Inloggen
VIRGO - ID 7036


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1939
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5382128
Nat. Official Number: 6137 Z ROTT 1939
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf Gebr. van der Werf, Deest, Gelderland, Netherlands
Werfnummer: 208
Launch Date: 1939-03-24
Delivery Date: 1939-06-03
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAN Type GV28 (285x420)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 397.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 182.00 Net tonnage
Deadweight: 445.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 24580 Cubic Feet
Bale: 23400 Cubic Feet
 
Length 1: 46.06 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 43.40 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.64 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.98 Meters Depth, moulded
Draught: 3.00 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1956
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: 1956 nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 390 Pk MAK nr. 15718 Type 6MSU423 (290x420) 9,5 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1939-05-26 VIRGO
Manager: C. Holscher's Scheepvaartbedrijf (Holscher Shipping) N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepsexploitatie Maatschappij 'Virgo', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIGM

Date/Name Ship 1966-09-20 KOSTAS
Manager: Kaiaphas Bros., Volos, Greece
Eigenaar: Kaiaphas Bros., Volos, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Volos / Greece
Callsign: SZXO

Date/Name Ship 1969-06-00 THEANO
Manager: N. Gaglias & Co., Volos, Greece
Eigenaar: N. Gaglias & Co., Volos, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Volos / Greece
Callsign: SZXO

Date/Name Ship 1971-07-00 THEANO
Manager: Theano Nikolas Metaxis & Nikolaso Stamatios, Volos, Greece
Eigenaar: Theano Nikolas Metaxis & Nikolaso Stamatios, Volos, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Volos / Greece
Callsign: SZXO
Additional info: Calls sign 1974: SV3420

Date/Name Ship 1975-00-00 THEANO
Manager: D. & G. Georgantis, Volos, Greece
Eigenaar: D. & G. Georgantis, Volos, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Volos / Greece
Callsign: SV3420

Date/Name Ship 1998-04-00 FRIENDSHIP A
Manager: Liscon Ltd., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Liscon Ltd., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras

Date/Name Ship 1998-07-00 CHAP
Manager: Liscon Ltd., Belize City, Belize (British Honduras)
Eigenaar: Liscon Ltd., Belize City, Belize (British Honduras)
Shareholder:
Homeport / Flag: Belize City / Belize (British Honduras)
Callsign: V3PB4

Date/Name Ship 1998-07-00 CHAP
Manager: Euroshipping Enterprises S.A., Belize City, Belize (British Honduras)
Eigenaar: Euroshipping Enterprises S.A., Belize City, Belize (British Honduras)
Shareholder:
Homeport / Flag: Belize City / Belize (British Honduras)
Callsign: V3PB4

Date/Name Ship 2000-02-00 SOULA
Manager: Euroshipping Enterprises S.A., La Paz, Bolivia
Eigenaar: Euroshipping Enterprises S.A., La Paz, Bolivia
Shareholder:
Homeport / Flag: La Paz / Bolivia
Callsign: CPA203

Date/Name Ship 2000-05-00 SIA II
Manager: Euroshipping Enterprises S.A., La Paz, Bolivia
Eigenaar: Euroshipping Enterprises S.A., La Paz, Bolivia
Shareholder:
Homeport / Flag: La Paz / Bolivia
Callsign: CPA203

Ship Events Data

1939-03-24: Algemeen Handelsblad 27-03-1939: Scheepsbouw. M.s. „VIRGO”. 24 dezer werd met goed gevolg van één der hellingen van de N. V. Scheepswerf Gebr. Van. der Werf te Deest het motorschip „Virgo" te water gelaten. Dit schip is een zusterschip van de onlangs door deze werf afgeleverde kustboot „Slamat", met een laadvermogen van ca. 450 ton d. w., raised quarterdeck, kruiser achterhek en een ronde plaatsteven. Deze kustboot wordt eveneens gebouwd onder Lloyds klasse 100 A. I. en Scheepvaart-Inspectie, terwijl door de werf zelf een 300 PK M. A. N. dieselmotor zal worden ingebouwd. Het schip is verder voor rekening van de N. V. Scheepvaart Mij. „Virgo", te Rotterdam, directeur C. Holscher.
1939-05-26: Op 26-05-1939 als VIRGO, zijnde een stalen motorvrachtschip, groot bruto 1124,53 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage 12-05-1939 no. 5974, liggende te Rotterdam, door A. Kraijenbrink, scheepsmeter te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 6137 Z ROTT 1939 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis kombuis.
1940-01-16: Het Vaderland 17-01-1940: Het Nederlandse motorschip VIRGO is, naar wij van de rederij vernemen, op 16 januari in een sneeuwstorm op de Sjaellands, nabij de westkust van Seeland, gestrand. De kapitein hoopt op eigen kracht vlot te komen. Het schip is met een lading stukgoed onderweg van Denemarken naar Rotterdam en Antwerpen. De VIRGO van C. Holscher’s Kustvaartbedrijf N.V. te Rotterdam, meet 397 ton bruto en werd in 1939 gebouwd.
1940-01-17: 17-01-1940: Rotterdamsche kustvaarder gestrand tijdens sneeuwstorm op Deensche kust. Het Rotterdamsche motorschip “VIRGO”is gisteren in een sneeuwstorm op de Sjaellands nabij de westkust van Sealand (Denemarken) aan den grond gelopen. Het schip dat vijfhonderd ton meet en toebehoort aan Holscher's Kustvaart alhier, bevindt zich slechts twintig meter van de kust, zoodat de Deensche reddingboot het onmogelijk kan bereiken. De kapitein heeft een flesch overboord geworpen met een briefje erin, waarin den vinder verzocht wordt de eigenaars te waarschuwen. De flesch werd door een visscher aan de politie ter hand gesteld. Tot nu toe heeft de kapitein elk aanbod tot hulp van de hand gewezen, daar hij den toestand niet gevaarlijk acht. Hij hoopt het schip weer op eigen kracht vlot te kunnen krijgen. Aan boord bevinden zich ook enkele vrouwen.
1940-01-18: Rotterdamsch Nieuwsblad 23-01-1940: VIRGO. Korsor, 18 Januari. Svitzer's berglngsvaartulg Svava is van Korsor vertrokken om het bij de landtong van Sjaelland gestrande Ned. motorschip Vlrgo hulp te gaan verleenen.
1940-05-00: Was in de oorlog in Engeland met nog vijf andere Nederlandse coasters (de “Birmingham”, “Bornrif”, “Glory”, “Kaap Falga” en “Narwal”) ingericht als drijvende graanelevator. De door de bekende Engelse machinefabriek Henry Simon Ltd., te Cheadby Heath, bij Manchester, geleverde installatie was zodanig in het ruim opgesteld dat het graan zonodig in een hoogliggend zeeschip kon worden overgeladen. Deze varende elevatoren waren daarbij volkomen zeewaardig en konden op eigen kracht naar verschillende losplaatsen varen. (De installatie aan boord van de “Virgo” en de “Birmingham” hadden een capaciteit van 240 ton per uur. De andere vier een capaciteit van 100 tot 120 ton per uur.)
1969-03-00: Classed LR until 3/69.
2011-12-23: No longer updated by LRF. (since 23/12/2011.) (Vessels continued existance in doubt.)

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart VIRGO - 3 juni 1939.
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: De VIRGO gestrand op Sjaellands Odde, gelegen aan de westkust van het eiland Seeland, Dk., 16 jan. 1940
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: De VIRGO werd omgebouwd tot varende graanelevator in 1943. Het schip deed dienst in het district Leith (Firth of Forth).
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: VIRGO
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: World Ship Photo Library

Omschrijving: VIRGO
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Mac Fie, D. (Donald)

Omschrijving: THEANO
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Anderiesse, Piet J.