Inloggen
VLISSINGEN - ID 7068


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1918-09-23 / 1925-08-19 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1918
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 9267 GRON 1918
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: Schoener
Type Dek: Flush deck
Masten: Three masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf Gebr. Muller, Foxhol, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1917-10-00
Delivery Date: 1918-09-23
Technical Data

Engine Manufacturer: Machinefabriek Steyaard & Jannette Walen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 130
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Steyaard & Walen (gloeikop) Type (15 2/5 - 16 7/10)
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 348.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 246.93 Net tonnage
Deadweight: 520.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 44.65 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 41.43 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.84 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.68 Meters Depth, moulded
Draught: 3.24 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1932
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: 1932 nieuwe hoofdmotor: tew cil 260 Pk Nohab-Ursus Type (x)

Ship History Data

Date/Name Ship 1918-09-23 VLISSINGEN
Manager: N.V. Zeevaart Maatschappij 'Groningen', Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Zeevaart Maatschappij 'Groningen', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PWNS

Date/Name Ship 1924-03-31 VLISSINGEN
Manager: N.V. Vereenigde Groningsche Scheepsbouwwerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Vereenigde Groningsche Scheepsbouwwerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PWNS

Date/Name Ship 1925-08-19 SAINT BLANE
Manager: A. Kennedy & Son Ltd, Glasgow, Great Britain
Eigenaar: A. Kennedy & Son Ltd, Glasgow, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Glasgow / Great Britain

Date/Name Ship 1926-12-15 ISKRA
Manager: Derk Cornelis Mühring, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Derk Cornelis Mühring, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1926-12-17 ISKRA
Manager: Poolse Gouvernement, Poland
Eigenaar: Poolse Gouvernement, Poland
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Poland

Date/Name Ship 1940-00-00 PIGMY
Manager: Royal Navy, Great Britain
Eigenaar: Royal Navy, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Great Britain

Date/Name Ship 1947-00-00 ISKRA
Manager: Poolse Gouvernement, Poland
Eigenaar: Poolse Gouvernement, Poland
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Poland

