Inloggen
VLIELAND - ID 7058

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1952
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 2732 Z GRON 1952
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo, Paris trade-low air draft
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Gebr. Barkmeijer, Werf 'De Koningspoort', Vierverlaten (Gem. Hoogkerk), Groningen, Netherlands
Werfnummer: 140
Launch Date: 1952-04-19
Delivery Date: 1952-07-29
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 240
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10120 Type 4ED (290x450)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 282.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 160.00 Net tonnage
Deadweight: 360.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 18000 Cubic Feet
Bale: 16900 Cubic Feet
 
Length 1: 41.90 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 39.18 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.04 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.60 Meters Depth, moulded
Draught: 2.77 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1952-07-29 VLIELAND
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harm Pieter Veling, Klaas Kamp (vanaf 22.10.1955), V.o.F. Gebr. Barkmeijer (Tammo (22.5.1962 Geerdina R. Barkmeijer-Kroon), Douwe, Tjipke, Pieter Abel, Jurjen, Tammo en Gerrit Barkmeijer), Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIHE

Date/Name Ship 1959-01-28 VLIELAND
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: V.o.F. Gebr. Barkmeijer (Tammo (22.5.1962 Geerdina R. Barkmeijer-Kroon), Douwe, Tjipke, Pieter Abel, Jurjen, Tammo en Gerrit Barkmeijer) en Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIHE

Date/Name Ship 1962-06-08 VLIELAND
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Irene Rebecca Mersey de Boer-Snell, Hilversum, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hilversum / Netherlands
Callsign: PIHE

