDEL
Collectie: www2museum.eu (collectie D. Swierstra)
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: VONDEL in de sluis van IJmuiden 18 augustus 1927
Collectie: van Dam, Jaap
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: VONDEL aan de Javakade in Amsterdam
Collectie: www2museum.eu (collectie D. Swierstra)
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: VONDEL 22 april 1930 door havensleepboten van Amsterdam naar IJmuiden gesleept, op weg naar de sloper. De schoorsteenkleuren zijn van de Holland-West Afrika Lijn, voor welke dienst het schip in de laatste jaren van haar bestaan voer.
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname