Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag 2020
Jaarverslag 2019
Jaarverslag 2018
Jaarverslag 2017
Jaarverslag 2016
Jaarverslag 2015
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Bronnen
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
VISCOUNT - ID 7038
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
0000-00-00 / 0000-00-00
Identification Data
Bouwjaar:
1961
Classification Register:
Bureau Veritas (BV)
IMO nummer:
5382283
Nat. Official Number:
3795 Z GRON 1961
Categorie:
Cargo vessel
Voorstuwing:
Motor Vessel
Type:
General Cargo schip
Type Dek:
Flush deck
Masten:
Two masts
Rig:
2 derricks
Lift Capacity:
2 ton each
Material Hull:
Steel
Dekken:
1
Construction Data
Scheepsbouwer:
N.V. Scheepsbouwbedrijf v/h Th. J. Fikkers
, Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
97
Launch Date:
1961-08-31
Delivery Date:
1961-10-27
Technical Data
Engine Manufacturer:
N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek
, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type:
Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders:
4
Power:
220
Power Unit:
BHP (APK, RPK)
Eng. additional info:
Brons Nr 14429 Type 4GB (220x380)
Speed in knots:
9
Number of screws:
1
Gross Tonnage:
388.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
231.00 Net tonnage
Deadweight:
522.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain:
27200 Cubic Feet
Bale:
25400 Cubic Feet
Length 1:
49.63 Meters Length overall (Loa)
Length 2:
47.41 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam:
8.04 Meters Breadth, moulded
Depth:
3.20 Meters Depth, moulded
Draught:
2.94 Meters Draught, maximum
Ship History Data
Date/Name Ship
1961-10-20
VISCOUNT
Manager:
Beck's Scheepvaartkantoor N.V.
, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar:
N.V. Scheepvaartmaatschappij 'Globecka', 'Nobecka' en 'Tribecka'
, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Groningen / Netherlands
Callsign:
PIHA
Date/Name Ship
1974-06-20
VISCOUNT
Manager:
Beck's Scheepvaartkantoor B.V.
, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar:
B.V. Scheepvaartmaatschappij 'Globecka', 'Nobecka' en 'Tribecka'
, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Groningen / Netherlands
Callsign:
PIHA
Date/Name Ship
1975-05-28
CRISTINA
Manager:
Transco Maritime Inc.
, Panama, Panama R.P.
Eigenaar:
Transco Maritime Inc.
, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag:
Panama / Panama R.P.
Callsign:
HP2854
Date/Name Ship
1980-00-00
MARINER I
Manager:
Adalberto Martinez Alvarez
, Panama, Panama R.P.
Eigenaar:
Adalberto Martinez Alvarez
, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag:
Panama / Panama R.P.
Callsign:
HP2854
Date/Name Ship
1980-01-00
MAGOLA
Manager:
Adalberto Martinez Alvarez
, Panama, Panama R.P.
Eigenaar:
Adalberto Martinez Alvarez
, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag:
Panama / Panama R.P.
Callsign:
HP2854
Ship Events Data
1961-08-31:
NvhN 31-08-1961: Tewaterlating m.s. VISCOUNT. Bij de scheepswerf Th. J. Fikkers te Foxhol werd te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Viscount, dat voor rekening van Gebr. Beck te Groningen wordt gebouwd. De Viscount is van het gladdektype, meet 530 ton d.w. De voortstuwing zal geschieden door een 220 pk. motor.
1961-10-23:
Op 23-10-1961 als VISCOUNT, zijnde een motorschip, metende 1099.45 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te's Gravenhage no. 12313 d.d. 05-10-1961, liggende te Foxhol, door A. Kraaijema, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3795 Z GRON 1961 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 4.40 m. uit hekplaat, 0.55 m. uit lengteas en 1.47 m. uit dek.
1961-10-27:
NvhN 27-10-1961: Proefvaart m.s. VISCOUNT. Op de Eems heeft de geslaagde vaart plaats gevonden van het motorkustvaartuig VISCOUNT, dat gebouwd bij de Scheepswerf Th. Fikkkers te Foxhol (Gr.) voor rekening Gebr. Beck te Groningen. De VISCOUNT is van het gladdektype en meet 530 ton d.w. De voortstuwing geschiedt door een 220 pk motor, waaraf het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 9 knoop. In de machinekamer is voorts één hulpmotor van 20 pk opgesteld. Binnenkort zal de kiel worden gelegd voor een kustvaartuig van ca. 950 t. d.w. van het half-shelterdektype voor Nederlandse rekening.
1962-11-26:
Leeuwarder courant 26-11-1962: De Groninger kustvaarder “VISCOUNT” liep, tijdens dichte mist, vast op het strand van Norfolk (Oost-Engeland). Het schip kon bij het volgende hoge tij vlotgetrokken worden. Het 400 ton metende schip was van Rotterdam op weg naar Boston in Lincolnshire.
NvhN 14-01-1966: Beloning voor redders van Nederlandse kustvaarder. Het Britse admiraliteitshof heeft gisteren een beloning van 250 pond sterling toegekend aan de opvarenden van de reddingsboot Henry Blogg uit Cromer voor het bijstaan van de Nederlandse kustvaarder „VISCOUNT", die in november 1962 in de mist voor de kust van Norfolk aan de grond was gelopen. Een woordvoerder van de eigenaars van het schip, de gebroeders Beck in Groningen, bestreed dat de „Viscount" assistentie nodig had gehad en zei dat de bemanningsleden van de reddingsboot genoegen hadden genomen met een „beloning" van 200 sigaretten. Rechter Hewson antwoordde hierop: „ik twijfel er niet aan dat dit extraatje van 200 sigaretten door de bemanning van de reddingsboot dankbaar is aanvaard als bewijs van goede wil, maar niet als betaling voor de verzochte assistentie."
1975-06-06:
NvhN 06-06-1975: VISCOUNT verkocht. Het motorkustvaartuig Viscount van de Rederij Viscount (Gebr. Beck) te Groningen is naar Panama verkocht. Het zal onder de nieuwe naam Christina in de vaart worden gebracht. De Viscount behoort tot het gladdektype en heeft een draagvermogen van 552 ton bij 388 bruto register ton. Het schip werd in 1961 gebouwd bij het Scheepsbouwbedrijf voorheen Th. J. Fikkers te Foxhol en het is voorzien van een 220 pk Brons-dieselmotor. De verkoop kwam tot stand door bemiddeling van Supervision Schipping & Trading te Rotterdam.
1994-04-00:
Final Fate:
Lloyd's twijfelt aan het nog bestaan van het schip omdat jarenlang geen bewegingen meer zijn geregistreerd.
Afbeeldingen
Omschrijving:
De VISCOUNT op proefvaart
Collectie:
Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger:
Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp:
Proefvaart
Omschrijving:
VISCOUNT op proefvaart
Collectie:
Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger:
Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp:
Proefvaart
Omschrijving:
VISCOUNT
Collectie:
Lindenborn, Marien
Vervaardiger:
Lindenborn, M. (Marien)
Omschrijving:
VISCOUNT
Collectie:
Lindenborn, Marien
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
VISCOUNT
Collectie:
Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
CRISTINA op 31-05-1975 at Delfzijl.
Collectie:
Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger:
Heidinga, Kor
Omschrijving:
MAGOLA rijp voor de sloop
Collectie:
Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger:
Unknown
Onderwerp:
Sloop
Terug naar het overzicht