Ship Events Data

1952-04-22: NvhN 22-04-1952: Tewaterlating m.s. VLIELAND. Bij de firma Gebr. Barkmeijer, Scheepswerf De Koningspoort te Vierverlaten bij Groningen werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Vlieland, dat wordt gebouwd voor de heer H. P. Veling te Groningen. De Vlieland is van het gladdektype, meet 365 ton d.w. en zal worden uitgerust met een 195 P.K. 4 tact 4 cyl. motor. Het schip heeft een lage kruiplijn met het oog op de vaart op Parijs. De kruiphoogte bedraagt met neergeklapt stuurhuis 5 m. De Vlieland wordt gebouwd onder Klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de grote kustvaart (F.) met speciaal certificaat voor de houtvaart.
1952-07-24: Op 24-07-1952 als VLIELAND, zijnde een motorschip, groot 797.88 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 16-07-1952 no. 8824, liggende te Vierverlaten, door J. Frik, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2732 Z GRON 1952 op het achterschip in achterkant dekhuis op het verhoogd achterdek, 4.60 m. uit de hekplaat, 0 m. uit de lengteas, 1.90 m. boven dek.
1952-07-30: NvhN 30-07-1952: Proefvaart m.s. VLIELAND. Op de Eems heeft de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Vlieland, dat bij de firma Gebr. Barkmeyer, Scheepswerf De Koningspoort te Vierverlaten bij Groningen, werd gebouwd voor rekening van de heer H. P. Veling te Groningen. De Vlieland is van het gladdektype, meet 380 ton d.w. en is uitgerust met een 240 P.K. 4 tact 4 cyl. Dieselmotor (afgesteld op 195 P.K.), waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van 9 mijl. Het schip heeft een lage kruiplijn met het oog op de vaart op Parijs. De kruiphoogte bedraagt met neergeklapt stuurhuis 5 m. De Vlieland is gebouwd onder klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de grote kustvaart (F) met speciaal certificaat voor de houtvaart.
1956-11-22: Op 22-11-1956, tijdens dichte mist nabij de scheepswerf Croisset te Rouen aan de grond gelopen. Hierbij schade aan de dok aangebracht. 23-11-1956 vertrek uit Rouen naar Middlesbrough.
1960-04-05: In dichte mist aan de grond op 2 mijl ten zuiden van Mohammedia. Ze was onderweg van Casablanca naar Kenitra met 200 ton oud papier. 7 April met behulp van de Marokkaanse sleepboot 'El Kebir' vlotgebracht en kwam onbeschadigd te Kenitra aan.
De Waarheid 07-04-1960: „VLIELAND” aan de grond. De kustvaarder „Vlieland" (280 ton) uit Groningen is woensdag voor de Marokkaanse kust op een zandbank gestrand. De bemanning van vijf koppen, alsmede kapitein A. H. Uilenberg en zijn vrouw en kind, dIe ook aan boord zijn, verkeren niet in gevaar. Een sleepboot uit Casablanca is doende het scheepje vlot te trekken.
NvhN 09-04-1960: De VLIELAND vlot. De Groninger kustvaarder Vlieland, die dinsdag in de buurt van Casablanca bij Marokko op een zandplaat was vastgelopen, is gisteren weer vlotgetrokken. Twee sleepboten uit Casablanca zijn er na diverse vergeefse pogingen in geslaagd het schip los te krijgen. De kustvaarder gaat naar Kenitra en zal vervolgens naar Casablanca varen om daar gelost te worden.
Leeuwarder courant 01-03-1961: Kapitein van coaster VLIELAND bevoegdheid ontnomen. De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam heeft de kapitein van het motorschip „Vlieland" A.H.U uit Groningen gestraft door hem voor drie maanden de bevoegdheid te ontnemen als kapitein te varen op zeeschepen. Op 5 april 1960 is de „Vlieland" (282 brt en behorende aan rederij „Vlieland" te Groningen) nabij Mehdia op de kust van Marokko gestrand. Volgens de raad moet dit in de eerste plaats worden geweten aan het falen van de kapitein in zijn gis. Toen het zicht slecht werd had hij niet mogen doorvaren in zijn op de kust gerichte koers, maar had hij moeten omkeren en het schip gaande houden tot de mist zou zijn opgetrokken, temeer daar het echolood defect was.
1963-10-31: Final Fate:
Onderweg van Londen naar Parijs met een lading stukgoed gezonken tijdens het voor anker liggen op de rede van Le Havre na door het Zweedse m.s. 'Kalmarsund XI' te zijn aangevaren. De bemanning werd gered door een Frans douanevaartuig. In 1968 werd het wrak opgeruimd.
NvhN 01-11-1963: Bemanning gered. Coaster „VLIELAND” na aanvaring gezonken. De kustvaarder Vlieland is na een aanvaring in de haven van Le Havre gezonken. De zes bemanningsleden, onder wie de Groninger kapitein H. Wielinga, konden aan boord worden genomen door een douaneboot. De Vlieland was eigendom van de heer J. P. de Boer uit Hilversum en voer voor de rederij Gruno te Amsterdam. Het 282 ton metende schip werd aangevaren door de Zweedse coaster Kalmarsund, terwijl het voor anker lag. Verzekeringsexperts zijn inmiddels in Le Havre aangekomen om de situatie ter plaatse op te nemen. De Vlieland is in 1952 te Vierverlaten door de werf van de Gebr. Barkmeyer gebouwd. Een broer van de kapitein, de heer P. H. Wielinga, was stuurman op de Vlieland.
Leeuwarder courant 31-10-1963: Coaster 'VLIELAND in Le Havre gezonken. De kustvaarder „Vlieland" van de rederij Gruno in Amsterdam (282 brt) is in de haven van Le Havre gezonken. Het schip lag voor anker en werd aangevaren door de Zweedse kustvaarder „Kalmarsund". De zes bemanningsleden van de „Vlieland" werden ongedeerd aan boord genomen van een douaneboot. Verzekeringsexperts zijn naar Le Havre vertrokken om de situatie ter plaatse op te nemen. De „Vlieland" is in 1952 gebouwd door de werf van de gebr. Barkmeijer in Vierverlaten (Gr.)
Het Vrije Volk 01-11-1963: Schip zinkt. Le Havre (Reuter, AP) De 282 ton metende Nederlandse kustvaarder VLIELAND is gisteren na een botsing met de 499 ton Zweedse kustvaarder Kalmarsund gezonken in de buitenhaven van Le Havre. Kapitein Wielinga uit Groningen, drie andere Hollandse bemanningsleden en twee Spanjaarden werden opgepikt door het Zweedse schip en met een loodsboot naar Le Havre gebracht.

Afbeeldingen


Omschrijving: De VLIELAND op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: De VLIELAND
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: VLIELAND stranding nabij Mohammedia op 05-04-1960
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: VLIELAND op 01-06-1963
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto