Inloggen
VIOLETTE ERICA - ID 7029

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1947
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5120350
Nat. Official Number: 2285 Z GRON 1947
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma J.G. Bröerken - Scheepswerf "Westerbroek", Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 101
Launch Date: 1947-07-15
Delivery Date: 1947-10-09
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 360
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie no. 3237 (1943) Type 6VD7 (305x450)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 303.00 Net tonnage
Deadweight: 650.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 32300 Cubic Feet
Bale: 30500 Cubic Feet
 
Length 1: 51.32 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 47.61 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.45 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.98 Meters Depth, moulded
Draught: 3.45 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1947-10-09 VIOLETTE ERICA
Manager: C.V. Terwogt & Lagers, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepsexploitatie Maatschappij 'Het IJ', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder: Terwogt & Lagers C.V. en E. & A. Scheer N.V.
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PIGL

Date/Name Ship 1950-11-07 FRATERNITÉ
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: V.o.f. Exporthandel Jac. van Namen & Zn. (Floris & Cornelis van Namen), Zwijndrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zwijndrecht / Netherlands
Callsign: PEDV

Date/Name Ship 1957-06-24 FRATERNITÉ
Manager: V.o.f. Scheepvaart- & Handelscompagnie 'Vaname' (31.12.1958 N.V.), Zwijndrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: V.o.f. Scheepvaart- & Handelscompagnie 'Vaname' (31.12.1958 N.V.), Zwijndrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zwijndrecht / Netherlands
Callsign: PEDV

Date/Name Ship 1960-03-04 FRATERNITÉ
Manager: A.W. Bövik Partrederi, Stockvik, Sweden
Eigenaar: A.W. Bövik Partrederi, Stockvik, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockvik / Sweden
Callsign: SHZB

Date/Name Ship 1976-00-00 MONICA STAR I
Manager: Compania Star Coast Trader S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Compania Star Coast Trader S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 1977-00-00 HELENA STAR I
Manager: Compania Star Coast Trader S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Compania Star Coast Trader S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 1977-00-00 PACIFIC STAR
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend
Additional info: No official record of these namechange.

Date/Name Ship 1978-00-00 HELENA STAR
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Ship Events Data

1947-10-03: Op 03-10-1947 als VIOLETTE ERICA, zijnde een stalen motorschip, metende 1416,02 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 29-09-1947 no. 7134, liggende te Westerbroek door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2285 Z GRON 1947 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant kombuis, 4,95 m. uit de hekplaat, 2,00 m. uit de lengteas, 1.75 m. boven dek.
1948-01-09: Het Vrije Volk 08-01-1948: Kustvaartuig heeft machineschade. Het Nederlandse kustvaartuig VIOLETTE ERICA (499, brt.), heeft 10 mijl ten noorden van Ouessant machineschade gekregen. Maandag is het van Rotterdam naar Bilbao vertrokken. Het schip vaart voor Hammerstein's Rederijbedriif N.V. te Rotterdam. Er is een noodreparatie uitgevoerd, waarna de Franse sleepboot Abeille, die uit Brest ter assistentie was uitgevaren, het schip naar Falmouth zal slepen. Waarschijnlijk kan na reparatie de reis worden voortgezet.
1948-01-17: Het Vrije volk 17-01-1948: Uit de stuurhut zag men over de top van de mast heen. Toen we Vrijdagmiddag te Rotterdam aan boord klommen van de pas aangekomen „Violette Erica", was het niet te zien, dat dit motorschlp, een kustvaarder van het c.g, Terwogt en Lagers te Amsterdam, een hachelijk avontuur achter de spiegel had. Het schip lag zo rustig op stroom in de Nieuwe Maas en het zag er zo keurig en opgeruimd uit, dat we bijna niet konden geloven, dat het bij Ouessant — ergens in de buurt van Brest, bij de „ingang" van de Golf van Biscaye — aan de golven overgeleverd was geweest, omdat een koppeling uit het werk was geschoten, zodat de schroef niet meer kon draaien en het schip niet meer kon worden bestuurd. En dat op slechts een mijl uit het land, met een zware, vliegende storm uit het noordwesten, die het schip in de richting van de kust dreef. Elf mannen, een vrouw en een kind in nood op een- kustvaarder van 700 ton laadvermogen. Golven, die de „Violette Erica" zo in de diepte slingerden, dat men af en toe uit de stuurhut over de top van de mast heen kon kijken. Aan de golven overgeleverd. Bijna tenminste. Want de bemanning zat niet stil op 't einde te wachten. In de machinekamer werkte men aan de koppeling, die na drie harde uren ploeteren weer zover was, dat men op ruim halve kracht kon varen. Op het achterdek spande men noodzeilen, die men improviseerde van dekzeilen en andere, geschikte benodigdheden, aan de davits. Een hopeloos lijkende taak in de gierende wind, die alles losrukte en in de overkomende watermassa's, die de mannen dwongen zich onophoudelijk stevig vast te grijpen, aan alles, dat houvast kon geven. Maar het kwam klaar. Het lukte! Met die noodzeilen kreeg men het schip met de kop op de wind. Maar men moet niet vragen, hoe men het hield. Telkens sloeg de storm de „Violette Erica", dwars en dan kon men opnieuw beginnen. Ondertussen maakte men ook noodzeilen klaar voor het voorschip, doch die hoefde men niet te gebruiken, toen de motor weer zijn kracht op de schroef - kon laten werken. Evenmin hoefde men gebruik te maken van de sleepboten en reddingboten, die met radio-noodsignalen waren gewaarschuwd. We vonden kapitein H. Heida bij het kombuis. Hij werkte haastig wat warm eten naar binnen. Een stoere zeeman uit Groningen, weinig mededeelzaam, die eigenlijk liever niets wilde vertellen over het gebeurde. Het was niets bijzonders en ze waren allemaal terug, gezond en wel. Dat was alles. Men was vertrokken op 2 Januari, uit Rotterdam. De bestemming was Spanje en Portugal. De lading bestond uit stukgoederen en betonijzer. Het weer was niet bepaald best en de bemanning had al een ruwe tocht gehad, toen het op de zevende, bij de „hoek" van Biscaye, nog erger werd. 