Inloggen
VLIESTROOM - ID 7065

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1957
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5383079
Nat. Official Number: 5261 Z AMST 1957
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Arnhemsche Scheepsbouw Maatschappij N.V., Arnhem, Gelderland, Netherlands
Werfnummer: 383
Date Laid Down: 1957-02-02
Launch Date: 1957-06-22
Delivery Date: 1957-09-19
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1040
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor no. 1974 Type TMAS398 (390x680) 260 rpm.
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 219.00 Net tonnage
Deadweight: 770.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 50401 Cubic Feet
Bale: 44262 Cubic Feet
 
Length 1: 68.51 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 65.66 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.84 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.54 Meters Depth, moulded
Draught: 3.57 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 1970-00-00
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Omgebouwd tot veetransportschip bij Schiffswerft C. Cassens, Emden. GRT 475, NRT 213, TDW 729.

Ship History Data

Date/Name Ship 1957-09-11 VLIESTROOM
Manager: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PIHM

Date/Name Ship 1969-03-24 FRISIAN EXPRESS
Manager: Vroon B.V., Breskens, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Rederij Frisian Express, Breskens, Zeeland, Netherlands
Shareholder: Pieter Willem Vroon, Geert Johannes Meppelder, Adriaan Buitelaar
Homeport / Flag: Breskens / Netherlands
Callsign: PEEU

Date/Name Ship 1975-00-00 FRISIAN EXPRESS
Manager: Vroon B.V., Breskens, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Rederij Willem Beukelszn. IV, Breskens, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Breskens / Netherlands
Callsign: PEEU

Date/Name Ship 1987-03-10 FRISIAN EXPRESS
Manager: Vroon B.V., Breskens, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: July International Navigation Inc., Port Vila, Vanuatu
Shareholder:
Homeport / Flag: Port Vila / Vanuatu
Callsign: YJWT7

Ship Events Data

1957-06-00: Gedoopt door Mevr. Blaak.
1957-09-13: Op 13-09-1957 als VLIESTROOM, zijnde een motorschip, metende 1416.35 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief, afgegeven te 's Gravenhage no. 10713 d.d. 16-08-1957, liggende te Alblasserdam, door C. van Asperen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien, door het inbeitelen van 5261 Z AMST 1957 op het achterschip aan B.B zijde in de achterwand dekhuis, 7.90 m. uit hekplaat, 2.50 m. uit lengteas en 1.60 m. uit dek.
1957-11-25: Het Vrije Volk 25-11-1957: Matroos gedood aan boord VLIESTROOM. Aan boord van het vrachtschip Vliestroom van de HSM is zondag bij het binnenkomen in IJmuiden de 32-jarige matroos E. C. Giard uit Amsterdam bij het binnenhalen van de log op het achterschip tussen de, loglijn en de kaapstander, geraakt. Hij sloeg met zijn hoofd tegen de kaapstander en was op slag dood.
Leeuwarder courant 25-11-1957: Dodelijk ongeval aan boord van de „VLIESTROOM". Toen gistermorgen het vrachtschip „Vliestroom" IJmuiden binnenliep, is de 22-jarige matroos J. G. uit Amsterdam bij het binnenhalen van de loglijn door een draaiende winch gegrepen en tegen het schip gesmakt. Hij brak zijn nek en was onmiddellijk dood. Het stoffelijk overschot is in IJmuiden gebleven. De verdere reis van het schip ondervond vertraging door het politie-onderzoek.
1958-05-16: NvhN 16-05-1958: Groninger kustvaarder verkeerde in nood. Landsend radio heeft noodseinen opgevangen van het Groninger kustvaartuig Musketier dat om assistentie van een reddingboot heeft gevraagd. De Musketier, die 384 brt. meet, heeft als positie opgegeven: vier mijl uit de kust van Cornwall bij Trevose Head. Het schip schijnt in moeilijkheden te zijn, doordat de lading is gaan schuiven. Een Engelse reddingboot heeft de Musketier bereikt en enkele opvarenden, onder wie de echtgenote van de kapitein en twee kinderen, aan boord genomen, nadat twee Nederlandse schepen, de Konny M en de VLIESTROOM olie op de golven hadden gestort- De orkaan had een snelheid van 120 kilometer per uur. De Musketier heeft geseind niet langer in onmiddellijk gevaar te verkeren.
Leeuwarder courant 17-05-1958: Groninger kustvaarder in moeilijkheden. De 384 ton metende Groninger kustvaarder „Musketier" heeft gisteren voor de kust van Cornwall enkele angstige uren doorgemaakt, toen een zware westerstorm het schip in ernstige moeilijkheden had gebracht. De lading was gaan schuiven, het schip had 25 graden slagzij gekregen en de machine was tengevolge hiervan uitgevallen. De „Musketier" dreef stuurloos rond.
Kapitein-eigenaar J. J. de Looff uit Noorddijk gaf zijn eerste noodmelding kort na middernacht, toen de „Musketier" met 25 graden slagzij op 13 ½ mijl van Trevose Head in de storm dreef. Naast de bemanning bevonden zich ook de vrouw en de twee kinderen van kapitein De Looff aan boord. De reddingboot van Padstow voer uit, maar kon eerst het schip niet vinden. Toen zij naar de „Musketier" was geleid door vliegtuigen van de R.A.F., kon men door de hoge zee niet langszij komen, ook niet nadat twee Nederlandse schepen, de „VLIESTROOM" (500 ton) en de „Konny -M' (500 ton) olie overboord hadden gepompt teneinde het water kalmer te maken. Toen het weer enkele uren later wat beter geworden was seinde kapitein De Looff dat de toestand aan boord minder precair geworden was en dat er geen onmiddellijk gevaar meer was.
1959-04-18: NvhN 18-04-1959: Groninger kustvaarder nam Brits jacht op sleeptouw. Twee Nederlandse schepen, waaronder de Groninger kustvaarder Raket hebben gisteren geholpen bij de redding van vier Britten die zich aan boord bevonden van een stuurloos jacht van tien ton in het Kanaal. Het Britse zeiljacht Canores met de eigenaar R. C. Grenfel aan het roer, zond noodsignalen uit nadat de motor defect was geraakt en de hoofdmast gebroken. Een van de drie andere bemanningsleden was zijn vijftienjarige zoon Peter. Het Nederlandse schip VLIESTROOM uit Amsterdam zag de noodvlag van het jacht en kwam te hulp. Hoge golven beletten het echter langszij te komen, waarop het schip de kustwacht om hulp verzocht. De 328 ton metende kustvaarder Raket uit Groningen nam het jacht intussen op sleeptouw. Later werd de Canores overgenomen door een reddingboot uit Torbay en naar Brixham gesleept. Grenfel was vol lof voor de Nederlanders.
1987-12-00: Final Fate:
Opgelegd te Sète en op 17 augustus 1989 vandaar vertrokken naar Vigo om gesloopt te worden door Sestelo y Cia. S.A. Aanvang sloop oktober 1989.
The FRISIAN EXPRESS was laid up at Sète in December 1987 and sailed from there on 17 August 1989 for Vigo where arrived on 22nd and there she was broken up - her demolition starting in October.

Afbeeldingen


Omschrijving: Vliestroom 1957
Gemaakt door: Bunschoten, G.

Omschrijving: Vliestroom 1957
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Frisian Express 1957 ex Vliestroom
Gemaakt door: Unknown