Inloggen
VIKING - ID 7017

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1938
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5380326
Nat. Official Number: 1844 Z GRON 1938
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 163
Delivery Date: 1938-05-30
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5724 Type T (240x360)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 250.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 146.00 Net tonnage
Deadweight: 295.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 15500 Cubic Feet
Bale: 14800 Cubic Feet
 
Length 1: 37.75 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 36.58 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.65 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.66 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1971
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 1971 nieuwe hoofdmotor: 4 tew 6 cil 375 Pk Caterpillar Type (137x165) 11 Kn

Ship History Data

Date/Name Ship 1938-05-25 VIKING
Manager: Egbert Smid, Haren, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Egbert Smid, Haren, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren / Netherlands
Callsign: PIGG

Date/Name Ship 1939-00-00 VIKING
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Egbert Smid, Haren, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIGG

Date/Name Ship 1948-01-08 VIKING
Manager: N.V. Handel-, Exploitatie- & Administratie Maatschappij 'Succes 12', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Handel-, Exploitatie- & Administratie Maatschappij 'Succes 12', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Kommer Pieter Kwak
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIGG

Date/Name Ship 1953-11-05 VIKING
Manager: N.V. Poromoka, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Poromoka, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Maarten Moerman
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIGG

Date/Name Ship 1954-05-13 VIKING
Manager: Johannes Hansson, Donsö, Sweden
Eigenaar: Johannes Hansson, Donsö, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Donsö / Sweden
Callsign: SGIC

Date/Name Ship 1965-00-00 DOLLY
Manager: Rudolf A. Kindström, Drag, Sweden
Eigenaar: Rudolf A. Kindström, Drag, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Drag / Sweden
Callsign: SGIC

Date/Name Ship 1975-00-00 HOLY MOUNT
Manager: Haastrup Shipping Company Ltd, Lagos (Nigeria), Nigeria
Eigenaar: Haastrup Shipping Company Ltd, Lagos (Nigeria), Nigeria
Shareholder:
Homeport / Flag: Lagos (Nigeria) / Nigeria

Date/Name Ship 1982-00-00 HOLY MOUNT
Manager: Haastrup Line Ltd., Lagos (Nigeria), Nigeria
Eigenaar: Haastrup Line Ltd., Lagos (Nigeria), Nigeria
Shareholder:
Homeport / Flag: Lagos (Nigeria) / Nigeria

Ship Events Data

1938-05-27: Op 27-05-1938 als VIKING, zijnde een motorschip, groot 741.50 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 22-05-1938 no. 5669, liggende te Groningen, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1844 Z GRON 1938 op het achterschip aan stuurboordzijde in achterkant ingang motorkamer.
1938-05-31: NvhN 31-05-1938: Delfzijl. Op de Eems vond de goedgeslaagde proefvaart plaats van het nieuwe m.s. VIKING, gebouwd bij de N. V. Noord Nederlandsche Scheepswerven te Groningen voor rekening van kapt. E. Smid te Groningen onder klasse Bureau Veritas en Scheepv.-Inspectie, groote kustv. Het heeft afmetingen van 37.75 X 6.60 X 2.80 M. met een d.w. van 280 ton en is voorzien van een tweetact Brons motor van 150 p.k., waarmede het in beladen toestand op de proefvaart een snelheid van 8 mijl behaalde. Behalve deze hoofdmotor is in de motorkamer verder nog een Benz motor van 7 p.k. als hulpmotor geplaatst voor het aandrijven van de hulpwerktuigen en de dynamo. Het schip is voorzien van een stalen mast met twee stalen laadboomen, terwijl op het mastdek twee motorlieren geplaatst zijn, die elk door een Benz motor van 7 p.k. aangedreven worden.
1938-12-05: Op 05-12-1938 in de Kieler Fjord door onvoorzichtige navigatie aan de grond gelopen.
De Banier 15-11-1939: Raad voor de Scheepvaart. Onvoorzichtige navigatie. De raad voor de scheepvaart heeft uitspraak gedaan inzake het stooten van het motorschip „VIKING" in de Kieler Fjord op 5 December 1938. De raad is van oordeel dat het stooten van de „Viking" is te wijten aan onvoorzichtige navigatie, dus aan de schuld van den gezagvoerder, die trouwens ter zitting van den raad verklaarde wel in te zien dat hij schuid heeft aan dit ongeval. Daarbij komt nog dat de „Viking" een nieuw schip was, zoodat, wat de kompassen betreft, hier zeer bijzondere zorg was vereischt. Niet alleen was het onvoorzichtig om volle kracht te blijven doorloopen, maar het was ook verkeerd om het lood, dat den kapitein hier wel goede aanwijzingen had kunnen geven, ongebruikt te laten. De raad straft den betrokkene door hem de bevoegdheid te ontnemen om als kapitein te varen op een schip, als bedoeld bij artikel 2 der schepenwet, voor den tijd van veertien dagen.
1940-03-15: Het Vaderland 15-03-1940: Reddingboot opgevischt. Stille getuige van een drama. Het Nederlandsche motorschip „VIKING" heeft op zee een reddingboot aangetroffen. De boot vertoonde kogelgaten en er lag een kompas, een reddinggordel, een verbanddoos en een drinkwatervat in, dat een Engelsch adres vertoonde. Aangenomen wordt dat deze boot afkomstig is van een Engelsch schip, dat met de bemanning is ten onder gegaan. Er zijn verder teekenen, die er op wijzen, dat zich in de sloep geen menschen hebben bevonden, waarschijnlijk is men van het schip geslingerd toen dit verging.
1940-05-00: Bij het begin van de oorlog vanuit Antwerpen uitgeweken naar Engeland. Op 16.05.1940 ingeschreven bij het Netherlands Shipping & Trading Committee, Londen en op 27.05.1940 in timecharter bij het Ministry of Shipping. Na de oorlog terug aan de eigenaar.
1953-02-20: NvhN 20-02-1953: In de Sont strandde de afgelopen nacht het Nederlandse schip VIKING, die met een lading kokoskoeken op was van Hamburg naar Svenborg, de kapitein heeft hulp afgewezen, daar hij van oordeel is dat zijn vaartuig op eigen kracht vlot kan komen. De stranding is het gevolg van slecht zicht en ijsgang.
1996-00-00: 1996 Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: Viking 1938
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Viking 1938
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De Zweedse 'Dolly' (ex 'Viking')
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Viking 1938 als Dolly
Gemaakt door: Unknown