's Avonds tegen negenen kwam het mankement; dat men klaarde. We waren nieuwsgierig, hoe Harmen, een vierjarig zoontje van kapitein Heida, het aan boord had gemaakt, tijdens die wilde uren. Het bleek, dat Harmen het zich in de salon gemakkelijk had gemaakt. Hij had een bankje omgekeerd en liet zich fijn heen en weer glijden naar alle kanten van de salon. Het ging vanzelf... Bovendien had hij chocolade en zuurtjes soldaat gemaakt. Geen wonder, dat hij, al glijdende, lekker zat te smikkelen. O, kinderlijke onschuid. Boven was vader met de andere mannen bezig met de wild flapperende dekzeilen — en moeder hield zich vast in haar opklapbed.,. „Waarom hééft u eigenlijk uw vrouw en een van uw kinderen aan boord?" vroegen we. De heer Heida keek even bedenkelijk. „Mijn vrouw is een Engelse — ik heb gedurende de oorlog vanuit Engeland gevaren — en we zijn daar ons huis kwijtgeraakt. Hier hebben we niets. We kunnen geen woning krijgen. Daarom zit ze op het schip. Een andere plaats is er niet...." Over zijn schip was de kapitein meer dan tevreden. 'Een best schip; een juweel. Kosten nog moeite zijn er aan gespaard. Degelijk tot en met. Alles modern; met radio, centrale verwarming, richtingzoeker, baden en douches. Het is nieuw. We hebben er vier uitreizen mee gemaakt. Op 9 October was het klaar. Er zit een eerste klas Industriemotor in," een zescylinder-viertakt met 360 paardekracht. We maken er in het buitenland altijd een goeie beurt mee." ". Enige andere schepelingen, die we spraken, o.a. de eerste stuurman, de heer H. Smit en de eerste machinist, de heer A. van den Heuvel, waren het roerend met hun kapitein, die al zon zeventien, achttien jaar weet, wat varen is, eens. Over de storm zei de eerste; „'t Was net als altijd. Je verlangt er nooit naar, maar als je d'r in zit, dan zie je d'r wel weer uit te komen." De laatstgenoemde; „Het hoort er bij, als je op een kustvaarder zit. Maar we zijn wat blij, dat we heelhuids binnen benne." Natuurlijk vroegen we ook naar de koppeling, hoe dat toch eigeniijk zat. „Wel", zei de kapitein, „bel dle-en die ingenieur maar eens op. Hij heeft er verstand van en zal u wel inlichten." Dat hebben we gedaan. We hoorden, dat het motorschip in het uitzondelijk slechte weer telkens hoog door de lucht was gezwiept, zodat de schroef boven water kwam en dan geweldige klappen opliep bij het neerslaan in de golven. Daardoor was een zware spanning ontstaan, die de koppeling uit het werk had gelicht.
1951-03-14: Heerenveense Koerier 14-03-1951. Nederlandse kustvaarder in het ijs. De 650 ton metende kustvaarder „Fraternite", kapitein J. Ruiter te Delfzijl, ligt sinds Maandag vast in het ijs bij Abo (Finland). De „Fraternite" is met hout onderweg van Abo naar Amsterdam. Het schip heeft een bemanning van negen koppen. Bij Abo, wordt gewoonlijk de vaargeul opengehouden door ijsbrekers. Daar, zoals bekend is, de bemanningen der ijsbrekers in staking zijn, is de vaargeul dichtgevroren. Tengevolge daarvan zitten verscheidene schepen, o.a. het genoemde Nederlandse, in het ijs.
NvhN 15-03-1951: Coaster Fraternité weer vlot. De coaster Fraternite, die, zoals wij reeds meldden, in het ijs bij Abö zat vastgevroren, is gistermorgen weer vlot gekomen, nadat de wind was gedraaid. Het schip is met hout op weg naar Zaandam.
1960-03-22: NvhN 22-03-1960: Fraternité naar Zweden verkocht. Het te Delfzijl thuisbehorende motorkustvaartuig Fraternité is door de Scheepvaart en Handelmaatschappij Gebr. Van Namen te Zwijndrecht naar Zweden verkocht. De Fraternité (ex m.s. Violette Erica) werd in 1947 gebouwd bij de scheepswerf Westerbroek, J. G. Bröerken te Westerbroek en behoort tot het raised quarterdektype. Het schip heeft een draagvermogen van plm 650 ton en in de machinekamer staat een 360 pk motor opgesteld.
1964-04-00: Classed LR until 4/64, then BV.
1977-00-00: Begin 1977 onder de naam 'Pacific Coast' onder arrest in een Amerikaanse haven, statenloos en zonder bekende eigenaren. In 1978 met een Engelse vlag Seattle (USA) binnengebracht voor marihuana smokkel. Er was geen officiele naamwijziging geregisteerd. In beslag genomen door de US Coast Guard. 1999 Lloyd's vermeldt : 'No longer in operation condition'. (LR noemt als naam steeds HELENA STAR I.) Ligt in juni 2010 nog steeds als HELENA STAR in Seattle, met thuishaven Friday Harbour,USA.

