Inloggen
VOLHARDING - ID 7078

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1928
Classification Register: Scheepvaart Inspectie (SI)
Nat. Official Number: 199 B ZWOLLE 1928
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Masten: One mast
Rig: 1 derrick
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Gebr. Mittendorff, Dedemsvaart, Overijssel, Netherlands
Werfnummer: 217
Launch Date: 1928-06-14
Delivery Date: 1928-08-21
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Kromhout Motoren Fabriek D. Goedkoop Jr., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 60
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Kromhout Type (265x275)
Speed in knots: 6
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 123.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 80.00 Net tonnage
Deadweight: 160.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 30.89 Meters Breadth, moulded
Length 2: 28.34 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.40 Meters Breadth, moulded
Depth: 1.86 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1928-06-00 VOLHARDING
Manager: Gerrit Wennemers, Nieuwleusen, Overijssel, Netherlands
Eigenaar: Gerrit Wennemers, Nieuwleusen, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Nieuwleusen / Netherlands
Callsign: PWQH

Date/Name Ship 1938-09-00 HAAI
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Roelof Brouwer, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEMB

Ship Events Data

1928-06-19: Op 19-06-1928 als VOLHARDING, zijnde een ijzeren motorschip, groot ± 180 ton, liggende te Dedemsvaart, door F. Post, scheepsmeter te Meppel, standplaats Zwartsluis, ten verzoeke van Gerrit Wennemers, schipper te Nieuwleusen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 199 B ZWOLLE 1928 op het achterschip in de achterste waterlijst aan bakboord.
1929-08-24: Op 24-08-1929 als VOLHARDING, zijnde een motorschip, groot 180 ton, liggende te Groningen, door H. Mulder, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Gerrit Wennemers, schipper te Nieuwleusen, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 396 Z ZWOLLE 1929 op het achterschip in de waterlijst, stuurboordzijde. (Opm.: De aanwezige merken zijnde 199 B ZWOLLE 1928 zijn verwijderd.)
1934-09-06: NvhN 06-09-1934: Delfzijl: Het motorschip VOLHARDING, kapt. Wennemers, dat alhier op weg van Malchin met bestemming Hamburg, beladen met tarwe, met motorschade binnenliep, heeft de schade hersteld en zette heden de reis naar zijn bestemming voort.
1935-02-26: NvhN 26-02-1935: Delfzijl: Tengevolge van het slechte weer worden de motorschepen Fiat, Arbo, Spes, Geesziena, VOLHARDING en Oostzee II, resp. bestemd voor Londen, Londen, Dusseldorf, Kolding, Eckenforde en Nieuw Schans, alhier opgehouden.
1938-09-00: De Eemsbode 23.09.1938: Het motorschip “VOLHARDING”, toebehorende aan kapitein G. Wennemers van Nieuwleuzen, is verkocht aan kapitein R. Brouwer van Groningen. De “Volharding” is 140 ton d.w., werd in 1928 gebouwd bij de Scheepswerf Gebr. Mittendorff te Dedemsvaart en is van een 60 Pk Kromhout motor voorzien. (Opm.: Deze verkoop en naamwisseling naar HAAI wordt pas op 21-01-1939 bij het Kadaster geregistreerd.)
1939-02-07: NvhN 07-02-1939: — Het m.s. VOLHARDING, dat door kapt. G. Wennemers te Nieuw-Leuzen werd verkocht aan kapt. R. Brouwer te Groningen, is door deze onder den naam HAAI in de vaart gebracht. Het schip meet bruto 123 Reg. ton en netto 80 Reg. ton en het vertrok gisteren onder de nieuwe naam van hier naar Berlijn.
1942-00-00: In 03.1942 te Groningen in Duitse dienst gesteld. Overgenomen door de Deutsche Marine Abt. Kiel. In 05.1943 herdoopt in "JL O 6". In 08.1944 herdoopt in "Vs 1551" bij de Kriegsmarine. In 09.1945 weer terug in Delfzijl.
1952-08-22: Op 22.08.1952 als HAAI, zijnde een motorschip, metende 349.18 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief, afgegeven te Groningen no. 2618 d.d. 26-04-1928, liggende te Groningen, door A. Kraaijema, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, opnieuw voorzien van hetzelfde brandmerk door het inbeitelen van 396 Z ZWOLLE 1929 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant herft, 8.70 m. uit hekplaat, 0.80 m. uit lengteas en 0.62 m. uit dek. (Opm.: Bij onderzoek zijn geen andere merken van teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan gevonden.)
1970-10-27: Final Fate:
Op 27.10.1970 wordt de teboekstelling als zeeschip doorgehaald en krijgt ze op 29.10.1970, als HAAI, zijnde een motorschip, metende 221.522 m3 verplaatsing volgens binnenmeetbrief, afgegeven te Groningen, no. G11742 d.d. 14-03-1966, liggende te Groningen, een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 4357 B GRON 1970 op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschild van de denneboom, 8.70 m. uit hekplaat, 0.80 m. uit lengteas en 0.62 m. uit dek. (Opm.: De door de Bewaarder vermelde oude merken 396 Z ZWOLLE 1929 zijn vernietigd.) Eigenaar is dan nog van Roelof Brouwer te Groningen, die het schip op dezelfde dag verkoopt aan Harm Roelf Roelfs, schipper te Delfzijl, die het schip herdoopt in "David". In 197? krijgt ze een nieuwe hoofdmotor: 2tew 2 cyl 60 PK Renes dieselmotor, bouwjaar 1964, motornummer 4696. Op 23.06.1989 verkocht aan Alida de Pagter te Leeuwarden. Op 04.05.1990 verkocht aan Wieger Portena, ijzerwerker te Leeuwarden. Op 03.10.1994 verkoopt Wieger Portena het stalen motorschip genaamd “Haai” aan Michael Beresford Blyth, Upminster, Essex, Engeland. Het houdt haar Nederlandse registratie. Op 26.08.1998 wordt het schip bij executie verkocht aan Jan van Wengerden, scheepstimmerman en Henriëtte Elisabeth van den Bout, beide wondende te Wijns (Bartlehiem) enige vennoten van de V.O.F.” Scheepsservice Bartlehiem”. Op 17.11.1998 wordt het schip verkocht aan Anne Boukje Hokwerda en Peter Sijperda te Heeg. Op 30.06.2000 wordt het schip verkocht aan Jan Jan Bosma en Suzie de Bloeme te Alem. Het staat dan te boek als “Lincentia” voorheen “Haai”, gebouwd in het jaar 1928 te Dedemsvaart, gebrandmerkt 4357 B GRON 1970, hebbende dek, mast, vooronder, laadruim, roef en machinekamer, voortbewogen door een zestig paardekrachten (60 PK) Renes dieselmotor, type onbekend, motornummer 4696. Op 24.02.2006 verkocht aan Raphaël Gabriël Michaël van Seumeren te ’s Hertogenbosch. Het schip heet nu weer “Haai” voorheen “Licentia”.
Het staat 11.2010 nog zo bij het Kadaster te boek.

Afbeeldingen


Omschrijving: Volharding 1928
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Haai 1928 ex Volharding
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Haai 1928 (ex Volharding)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Haai 1928 ex Volharding
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Haai 1928 ex Volharding
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Haai 1928 ex Volharding in 2010 te Kerkdriel.
Gemaakt door: Unknown