Inloggen
VIJGENDAM - ID 7016


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1957
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number: 3575 Z GRON 1957
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. Suurmeijer, N.V. Scheepswerf 'Vooruitgang', Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 183
Launch Date: 1957-09-28
Delivery Date: 1957-12-04
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 530
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type RV8M545 Nr. 2083107/114 (320x450)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 257.00 Net tonnage
Deadweight: 697.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 35000 Cubic Feet
Bale: 33000 Cubic Feet
 
Length 1: 53.82 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 50.95 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.55 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.27 Meters Depth, moulded
Draught: 3.50 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1957-12-04 VIJGENDAM
Manager: Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart-Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Vijgendam', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder: V.o.F. Heydeman en Fuchs (Hendrik Fuchs, Naarden en Robert Alexander Heydeman, Heemstede) en N.V. Scheepswerf 'Vooruitgang' Gebr. Suurmeijer
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PIIX
Additional info: Elk 1/2 deel.

Ship Events Data

1957-09-28: NvhN 28-09-1957: Tewaterlating m.s. VIJGENDAM. Bij de N.V. Scheepswerf Vooruitgang van Gebr. Suurmeijer te Foxhol werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Vijgendam, dat wordt gebouwd voor rekening van Rederij Vijgendam te Amsterdam. De Vijgendam is van het gladdektype met verhoogd voordek, meet 700 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 53,77 m, lengte tussen de loodlijnen 49 m, breedte 8.50 m en holte 3.83 m. De beladen diepgang bedraagt 3.47 m. De voortstuwing zal geschieden door een 530 p.k. motor. De ruiminhoud bedraagt 35300 cft. grainspace en 34250 cft. balespace. De bouw geschiedt onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 AI en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het shelterdecktype, groot 1.100 ton d.w. voor rekening van Van Nievelt Goudriaan en Co's Stoomvaart Mij. te Rotterdam.
1957-11-27: Op 27-11-1957 als VIJGENDAM, zijnde een motorschip, metende 1413.85 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 10834 d.d. 23-11-1957, liggende te Foxhol, door J. Frik, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3575 Z GRON 1957 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje, 3.75 m. uit hekplaat, 1.70 m. uit lengteas en 1.37 m. uit dek.
1957-12-05: NvhN 05-12-1957: Proefvaart m.s. VIJGENDAM. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Vijgendam dat bij de N.V. Scheepswerf Vooruitgang van Gebr. Suurmeijer te Foxhol (Gr.) werd gebouwd voor rekening van de Rederij Vijgendam te Amsterdam. De Vijgendam (bouwno. 183) is van het gladdektype met verhoogd voordek. Meet 700 ton dwt en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 53,77 m. lengte tussen de loodijnen 49 m breedte 8.50 m en holte 3.83 m. De beladen diepgang bedraagt 3.47 m. De voortstuwing geschiedt door een 530 pk motor waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaald van 11 1/2 knoop. De ruiminhoud is 35300 cft grainspace en 34250 cft. balespace. De bunker capaciteit bedraagt: brandstof 26 ton, drinkwater 12 ton en ballastcapaciteit 188 ton. De bouw geschiedde onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 A I en Scheepvaartinspectie voor de onbeperkte vaart.
1964-05-17: Final Fate:
Onderweg met een lading porceleinaarde van Teignmouth (12 mei vertrokken) naar Valencia via Ceuta om te bunkeren, in dichte mist in aanvaring gekomen met het Griekse m.s. 'Leandros' en gezonken op ca. 11 mijl van Tanger. Getracht is nog om het schip in de Straat van Gibraltar aan de grond te zetten. De bemanning werd gered door het Britse ms. 'Gracechurch'.
NvhN 19-05-1964: Nederlands schip zonk bij Gibraltar. Het 499 ton metende Nederlandse vrachtschip VIJGENDAM is in de nacht van zondag op maandag na een varing met een tot nu toe onbekend schip tussen Tanger en Gibraltar gezonken. De bemanning van de Vijgendam werd opgepikt door het Britse schip Gracechurch. De bemanning die ongedeerd bleef bestond behalve uit de (Nederlandse) gezagvoerder, uit zeven Nederlanders en vier Spanjaarden.
Het Vrije Volk 19-05-1964: Coaster Vijgendam zinkt na aanvaring - opvarenden gered. (Van een onzer verslaggevers) De Nederlandse coaster Vijgendam (499 brt.) is zondagavond voor de Afrikaanse kust, ter hoogte van Tanger, vergaan. Het met porseleinaarde geladen schip werd aangevaren door de Griekse vrachtvaarder Leandros (ruim 10.000 ton) en zonk terwijl gezagvoerder W. A. van Dijk probeerde naar de Spaanse haven Ceuta op te stomen. Aan boord waren negen bemanningsleden en drie passagiers. Ze konden tijdig in de sloepen gaan en werden opgepikt door het Britse vrachtschip Gracechurch. Tweede pinksterdag zijn zij ongedeerd in Gibraltar aan land gebracht.