(26.01.2013) Vor Puget Sound waren die US Coast Guard, das Ecology Department und das Tacoma Fire Department an der Mason Marina auf dem Hylebos Waterway im Einsatz, nachdem am 24.01.2013 dort gegen Mitternacht der 167 Fuß lange Frachter “Helena Star” gesunken war und die längsseits vertäute, 130 Fuß lange “Golden West” ebenfalls zum Kentern zu bringen drohte. Von der auf der Seite liegenden “Helena Star” ragte nur noch das Heck aus dem Wasser. Beide Schiffe hatten seit mehreren Jahren dort gelegen. Im März 2012 waren rund 20,000 Gallonen Öl abgepumpt warden, sodass kein großes Risiko einer Verschmutzung bestand. Dennoch traten einige Restölmengen aus, sodass die Feuerwehr Ölsperren auslegte. Die “Helena Star” war ehemals ein hollländischer Frachter, der 1978 wegen Marihuana-Schmuggels mit 37 Tonnen Pot an Bord aufgebracht wurde, später durch mehrere Hände ging und nun in Tacoma abgewrackt werden sollte. Der letzte bekannte Besitzer war die Mason Marine, die im vergangenen Jahr bankrott ging. Quelle: Tim Schwabedissen
(opm: zie foto)

2013-12-07: De HELENA STAR is op 05.12.2013 overeind gezet. Men zou op 06.12.2013 het schip willen leegpompen, lichten, om haar daarna naar een plaatselijke sloopwerf te brengen. Men kwam tot de ontdekking dat de romp van het schip te zwak was om daar gevolg aan te geven. (Vrije vertaling van bericht Hr. Schwabedissen 07.12.2013.)
2014-07-23: Final Fate:
De HELENA STAR is gelicht op 23 juli 2014. Gaat naar Stabbert Yacht en Ship Facility in Seattle voor de sloop.
23-07-2014 Raised after sinking on Jan. 25, 2013, she is being towed to Stabbert Marine where she will be inspected, allowed to dry out, and ultimately scrapped.
Seattle, July 24 (Reuters) – A freighter seized off the coast of Washington state nearly four decades ago in one of the largest marijuana busts in the region’s history was moved to Seattle on Thursday and will eventually be scrapped, local officials said. The Helena Star was towed from Tacoma to Seattle by state agencies and will be inspected and broken down over the next week, said Bob Redling of Washington’s Department of Natural Resources. The drug smuggling ship made national headlines when it was seized by the Coast Guard in 1978 with 37 tons of marijuana on board. At the time, it was the biggest maritime pot bust in West Coast history. Helena Star’s South American captain and eight crew members were arrested, and the flagless ship, en route to Canada, was docked in Seattle. The vessel eventually made it to auction and changed hands among private owners several times before being purchased by a Tacoma man who docked the rusting, aging structure in the city’s Hylebos Waterway, Redling said. In 2013, the Helena Star sank, spilling 640 gallons of oil and diesel gasoline into the waterway and taking down another vessel next to it. The owner of the ship, Stephen Mason, has been charged with abandoning a vessel and polluting state waterways. He faces up to a year in jail if convicted. The ship must dry out and undergo inspection before it is scrapped, Redling said. The sale of the scrap, estimated to bring in about $1 million, was unlikely to cover the price tag of recovery and demolition, he said.


Afbeeldingen


Omschrijving: De tewaterlating van de VIOLETTE ERICA bij Scheepswerf Bröerken op 15 juli 1947
Gemaakt door: Foto Folkers, Groningen
Onderwerp: Werf

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Als FRATERNITÉ
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Fraternité 1947 ex Violette Erica
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Fraternité 1947 ex Violette Erica
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Als FRATERNITÉ onde de vlag van Zweden
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: HELENA STAR at Seatlle ( photo June 2010)
Gemaakt door: Rijnsaard, D. (Dick)

Omschrijving: HELENA STAR at Seatlle ( photo June 2010)
Gemaakt door: Rijnsaard, D. (Dick)

Omschrijving: HELENA STAR at Seatlle ( photo June 2010)
Gemaakt door: Rijnsaard, D. (Dick)

Omschrijving: HELENA STAR at Seatlle ( photo June 2010)
Gemaakt door: Rijnsaard, D. (Dick)

Omschrijving: HELENA STAR at Seatlle ( photo June 2010)
Gemaakt door: Rijnsaard, D. (Dick)

Omschrijving: HELENA STAR
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: foto van de gezonken HELENA STAR, zie events 24-01-2013
Gemaakt door: Schwabedissen, Tim