Ship Events Data

1917-10-20: Algemeen Handelsblad 20-10-1917: Scheepsbouw. Van de werf van Gebr. Mulder, te Foxhol, is te water gelaten de stalen 3/m. motorschoener „VLISSINGEN", groot ca. 520 ton d.w., in aanbouw voor de Zeevaart-Maatschappij „Groningen", te Groningen. Het schip is gebouwd onder de hoogste klasse van den Germanische Lloyd en zal worden voorzien van een Steyaard ruw-olie motor van 130 I.P.K. De deze week voor dezelfde reederij van de werf van Gebr. Fikkers, te Muntendam, te water gelaten vrachtboot is genaamd „Amsterdam".
1918-09-23: Dagregister deel 21 nummer 1022, den eersten October 1900 achttien. De ondergeteekende Henderikus Muller, scheepsbouwer, wonende te Foxhol, gemeente Hoogezand, eenige vennoot van en handelende onder de Firma Gebroeders Muller, verklaart dat op zijne scheepswerf te Foxhol voornoemd is gebouwd en nieuw te water gebracht het stalen motor schoener schip genaamd “Vlissingen” met een inhoud van 699.50 M3 of 246.93 tonnen van 2.83 m3 netto, welk vaartuig met toebehooren, door hem ondergetekende werd overgedragen aan de Zeevaart Maatschappij Groningen te Groningen. Hoogezand 23 September 1918 H. Muller. In de kantlijn staat bijgeschreven: Blijkens verklaring van den Scheepsmeter te Groningen dd. 3 October 1918 nr. 47 is nevens vermeld vaartuig gebrand met het merk 9267 GRON 1918. In de andere kantlijn staat bijgeschreven: Blijkens verklaring alhier overgeschreven deel 46/11340 is nevens vermeld schip buitenlands aan een buitenlander verkocht en wordt het dientengevolge voor zooveel nodig hier uitgeboekt. Groningen 19 Augustus 1925. De Bewaarder.
1924-03-31: Op 31-03-1924 gaat de Zeevaart Maatschappij Groningen te Groningen in liquidatie. De schepen Delfzijl (8980 GRON 1918), Vlissingen (9267 GRON 1918), Amsterdam (9357 GRON 1919) Rotterdam ( 8981 GRON 1917) en Groningen (9863 GRON 1921) worden voor HFl. 379.254,26 verkocht aan de N.V. Vereenigde Groningsche Scheepsbouwwerven te Groningen.
1926-12-15: Dagregister deel 25, nummer 573, den vijftienden December 1900 zes en twintig. Ondergetekende naamlooze vennootschap D.C. Mühring’s Scheepvaart- en Handel Maatschappij, gevestigd te Rotterdam, verklaart dat zij door aankoop in het buitenland eenig eigenares is geworden van den motorschoener genaamd “St. Blane”, vroeger genaamd “Vlissingen” welk thans genaamd wordt “Iskra”, groot 246.93 ton, gebouwd in het jaar 1917, gebrand met 9267 GRON 1918, welk schip laatstelijk is teboek gesteld geweest ten name van de N.V. Vereenigde Groningsche Scheepbouwwerven te Groningen krachtens koop overgeschreven ten Hypotheekkantore te Groningen den 31 Maart 1924, deel 45, nummer 10902, doch welk schip door laatstgenoemde vennootschap in het buitenland aan een buitenlander is verkocht krachtens verklaring over geschreven ten zelfdere Hypotheekkantore den 18 den Augustus 1925 deel 46, nummer 11340. Rotterdam, den 14 December 1926, D.C. Mühring’s Scheepvaart- en Handel Maatschappij. D.C. Mühring, directeur.
1926-12-16: Dagregister deel 25, nummer 577, den zeventienden December 1900 zes en twintig. Ondergetekende Dirk Cornelis Mühring, makelaar in schepen, wonende te Rotterdam, directeur van de aldaar gevestigde naamlooze vennootschap D.C. Mühring’s Scheepvaart- en Handel Maatschappij, doet aangifte, dat de motorschoener “Iskra”, vroeger genaamd “St. Blane”, groot 246.93 ton, gebrand met 9267 GRON 1918, door genoemde naamlooze vennootschap in het buitenland aan een buitenlander is verkocht. Rotterdam, den 16 December 1926. D.C. Mühring.
1927-00-00: Final Fate:
01.10.1927 door de Gdansk Shipyard omgebouwd tot training zeilschip voor de Poolse Marine. 14.10.1928 tijdens zwaar weer in het Engels Kanaal aangevaren door het Noorse s.s. "Grey County". De "Iskra" kon drijvend worden gehouden en werd door een sleepboot naar Hull gebracht. Gerepareerd en op 09.05.1929 weer in de vaart. 1932 nieuwe hoofdmotor: tew cil 260 Pk Nohab-Ursus Type (x)
18.10.1939 wegens uit uitbreken van de WO II opgelegd in Port Lyautey, (Frankrijk). 04.07.1940 weer in de vaart en vertrokken naar Gibraltar. Bij aankomst werd het schip weer opgelegd. 1940 "Pigmy" van de Engelse Marine. 29.11.1940 door de Engelse Marine in gebruik gesteld als accomodatieschip voor torpedomakers. In 1947 "Iskra" van het Poolse Gouvernement, Polen. 1948 weer in gebruik gesteld als training zeilschip voor de Poolse Marine. Op 26.11.1977 werd het schip uit dienst genomen en opgelegd. In 1978 gesloopt.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1918
Kapitein: Dietert Schreiber
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: Iskra 1918 ex Pismy ex Iskra ex Saint Blane ex Vlissingen.
Collectie: Baan, Jouke van der
Vervaardiger: Unknown