Hoe de Vijgendam, eigendom van de Amsterdamse rederij Vijgendam, met de in Panama geregistreerde Leandros in aanvaring kwam, is nog niet bekend. Kapitein Van Dijk weigerde bij aankomst in Gibraltar een verklaring af te leggen. Hij wilde wachten op een vertegenwoordiger van de rederij, die gisteren nog uit Amsterdam is vertrokken. Enkelen van zijn bemanningsleden vertelden hun redders, dat de Leandros de coaster zo zwaar beschadigd had, dat het diep geladen schip direct veel water begon te maken.
De kapitein liet onmiddellijk noodseinen uitzenden, maar verloor het contact met de Leandros. De poging met de coaster naar Ceuta te varen, bleek spoedig tot mislukken gedoemd. Het schip zonk steeds dieper weg en een half uur na de aanvaring, zondagavond om ongeveer half tien, gaf de kapitein opdracht de sloepen te strijken.
Rustig weer. Het was rustig weer, met een matige oostelijke wind, waardoor de schipbreukelingen, weinig te doorstaan kregen. Ze werden vrij spoedig door de Engelsman gevonden en aan boord genomen. Behalve kapitein Van Dijk waren dat ook zijn vrouw en hun zoon. De andere passagier was de vrouw van eerste machinist, R. A. Emmelot, die eveneens de reis met haar man maakte. De overige geredden zijn: eerste stuurman H. Oldius, tweede machinist G. Hovenkamp, derde machinist B. Jelsma en de Spaanse matrozen J. M. Insua, J. Santamaria, L G. Fernandez en J. C. Gestido. Ook de scheepshond werd gered. De twee echtparen en het kind werden ondergebracht in een hotel in Gibraltar, de anderen gingen naar een zeemanshuis. Ze zullen zo spoedig mogelijk via Londen naar Nederland terugkeren. De Vijgendam werd in 1957 op de werf Vooruitgang te Foxhol gebouwd. Het schip was onderweg van Teignmouth in Engeland naar Valencia.
De Telegraaf 21-05-1964: ,Vijgendam' door Griek aan lot overgelaten. Van een onzer verslaggevers. Amsterdam, donderdag „Ik heb zelden zulk misdadig slecht zeemanschap meegemaakt als van het Griekse schip, dat ons heeft lek gevaren. Het voer niet alleen zonder lichten, maar er werd ook geen hand uitgestoken om ons te redden; nog geen sloep werd er gestreken". Dit vertelde kapitein Nelis van Dijk (34), gezagvoerder van de zondagavond voor Tanger ' gezonken kustvaarder „Vijgendam" gistermiddag, toen hij met zijn geredde bemanning op Schiphol neerstreek. 500 meter diep. De "Vijgendam" was 40 minuten na de aanvaring voorgoed in de golven verdwenen. Het schip rust nu op 500 meter diepte. Het andere schip kon aanvankelijk niet geïdentificeerd worden, maar het bleek later de Griekse vrachtvaarder „Leandros" te zijn. Onder de 11 door een Engels vaartuig geredde opvarenden van de „Vijgendam" bevonden zich twee vrouwen en een kind. Kapiteinsvrouw A. van Dijk— van Veldhuyzen was in de salon, toen de aanvaring plaatsvond. Door de ruiten. „Ik had net onze 2-jarige zoon Jurrian uit bed gehaald en eten gegeven, toen de boeg van een groot schip naast ons opdoemde. Door de schok van de aanvaring werd ik achteruit geworpen. Het water stroomde door de ruiten naar binnen, over mijn zoontje. Ik pakte snel de jongen op en vluchtte naar de brug". Ook de 60-jarige echtgenote van machinist R. A. Emmelot had het Griekse schip recht op zich zien afkomen, toen zij zat te lezen in haar hut. Scheepshond. De opvarenden van de „Vijgendam" hebben al hun bezittingen verloren. Het enige slachtoffer van de aanvaring was de scheepshond, de spaniel Toppy. Hij mocht te Gibraltar niet aan land en dus heeft men aan boord van het Engelse schip „Gracechurch" een goede baas voor hem gezocht. De "Vijgendam" was het enige schip van de Amsterdamse rederij van die naam. Het 7 jaar oude vaartuig was van Engeland met een lading porseleinaarde op weg naar Valencia. Het zou in Spaans Marokko gaan bunkeren.
De Tijd De Maasbode 21-05-1964: Schipbreukelingen van „Vijgendam" veilig thuis. Schiphol. 21 mei — Met een lijntoestel van de KLM is gisteren de bemanning van de tijdens het weekeinde bij Gibraltar gezonken Nederlandse kustvaarder' „Vijgendam" vanuit Londen hier aangekomen. Alle opvarenden werden na de aanvaring met het Griekse schip „Leandros" gered. Het zijn de 34-jarige kapitein W. A. van Dijk, zijn vrouw en zijn bijna drie jaar oude zoontje Jurriaan de eerste machinist R. A. Emmelot en echtgenote, de eerste stuurman Oldius, de tweede machinist G. Hovenkamp, de derde machinist B. Jelsma en vier Spaanse matrozen. „Wat er ook gebeurd moge zijn, ik ben blij dat ik mijn vrouw, mijn zoon en de andere opvarenden heb kunnen redden", zei de kapitein van de „Vijgendam" bij aankomst op de luchthaven. Het 499 ton metende schip, dat eigendom was van de rederij „Vijgendam" en beladen werd door Van Nievelt Goudriaan in Rotterdam, was met een lading porseleinaarde op weg van Teignmouth naar Valencia. toen het op de eerste Pinksterdag 's avonds om acht uur in aanvaring kwam met het ruim 10.000 ton metend Griekse vrachtachip „Leandros", elf kilometer ten noordoosten van Tanger. „Toen wij het grote Griekse schip op ons zagen afkomen — wij hadden het al eerder gesignaleerd — heb ik alles gedaan om een aanvaring te vermijden, maar er was geen redden meer aan", aldus de heer Van Dijk. „Het getuigde van een slechte navigatie van het Grieks schip".

Afbeeldingen


Omschrijving: proefvaart VIJGENDAM - 04-12-1957
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving:
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: VIJGENDAM
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: VIJGENDAM
Gemaakt door: Clarkson, John