Inloggen
VITESSE - ID 7047


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1952
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5201817
Nat. Official Number: 2720 Z GRON 1952
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks, 2 winches.
Lift Capacity: 1,5 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data


Scheepsbouwer: C.V. Firma A. Apol. Scheepswerf, Wirdum, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 168
Launch Date: 1952-05-06
Delivery Date: 1952-07-16
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 390
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK Nr. 15144 Type (290x420)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 359.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 207.00 Net tonnage
Deadweight: 440.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 24000 Cubic Feet
Bale: 22500 Cubic Feet
 
Length 1: 45.40 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 42.42 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.23 Meters Breadth, extreme
Depth: 2.82 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1965
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 8 cil 390 Pk MAN Type (172x220) 10 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1952-07-16 VITESSE
Manager: V.o.F. A. van Dijk (Tjark van Dijk en Albert van Dijk Jr.), Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Vitesse', Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: Tjark van Dijk, Sikko Roelf Eissens, Louwe Koning, Roelf Bont, Evert de Boer, Adriaan Bakker, Hendrik Havinga, Geert Slagter (tot 1955), Delfzijlsche Kustvaart Onderneming N.V.
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PIGO

Date/Name Ship 1958-10-30 LADY SYBILLA
Manager: D.J. Bradley, London, Great Britain
Eigenaar: Thomas Watson (Shipping) Ltd., Rochester, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Rochester / Great Britain
Callsign: GCHQ

Date/Name Ship 1972-00-00 LADY SYBILLA
Manager: Seatruck Ltd., Rochester, Great Britain
Eigenaar: Seatruck Ltd., Rochester, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Rochester / Great Britain
Callsign: GCHQ

Date/Name Ship 1973-00-00 CELTIC SEA
Manager: Seatruck Ltd., Rochester, Great Britain
Eigenaar: Seatruck Ltd., Rochester, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Rochester / Great Britain
Callsign: GCHQ

Date/Name Ship 1974-00-00 SAM NOR
Manager: Nor Ltd., Maldon, Great Britain
Eigenaar: Nor Ltd., Maldon, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Maldon / Great Britain
Callsign: GCHQ

Date/Name Ship 1974-00-00 SAM NOR
Manager: Seatruck Ltd., Rochester, Great Britain
Eigenaar: Seatruck Ltd., Rochester, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Rye / Great Britain
Callsign: GCHQ

Date/Name Ship 1975-00-00 HELLIAR HOLM
Manager: J.C. Rossiter & W.G.H. Goodwin, Montrose, Great Britain
Eigenaar: J.C. Rossiter & W.G.H. Goodwin, Montrose, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Montrose / Great Britain
Callsign: GCHQ

Date/Name Ship 1976-00-00 DORAMI
Manager: Dorami Marine Ltd., Limassol, Cyprus
Eigenaar: Dorami Marine Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: C4TQ

Date/Name Ship 1978-00-00 KIMON
Manager: Andreas Makris Shipping Company Ltd., Limassol, Cyprus
Eigenaar: Andreas Makris Shipping Company Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: C4TQ

Date/Name Ship 1978-00-00 KIMON
Manager: Anthimos Demetriou, Limassol, Cyprus
Eigenaar: Anthimos Demetriou, Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: C4TQ

Ship Events Data

1952-05-07: NvhN 07-05-1952: Tewaterlating m.s. VITESSE. Bij de scheepswerf A. Apol te Wirdum werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Vitesse, dat wordt gebouwd voor de heren S. Eissens, Tj. van Dijk e.a. te Delfzijl. De Vitesse is van het gladdektype, meet plm. 450 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 45.50 m.. lengte t.1.1. 42 m., breedte op spanten 7.18 m. en holte 3.22 m. De voortstuwing zal geschieden door een 360 P.K. motor. Voorts wordt in de machinekamer een 16 P.K. hulpmotor opgesteld. De verdere uitrusting bestaat uit één mast met twee laadbomen van twee ton, laad- en ankerlieren, waarbij motoren van 10—15 P.K., electrische lichtinstallatie van 48 volt, centrale verwarming enz. De Vitesse wordt gebouwd onder klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de grote kustvaart (F.) Op de vrijgekomen helling werd de kiel gelegd 'voor het nieuwe motorschip Walcheren, een coaster van het raised-quarterdecktype. groot 500 ton d.w., welke wordt gebouwd voor de heer W. Smid te Groningen. De Walcheren wordt eveneens uitgerust met een 360 P.K. motor.
1952-05-20: Op 20-05-1952 als VITESSE, bouwno. 168, zijnde motorschip in aanbouw, metende nog onbekend, liggende te Wirdum, door A. Kraaijemas, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2720 Z GRON 1952 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterkant dekhuis op kampanje, 5.60 m. uit hekplaat, 1.05 m. uit lengteas en 1.40 m. uit dek.
1952-07-16: 16-07-1952 De leden van de Rederij “Vitesse“, gevestigd te Delfzijl zijn: Adriaan Bakker, Groningen 10%, Haiko Havinga, Groningen 10 %, Evert de Boer, Delfzijl 12 %, Roelf Bont, Oosterhoogebrug 12 %, N.V: Delfzijlster Kustvaart Onderneming, Delfzijl 8 %, Tjark van Dijk, Delfzijl 8 %, Sikko Roelf Eissens, Delfzijl 12 %, Lourens Koning, Groningen 12 % en Geert Slagter, Groningen 16 %.
1952-07-17: NvhH 17-07-1952: Proefvaart m.s. VITESSE. Op de Eems vond de goed geslaagde groefvaart plaats van het nieuwe motorustvaartuig Vitesse, dat bij de Scheepswerf A. Apol te Wirdum (Gr.) werd gebouwd voor rekening van de heren S. Eissens, Tj. van Dijk e.a. te Delfzijl. De Vitesse is van het gladdektype, meet 430 ton d.w. (358 b.r.t.) en is uitgerust met een 360 P.K. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van 10,5 mijl. De Vitesse is gebouwd onder Klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de Grote Kustvaart (F.) Het schip zal in Delfzijl aardappelmeel laden voor Goole.
1958-11-01: NvhN 01-11-1958: M.s. VITESSE naar Engeland verkocht. Het motorkustvaartuig Vitesse van de rederij Vitesse te Delfzijl, dat in 1952 werd gebouwd bij de scheepswerf Apol te Wirdum, groot 430 ton d.w. en uitgerust met een 395 p.k. motor, werd verkocht aan Thomas Watson (Shipping Ltd.) te Rochester, Kent (Engeland). Het schip wordt in de vaart gebracht onder de naam Lady Sibylla en ligt thans nog bij de Scheepswerf Vlaardingen-Oost om voor de Engelse M.O.T. te worden omgebouwd.
1978-09-00: Liggende in Beirut, Libanon gearresteerd op verdenking van smokkel en opgelegd.
1978-09-00: Final Fate:
Ten gevolge van een raketbeschieting gezonken in de haven van Beirut, Libanon, waar ze nog steeds onder arrest lag opgelegd. In 1981 gelicht en gesloopt.


Afbeeldingen


Omschrijving: VITESSE in aanbouw
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Werf

Omschrijving: VITESSE vlak voor tewaterlating
Gemaakt door: Willemsen, A.
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: De VITESSE op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: De VITESSE gaat op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: VITESSE op 01-09-1952
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: VITESSE
Gemaakt door: Hill, Charlie A.

Omschrijving: LADY SYBILLA
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Kade

Omschrijving: LADY SYBILLA
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Kade

Omschrijving: LADY SYBILLA
Gemaakt door: Monteny, G.